Group S Challenge

Group S. Challenge

Når jeg sier Capcom, hva sier dere da? Slåsse, drepe, og skyte! Men hvis jeg sier bilspill, hva sier dere da? Huh...?

Jepp, det er sant! Jeg sitter faktisk med et bilspill hvor Capcom er utgiver. Ikke vet jeg hvilken merittliste Capcom har, men en ting er jeg bra sikker på og det er at de ikke har utgitt så altfor mange bilspill - Hvis de i det hele tatt har utgitt bilspill før. Så det blir spennende å se om Capcom virkelig gir oss noe nytt eller om Group S. Challenge ganske enkelt går inn i jungelen i lag med andre bilspill.

Spillet starter med en grei nok intro, som viser hva vi har i vente. Så kommer jeg omsider inn i menysystemet og finner fort frem til der jeg kan begynne kjøringen. Først må du velge bil du skal starte med og her er valgene mange. Du finner velkjente kjøretøyer som Audi, Chevrolet, Ford, Lotus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Renault, RUF, Subaru, TVR og til slutt valget mitt Toyota. Ikke vet jeg om at valget mitt er riktig, men med min forelskelse til Toyota, kan dette bli spennende. Selvsagt med bare 50 000 DP(driver points som fungerer som penger) til å begynne med, ble det valgt en bil med ikke alt for mange hestekrefter. Så dette valget får man komme tilbake til senere. Etter en del innstillinger av kjøreegenskaper som girradius, hvilke dekk, når turboen skal slå inn, harde eller myke dempere og bremseegenskaper, er jeg nå klar.

Endelig skal Capcom få vise om de har gjort jobben sin, for nå er jeg i spillets kjerne og er klar med klampen i bånn. Nedtellingen starter, 3...2...1...kjør! Men hva i heiteste, de andre bilene blåser forbi meg og ser etter hvert bare støvskyen etter dem. Her må noe gjøres, hvis ikke er det bare å pakke sammen snippkofferten. Jeg kjører i perioder som en gud og er snart opp i ræva på de bakerste. Fortsetter å kjøre rått og ser en etter en havner bak meg. Til slutt smetter jeg forbi lederen og vinner løpet. Med denne seieren, kan jeg innkassere en god slump med DP. Disse skal jeg bruke senere når jeg skal oppgradere kjerra. Oppgraderingene som kan gjøres er for eksempel å kjøpe nye dekk, bedre turbo, lettere bil, nye felger m.m. Så her vinnes løpene med flaks og andre knusende lett og kassa med DP blir bare større og større.

Etter en stund er gruppe C gjennomført og jeg velger nå å bruke DP-ene på oppgradering. Nå skal det rånes og knuses. Jeg tuner bilen og alt er klart til en ny triumf, trodde nå jeg? For etter å ha oppgradert bilen og tunet den til å yte maksimalt, finner jeg fort ut at bilen ikke er raskere, mens de andre konkurrentene er blitt atskillig bedre. Etter å ha havnet sist tre ganger, foretar jeg meg en liten test. På en av de lengste rettstrekningene, klemmer jeg klampen i bånn og finner overraskende ut at maskfarten på bilen min etter oppgraderingen er den samme som før. Hvordan kan dette være mulig, er dette realistisk da? Hmmmm... Så velger jeg å starte på nytt og da er jeg heldig og vinner tre av fem løp. Ikke pga. realisme, men sabla god kjøring om jeg så må si det selv. Etter dette bestemte jeg meg for å bytte bil og da gikk alt litt enklere. Billøp vinnes og tapes, fra seiersrop til bannskap. Spillet viser nok en gang at en oppgradering ikke gir kjerra mer gass enn det den allerede har, dette er for tåpelig!

Grafikken er forsåvidt ikke så aller verst. Den inneholder mange detaljer og gode lyskilder. Det er her spillet klatrer litt opp på karakterskalaen. Med flere animasjoner rundt omkring banene ville alt sett mer levende ut, men de er dessverre temmelig livløse og tamme. Det ensete som lever er skiltene som viser svingene og som får deg til å våkne fra en ellers så livløs verden. En annen ting, spillet hadde en tendens til å hakke, dvs. i perioder hakket grafikken noe grenseløst. Det er første gangen jeg har sett grafikken hakke på en Xbox, så dette trekker enda mer ned på totalkarakteren. Lyden i spillet er heller ikke nevneverdig bra, men heller ikke dårlig, med brummende motorer og dunkende teknolåter. Her er heller ingen stemme som kommer med oppmuntrende kommentarer og skryter hemningsløst når du har gjort et godt billøp - det er også noe jeg savnet.

Så over til det som virkelig skuffet meg mest. Bilens fysikk var elendig, noe som igjen smittet over på gameplayet generelt. Her kommer noen grunner til misnøyen min. Du leder med et par billengder og ser de andre bilene nærme seg sakte men sikkert, plutselig er de oppe ved siden av deg. De presser deg, som igjen fører deg ut av kurs og rett inn i et rekkverk. Dyrebare sekunder går før jeg er på rett spor, men nå med blod på tann. For dette godtar jeg ikke. Etter en iherdig kjøring og full av konsentrasjon, er jeg nå oppe i ræva på konkurrentene. Det de gjorde skal ikke gå ustraffet hen. Jeg kjører opp mot siden på lederen. Her skal det presses til det er bare en sardinboks igjen av bilen hans. MEN uansett hvor mye jeg presser og skviser lederen, er det bare bilen min som skvetter fra side til side. Nå er jeg nesten sikker på at motstanderens bil er limt fast til asfalten med superlim. Klarer ikke å rikke bilen engang. En annen "viktig" ting man kan ta med, spillet ikke har noen skademotor, så det er ikke er noe problem å krasje i 300 km/t. uten å få skader på kjerra. Når det gjelder resten av fysikken og gameplayet i Group S. Challenge, virker alt statisk og klumpete. Det finnes mange andre bilspill med mye bedre fysikk enn dette. Til og med gamle Sega GT 2002 er bedre og ikke nok med det, du får Sega GT til et par hundrelapper og det er absolutt mer valuta for pengene enn hva dette spillet gir.

Jeg vet ikke om jeg engang skal nevne holdbarheten. Finnes det en eneste levende sjel som virkelig klarer å sitte mer enn noen timer med dette spillet? Ja da skal denne personen virkelig få premie for god toleranse og selvpining. Etter seks timer ga jeg opp, da var min tålmodighet brukt opp.

Så over til konklusjonen og her er det mye å ta fatt på. Group S. Challenge er et middelmådig spill som ikke gir genren noe nytt, men beviser at det ikke er enkelt å lage gode bilspill. For her savnes god lyd, fysikk, skademotor som igjen fører til en veldig laber holdbarhet. Alt er dog ikke bare sorgens kapitel. Spillet glimter til i perioder og da med rimelig god grafikk, med mange detaljer og ikke minst det store antallet biler å velge mellom. Så alle bilspill fans, det finnes mange andre og bedre bilspill enn dette ... tro meg! Capcom, et godt råd til dere, gi ut spill som er bra. For bilspill er ikke akkurat genren deres!

5 / 10
+
Rimelig god grafikk med mange detaljer. Stort utvalg lisensierte biler.