Freshly Pickled: Tingle's Rosy Rupeeland

Søtt coverog tettsittende trikåer. Oppskriften var solgt allerede før spillet tok turen ut av coveret. Her kommer Tingle; merkelig, glad og i full fart!

Ich wär' so gerne Millionär dann wär mein Konto niemals leer. Money makes the world go round.

Tingle har sagt nettopp det og begir seg derfor ut på en underlig reise for å samle penger. I Zeldaland kalles mynt for (en, to, tre si det nå i kor) rupees. Ivrig på søken av en fe og en eldre playboy går ferden igjennom kontinenter fyllte med øyer og huler.

Det er en spesiell atmosfære i Tingles verden. Det er ikke samme helteverden andre Nintendokarakterer befinner seg i. På vei til kommersialismens Nirvana, Rupeeland, treffer man massevis av mennesker, like enkel som Tingle selv. Alt handler kun om penger. Redde en gammel mann fra en gjeng sinte insekter, for siden å tvinge av hans penger. Når dere treffes neste gang er det du som behøver hjelp, da kommer han garantert til å tvinge deg til å åpne lommeboken.

Alle er griske. Alle har penger på hjernen. En del vil ikke snakke med deg før du gitt de en god slump penger. De vegrer seg. Ingen hjelper deg uten å få betalt og de forventer seg samme sak tilbake. Det er veldig fascinerende og jeg har aldri sett noe lignende i et spill tidligere. Selve Tingles livskraft er hans rupees. Man taper penger når man får juling, når lommene er så tomme at hundene pisser på en er eventyret over.

Gull og luksus. Hele spillet lukter det. Fra det lukseriøse coveret i gullfarge via introskjermen og til Tingles øyne når han plukker opp en bunke rupees. Det handler om å få en del av kaken. At slurpe den i seg. Å eie. Og siden slenge alt man har i en sjø. Jepp. For veien til Rupeeland går oppover. Og for å få tårnet som står på baksiden av sitt lille søte hus å vokse gjelder det å ofre penger i vannet. Sleng i rupees og tårnet skyter fart mot høyden. Legg i mer og det blir enda høyere. Om man kaster seg ut for et høyt tårn med ballonger på ryggen kommer man lengre enn om man kaster seg fra et lavt et. Test gjerne dette der hjemme, men glem ikke din fe-drakt og kameraet.

Fra et høyt tårn kommer man gjennom luftveien til nye kontinenter. Nye kontinenter betyr flere rikdommer, puzzler, fiender og matvarer. Matingredienser er et sentralt tema i Tingles verden. I en gryte hjemme i huset setter man lett sammen safter, kjøttpølser og ketchup. Matrettene kan siden selges eller brukes til ulike anledninger.

Tingle selv har en meget spesiell personlighet og er en av mine nye favorittkarakterer. I stedet for å være en tanke malplassert figur i Zeldaspillene får han nå leve ut sin merkeligehet i et eget eventyr. Han blomstrer virkelig. Han lever. Han er snodig, middelaldersk og feminin. Han går som om verden ha vært en catwalk, viser sin stuss og blinker mot spilleren. Han hopper ned i krukker for å hoppe op i triumf. Link hadde klart seg med å ødelegge de. Men Tingle er sannerlig en mann for sin fe-drakt.

Tingle selv er ingen kriger. Han er bare en mann i grønne trikåer som elsker penger og matlaging. Han behøver beskyttelse når han gir seg ut på eventyr. En livvakt kan derfor leies inn for en slant penger. Disse hjelper deg i kampene, som dessverre ikke er det minste spennende.

Jeg elsker grafikken, den er lekker, klar og fargerik. Alla figurer man kommer i kontakt med har sjarm og personlighet. Verden føles gjennomarbeidet og passende. Frustrasjonen over pengemangel er konstant eventyret igjennom, selv om den er litt frustrerende i begynnelsen. Men det er en passende innledning, man blir oppfordret til å holde fast i pengene.

Det er underlig hvilke følelser man kan få for rupees. Hvor mye vil du ha for tjensten du nettopp utførte? Sier du en for høy pris kan alt gå i dass og den fornærmende figuren som nettopp følte seg takknemlig gi de ikke en slant. Sier du en altfor lav pris går du der fra med en følelse av at du burde ha vært mer grisk. Jeg lokkes hele tiden av å slå av min Nintendo DS, starte om på spillet og teste igjen. Kanskje kan jeg melke litt mer penger ut av denne dealen.

Det merkes ikke direkte at Tingle og Link tilhører samme verden. Men en viss igjenkjennelsefaktor finnes. Foruten valutaen kjenner man igjen visse plasser, lyd og musikkstykker. Likevel er det tydlig at utviklerne ikke vil konkurrere med Links eventyr. Dette er en helt annen type spill og en annen opplevelse.

Det her er ikke et spill for alle. Jeg innser at min høyt satte karakter til viss grad er på grunn av min fascinasjon av Tingle, hans verden og selvsagt hans iver etter penger. Som skribent spiller jeg massevis av ulike spill. Da blir jakten etter nye typer av opplevelser viktigere enn om man kjøper bare et par spill i løpet av et år. Og Tingle er ikke som noe annet spill jeg har testet.

Som meldingen ved siden av den døde eventyreren i hulen sier: "Rupees er alt. Jeg ønsker jeg hadde noen til." Og om du har noe rupees til overs som du vil legge på en annerledes spillopplevelse synes jeg du skal løpe til din nærmeste spillbutikk og kjøpe Freshly Picked. For meg er dette et godt spill og jeg kunne ikke ha klart foruten det...

Freshly Pickled: Tingle's Rosy RupeelandFreshly Pickled: Tingle's Rosy RupeelandFreshly Pickled: Tingle's Rosy RupeelandFreshly Pickled: Tingle's Rosy Rupeeland
8 / 10
+