Godzilla II: King of Monsters

Godzilla II: King of the Monsters

Fem år etter det nye forsøket på å lage en vestlig Godzilla-film er kaiju-kongen tilbake. Spørsmålet er imidlertid om godeste Zilla snart bør gå av med pensjon...

Det er populært å lage store og sammenknyttede filmunivers om dagen. Marvel har lykkes svært godt med sitt superheltunivers, mens DC har aldri klart å skape en verdig konkurrent på beina, og Universals forsøk på å skape et monsterunivers kalt Dark Universe floppet fullstendig med 2017-fillmen The Mummy. Et filmunivers der jeg derimot har troen på underholdningspotensialet er MosterVerse fra Legendary, et univers som begynte med 2014-filmen Godzilla etterfulgt av Kong: Skull Island i 2017.

Etter at Godzilla fikk en vestlig film for fem år siden har han dukket opp flere ganger på det japanske lerretet. Spillefilmen Shin Godzilla ble regissert av selveste Hideaki Anno (mannen bak Neon Genesis Evangelion) og var en tålig grei underholdning, mens trilogien med animefilmer som ligger på Netflix er en platt og sørgelig affære. Nå som kongen av alle kaiju er tilbake i vestlige filmskaperes hender er det lov å håpe på noe som i det minste er bedre enn sistnevnte, men etter to timer i kinosalen er jeg neimen ikke sikker.

Godzilla II: King of Monsters

Fem år har gått siden San Francisco og Las Vegas ble ødelagt av MUTO-monstrene før Godzilla reddet dagen. I kjølvannet står familien Russell tilbake knuste etter å ha mistet sin sønn. Mark Russell (Kyle Chandler) forlater sin kone og datter for å dedikere livet sitt til naturfotografering, mens Emma Russell (Vera Farmiga) tar med seg datteren Madison (Millie Bobby Brown) på sine oppdrag for organisasjonen Monarch. Organisasjonen spesialiserer seg på å finne monstre og forsøke å kontrollere disse, og de har slettes ikke ligget på latsiden de siste fem årene. Under deres forsøk på en kontrollert oppvekkelse av den gigantiske møllskapningen Mothra blir Monarch angrepet, og innredningen de har skapt for å styre monstrene blir stjålet.

Monsterfilmer (eller kaiju-filmer om du vil) trenger ikke alltid være dype eller innholdsrike for å underholde. De to første filmene i MonsterVerse er gode eksempler på at en to timer lang film om en radioaktiv dinosaurlignende skapning eller en kjempestor ape som banker ting i fillebiter er mer enn god nok popcornmoro. Samtidig har filmer som Pacific Rim vist at det går faktisk an å lage et noenlunde underholdende plott i slike filmer også hvor man ender opp å faktisk bry seg litt om rollefigurene. Godzilla II: King of the Monsters er ikke en slik film. Her er rollefigurene glemt så snart man går ut av kinosalen, og enhver karisma eller tro på filmen fra skuespillerne selv er fullstendig fraværende. Replikkene blir bare flauere jo lengre ut i filmen man kommer, og til slutt sitter man igjen og lurer på hvorfor i all verden menneskene i filmen oppfører seg så tåpelig som de gjør. Det store unntaket er Millie Bobby Brown, som viser at hun kan utmerke seg som skuespiller utenfor Stranger Things-settet selv om rollefiguren hennes ikke er den beste å jobbe med. Utover dette er de menneskelige rollefigurene i filmen en vits og en hån mot seeren, og ethvert forsøk på å skape noe med den minste substans er totalt fraværende.

Godzilla II: King of Monsters

Det som virkelig ødelegger filmen er cinematografien til Lawrence Sher, men hva annet kan man egentlig forvente av en mann som har The Hangover-filmene som sitt største cinematografiske verk på CV-en? Filmen pøser på med ristende kamera og kaotisk kameraføring som ikke bare gjør det utrolig vanskelig å få med seg noe som helst i de mest intense scenene, men også risikerer å gjøre deg uvel. Det er lenge siden jeg har følt ubehag av en film, men takket være en overdreven bruk av «shaky cam» er dette en film hvor man fort kan føle seg uvel etterpå. Den verste konsekvensen er likevel at det som skal være filmens salgsargument, nemlig de episke monsterkampene mellom Godzilla og andre kaiju, rett og slett mister sin appell. Her kunne «less is more» vært en filosofi som hadde løftet filmen flere hakk.

Hva så når monstrene gyver løs på hverandre? Er det underholdende? Ja, så lenge kameraføringen ikke ødelegger alt. Det er noen episke øyeblikk å finne her når noen av de mest legendariske kaijuene fra Toho-studioet bryter sammen i kamp, og ikke minst er det heftige lydeffekter som bygger opp under kampene. Monsterbrølene er øredøvende og like tilfredsstillende hver gang. Det hadde vært lov å håpe på litt mer overbevisende spesialeffekter, og jeg skulle nok likt å se enda mer livaktige og troverdige monstre, men jeg er samtidig villig til å godkjenne det som blir servert.

Godzilla II: King of Monsters

Det er grenser for hvor høy kvalitet man skal forvente av denne typen filmer, men jeg hadde ærlig talt håpet på en litt bedre film enn det Godzilla II: King of the Monsters serverer. Potensialet er stort, men takket være elendig cinematografi og et elendig plott hvor de menneskelige rollefigurene drar det hele stadig lengre ned i søla klarer denne filmen aldri å leve opp til potensialet sitt. Tvert imot føles dette som en monsterfilm som snakker fordummende til sitt publikum, og det burde den være for god til. Godzilla-filmen fra 1956 ved samme navn kan puste lettet ut, den er fortsatt klart best (skjønt den uredigerte japanske originalen fra 1954 er den klare kongen av alle monstre).

Jeg krysser fortsatt fingrene for at Godzilla vs. Kong blir hakket bedre, men siden den skal regisseres av Adam Wingard, mannen bak Netflix' filmatisering av Death Note, er jeg neimen ikke sikker...

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+
Store monstre som banker løs på hverandre med heftige lydeffekter på kjøpet.
-
Latterlig dårlig cinematografi med overdreven bruk av shaky cam som ødelegger monsterkampene, det menneskelige rollefigurgalleriet er totalt forglemmelig, plott og dialog blir gradvis verre utover filmen.

0
Godzilla II: King of the Monsters

Godzilla II: King of the Monsters