Ghost Recon 2: Summit Strike

Ghost Recon 2: Summit Strike

Spøkelsene inntar de iskalde vinterfjellene i Kasakhstan, og Thomas Spilhaug har vært med for å rydde opp i terroren.

Vi har sett mange spill komme ut av Tom Clancy sine romaner og historier, og spillene basert på hans skriverier har etter hvert blitt en veldig anerkjent del av bransjen vi kjenner. Ghost Recon-serien er utvilsomt den beste serien for konsollgaming - i alle fall om vi snakker om Xbox - mens Rainbow Six-serien tar PC fronten. Ghost Recon 2: Summit Strike er da fortsettelsen av GR2 som kom ut i fjor og denne gangen er blant annet de harde vinterlandskapene rundt fjellene i Kasakhstan arenaen for "the Ghosts".

Tom Clancy's Ghost Recon 2: Summit Strike er da en ganske ren fortsettelse av originalen og det i god stil. Spillet leverer 11 nye enspiller-oppdrag. Nytt her er snølandskapene i de kasakhstanske fjellene hvor du er ute etter terroristen som står bak likvideringen av landets president og sikkerhetsråd. Dette er ditt oppdrag og gjennom disse 11 brettene jakter du ned terroristene og deres baser rundt i verden. Brettene her synes jeg selv var MYE bedre enn i GR2 - først og fremst den stemningen de leverer. Du kan leve deg lett inn i det, og det gir deg mer motivasjon til å spille deg gjennom oppdragene dine på en skikkelig måte, kontra det å bare løpe inn "guns blazing" for å bli ferdig.

Arsenalet ditt har blitt oppgradert siden sist. Ikke mye, men litt i alle fall. Du har her muligheten til å benytte deg av de "eksperimentelle" våpnene fra Lone Wolf-oppdragene i GR2. Personlig så svaner jeg fortsatt den utvidede muligheten til å velge mellom flere våpen før et oppdrag, slik som i f.eks. Rainbow Six-spillene, for å gi den ultimate skreddersydde spillopplevelsen. Men det er ikke et stort minus på noen måte.
Du kan selvfølgelig også kose deg med å plukke enkeltstående brett, å spille deg gjennom alene på forskjellige typer oppdrag. Alt fra oppklaring til offensive operasjoner hvor du skal inn å sprenge noe i filler, før du hentes ut av dine egne igjen. Her er det absolutt åpent for å leke seg med spillet og alt det har å tilby.

Det originale Ghost Recon så dagens lys på PC i slutten av 2001, og fremstod da som et godt taktisk FPS spill. Et år senere traff det konsollene, men det var ikke helt det samme. Xbox-versjonen fikk helt dugelige kritikker, men PS2-utgaven luktet venstrehåndsarbeid lang vei. Oppfølgeren Ghost Recon 2 delte samme skjebne - Xbox-versjonen var bra, PS2 var dårlig. De to versjonene var dog utviklet av to ulike studioer, og var også to helt ulike spill, med ulike historier. Ikke desto mindre - Ghost Recon har gjort det best på Xbox, og med Summit Strike fortsetter de sin seiersgang på Microsofts maskin.

Spillet støtter selvfølgelig Xbox Live, system link og splitscreen. Dette spillet er laget like mye for online gaming som det er for singelplayer med en historie du følger.
Grafikken i spillet er meget god til denne typen spill å være, men jeg vil påstå at det kunne vært enda mye bedre, og at de kanskje burde lagt litt mer vekt på det nå som utseende er mer i fokus enn noensinne. Muligheten for å kunne skreddersy kontroller-oppsett og lignende er også litt skrantende, i hvert fall tatt i betraktning fokuset på online-spilling. Men utgangspunktet som alle må spille med er ikke verst i det hele tatt, annet en at analogstikkene reagerer bittelitt tregt etter min smak.

Lydmessig er GR2-spillene upåklagelige. Alt som er av lyder, det være seg gjenstander som våpen, kjøretøy, vær, vind og andre bakgrunnslyder, er veldig gode og realistiske. Og dette er så absolutt med på å heve spillopplevelsen. Likeså er det med det faktumet at de tar i betraktning en del saker fra den virkelige verden for å gjøre hele spillet mer autentisk i selve utførelsen. Og da hjelper det jo selvfølgelig på at man har muligheten til å kommandere resten av laget sitt til å for eksempel flanke fienden, eller du kan be dem gi deg dekningsild sånn at du kan komme deg helskinnet frem til et objekt dere har i oppdrag å ta ut. Dette var nytt i GR2, men dessverre ikke utarbeidet nok, og blir dermed danket litt ut av andre konsollspill som sitter på en mye bedre løsning for effektivt å kunne kommandere lagkameratene dine midt i slaget. Det er fort gjort å spille som om det kun er deg der ute, men jeg vil sterkt anbefale folket å ta seg tid til å bruke lagkommandoene og utnytte medsoldatene sine for alt de er gode for. Det blir brått mye artigere å spille da.

Gjenspillingsverdien her er jo absolutt optimal, og med så mange nye brett å spille på øker det bare på verdien enda mer. Online gaming gjør mange spill udødelige og Ghost Recon-serien er ikke noe unntak der. Det kommer nok også en del nedlastbart materiale etter hvert, i all hovedsak nye multiplayerbrett antar jeg.

Hvis du sitter og ruger på en Xbox hjemme i stua, og har en liten elitesoldat i kroppen, da bør du virkelig skaffe deg Ghost Recon 2 og Ghost Recon 2: Summit Strike, og er du en av de som allerede har GR2, så er dette den lille piffen du har savnet siden det kom ut, og nå får spillet ny gnist! Det er klart for å sparke litt terrorrumpe!

Red Storm har hele veien lagt opp spillet for at det skal være en form for filmopplevelse over det hele. Du skal merke stemningen og spenningen, noe som til tider etterlater deg med en følelse av å være midt i en Hollywood-film. De klarer å sette deg midt i "der det skjer" opptil flere ganger, og det er da spillet er på sin topp og man nyter det til det maksimale! GR2-serien er et must i samlingen til enhver actiontilhenger, det er ikke noe å diskutere gitt!

Ghost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit Strike
8 / 10
+