Handball 16

Handball 16

I disse dager følger tusenvis av nordmenn de norske håndballjentene i VM i Danmark. Handball 16 har svært lite til felles med disse TV-sendingene...

Her i Norge er håndball en stor idrett, og det samme gjelder i en håndfull andre europeiske land. På verdensbasis er sporten imidlertid for en nisje å regne de fleste steder, og utviklerne av Handball 16, et samarbeid mellom Neutron Games og Eko Software har således gitt seg selv en beskjeden målgruppe. Med en størrelse på bare 4,6 GB skulle man dessuten tro at dette var et indiespill, men neida. Du må jaggu betale fullpris for Handball 16, og for pengene får du en tittel som skriker det stikk motsatte av høy produksjonsvedi.

Uansett. Håndball er en kontaktsport med høyt tempo. Det er masse mål, masse dueller og masse action. Det er en sport som absolutt egner seg til å lage spill av, men da må innsatsen fra utviklerne være langt større enn det vi ser her. Handball 16 har et distinkt preg av et lavt budsjett, og praktisk talt alt er halvveis gjennomført.

Alle spillerne er bygget opp fra kanskje fem eller seks modeller. Det finnes kun to kameravinkler, og kommentatorene sier akkurat det samme i hver eneste match. Jeg har aldri vært borti et mer generisk, kjedelig, uengasjert og intetsigende kommentatorteam. Verst av alt er nok at lagene bare har ett sett med drakter hver, så hvis to lag med like trøyer møtes må du regne med totalt kaos.

Vi skapte vår egen spiller og bega oss ut karrieremodusen. Vi gikk for SV Henstedt-Ulzburg Frogs, som var ett av kun tre tyske lag man kunne starte karrieren sin i. Dette var i seg selv overraskende, ettersom man har flere lag å velge blant i solomatcher, men i karrieren må man vente på tilbud fra bedre klubber før man kan avansere. Utover dette er opplevelsen jevnt over den samme. Du kan øke nivået til spilleren din, men det utgjør liten forskjell for spillopplevelsen.

Handball 16
Handball 16Handball 16Handball 16

For å score mål må du som i ekte håndball la ballen gå for å finne åpninger. Du har et par skuddvarianter og finter å velge mellom, men utover dette mangler Handball 16 dybde. Gameplayet er veldig simpelt, og man har ingenting i nærheten av finessene man finner i etablerte serier som FIFA og PES. På en annen side fører dette enkle oppsettet til et spill som er lett å plukke opp for alle, og det kan være moro å spille i små porsjoner.

På den visuelle siden er det heller ikke mye å juble over. Dette er grafikk som kanskje hadde imponert i 2002, men etter dagens standard holder det ikke. Animasjonen er få, generiske og stive. Spillerne ser ikke ut som sine motstykker i virkeligheten, og de beveger seg definitivt annerledes. Det er ingen gjenkjennelsesfaktor for håndballfans, hverken knyttet til selve sporten eller verdensstjernene.

Én ting spillet derimot har rikelig av, er achievements. De blir delt ut for de enkleste av oppgaver, i hvert fall så lange du spiller offline. Det er mulig det samme kan sier om spilling over nett, men det fikk vi aldri testet. Vi prøvde, men det var tydeligvis ingen andre å spille mot. Matchmakingen pågikk lenge, men det ble aldri noe ut av det. Realiteten var derfor at vi ble nødt til å spille mot datastyrte motstandere hver eneste gang. Det tok ikke lang tid før man lærte seg disse AI-motstanderne å kjenne, og kampene ble derfor kjedelige eksempler på spillere som alltid følger samme mønster. Det er ikke mye av håndballens uforutsigbarhet å spore her.

I det hele tatt er det utrolig at noen kan kreve fullpris for noe som dette. Det er få lag inkludert, og teknologien spillet er bygget på er rett og slett utdatert. Handball 16 er et generisk og uinspirert spill, som overhode ikke makter å gjenskape sporten så mange nordmenn har et lidenskapelig forhold til. Se heller VM på TV!

Handball 16Handball 16Handball 16Handball 16
04 Gamereactor Norge
4 / 10