Ghost Recon Phantoms

Ghost Recon Online

Er ikke Call of Duty taktisk nok for deg? Er du lei Battlefield? Ghost Recon Online legger seg midt i mellom med noen gode ideer i tillegg...

Ghost Recon Online er et gratisspill. Ikke la det skremme deg vekk, for her kan du bli god uten å måtte gå ut med så mye som én eneste krone. Spillet inkluderer fire urbane kart og to spillmoduser kalt Conquest og Onslaught. I tillegg vil du få tilgang til tre spillbare klasser kalt Assault, Recon og Specialist. Det er altså ikke snakk om en overdose av innhold, men så koster det ingenting å delta heller.

Ghost Recon Phantoms

Men siden dette er et gratisspill som livnærer seg på mikrotransaksjoner, kan spillere gå til innkjøp av oppgraderinger, nye våpen og nytt utstyr med såkalte Ghost Coins, som igjen kan kjøpes med ekte penger. Men du trenger ikke bekymre deg for hvordan du skal rappe mammas kredittkort - du kan nemlig også tjene opp Requisition Points gjennom spillets gang. Dette er en alternativ valuta som ikke koster deg én eneste krone, samtidig som de kan brukes til mer eller mindre alle varene spillet har å by på. Det tar dog lenger tid å tjene Requisition Points, og utstyret er også billigere hvis du bruker Ghost Coins - likevel er det kjempegreit å slippe å bruke penger hvis man ikke vil, uten at det skal gå utover spillopplevelsen.

Likevel finnes det negative sider ved systemet. Du må for eksempel betale for hver enkelt granat - om du gjør dette med Ghost Coins eller Requisition Points er selvfølgelig opp til deg, men når din totale pengesum konstant blir lavere fordi du trenger nye granater, er det vanskelig å ikke føle seg litt snytt. Det samme gjelder forsåvidt også våpenoppgraderinger. Det er ofte veldig vanskelig å vite om det er lurere å kjøpe et nytt kikkertsikte eller å gå for en flunkende ny rifle, og mengden på våpentillegg er bare med på å gjøre prosessen enda mer komplisert (selv om det helt klart er noe våpenentusiaster kommer til å sette pris på).

Ghost Recon Phantoms

Gameplayet er helt klart Ghost Recon Onlines sterkeste side. Tempoet holder seg betraktelig mye lavere enn andre moderne skytespill, og mye av dette handler om treffsikkerheten på spillets mange våpen. Sitter du rolig bak et hushjørne og plukker ut fiende etter fiende går det som oftest greit, men beveger du deg, eller siktet for kjapt vil du miste nesten all treffsikkerheten. Dette gjør at du må være helt sikker på at ingen fiender sikter i din retning før du stikker huet rundt hjørnet for å gjøre klar et par skudd. Det er like intenst hver gang, spesielt når du hører at kulene begynner å suse forbi ørene dine.

Taktikk og lagspill er utrolig viktig i Ghost Recon Online, og uten skikkelig koordinering og planlegging vinner du sjeldent kamper. For å sørge for at du til enhver tid vet hvor lagkameratene dine er, strekker det seg et nett av blå linjer mellom dere som forteller deg både hvilken retning de befinner seg i, og hvor langt unna de er. Dette er et enkelt, men genialt system som legger et godt grunnlag for taktisk manøvrering på slagmarken.

Ghost Recon Phantoms

Dekningsystemet er muligens det beste av sitt slag som jeg har hatt gleden av å bruke i et PC-spill. Ved ett enkelt trykk på space-tasten, kaster figuren din seg bak nærmeste sten, vegg eller gjerde, og herfra kan du som vanlig lene deg enten til siden eller over dekningen for å skyte mot fienden. Spillkontrollen er også overraskende stueren til å være et gratisspill, og det samme gjelder den visuelle presentasjonen.

Du vil ikke se noen spektakulære lyseffekter, eller bli imponert av spillets forskjellige miljøer, men det kjører glatt, og ser likevel ganske flott ut. Brettdesignet er bra, med mange muligheter for taktisk krigføring, men de er ikke spesielt varierte. De fire brettene har alle et urbant tema, og det skal godt gjøres å skille de fra hverandre ved første øyekast. Det blir etterhvert litt kjedelig å se de samme grå bygningene gang på gang, og jeg savner mer naturlige og fargerike brett.

Ghost Recon Phantoms

Spillet har som sagt tre klasser å by på. Disse har alle sine egne egenskaper som kan være ekstremt nyttige i en vanskelig situasjon. Oracle-egenskapen til Recon-klassen foreksempel, viser en rød ring rundt alle fiendene i din nærmeste omkrets, slik at du og dine lagkamerater kan se om det gjemmer seg noen bak en vegg. Andre egenskaper kan for eksempel gjøre det vanskelig for fienden å orientere seg, eller gi deg et digert kraftfelt som beskytter deg mot innkommende kuleregn. Dessverre kunne balanseringen vært mye bedre her, men selv om egenskapene kan gjøre det litt urettferdig til tider, kan man bare bruke dem et par ganger i løpet av en kamp, noe som reduserer problemet litt.

Som i andre gratisspill av denne typen hender det at du møter på en spiller som har gått til innkjøp av det beste utstyret Ghost Recon Online har å by på - det er ikke umulig å overleve i en slik situasjon, men det krever litt ekstra av de med dårligst utstyr. Så Ghost Recon Online er ikke et såkalt Pay 2 Win-spill, i alle fall ikke ennå, men det sliter likevel med noen balanseringsproblemer. Likevel er dette et kjempeartig spill, og selv om det ikke er noen erstatning for spill som Battlefield 3, er det uten tvil et godt alternativ skulle du trengt litt variasjon i skytespilldietten din - spesielt hvis du mener dagens skytespill fokuserer for lite på taktikk og lagspill.

Ghost Recon Phantoms
7 / 10
+