Go Vacation

Go Vacation

Ingar tok turen til sydhavsøya Kawawii i håp om avveksling fra kontorlivet. Nå drømmer han bare om å reise tilbake igjen...

Mens folk flest nyter late sommerdager i juli (og for en sommer det har vært å nyte late og varme sommerdager!) har jeg tilbrakt dagene som normalt - altså på et varmt betongkontor på jobben, hvor god ventilasjon er en like fjern drøm som fred i Midtøsten. Likevel trives jeg faktisk godt med å jobbe i juli. Det er stille og rolig, jeg får faktisk gjort ting, og jeg kan blaste Opeth og DevilDriver på anlegget uten å bli bekymret for hva mine kolleger synes.

Likevel kjenner jeg det kunne vært godt med noen dager fri på et feriesenter, gjerne et med mange forskjellige aktiviteter når det å spille, lese eller spise ikke er nok. Siden arbeidsmannen ikke kan reise på feriesenteret, tenkte jeg at feriesenteret fikk reise til arbeidsmannen, og med dette mottoet plukket jeg opp Go Vacation.

Etter en halvtime med Go Vacation kjenner jeg derimot raskt på trangen til å pelle meg tilbake på det varme betongkontoret mitt. Der er det kanskje mye å gjøre, men jeg kjeder meg i det minste ikke.

Go Vacation
Ikke akkurat Red Dead Redemption, dette her...

Go Vacation er faktisk ikke et nytt spill. Spillet ble originalt gitt ut til Wii av Bandai Namco i 2011, og var ett av mange spill som forsøkte å cashe inn noen lettjente gryn i kjølvannet av Nintendo-suksessene Wii Sports og Wii Sports Resort. Det gikk ikke særlig godt, noe dere kan lese i den originale anmeldelsen fra 2011, men det har ikke hindret Nintendo fra å påta seg ansvaret med å distribuere spillet på nytt til Switch. Med femti aktiviteter, og lovnader om at vi denne gangen får en HD-versjon skulle man tro spillet har noe å levere, i hvert fall når Nintendo lar en oppfølger til Wii Sports Resort vente på seg.

Dessverre viser det seg at syv år ikke er nok til å gjøre et dårlig spill bedre. Fremfor å gi meg de gode følelsene jeg forbinder med gode familiespill som Wii Sports Resort, kjenner jeg på noe av den samme vemmelsen jeg fikk av Family Party: 30 Great Games Obstacle Arcade til Wii U. Med tanke på at sistnevnte er det dårligste spillet jeg har anmeldt for Gamereactor, er det på ingen måter positivt.

I spillet tar man turen innom en sydhavsøy delt inn i fire forskjellige soner: Bysone, strandsone, fjellsone og skisone. I hver sone finner man forskjellige aktiviteter som man må spille gjennom én gang i Resort-modus før man kan spille dem fritt i spillets frie modus. Her kan man spille enten alene eller sammen med tre venner lokalt. Mangelen på en god online-funksjon er noe av det første man legger merke til her, men det er bare det minste av problemene dine.

Go Vacation
Det eneste Go Vacation er godt for er å minne meg på hvor mye jeg savner spill som Wave Race.

Spillet er eksepsjonelt ineffektivt når det gjelder lastetider og å ta vare på deg som spiller, noe spillets første minutt illustrerer. Den første oppgaven jeg får involverer en vannscooter. Min eneste oppgave her er å gå rett frem, lære meg å hoppe og svømme over et lite plaskebasseng. Når jeg endelig når vannscooteren tenker jeg moroa skal begynne, men nei da. I stedet får jeg litt applaus fra et usynlig publikum, noen rosende ord på skjermen ... og det er det hele før lasteskjermen dukker opp. Det stemmer, spillet behandler «Gå bort til en scooter» som en egen miniaktivitet. Den slags fordummende spillmekanikk er en fornærmelse mot spillere i alle aldre.

Like ineffektivt er spillet dersom du stopper opp på ferieøya for å bli fotografert. Da er prosessen som følger: Noen ber om å ta bilde av deg, lasteskjermen popper opp i ti sekunder, du poserer for et bilde, lasteskjermen dukker opp i nye ti sekunder, og deretter får du en meningsløs avslutningsdialog. Spill som kaster bort tiden din er det verste som finnes, og her utmerker Go Vacation seg utallige ganger.

