Norsk
Gamereactor
forspill
Gears of War

Gears of War

Om du mot formodning ikke blir blåst i bakken rent utseendemessig, vil du i alle fall miste pusten av ren redsel.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

X05 ble akkurat det vi hadde håpet på; en eneste stor bekreftelse på at Microsoft er på rett spor, og at vi virkelig har noe å se frem i mot de neste månedene. Spillene kommer som perler på en etter hvert veldig lang snor. Gears of War er dessverre ikke et av lanseringsspillene, men definitivt en av de titlene vi har høyest forventninger til.

Den profilerte spilldesigneren i Epic, Cliffy "B" Bleszinski viste oss fullversjonen av brettet som ble presentert på pressekonferansen dagen før, og det var en skikkelig mørk og dyster smakebit på hva som venter oss. Om det tidligere var noen som helst tvil, fikk vi i alle fall nå bekreftet at spillet ikke er egnet for de mest lettskremte av oss. I tidligere presentasjoner har vi sett de mer tradisjonelle actionelementene i spillet. Det vi derimot fikk se denne gangen bar bud om en mye mer skremmende opplevelse. Cliffy B har slengt inn noen seriøse horrorelementer som i alle fall fikk nakkepelsen min til å reise seg.

I motsetning til tidligere, var brettet som ble presentert på X05 mye mer preget av sniking. Dom, Marcus og deres to medsoldater infiltrerer et skogsområde i øsende regnvær og stummende mørke. Raske glimt fra lynet gjør at du så vidt kan skimte noe du helst ikke vil møte en regntung natt i skogen. Selv om vi ennå ikke hadde kommet i kontakt med fienden, var den intense følelsen av å bli forfulgt tydelig tilstede. Visuelt sett fremstår spillet i en særklasse, og spesielt effekten av regnet har tydelig blitt oppgradert til nestegenerasjons nivå. Hovedpersonene glinser i regnet og ser virkelig våte ut, og veien de går på er naturlig nok gjørmete.

Delta-teamet er altså på vei mot en fabrikk i et skogsområde, men på deres vei er det flere ubestemmelige skapninger som lusker rundt. I det de entrer fabrikken får vi et kjapt glimt av noe Cliffy kalte wretches. Blod er smurt oppetter veggene og døde menneskekropper ligger henslengt på gulvet. Et av uhyrene har tatt seg en jafs av skallen til en fallen soldat, og dette klippet brenner seg virkelig fast på netthinnen. I samme øyeblikk blir skapningene oppmerksomme på Delta teamet, og flykter i skjul. I det totale mørket tusler vi da rundt, samtidig som vi vet at disse udyrene er på jakt etter akkurat oss. Skremmende, klaustrofobisk og svært intenst.

Dette er en annonse:

Fra dette punktet øker tempoet, og vi får se actionsekvenser som vi kjenner fra tidligere demonstrasjoner, bortsett fra at vi nå har å gjøre med wretches. Disse udyrene er raske, og løper på alle fire. De har også en tendens til å snike seg opp mot deg når du minst venter det, i ly av mørket selvfølgelig. Disse udyrene hater nemlig alt lys, og vi fikk se deres forsvar mot nettopp dette. De har nemlig en evne til å skrike så høyt at
lyspærer eksploderer som følge av lydtrykket, og uten lys vil du raskt erfare at du er ganske hjelpeløs.

Etter en del skyting mot disse krapylene får Delta teamet i oppdrag å gjenopprette strømtilførselen til fabrikken. Beskjeden blir gitt på en Cortana-liknende måte. En kvinnelig operatør tar kontakt og gir dem instrukser og veiledning for hvor de bør gå, og hva de bør gjøre. Bleszinski fortalte at dette ble gjort fordi det ville være svært få pauser i spillet. Du vil typisk ikke se en briefing før et nytt oppdrag eller et nytt brett. Spillet vil i sin helhet bli streamet direkte fra disken, og det vil altså gi en mye mer helhetlig spillopplevelse. Som en positiv bieffekt vil det da heller ikke være nødvendig å ha en harddisk til konsollen, for å kunne spille spillet.

Mot slutten av demonstrasjonen klatrer Marcus opp i en gruvevogn. Samtidig blir han angrepet av überaggressive soldater fra alle kanter. Vognen gir en del beskyttelse, men ikke nok til å komme seg helskinnet gjennom alene. Som et sammensveiset lag klatrer derfor et annet medlem i Delta teamet opp i en annen gruvevogn og kjører parallelt med Marcus. På denne måten dekker de to hverandre, slik at de kommer helskinnet igjennom. Gears of War er i utgangspunktet et singleplayer spill, men i forbindelse med nettopp denne gruvescenen nevnte Bleszinski at spillet også vil fungere i coop. Dette betyr at en venn når som helst kan kaste seg inn i kampen, hjelpe deg, og så forlate spillet like raskt. Den andre spilleren vil da alltid ta rollen som Dom, mens du alltid vil spille Marcus. Du vil også kunne spille over Xbox Live.

I motsetning til presentasjonen på E3 messen, hvor spillet ble kjørt på PC, ble Gears of War nå kjørt på developers kit. Selv om spillet hakket et par steder, er det allikevel imponerende å se en konsoll kjøre såpass tung grafikk. Spillet er ikke en av lanseringstitlene, men vil bli å finne i butikkene en gang i løpet av 2006. Etter å ha sett spillet demonstrert en oktoberdag i Amsterdam kan vi ikke akkurat si at forventningene ble mindre.

Dette er en annonse:
Gears of WarGears of WarGears of WarGears of War
Gears of WarGears of WarGears of WarGears of War
Gears of WarGears of WarGears of WarGears of War

Relaterte tekster

Gears of WarScore

Gears of War

ANMELDELSE. Skrevet av Frode Haugen

Gears of War er så bra som vi hadde håpet. En overveldende og lekker actionfest med masse fet grafikk og skumle monster!



Loading next content