Gran Turismo 6

Gran Turismo 6

Polyphony Digital er klare med den sjette delen i Gran Turismo-serien, og vi har sjekket om de lykkes med å få den tilbake på rett spor...

De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt bevitnet en superstjerne som tydeligvis er klar over at hans tid i rampelyset var over for flere år siden. En fallen stjerne som er blitt en blek skygge av sine egne tidligere prestasjoner. En stjerne som burde ha fått hjelp til å finne sin plass i en verden han pleide å være kongen av, men som han nå ikke hører hjemme i lenger. Han vet egentlig at han burde ha fornyet seg, eller trukket seg tilbake for lenge siden.

Med så mange digitale kilometer tilbrakt sammen, med så mange minner fra de ulike konsollgenerasjonene, med så mange utslitte håndkontrollere bak oss, gjør det neste vondt å innse at Gran Turismo ikke makter å holde følge med hovedkonkurrenten lenger.

Hvis du husker anmeldelsen min av Gran Turismo fra 2010, husker du kanskje også at jeg ikke helt skjønte hva Polyphony Digital holdt på med selv da. Jeg skjønte ikke hvorfor de var så motvillige til å se på konkurrentene for å la seg inspirere. I første omgang virker det som dette er noe de faktisk har gjort under arbeidet med det sjette kapitlet i serien. Spillet er raskt med å plassere deg bak rattet, slik at du kan komme igang og lære spillet å kjenne.

Gran Turismo 6

Det var hyggelig, men valget av bil var ikke like hyggelig. I motsetning til den nokså spreke nybegynnerbilen Fiat 500 Abarth, som jeg fikk leke meg med i starten av Forza Motorsport 4, ble jeg nemlig heller utdelt noe langt mer familievennlig. Med min Honda Fit RS 10 til disposisjon ble jeg satt til å jobbe meg gjennom løp for å tjene nok penger til å kjøpe meg noe bedre. Den slags tar tid når man sitter i en kjerre som er best egnet for hytteturer med lite oppoverbakker.

Men jeg klarte det til slutt, og med de første gullpokalene trygt forvart i troféskapet fikk jeg muligheten til å avansere til en litt mer spennende klasse. Først måtte jeg riktig nok innom hovedkontoret, for å bevise at jeg hadde styr nok på sakene til å sikre meg førerkort for den nye hverdagen. De holder seg med andre ord på velkjent grunn, Polyphony Digital, alt for velkjent grunn.

Lisenser av denne typen var nemlig noe man godtok tilbake på PSOne-tiden, så vidt det var, men de har ingenting å gjøre i et moderne spill. Hele resten av sjangeren lar deg tross alt gjøre hva du selv vil med din dyrebare fritid. Enda dummere blir det når leksjonene du må gjennom for å sikre deg det nye førerkortet, forklarer teknikkene du allerede har lært deg på egenhånd når du jobbet deg gjennom de første løpene.

Lisenslojaliteten viser seg også i form av et annet problem som spillerne har klaget på i mange år. I stedet for å la deg hoppe videre til neste race (som de fleste moderne spill gjør), må du tilbake til menyen mellom hvert løp. Og det er kun for å velge «neste løp». Det er et utrolig irriterende moment.

Det virker kanskje som en liten mangel, og jeg kunne vært tilbøyelig til å overse dette hvis det ikke var for at det er så mange ting som er like vanskelige. Jeg har nevnt at Gran Turismo 5 innholder de mest rotete og brukerfiendtlige menyene som noen gang har vært laget i et spill. Heldigvis har det blitt ryddet litt i den sjette delen.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Sist gang minnet det hele om et Where's Waldo-metaspill, mens det nye systemet sørger for å guide spilleren noenlunde i riktig retning med gode beskrivelser. Det er langt fra minimalistisk, og valgene er ofte nok til å fylle to og en halv skjerm. Det faller derimot litt sammen når det kommer til antall undermenyer og knappetrykk som må forseres før man kan få spille. Et normalt løp tar mellom 30 sekunder og et halvannet minutt å laste inn, og spillet sender deg gjennom fem forskjellige menyer (med fem knappetrykk), samt be deg trykke ni ganger på kontrolleren når løpet er ferdig. Både tidsbruken og den medfølgende frustrasjonen er enorm.

Alt dette, all frustrasjonen og problemene kunne jeg ha ignorert hvis Gran Turismo 6 hadde sendt serien tilbake på førsteplass på det området serien tidligere dominerte - nemlig kjøregleden.

