Harry Potter og fangen fra Azkaban

Harry Potter og Fangen fra Azkaban

I forbindelse med at den nye Harry Potter filmen kom på kino, har EA selvfølgelig også lansert enda ett nytt Harry Potter spill til GBA.

I forbindelse med at den nye Harry Potter filmen kom på kino, har EA selvfølgelig også lansert enda ett nytt Harry Potter spill til GBA. Som de to tidligere spillene er også dette basert på handlingen i boka/filmen, og har du enten lest boka eller sett filmen er det langt i fra vanskelig å komme seg gjennom dette spillet. Det eneste en kan tape massivt på er å gå for fort frem, og hoppe over alle småkampene du blir utfordret til. Gjør du det, kommer ikke karakterene dine opp på høye nok nivåer, og du ender opp med å dø hver gang du skal sloss mot trollet. Og er du så heldig at du såvidt klarer å bekjempe denne grønne og blå kjempen bør du ikke feire for tidlig. Da er det på tide å nedkjempe varulven, noe du bør begynne å bekymre deg for allerede i starten av spillet. Det er nemlig ikke så lett å vinne den kampen, og jeg tapte for dette monsteret både fire og fem ganger før jeg endelig klarte å kjempe meg videre. En opplevelse som var utrolig demotiverende og kjedelig.

Dette spillet er ikke veldig forskjellig fra de tidligere utgavene, men noen forbedringer er blitt gjort. Grafikken er blitt bedre, du kan utføre flere magiske triks og kanskje best av alt - selve spillet er gjort akkurat det lille hakket artigere. Musikken som spilles i bakgrunnen mens du vandrer rundt og løser de forskjellige oppgavene du får utdelt, er ikke akkurat gøy å høre på. For det er kun toner som spilles i en merkelig rekkefølge som akkompagnerer handlingene dine, ikke noe mer betydelig enn det, noe som resulterte i at jeg skrudde av lyden etter en liten stund.

Plusset i denne versjonen er at det er mulig å spille både Harry, Hermine og Ronny. De tre forskjellige karakterene har forskjellige magiske triks som er deres spesialiteter, og de har også hver sin "special move" som kan benyttes én gang pr. kamp. Dette trikset er det om å gjøre å benytte godt, siden det både kan sanke ekstra experience points for deg og gjøre andre trylleformularer kraftigere - noe som kan komme veldig godt med. Det er også mulig å kjøpe ting i butikken til Fred og Frank som kan «oppgradere» nivåene til de tre vennene ved å legge til poeng på deres agility, defense og magic defense. Og tro meg når jeg sier at dette kommer du til å trenge. Jo høyere nivå du er på, jo lettere er det å kjempe seg vei gjennom spillet.

Det å summere opp dette spillet er enkelt nok: Har du spilt og likt de tidligere Harry Potter-spillene vil du elske dette. Er du Potter-fan bør du kjøpe det, og for alle andre kan dette være et godt bekjentskap. Bare ikke forvent alt for mye blod, gørr og skytevåpen - det finner du nemlig ikke. Det er en grunn til at dette spillet har 3-årsgrense. Det inneholder ikke blod eller død i det hele tatt. Hvis du er så heldig å vinne en kamp eller ti, dør ikke fiendene dine - de trekker seg tilbake eller flykter. Siden dette er et barnespill er det forståelig at du ikke ser døde ting ligge rundt omkring på bakken, men for de av dere som er vant til litt mer «heavy» spill kan dette fort bli et minus. Alt i alt er dette et artig tidsfordriv som du kan sitte lenge og streve med hvis du vil.

Harry Potter og fangen fra AzkabanHarry Potter og fangen fra AzkabanHarry Potter og fangen fra AzkabanHarry Potter og fangen fra Azkaban
6 / 10
+