Norsk
Gamereactor
forspill
Anthem

Gamereactor fikk ta en titt på Anthem på EA Play

Vi var blant de første som fikk se spillet i aksjon ved EA Play 2018, og vi må innrømme at det var en litt lunken affære...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

I kjølvannet av siste års avsløring av deres største og mest ambisiøse nye spillserie siden Mass Effect, har Biowares Anthem været innhyllet i en sky av manglende entusiasme fra fans, den lunkne ettersmaken til Mass Effect: Andromeda, og kritikk av firmaets fokus på flerspilleropplevelser fremfor en episk enspillerkampanje. Ja, Anthem har en del å bevise, og spillets store tilstedeværelse på årets E3 er altavgjørende i forhold til spillets sjanse for suksess. Hypen var derfor enorm, da alle de utvalgte journalistene ankom inngangen til den store Anthem-boden. Endelig ville EA vise mer, og kanskje til og med gi oss lov til å prøve spillet selv. Dessverre fik pressen ikke lov av Bioware til å prøve deres store science fiction-eventyr, og vi måtte i stedet være vitne til at en håndfull Bioware-utviklere gikk gjennom en rekke forskjellige elementer selv.

Live-demoen startet med en kort mellomsekvens på et romskip, som viste noen av de forskjellige figurene og spillets sentrale hub-område. Personene virket ved første øyekast en smule todimensjonale, med stereotyper som den morsomme muskelmannen og den litt frekke jenta med styr på teknologien. Bekjentskapet var dog altfor kort til at man kan uttale seg mer om det. Inne i romskipet foregår alt i førsteperson, og er også stedet hvor man kan gjøre alt fra å pynte på Javelin-mechen sin til å installere nye våpen.

Anthem
Dette er en annonse:
AnthemAnthemAnthem

Innen oppdraget startet begynte Bioware å utdype noen detaljer ved spillets flerspillerkomponenter, hvor det mest interessante var balanseringen av nivå mellom spillere som gjerne vil spille sammen. Har du lavt nivå og brenner for å spille sammen med venner, stiger du imidlertid i nivå. Hvordan dette fungerer i forhold til utdelingen av XP etter endt oppdrag sa de ikke noe om. Utover det er det også mulig å hoppe inn og ut av oppdrag som det måtte passe deg, noe som skaper en flytende opplevelse uten lange ventetider mellom oppdrag.

Nå var endelig tiden inne for å vise frem litt mechsuit-action og kampområder. Ble du forelsket i Anthem i fjor, bør to ting nevnes. Det første er at demoen ikke viste spesielt mange nye ting, og det andre er at grafikken har blitt kraftig nedgradert sammenlignet med showcasen fra 2017. Da Anthem er et spill med fokus på utforskning av store områder, virker det litt som en skivebom å ikke vise noe nytt herfra, og alt fra planter og trær til den enkelte rustning var ikke lenger en lekker opplevelse, men i stedet en noe kornete affære. Spesielt vannet så direkte forferdelig ut, fjorårets demonstrasjon tatt i betraktning. Var du fascinert av Anthem på grunn av det pene ytret, vil skuffelsen være stor. Det ble ikke nevnt om vi så spillet i aksjon på en PlayStation 4 Pro eller Xbox One X.

Anthem
Dette er en annonse:
AnthemAnthemAnthem

På gameplay-siden minner Anthem om en sær blanding av Destiny, The Division og Mass Effect. Oppdragsstrukturen er hentet rett ut fra Destiny, skytemekanikkene er fra The Division og bruken av unike ferdigheter så ut til å komme fra Mass Effect. I motsetning til de tre spillene har Anthem et fantastisk lydbilde, om det er intense maskingevær eller store magiske bomber, er det en fornøyelse å høre på. Samtidig virker spillets styring og animasjoner også mer intuitive og velpolerte enn det vi finner hos konkurrentene.

Det absolutt beste fra Anthem var det store utvalget av spesielle våpen, som inkluderer aggressive fysiske angrep, isgranater og kjempebomber. I motsetning til resten av den visuelle siden, er bruken av disse fantastisk nydelig, og man kan for alvor føle kraften bak spillerens mech-suit. Heldigvis var en stor del av presentasjonen dedikert til nettopp å vise det store spektrumet av angrep, noe Bioware virkelig fikk til.

Sist på menyen var en stor bosskamp mot et enormt insektlignende monster, som i samme stil som mange raids i Destiny, tok en evighet å beseire. Selv med fire venner og en konstant strøm av Bazooka-skudd, ble det raskt en kjedsommelig affære. Vi håper det ikke er det samme i versjonen vi får i 2019. Vi kan vel egentlig si det samme om samtlige aspekter ved Anthem, spesielt det visuelle aspektet. Vi er ikke helt overbevist om at Bioware kommer til å greie å levere en fantastisk opplevelse.

HQ

Relaterte tekster

4
AnthemScore

Anthem

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De grunnleggende delene av Bioware sitt storspill er så ekstremt gode at det er synd tekniske svakheter og merkelige designvalg vil gjøre at mange hopper av tidlig.

5
Bioware dropper Anthem-forbedringer

Bioware dropper Anthem-forbedringer

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

For litt over to uker siden fikk flere av oss med kontakter i Bioware vite at en rekke EA-sjefer skulle ha et møte hvor de ville avgjøre Anthem sin skjebne, og nå er...



Loading next content