Go! Go! Cosmo Cops!

Go! Go! Cosmo Cops!

Rompoliti har en stillingsbeskrivelse man gjerne assosierer med spenning og morskap, men som Ingar har erfart kan det også være en kjedsommelig affære.

Når et spill i bransjen er nyskapende, kreativt og innovativt, kan du banne på at det snart kommer haugevis med kloner av spillet som forsøker å tjene penger på suksessformelen. All vilje og lyst til å skape en ny og underholdende opplevelse ser ut til å være borte. Go Go Cosmo Cops! er et slikt spill.

Go Go Cosmo Cops! er et typisk 2D-plattformspill som forsøker å virke nytenkende ved at man holder DS-maskinen som en bok mens man spiller. Men der dette har en estetisk funksjon i spill som Hotel Dusk: Room 215, hvor det å snu maskinen 90° styrket følelsen av at man spilte seg gjennom en detektivroman, har dette svært lite å si for Go Go Cosmo Cops! At man kan når som helst gå til innstillinger og snu skjermene til normal posisjon, styrker følelsen av at dette er et tafatt forsøk fra studioet på å skape noe kult og annerledes.

Et forsøk på å skape noe som minner om en god historie kan du også bare glemme. Marq, en tjenestemann i Galactic Police, kræsjlander på jorda idet en politijakt går fryktelig galt. Søskenparet Leo og Jenny finner ham og pleier ham. Når Marq våkner, viser det seg at den onde skadedyrslignende rasen Babools har begynt sin invasjon av jorda. Med Marq ute av stand til å gjøre jobben sin, lemper han arbeidsbyrden over på de to ufaglærte jordboerne. Leo og Jenny blir utstyrt med hvert sitt Acro Bracelet, som gir dem superkrefter og gjør dem til kvalifiserte Cosmo Cops.

Primæregenskapen til en Cosmo Cop er dens egenskap til å slenge seg fra blokk til blokk for å bekjempe fiender og komme seg frem. Omtrent som Spider-Man, med andre ord, bare uten edderkoppsans og doktorgradsutdannede fiender. Man benytter seg kun av DS-pennen for å kontrollere spillet (med unntak av å blåse inn i mikrofonen nå og da), og stort sett gir spillet deg god kontroll over figuren din. For å komme seg opp og frem i spillet bruker man pennen til å slenge seg frem og tilbake. Tar man tak i to blokker samtidig, kan man strekke seg bakover for så å skyte seg frem lik en sprettertkule, samt at man på noen brett får bruke fremkomstmidler som ubåt og svevebrett. Dersom man ser bort fra at det av og til kan være vanskelig for spillet å registrere om du vil slenge deg eller leke sprettert, så er kontrollene det i spillet som fungerer best.

Kontrollene blir forklart i små opplæringsvideoer, som er i overkant detaljerte og så fulle av «Thank you, Captain Obvious!»-øyeblikk at det er rent pinlig. Det er en ting å være grundig når man forklarer noe, særlig for yngre spillere. Det er en annen ting å opptre fordummende og nedlatende overfor spillerne.

I klassisk plattformstil handler Go Go Cosmo Cops! om å forflytte seg fra A til B innen tida er ute. Den største faren ved denne sjangeren er å bli repeterende og lite variert. Her feiler Go Go Cosmo Cops! stort. Noen små, enkle bosskamper hvert femte brett skjuler ikke det faktum at alle brettene føles like, uten den minste variasjon eller utfordring. Legg til enkel grafikk, simpelt banedesign og klin lik musikk gjennom hele spillet, og lidelsen er et faktum. Slik sett er det kanskje en god ting at spillet bare varer i fire-fem timer, slik at elendigheten ikke drar ut i all evighet.

Spillet serverer også en flerspillermodus. Her konkurrerer man på tid og om poeng. I små porsjoner kan denne modusen være mer underholdende enn å spille alene, men også her er spillets ufullkommenhet så tydelig at man går fort lei. Veldig fort.

Det er ikke til å skjule at Namco og Noise forsøker å rette seg inn mot en yngre aldersgruppe enn den gjennomsnittlige kjernespilleren. Likevel er det lov å forsøke å gjøre en skikkelig jobb. Go Go Cosmo Cops! er så under gjennomsnittet at ethvert forsøk på å gi dette spillet til yngre (og eldre) spillere burde blitt politianmeldt. DS har et rikt bibliotek av gode plattformspill, så gjør smårollingene en tjeneste og bruk tid og penger på disse istedenfor.

Go! Go! Cosmo Cops!Go! Go! Cosmo Cops!Go! Go! Cosmo Cops!Go! Go! Cosmo Cops!
04 Gamereactor Norge
4 / 10