Gravel

Gravel

Daniel trosset influensaen og ga seg i kast med det nyeste racingspillet til Milestone. Men var det verdt det?

Milestone er en utgiver jeg har blitt ekstra godt kjent med de senere årene, og av den grunn så var det med litt reservert glede jeg så frem til å prøve Gravel for første gang. Milestone har levert noen gode spill tidligere i form av WRC-spillene først og fremst for min del, men de har også hatt noen skikkelig skivebommer, synes jeg. Det som har vært kjennetegnet til Milestone tidligere har uansett vært at spillene har vært av god kvalitet, selv om de kanskje ikke har falt helt i min smak. Gravel ødelegger nok det ryktet ganske mye.

Før jeg sier noe som helst er det viktig at du slår i fra deg tanken om at Gravel er et simulasjonsspill. Jeg ble på forhånd lurt av enkelte trailere som lovte gull og grønne skoger (gjør ikke alle...?), og jeg ble umiddelbart skuffa over hvor ekstrem arkadefølelsen er, i det jeg setter i gang med Gravel på min kjære PlayStation 4.

Gravel

Det andre du må gjøre, etter å ha slått fra deg simulasjonsønsket altså, er å slå av alt av kjørehjelpemidler spillet har å by på. Disse er som standard slått på, og da kan spillet like gjerne sammenlignes med Sega Rally Championship, som vi kjenner fra arkademaskinene på nittitallet. Det var moro den gang, men ikke fullt så moro i 2018. Med det sagt skal jeg ikke svartmale Gravel helt fra starten av. Det har sine positive sider, og det skal jeg også komme tilbake til litt senere.

Jeg blir umiddelbart kastet inn i et løp og bedt om å kjøre et løp mot et utvalg AI-motstandere, som dessverre er blitt en greie i de fleste bilspill for tiden. Uten noen form for introduksjon blir jeg bare kastet ut til ulvene som vil spise meg levende. Heldigvis har jeg spilt et og annet bilspill tidligere slik at jeg kan grunnkontrollene som gass, brems og håndbrekk. Det kommer noen hjelpetekster opp underveis i det første løpet, men er jeg først i et løp kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å konsentrere meg om det løpet fremfor å lese teksten som dukker opp på skjermen. Selv om dette er et testløp vil jeg selvsagt vinne det også - det ligger i min natur!

Gravel

Vel inne i spillet kan jeg velge mellom Off-Road Masters, som er spillets karrieremodus, Free race, Multiplayer, Time Attack og Weekly Challenges. Her er alt kjent fra før uten at jeg trenger å gå for mye i detalj på de forskjellige, men to av de vil jeg si noen få ord om. Jeg merker jeg ikke engang blir overrasket lenger de gangene jeg finner ut at bilspill har ignorert lokal flerspillermuligheter i spillene sine. Dette er blitt for vanlig til at jeg forventer det, og jeg lar det heller komme som en positiv overraskelse om det plutselig skulle dukke opp igjen. Synd, men sant.

Off-road Masters, som tidligere nevnt er karrieremodusen, er også en greie jeg kjenner fra tidligere motorsportspill. Jeg må kjøre noen løp, komme til neste 'bolk' med løp, kjøre mot en boss, kjøre noen nye bolker med løp før neste boss og så videre. Dette funker helt greit og jeg forventer heller ikke noe mer. Jeg får også god variasjon i de forskjellige grenene spillet tilbyr.

Wild Rush, Cross Country, Stadium Circuit og Speedcross. Dette er grenene jeg konkurrerer i i Gravel. Sistnevnte er så og si identisk med det vi kjenner som Rallycross, men jeg vil tro det er noen rettighetskræsj med Codemasters Dirt-serien ute og går her. Det hindrer riktignok ikke Milestone fra å ha med en rekke virkelige baner i sitt spill, og også en rekke flere enn vi har sett i Dirt-serien. Hele ni forskjellige speedcrossbaner er med, og dette inkluderer blant annet Loheac i Frankrike, Montalegre i Portugal, Bikenieku, Latvia og ikke minst vår egen Lånkebanen på Hell i Trøndelag. Disse er også meget realistiske. Jeg er personlig en stor Rallycross-fan, og ble mektig imponert over innholdet av baner som møtte meg her. Noe skuffende var det at ikke alternativsporet (også kalt joker-lap) ikke brukes i dette spillet, men det er en nerdedetalj som jeg kan la gå til nød.

Gravel

Wild Rush er en mer landelig utgave av Rallycross, Cross Country er et lengdeløp fra punkt A til punkt B gjennom noen sjekkpunkter, og Stadium Circuit sier vel seg i bunn og grunn selv. Her kjører man rundt på en løype som foregår inne på et stadion.

Utseendemessig er Gravel langt under det jeg forventet meg på forhånd, men på ett område overrasker Milestone positivt. Jeg vet ikke om det er veldig vått rundt kontorene deres til enhver tid, men regnvær og fuktige veier virker å være noe de har førstehåndskunnskap om og har fått til godt i spillet. Manglende grep på veien de gangene det er bløtt er også av den realistiske sorten. Ellers er grafikken godt under pari på både biler og baner. Omgivelsene er ganske så livløse og publikum er, i kjent Milestone-stil, mer stillestående enn jeg hadde vært etter å ha gått 5-mila i kollen.

På lydfronten er ståa akkurat det samme som resten av spillet. Arkadeaktige lyder på både motorer, kræsj og omgivelser gir meg ingenting ekstra. I tillegg så er fortellerstemmen / kommentatoren akkurat like kjedelig som i andre, lignende spill.

Gravel

Jeg har tidligere snakket om at kjørefysikken er veldig arkadeaktig, og kan på ingen måte sammenlignes med spill som Dirt, Forza Horizon eller Gran Turismo. Det er nok heller ikke målet til Milestone. Gravel er et spill 'for alle', og som skal kunne nytes av alle. Dessverre så nytes det ikke nok av undertegnede i alle fall.

Gravel hadde potensiale før det ble utgitt, og jeg vet flere av mine venner har sett frem til dette spillet. Jeg frykter nok at disse blir like skuffet som meg etter å ha kjørt ut på de gjørmete veiene første gangen. Spillet blir litt bedre etterhvert, men ikke godt nok til å kunne gi det en god karaktér her hos oss. Med karaktéren seks har jeg allerede gitt spillet en hel ekstra karaktér på grunn av godt innhold til Ral... ehh, jeg mener Speedcrossen. Skal jeg komme med noe veldig positivt på tampen kan jeg nevne at å låse opp biler og baner gjøres ved å kjøre løp og opptjene erfaringspoeng (XP), fremfor mikrotransaksjoner. I alle fall enn så lenge.

Kjøp dette spillet om det kommer på tilbud til en meget billig penge, men om ikke så ville jeg nok venta til neste spill i sjangeren kommer.

6 / 10
+