Go Sudoku!

Go Sudoku!

Sony og Sumo Digital byr på et PSP-spill som er like teknisk avansert og like påkostet som en dorull. Go Sudoku?

Noen fenomen blir større enn andre. De vokser seg større og større, og de blir til og med så store at hele nasjoner kaster seg over dem. Det siste fenomenet i rekken heter Sudoku, og har du ikke hørt om dette kinesiske avhengighetsdannende tallspillet før nå, så bør du skammes over å kalle deg selv nordmann. For ingen slipper unna denne lille selvutnevnte underholdningsbomba som til og med har funnet veien inn i ymse norske tabloidblad, side om side med sladder og agurknyheter. Spillebrettet i Sudoku består av 9x9 ruter, som igjen er gruppert i 9 felt hvor hvert felt består av 3x3 ruter. Målet med spillet er at tall skal fylles inn i disse rutene slik at hver rad, rekke, og 3x3 felt består av tallene 1-9, noe som er vanskeligere enn det høres ut som.

Konverteringen fra penn og papir til PSP har ført med seg en del endringer og nye elementer, selv om det i bunn og grunn er det samme spillet. Du har her et visst antall liv, der ett går tapt hver gang du fyller inn et tall i feil rute. Og hvis det er flere tallmuligheter i en rute akkurat i øyeblikket, kan du notere ned disse som potensielle tall i ruten, for å heller komme tilbake til det på et senere tidspunkt når du har løst mer av brettet. Praktisk.

For å være ærlig må jeg nok innrømme at asiatiske tallspill ikke fascinerer så veldig. Selv om jeg prøvde å ha et åpent sinn, og legge meg helt åpen for Sudokubasillen, så gikk det ikke. Jeg kommer til å bli upopulær når jeg nå sier dette, men Sudoku er faktisk ikke så spennende. Og at det nå har kommet til PSP, gjør det ikke akkurat så mye mer spennende heller.

For all del. Hvis du er storforbruker av Sudoku-spillebrett får du da en god del nye slike her. Det er muligheter for multiplayer med andre maskiner, og det er mulighet for å spille flere på en og samme maskin ved at man fysisk bytter på å holde i maskina og tar hver sin runde (noe som etter min mening høres litt morsommere ut enn å telle erter på en lørdagskveld). Sudoku ser for så vidt pent ut, med greie bakgrunner, og et rent interface. Lydsiden er heller ikke så verst, og består i hovedsak av chill-out musikk som gjør lite annet enn å bare være tilstede.

Mest skuffende er det kanskje at konseptet ved å ta nesten 500 spenn for en digital versjon av Sudoku virker ganske kynisk, da jeg virkelig ikke kan se noe her som forsvarer den prisen. Elsker du dette spillet kan du få importerte nøkkelringversjoner til under hundrelappen som sannsynligvis gjør samme nytten. Eller kjøp en Yo-yo. Go Zzzudoku! Go away...

Go Sudoku!Go Sudoku!Go Sudoku!Go Sudoku!
5 / 10
+