Gran Turismo 6

Med et enormt utvalg av biler finnes det noe for enhver smak, og det burde ikke være noe problem å finne en bil som passer til humøret for dagen. Ettersom man kan boltre seg på baner som Brands Hatch, Silverstone, Fuji Speedway, Suzuka, Nürburgring, rallybaner og vakre bybaner, så finnes det nok av asfalt for den som vil realisere motorsportdrømmen. Det er bare slik at spillet ikke lykkes helt.

Da Kazunori Yamauchi fra Polyphony brøt stillheten etter lang tids taushet rundt Gran Turismo 6, var han rask med å nevne det splitter nye fysikksystemet som skulle gi en mer presis følelse av hestekreftenes kamp med asfalten. Det nye systemet er ikke merkbart fra start, og i stedet må vi ta til takke med blytunge biler som uansett vekt føles som om de er fylt med sement.

Opplevelsen blir desto mer frustrerende når spillet opphever fysiske lover på helt tilfeldige tidspunkter. Plutselige oppbremsinger eller påkjørsler belønnes nemlig med motorsportens svar på sinnsyk teknodansing. Fronten av bilen sendes lynraskt fra side til side. Det ser rart ut, det har ingenting med virkeligheten å gjøre og det gjør hele opplevelsen fullstendig uforutsigbar.

Gran Turismo 6

Det finnes likevel forbedringer. De er bare godt gjemt bak spillets mange hjelpesystemer. Hvis du ønsker noe som minner om virkeligheten, bør du derfor starte med å slå av traction control før du gradvis fjerner resten av støtten etter hvert som du blir bedre.

Det kan kanskje virke litt snobbete, men i Gran Turismo 6 er standardinnstillingen justert helt feil og det gir en nærmest steril kjøreopplevelse. Med alle funksjonene på kan man bruke banens omgivelser som et flipperspill, og i stedet for å bli straffet for dårlig kjøring kan man oppnå bedre rundetider enn om man hadde fulgte det optimale sporet. Det er dessuten svært liten forskjell på om man kjører på asfalt, grus eller snø, og det må kunne sies å være forferdelig.

Gran Turismo 6

Den kunstige intelligensen er blant det verste jeg har sett innenfor denne sjangeren. Da serien tok sine første skritt på Playstation (1), var det logisk nok ikke krefter nok til at AI-en kunne kjøre noe annet enn fastlagte ruter. Men, det at de fortsatt gjør dette 15 år senere er helt uforståelig. Forbikjøringer krever ikke taktikk eller planlegging, men heller at man finner hullene i AI-ens planlagte kjørerute. Hvis du velger feil, vil konkurrenten din kræsje inn i deg mens vedkommende bare lurer på hvorfor det ikke er plass akkurat der.

Jeg er ikke bare sint fordi Gran Turismo 6 ikke fikser noen av seriens mange feil, jeg er også undrende. Det virker som om utvikleren følger et prinsipp om å ikke la seg rive med av utviklingen i sjangeren, og det begynner å bli en ganske slitsom holdning. Det er i hvert fall uforståelig for meg at de fortsetter å legge til mer innhold når de mest grunnleggende elementene i opplevelsen ikke fungerer.

Gran Turismo 6

Som nevnt burde bilfysikken og menyene ha vært bedre, men selv utover dette virker det som om opplevelsen er full av nye mangler rundt hver sving. Hvorfor finnes det fortsatt ikke et system som anbefaler meg en bil til et bestemt løp? Hvorfor finnes det ikke en mer presis måte å navigere spillets bildatabase på? Hvorfor kan jeg fortsatt ikke få et forslag til det optimale oppsettet på en bil til et bestemt løp? Hvorfor føles det som om alle bilene er omgitt av et gummiaktig kraftskjold som lager en trist bumpelyd når jeg dundrer inn i en barriere i 300 km/t?

Gran Turismo 5 fikk meg til å spørre om serien hadde mistet teten fullstending, og hvis jeg ikke fikk et klart svar den gang sørger Gran Turismo 6 for å slå det fast en gang for alle. Gran Turismo er ikke lenger den superstjernen den en gang var. På samme måte som vi ikke synes Def Leppard og puddelhår er noe kult lenger, lar vi oss ikke imponere av mange biler og fin polygongrafikk heller. Verden har gått videre, og det samme har sjangeren.

Gran Turismo 6
Gran Turismo 6Gran Turismo 6
Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6