Norsk
Gamereactor
forspill
Halo 4

Halo 4

En hel verden venter på et gjensyn med Master Chief i Halo 4. Vi har kikket på to brett fra flerspilleren...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er sjelden kost at spill kan vekke så sterke følelser at kun ett enkelt bilde får pulsen til å stige. Det er likevel nettopp hva Halo 4 gjør. Et bilde som minner om en plakat for et spektakulært science fiction-prosjekt. Buen av en planet hvor lyset strømmer ut av en slags mekanisk åpning i midten, og en kraftig lystråle som skjærer gjennom rommets mørke og treffer et frittsvevende romskip. Spredt over horisonten kan vi se tre ord: Wake up John. Dette er et av de svært få hintene vi får i dag.

Det de viser oss i dag er nok til å gjøre meg både frustrert og nysgjerrig. Det er mye vag prat om hvordan Master Chief skal fremstå, om nye trusler og valg som må tas. Alt er presset inn mellom to korte trailere og et bilde av John mens 343 forteller.

Å si at utviklerene har tatt en "Batman" ville vært å ta i for hardt, men Master Chief har fått et mer realistisk utseende som visuelt sett passer bedre til hvordan Spartan-rustningen fungerer (på samme måte som i The Dark Knight). Det muskuløse utseendet er delvis forkastet til fordel for slankere skuldre og nakke, og det vevede stoffet under selve rustningen har nå fått teksturer.

Halo 4
Dette er en annonse:

Det er en strømlinjeforming som også gjør seg gjeldende for flerspillerfigurene. 343 forteller også om den nye Spartan Mark IV med mange nye hjelmdesign som i Reach, samtidig som designet for resten av kroppen minner mer om Master Arts M.C.-figurene og EVAs fra Neon Genesis Evangelion. Det er sånn en supersoldat fra det 26. århundre skal se ut, og selv om designet også skal gjelde spillets HUD var det lite nytt å se i de klippene som ble vist frem.

Det er likevel fortsatt snakk om en 450 kilos supersoldat: Etter presentasjonen garanterer Frank O'Connor at alle vil kunne plukke opp kontrolleren og ha den samme Halo-følelsen som tidligere, og 343 ønsker fortsatt at man skal kunne kjenne Master Chiefs superstyrke og vekt i spillet. Om det dreier seg om elementer i gameplay forteller de likevel ikke noe om. Det vi får se er en uferdig mellomsekvens i førsteperson hvor Chief tar tak i en ståldør og river den til side.

343 ønsker også å fokusere mer på personligheten til Master Chief. Gjennom interaksjon med andre personligheter, vil Halo 4s nye trussel langsomt bryte ned selvtilliten hans, og ubeslutsomhet vil være et biprodukt av tilpasning så vel som en følge av vanskelig valg.

Det er tydelig at de ønsker å gjøre mer ut av karakterutvikling, og det virker som om de hovedsaklig prøver å distansere seg fra den innviklede historien i de tidligere spillene. I stedet skal det bli rom for en mer personlig fortelling - en historie om en krig som blir utkjempet på en planet etterlatt av en død og fremmed sivilisasjon.

Dette er en annonse:

Noe blir ved det gamle, mens andre ting har blitt tydelig forbedret. En ting som har blitt forbedret er ansiktsanimasjonene, og et klipp viser oss hvordan 343 har lykkes med å gjøre mer ut av Halos tradisjonelt mer grove mimikk.

Det føles kjent med både våpen og farkoster - både den Warthog'en vi får se, og en Battle Rifle med nytt design og lyd (selv om vi syntes lyden var en anelse svak etter å ha hørt skuddene i flerspilleren). Man kan jo spørre seg selv om begge vil være mangelvare på den fremmede planeten, og hvorvidt de forliste romskipene vil fungere som lagre når det skal samles inn nytt UNSC-utstyr.

Halo 4

Det er veldig magert med avslørt innhold, og presentasjonens andre halvdel består av litt flerspiller hvor de viser frem en rød mot blå-kamp. Kameraet bytter hyppig mellom første- og tredjeperson, og det eneste våpnet som brukes er en Battle Rifle. Selv om vi kan skimte forskjellige utstyrslokasjoner, er teksten for svak til at vi kan tyde hva de inneholder.

