Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

Rutinerte Turn 10 har overgått seg selv med et spill som oser av luksus og bilglede, mens det skrenser inn som den ubestridte nye kongen av racingsimulatorene. Morten har forelsket seg i Forza Motorsport 4.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg vil gjerne takke utvikler Turn 10. Ikke bare fordi de har skapt et utrolig bra racingspill, men fordi de gjorde meg som anmelder en stor tjeneste. Før kjøringen i det hele tatt hadde startet tok nemlig Top Gears Jeremy Clarkson til orde og forklarte hva Forza Motorsport 4 dreier seg om. Meldingen var like klar som den var vakker, Forza Motorsport 4 handler om kjærlighet overfor biler. Om lukten av olje og svidd gummi. Om lyden av dekk som skrenser over asfalten. Om håndlagde skinnseter og hissige fartsmonstre med skinnende lakk. Om ren bilglede og overdådig luksus.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Og beskrivelsen stemmer på en prikk. Forza Motosport 4 er trolig det mest luksuriøse spillet jeg noen gang har fått prøve meg på. Hver minste detalj er utført med et nådeløst øye for detaljer, og hver eneste replikk er gjennomtenkt og informativ. Presentasjonen er ganske enkelt den flotteste jeg har sett i noe spill noensinne. Skulle du la menyene stå i ro i et par øyeblikk flyter skjermen over i en velregissert presentasjon der bilen din vises frem i all sin prakt. Lysene danser over den skinnende lakken, mens kamera veksler mellom den ene imponerende synsvinkelen etter den andre. Det spiller ingen rolle om du kjører med en gammel Ford Fiesta eller en flunkende ny Ferrari 458 Italia. Alle bilene er gjengitt ned til den minste detalj og fremstår som et mesterverk på fire hjul.

Forza Motorsport 4
Dette er en annonse:

Innad i selve spillet fortsetter det visuelle å imponere. Turn 10 har virkelig gjort seg flid med de forskjellige områdene, og viser oss at det fortsatt er krefter igjen i Xbox 360-konsollen. Spillets rike bibliotek av ekte og egendesignede racerbaner er alle blendende vakre, og områder som Berneese Alps-banen vil ta pusten fra de aller fleste. På den tekniske siden kan spillet skilte med en bunnsolid bildeoppdatering, og det er rett og slett en fryd å rase gjennom de vakre omgivelsene i 250 km/t.

Men nok om det visuelle, det er tross alt selve kjøringen som er avgjørende for et racingspill. Heldigvis følger Turn 10 opp grafikkfesten med en fremragende kjørefysikk. Alle som har kjørt en bil litt over fartsgrensen gjennom en sving vil kjenne igjen draget i bilene. Et drag som er herlig belønnende når du treffer det riktige sporvalget, og nådeløst straffende hvis du blir for ivrig. Plassering i veibanen, riktig nedbremsing, tålmodighet og guts, er alle viktige hensyn i ferden mot pallplass, i hvert fall hvis du spiller med innstillingene satt til simulator.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4 gjør nemlig en utmerket jobb med å tilpasse seg en bred brukergruppe. Serien er og blir et simulatorspill i hjertet, og vil aldri bli et Burnout med lisensierte biler, men samtidig skaper de fyldige innstillingsmulighetene et bredt spekter mellom ytterpunktene. De hardbarka simulatorentusiastene kan forsøke å temme de mektige V8-motorene på tyngdekraftens brutale arena, mens søndagskjørere vil nyte godt av alle tekniske hjelpemidler penger kan kjøpe. Automatgir, ABS, traction control, brake assist, klimaanlegg, you name it.

Dette er en annonse:

Det gjennomførte preget er også på plass i lyddesignet. Turn 10 har gått nøye til verks og spilt inn ekte motorlyder både fra utsiden og innsiden av kupéen, og dette arbeidet gjenspeiles i det ferdige produktet. Alle de forskjellige modellene serveres med et autentisk lydbilde, og hver eneste bil har sin egen personlighet i motorlyden. Samtidig har Turn 10 valgt å forsure den auditive opplevelsen med et fryktelig soundtrack. Der konkurrenter som EA og Codemasters har satt inn resurser for å sikre seg et variert lydspor fra ekte artister, har Turn 10 heller satset på egenproduserte tekno- og trance-låter. Lydsporet faller sikker i smak hos en liten andel av spillerne, men for den gjennomsnittlige sjåfør blir dette både slitsomt og kjedelig på én og samme gang.

Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4 er likevel en drøm for bilfrelste, mest av alt fordi det setter selve bilen i sentrum. Da hjelper det godt at bilparken er enhver fartsentusiast verdig. Der rivalen Gran Turismo 5 satset på tusen forskjellige biler setter Forza Motorsport 4 pengene på et vesentlig mindre utvalg. Til gjengjeld er hver enkel modell gjengitt med en fantastisk nøyaktighet, og til forskjell fra Gran Turismo 5 har alle bilene den samme skyhøye kvaliteten. Faktisk kan det virke som om Turn 10 er så fornøyde med de lekre bilmodellene at de har vegret seg for å la oss ødelegge dem.

Skademodellen er nemlig utvilsomt et av Forza Motorsport 4s svakeste kort. Selv med skadeinnstillingene satt til simulator er det lite annet enn oppskrapet lakk og beskjedne riper å spore, selv om du nettopp har deiset inn i autovernet i 200 km/t. Dette ødelegger mye av illusjonen og man blir effektivt minnet på at man faktisk sitter og spiller et spill. Her kunne Turn 10 har lært mye av spill som Codemasters' Dirt 3, som kan skilte med en langt mer imponerende og dynamisk skademodell.

Forza Motorsport 4

Mange vil nok også reagere på at enkelte elementer føles svært velkjente i Forza Motorsport 4. I årets karrieredel jobber man seg gjennom stadig mer omfattende sesonger, men selve progresjonen i spillet er hentet direkte fra forgjengeren Forza Motorsport 3. Du samler fremdeles inn to ulike typer erfaringspoeng, førerpoeng og merkepoeng. Tjener du inn nok førerpoeng øker førernivået ditt, og du mottar en flunkende ny bil i gave. Merkepoengene fungerer på samme måte, men er knyttet til selve bilmerkene. Kjører du nok med samme bilmerke øker ditt merkenivå og du får tilbud om billigere deler og oppgradering til nettopp dette merket. Det er et velfungerende system, men samtidig nøyaktig likt forgjengeren.

Jeg synes i tillegg systemet er alt for belønnende. Spesielt i starten går du rimelig fort opp i førernivå, og du fyller raskt opp garasjen din med alskens gratisbiler. Dette høres kanskje ut som et luksusproblem, men det fjerner litt av mestringsfølelsen når nye biler nærmest blir kastet etter deg. Legger man til at bilen du allerede kjører med, som du har kjøpt, oppgradert og stylet opp selv, er langt vassere enn bonusbilene, mister man mye av gleden ved å høste belønninger.

Et annet område der utviklingen fra seriens forgjenger har vært minimal, er i forhold til motstandernes kunstige intelligens. Sleipe forbikjøringer og dristige manøvre er mangelvare, og skulle du komme til skade for å blokkere en annen bil må du regne kollisjon. De datastyrte bilene holder seg slavisk til idealsporet, og til tross for den automatiske vanskelighetsgraden blir du nødt til å gå online før du virkelig blir satt på prøve. Heldigvis har nettstøtten har fått en real ansiktsløftning i Forza Motorsport 4.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Ved siden av tradisjonelle kappløp og time-trials har nettmodusen denne gangen også fått en sosial side. Du kan sette opp egne kjøreklubber, låne biler og dele de beste motorkonfigurasjonene. Har du lite penger kan du auksjonere bort en av bilene dine via Xbox Live, og tjene noen ekstra slanter til et nytt sett med felger eller den stilige spoileren du har siklet etter. Det meste her i verden blir morsommere hvis man deler det med andre, og Forza Motorsport 4 er langt fra noe unntak fra denne filosofien.

