Guacamelee 2

Guacamelee 2

Charlotte har gitt seg i kast med å redde hele Mexiverset, og få styr på alle tidslinjene i oppfølgeren til indie-yndlingen Guacamelee. Har oppgaven falt i smak?

Jeg har vært så heldig å få tjuvstarte fiesta-eventyret og har den siste uka fått testet tålmodigheten min som Juan i en like fargerik og intens verden som forgjengeren.
I det originale Guacamelee hjalp vi Juan i kampen mot Calanca, guden over de levende og døde, som ville forene disse verdenene ved å ofre El Presidente sin datter. Dette saftige plattformspillet med heftige knyttnever ble en stor indie-hit, og jeg har på følelsen av at denne oppfølgeren vil slå like godt an.

Oppskriften er den samme: En god dose sjarmerende humor, et vidt spekter av farger, en imponerende mengde med fantastisk veldesignede brett, prangende filmsekvenser og en klype tilfredsstillende luchadore-angrep, som vi husker godt fra Guacamelee. Likevel har utviklerne klart å servere oss et helt nytt eventyr, som for min del smaker enda bedre!

Guacamelee 2Guacamelee 2

For de av dere som ikke spilte forgjengeren så får dere muligheten til å spille gjennom en liten recap på et par minutter før det nye eventyret starter. Det har gått syv år siden den legendariske kampen mot Calanca, og vi møter en noe dvask Juan som ser ut som at han har vokst seg komfortabelt inn i rollen som gift tobarnsfar. Men etter en rask tur på markedet blir vår harmoniske hverdag plutselig veldig dramatisk. Vi befinner oss plutselig i en FEZ-lignende situasjon hvor det dukker opp svarte "hull" rundt omkring. Da dukker ingen ringere enn Uay Chivo opp, den gamle mannen som i forrige spill lærte Juan alt om hvordan man slåss mot det onde! Og nå er han her for å fortelle oss om at "The Mexiverse" er i stor fare. Vi må derfor reise tilbake til den mørkeste tidslinjen for å kunne redde Mexiverset. Ikke nok med at tidslinjene holder på å kollidere inn i hverandre, men Juan er også den siste overlevende Juan'en fra alle tidslinjer, så alt hvilerpå hans skuldre. Ikke noe press altså.

Jeg må bare si at det jeg ikke kom spesielt langt inn i spillet før jeg satt og humrer for meg selv av alle de morsomme dialogene, de smarte ordspillene og, ikke minst, de herlige figurene!

Guacamelee 2
Guacamelee 2

Forgjengeren fikk mye ros for sitt ikke-lineære design som oppfordret til utforskning av omgivelsene, og Guacamelee 2 viderefører dette designprinsippet. Igjen legges det vekt på tilbakesporing da du på noen steder må du ha visse ferdigheter og trekk for å komme deg videre, eller finne de hemmlige områdene, men deler av dette går mer ut på hva spilleren ønsker å få ut av spillet. Visuelt sett er spillet like vakkert som forgjengeren, med sin lekne tegnestil, imponerende dybde og mnegde med detaljer. Et fantastisk meksikansk lydspor setter stemninga, og gir et skikkelig kult og stressende støt til kamper, og miniboss-lignende kamper kalt Luchas. Når vi snakker om kamp, så ble flere sist overrasket over Guacamelee sitt dype kampsystem. Dette er godt bevart i oppfølgerem, om ikke finpusset. Så fort du får dreisen på kontrollene og forståelse for mekanikken, blir dette en veldig tilfredsstillende opplevelse.

Kontrollene er veldig behagelige og gir deg muligheten til å finne den spillestilen som passer deg best. Et par enkle angrep legger grunnlaget for en haug av kombinasjoner, slik at du kan slåss som en ekte luchador. Du får mye igjen for å utforske kartet grundig, da du kan finne tre typer skattekister som inneholder mynter, helse og stamina. Alt for å gjøre Juan sterkere og bedre. Likevel er ikke dette nødvendig for å vinne spillet, men absolutt en fordel. Evnen til å bevege seg mellom to forskjellige versjoner av den samme verdenen er også noe som var kjent i forgjengeren, og det blir ikke gammelt her heller.

Guacamelee 2Guacamelee 2

Vanskelighetsgraden i kamper øker betydelig og det å komme seg fra A til B krever riktig timing og konsentrasjon. Muligheten for co-op med opp til fire spillere er også noe jeg ser for meg kan gjøre Luchas episke, men det kan kanskje bli litt rotete med så mange på ett sted. Jeg har selv ikke fått testet dette, men jeg skjønner at det kan gjøre leken lettere i enkelte scenarioer.

Guacamelee er utfordrende og morsomt på en veldig givende måte og jeg har derfor lite kritikk å komme med. Skal jeg være streng må jeg nok innrømme at spillet kan bli litt repeterende til tider, spesielt hvis man har spilt det første spillet. Men i det store og det hele har DrinkBox Studios funnet en oppskrift jeg ikke blir mett på, og det er bare å håpe på at de vinkler historien enda en gang slik at vi kan se frem til et Guacamelee 3!

9 / 10
+
Unikt og fargerikt design, brukervennlig kampsystem, utfordrende og morsomt.