Flerspilleren byr på innhold som ikke har noe å gjøre med det som foregår i kampanjen. Vi får kikke nærmere på to brett, og det første er en menneskebygd militærfasilitet ved navn Warhouse. Her er det buede korridorer som leder ut i en fabrikk hvor en to etasjer høy mech blir montert - kanskje er det et hint om hva vi kan forvente oss videre? Vi får ikke så mye tid til å dvele ved tanken, siden vi kort tid etterpå får demonstrert presentasjonens høydepunkt: Wraparound.

Dette kartet er bygd opp som et stort synsbedrag - en rund, svevende romstasjon som befinner seg farlig nærme en stor gassplanet. Gassplaneten sender konstant ut bølger av hvitt lys som skyller over de forkrommede overflatene på romstasjonen. Det er et enkelt design og detaljene på veggen og i taket er ikke noen stor forbedring fra Reach, men det ser likevel fantastisk ut.

Det er en helt vanlig Slayer-kamp, men med en stor tekst på skjermen som gir beskjed om at noen har fått inn en hodeskutt. Dette sørger for å holde på oppmerksomheten din, men det virker litt rart i forhold til resten av bildet.

Vi ser figurer som hopper, men det er umulig å anslå hvorvidt 343 har gjort endringer i figurens egenskaper, eller om de er så svevende som de alltid har vært.

Mens vi kikker på skjermen er det ordet tradisjonelt som dukker opp i tankene våre. Det er sikkert et bevisst valg fra utviklernes side, for Microsoft har antageligvis ytret et ønske om å jobbe videre med seriens solide fundament uansett hvordan det neste kapitlet skal bli.

Det blir også nevnt to andre antydninger om hva vi kan forvente oss. De sier at egenskapene vil være en utvikling av det vi fikk se i Reach, men de går ikke noe nærmere inn på hva det innebærer. Uansett vil de mange tilleggene fra Reach også gjøre seg gjeldende i det nye spillet.

Halo 4

Til slutt blir vi servert den vageste kommentarene av dem alle - noe om community-mulighetene som vil være inkludert ved spillets utgivelse til vinteren.

Uansett hva det er så går tankene umiddelbart til Call of Duty: Elite. Det er noe i den retningen som må være det neste logiske steget for en serie som har mistet litt fotfeste online i forhold til andre FPS-serier. Man må huske på at Bungie har lykkes med å skape og opprettholde et strøkent system med statistikk på sitt offisielle nettsted, så vi krysser fingrene for at 343 tar alle mulighetene derfra og viderefører dem til Waypoint, mobile enheter og en frittstående sosial nettside.

Det er vanskelig å forstille seg hva som er riktig og hva vi kan forvente oss, og derfor må vi vente til E3 før vi får noen skikkelige svar. Selv om Halo har tapt litt terreng til Gears of War, føles det fortsatt som om det er Microsofts hovedserie og det er vanskelig å tenke seg at 343 ikke skal lykkes.

HQ

Relaterte tekster

Halo 4Score

Halo 4

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Fem år med venting er endelig over. Nye spillutviklere, ny trilogi. Redaktøren har satt karakter på Master Chiefs hjemkomst...

0
Halo 4 kommer til PC neste uke

Halo 4 kommer til PC neste uke

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

For et par uker siden kunngjorde 343 Industries at Halo: The Master Chief Collection vil få en oppdatering som gjør samlingen langt penere på Xbox Series-konsollene den...

6
Rykte: Halo 1-4 kommer til Xbox One

Rykte: Halo 1-4 kommer til Xbox One

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Microsoft har tenkt til å relansere Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 og Halo 4 på Xbox One i nye, oppdaterte utgaver. Det skriver i hvert fall Engadget som mener de...

9
Nå skal de kjempe om 1,2 millioner!

Nå skal de kjempe om 1,2 millioner!

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Etter innledende runder på Rooster Teeth Expo og Gamescom er det klart for finalen i The Halo 4 Global Championship på PAX Prime-messen i Seattle denne helgen. Her loves...

5
Halo 4 får Game of the Year-versjon

Halo 4 får Game of the Year-versjon

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

Gode nyheter til de som ikke har skaffet seg 343 Industries storspill Halo 4 enda. Microsoft har nrmlig bekreftet at de vil lansere en Game of the Year-versjon av spillet...



Loading next content