Nyhetene stopper imidlertid ikke med nettstøtten, og blant de mest oppsiktsvekkende nyvinningene finner vi den mye omtalte Autovista-modusen. Denne modusen omfavner virkelig spillets tematikk om å sette bilen i sentrum, og gir deg muligheten til å fingranske et utvalg superbiler så eksotiske at selv Petter Stordalen ville gått i spinn. Det hele toppes av humoristiske kommentarer fra Top Gears Jeremy Clarkson, som på sin egen særegne måte beskriver hva som er bra, og hva som er mindre bra med verdens mest lukrative fremkomstmidler.

Forza Motorsport 4

Nytt av året er også støtte for Microsofts nye Kinect-sensor. Et stykke maskinvare som har solgt i hopetall, men som fremdeles har til gode å imponere kjernespillere og spillkritikere. Jeg kan skjønne at Microsoft ønsker å promotere bevegelseskontrolleren sin, men for de aller fleste spill som ikke er spesialdesignet for Kinect har ikke bevegelseskontroll tilført noe til opplevelsen, snarer tvert imot. Denne trenden er dessverre også å spore i Forza Motorsport 4.

Dette er ikke fordi det er mangel på Kinect-moduser. Man kan bruke headtracking-funksjonen til å vippe kamera fra side til side mens man kjører, og man kan utforske den vakre Autovista-modusen kun ved hjelp av Kinect. Man kan til og med kjøre bilene ene og alene gjennom bevegelseskontroller, ved å imitere at man har et ratt mellom hendene.

Grunnen er heller at Kinect, som tidligere, er mer til hinder for opplevelsen enn et spennende alternativ. Headtracking-funksjonen er avhengig av at man sitter helt riktig foran skjermen, og det er ærlig talt vanskelig å se nytten av å kunne vippe kamera til siden mens man kjører. Tilsvarende fungerer Autovista-modusen brukbart med Kinect, men du navigerer deg rundt lang mer presist med de analoge spakene.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Å kjøre selve bilene med Kinect er et kapittel for seg selv. Muligens artig som et party-triks, men helt håpløst for en ivrig spillentusiast. Det hele blir famlende og lite responsivt, og de aller fleste vil gå tilbake til håndkontrolleren etter å ha prøvd seg med Kinect i fem minutter.

Tilbake med Xbox-kontrolleren i hånda byr imidlertid Forza Motorsport 4 på timevis med moro. Forutsetningen er naturligvis at du liker bilkjøring, men hvis du ikke gjør dét tror jeg du har kjøpt feil spill. Antallet fartsmonstre som kan kjøpes og løp som kan vinnes er svimlende høyt, og samtidig har Turn 10 krydret opplevelsen med masse små og gjennomførte godbiter. Personlig tok jeg meg selv i å bruke nesten to timer på designe min perfekte Ferrari, komplett med fryktinngytende fartsstriper, og Gamereactor-logoen på nummerskiltet.

Konklusjon:
Forza Motorsport 4 er en kjærlighetserklæring til alt som har fire hjul og gasspedal. Det er blendende vakkert, fantastisk presentert og imponerende omfattende. Det er bare noen små detaljer som hindrer Turn 10 i å innkassere full pott, og jeg kan uten å nøle anbefale dette til alle med så mye som et snev av racinginteresse. Få på dere kjørehanskene folkens, det er en ny konge på veien.

Forza Motorsport 4 slippes den 14. oktober, eksklusivt på Xbox 360.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4
HQ
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Fantastisk presentasjon, nydelig grafikk, omfattende nettdel, lang holdbarhet, gjennomført.
-
Dårlig kunstig intelligens, påtvungne Kinect-moduser, fryktelig soundtrack.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Most Wanted 1999
    Det finnes ingen andre ord enn at dette er det beste spillet til Xbox 360! Nesten ingenting feiler dette spillet. Grafikk og utseende: Nydelig... 9/10
  • battlecount
    Etter det tredje spillet i serien er Microsoft Sudios ute med et nyere og raskere spill. Det er snart to år siden Forza motorsport 3 kom ut høsten... 10/10

Relaterte tekster

Forza Motorsport 4Score

Forza Motorsport 4

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Rutinerte Turn 10 har overgått seg selv med et spill som oser av luksus og bilglede, mens det skrenser inn som den ubestridte nye kongen av racingsimulatorene...



Loading next content