All den meningsløse dialogen i spillet blir ikke bedre av at man alltid må høre på den samme elendige låten i bakgrunnen og de infernalsk irriterende snakkelydene til rollefigurene. Banjo-Kazooie mestret den slags lyder for tjue år siden. Fjorårets Yooka-Laylee viste på sin side hvor plagsomt den slags lyder blir i lengden. Likevel er Yooka-Laylee vesentlig bedre enn Go Vacation på dette området, noe som burde si sitt.

Go Vacation
Nei, disse livløse plastfigurene er ikke fra et mobilspill. De er fra et Switch-spill anno 2018. Her er det lite å juble for.

Hva så med HD-oppdateringen av spillet? Den merker man ikke særlig mye til. At spillet ikke ser like kornete ut som på Wii er ingen prestasjon når resten av spillet er blottet for detaljer. Flate teksturer, kjip fysikk og nitriste rollefigurer er bare noe av det man møter her. Sjarm og hygge er egentlig langt unna dette ferieparadiset, hvilket gjør oppholdet ganske så utrivelig.

Spill kan imidlertid være både underholdende og morsomme uten den beste grafikken, men det krever at resten av spillet er hakket bedre optimalisert. Her viser Go Vacation seg fra sin klart svakeste side. Spillet ble i utgangspunktet gitt ut på Wii, en konsoll hvor man stort sett spilte med Wiimote i den ene neven og en Nunchuck-kontroll i den andre. De fleste Wii-spill var derfor tilpasset å spilles med bare en styrespake, noe som inkluderer Go Vacation. På Switch har man hakket flere knapper og spaker å rutte med. Man skulle normalt tro den ene styrespaken blir dedikert til bevegelse og den andre til kamerastyring, men den gang ei. I stedet er begge funksjoner lagt til samme stikke, og du kan kun justere kamera når du står stille. Den slags ga kanskje mening på Wii, men det holder virkelig ikke på Switch.

Med noen få unntak, som snøscootertriksing, tar ikke spillet det minste hensyn til at man spiller med Switch-kontrolleren og mulighetene den gir. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men dersom du er på jakt etter et partyspill optimalisert for Switch vil 1-2-Switch være et mye bedre valg. Minispillene der kan kanskje være aldri så teite og spillets prislapp kan aldri forsvares, men der får man i det minste minispill tilpasset konsollen og kontrollernes muligheter, noe som faktisk bidrar til positiv stemning innimellom.

Finnes det ingen forløsende kvaliteter ved Go Vacation? Hva med selve aktivitetene? Vel, med rundt 50 forskjellige aktiviteter som inkluderer alt fra isfiske, slalåm, tennis og airhockey, så vil du og vennene dine finne noe som dere kan trives med. Man må imidlertid grave lenge etter gullet. I mellomtiden må man lide seg gjennom aktiviteter som enten er dørgende kjedelige, altfor enkle, eller som ganske enkelt ikke fanger følelsen av aktiviteten (gjerne en fin kombinasjon av disse tre). Ta for eksempel vannscooterkjøringen, som er den første aktiviteten man støter på. Her er spillet så blottet for fart, finesse, teknikk og mestringsfølelse (fordi det er altfor enkelt), og jeg kjenner et sårt stikk av savn etter gode, gamle Wave Race, en spillserie som mestret dette til det ypperste for mange herrens år siden. Alle aktivitetene føles som de er utviklet av et team som aldri har forsøkt seg på aktiviteten de programmerer, i et håp om at spillerne heller aldri har prøvd dem i virkeligheten.

Faktum er at så å si alle aktivitetene i Go Vacation er bedre gjennomført i andre spill. Jeg spiller heller volleyball i Super Mario Odyssey eller Arms enn her. Vil jeg fiske spiller jeg heller Final Fantasy XV. Vil jeg ha et bra golfspill til Switch fyrer jeg heller opp Golf Story, og på tennisfronten klarer Mario Tennis Aces seg mye bedre. Den eneste fordelen her er at man får alle aktivitetene i samme pakke, men det er en mager trøst når kvaliteten ikke holder.

Go Vacation
Hva gjør Ron Swanson i et Nintendo-spill?

Go Vacation var et skoleeksempel på showelware-spill til Wii i 2011. Syv år senere står det i fare for å bli det samme til Switch, og det til prisen av langt bedre spill til konsollen. Dette er relanseringen ingen har bedt om, men som noen i Bandai Namco så for seg var en god idé å relansere likevel. Det kunne de ha spart seg.

Hvis dette er hva det innebærer å reise på ferie til et sydhavsparadis, kjenner jeg at jeg er komfortabel med å være en byråkratisk kontorrotte i det kalde nord.

03 Gamereactor Norge
3 / 10