Hawx 2

Hawx 2

Kim har slått følge med Goose og Maverick fra Top Gun, satt seg inn i cockpiten og fyrt av nådeløse raketter. Ble han kronet til krigshelt, eller måtte han spise støv i Kaukasus?

Tettheten av spill med Tom Clancys navn i tittelen er overveldende. Gjennom H.A.W.X. 2 tar han oss med opp i luften til heftige luftkamper over fiendtlig territorium. Originalen kom på senvinteren i fjor, og nå, knappe 18 måneder senere, er det nok en gang duket for luftakrobatikk med livet som innsats.

Akkurat som forventet befinner vi oss i strid med opprørere. Historien er så å si identisk med et hvilket som helst annet spill inspirert av Tom Clancys skriblerier. Vi befinner oss i en nær fremtid, bevæpnet til tennene med det ypperste av moderne våpenteknologi. Uten å avsløre for mye kan jeg røpe at vi møter på russere, stjålne atomvåpen og stridigheter i Midtøsten. Hørt det før?

H.A.W.X. 2 er på ingen måte noen flysimulator. Flykampene har et klart arkadepreg, hvor realismen i mange tilfeller blir satt noe til side til fordel for renspikket luftaction. Uansett hvor fort du akselererer, hvor bratt du enn stuper eller hvor høyt du går, vil du aldri oppleve nevneverdige flytekniske problemer. Pilotene latterliggjør G-krefter som ville gjort erfarne astronauter til skrikende bleieunger klare for skift, men dette er på en måte greit. Det gjør spillet langt mer tilgjengelig for massene, og gjør at fokuset i større grad kan rettes mot den rene kampen mot fiendens fly.

Hawx 2

Nytt fra originalen er at du nå gjennomfører takeoffs, drivstofftanking i luften og landinger. Dette er uten tvil et skritt i riktig retning, da dette er både engasjerende og ikke minst gir en dypere og mer realistisk følelse av en jagerpilots heseblesende hverdag. Jeg skulle imidlertid ønske jeg kunne oppleve noe av den samme fartsfølelsen som disse karene opplever i hverdagen, for den finnes i alle fall ikke i H.A.W.X. 2. Selv om jeg overstiger lydens hastighet der jeg suser kun 250 meter over landjorda, har jeg god tid til å beskue naturen, ringe til en venn og ta en god bit av matpakka før jeg krenger brått og stikker mot himmelen igjen.

Et klassisk flyspill er for mange et tveegget sverd. Du finner neppe mye større frihetsfølelse enn når du glir lydløst gjennom luften blant mektige fjell og vakre daler, men samtidig er det uhyre vanskelig å lage oppdrag med stor variasjon og som presenterer noe nytt hver gang. Slik er det også her. Dette resulterer i at enspillerdelen fort kan føles noe monoton og repeterende. Ubisoft Romania har forsøkt å bryte opp i denne kjedsomheten med enkelte spionoppdrag der du kontrollerer fjernstyrte droner på jakt etter hemmeligheter som kan være skadelige for rikets sikkerhet. Dette er viktig for spillopplevelsen, men jeg ønsker meg mer. Mer variasjon, mer kreativitet.

Hawx 2

Jeg er på ingen måte en kommende pilot, men likevel føler jeg at H.A.W.X. 2 enkelte ganger krever i overkant mye av meg. Oppdragene er lange og fiendene er urovekkende gode til å unngå mine dødelige rakettangrep. Mot slutten av enspillerdelen går det i mine øyne litt for langt. Jeg vil ikke sutre over god fiendtlig luftakrobatikk i seg selv. Det er i utgangspunktet kun en ekstra utfordring. Det jeg imidlertid kritiserer høylytt er at mine vingekamerater fremviser manøvreringsferdigheter på linje med en Eli Hagen i enden av Karl Johans Gate. Følelsen av å måtte vinne krigen på egenhånd er altoverskyggende.

Flyene er flotte gjenskapelser av virkeligheten og bakken ser flott ut, i hvert fall så lenge du holder deg på en viss høyde. Kommer du lavt nok ser landskapet noe livløst og kjedelig ut. Generelt holder grafikken likevel et høyt nivå under oppdragene. Mellomsekvensene er imidlertid en helt annen historie. De menneskelige figurene er direkte stygge, og fikk meg til å sjekke om det var den originale Xboxen som stod på, og ikke 360-en.

Hawx 2

Spillet viser i mine øyne sin sterkeste side når man spiller sammen med venner og andre over nett. Ved å samarbeide med piloter som i det minste har nær-menneskelig intelligens, blir oppdragene en fryd i forhold til hva enspillerdelen har å by på. Her kan man i hvert fall håpe på at man har en vingevenn i nærheten som kan bistå i kampen mot de onde overmenneskene, slik at man slipper å overta verdensherredømmet alene.

De som ikke kan få nok av luftslag og flyaction vil finne nøyaktig det de leter etter i H.A.W.X. 2. Spillet gir endeløse timer med akrobatikk og dødelige våpensalver i supersoniske hastigheter - selv om det ikke føles sånn. For de som er ute etter en god historie, dyptpløyende spillbarhet og kreative oppdrag med stor variasjon, vil jeg anbefale å teste ut demoen først. Flyspillaction er en spesiell sjanger som vanskelig kan sammenlignes med noe annet, derfor er mitt beste råd at du prøver ut spillet selv før du eventuelt går til innkjøp.

7 / 10
+
Frihetsfølelse, engasjerende flerspiller, pent.