Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Holdninger i spill


Hei, jeg jobber for tiden med et foredrag rundt holdninger i spill. Jeg er gamer selv og synes vi i enkelte sammenhenger har et problem her. Skitkasting, raserianfall og lignende er innenfor enkelte sjangre ikke lengre en uheldig tilfeldighet, men er blitt vanlig.

Den "verste" sjangeren innenfor dette er kanskje ikke overaskende MOBA spill da deres natur er ekstremt kompetativ og du er avhengig av at 4 andre spillere gjør det nogenlunde bra for å vinne.

CoD er jo også ganske kjent for "12 år gamle unger som har gjort ting med moren din".

Mitt spørsmål til dere her i forumet var om dere kanskje kunne dele deres opplevelser og meninger rundt dette. Jeg prøver å se begge sider av dette, så om noen er uenige er disse synspunktene velkommen også.

Takk
  • 0
Jeg vil tro at holdninger i spill henger nøye sammen med alderen. I gjennomsnitt tror jeg yngre spillere vil oppføre seg mer uvøren enn andre. Personlighet vil nok også spille en rolle. Jeg har aldri sagt noe stygt til noen gjennom et spill, mens andre vil begynne tidlig med det og slutte seint. Spill legger også til rette for slike handlinger. Man snakker til noen man ikke har et forhold til langt borte, og da kan man si hva som helst. Men selv har jeg opplevd lite hets av meg eller andre. Det er kanskje fordi jeg har spilt på Nintendos konsoller (fraværende) og på PC. Har hørt rykter om at det er mest framtredende på Xbox og Playstation.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Må bare si at jeg er imponert over hvordan Nintendo har "løst" dette. Det har vel heller aldri vært noe problem kanskje.
''eh'' - Link
  • 0
Etter min egen erfaring, så er jeg helt enig i at det er MOBA sjangeren som sliter mest med dette problemet. League of Legends har nok det verste communityet jeg har vært borti til dags dato og er forsåvidt grunnen til at jeg har gitt opp hele det spillet. CoD har også noen villstyringer, men der kan du tross alt bare mute micen og spille for deg selv i f.eks Free for All.
WoW krever jo også en del samarbeid til tider, men der har jeg faktisk aldri vært borti så mange tullinger som det er på LoL. Det er nesten på kanten til ekstremt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Etter min egen erfaring, så er jeg helt enig i at det er MOBA sjangeren som sliter mest med dette problemet. League of Legends har nok det verste communityet jeg har vært borti til dags dato og er forsåvidt grunnen til at jeg har gitt opp hele det spillet. CoD har også noen villstyringer, men der kan du tross alt bare mute micen og spille for deg selv i f.eks Free for All.
WoW krever jo også en del samarbeid til tider, men der har jeg faktisk aldri vært borti så mange tullinger som det er på LoL. Det er nesten på kanten til ekstremt.


Når det gjelder MOBA har jeg hørt rykter om at Blizzard ikke kommer til å ha noen in-game chat Heroes of The Storm. Kanskje en løsning? Så vidt jeg vet er det slik det også fungerer i StarCraft 2.

Det er helt sant som du sier. Har spilt litt Dota 2 og det går langt over grensen hver eneste gang i chatten. Være seg drapstrusler eller grov trakassering som de verste eksemplene jeg har sett.
''eh'' - Link
  • 0
På gta online er det mange raringer. Men nordmenn har en generell god holdning der. Men ikke mye som smaker bedre enn å knuse en frekk drittunge gang på gang : ) å da smaker det bedre enn om en var ekseemplarisk.
  • 0
Synes det er bra at du er villig til å ta opp dete. Personlig har jeg møtt på stygginger i MMO spill. Spesielt tanke på Smite og Leauge of Legends som jeg har opplevd dette på. Morra di greiene er veldig vanlig ja.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer Subject 17:
Når det gjelder MOBA har jeg hørt rykter om at Blizzard ikke kommer til å ha noen in-game chat Heroes of The Storm. Kanskje en løsning? Så vidt jeg vet er det slik det også fungerer i StarCraft 2.


In-game chaten er jo forsåvidt nødvendig for å få til et samarbeid med laget, så å fjerne den helt vet jeg ikke om ville vært så lurt. Men å slå hardere ned på flaming og trolling synes jeg burde være et større fokusområde, spesielt i MOBA sjangeren.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Subject 17:
Må bare si at jeg er imponert over hvordan Nintendo har "løst" dette. Det har vel heller aldri vært noe problem kanskje.


De har egentlig ikke løst det i det hele tatt. De bare unngår at man kan kommunisere med andre, som regel, med unntak av på forhånd skrevne valg.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • ES
  • ES
Mener du holdninger som vi som spillere viser når vi selv spiller spill online? Eller holdninger i spillene, som utfoldes gjennom historie og dialog?

Ser ut som det er førstnevnte utifra de andre svarene du har fått. I så fall gjennspeiler vel det menneskets natur generelt sett, alle har forskjellig personlighet og måte å takle det å tape og vinne på, samt vil det å samhandle med andre mennesker bak en anonym avatar til en viss grad føre til usensurert oppførsel. Dette kan en jo også se i kommentarfelter i de store nettavisene.
"Always know if the juice is worth the squeeze."
  • 0
Det er det demotiverende resultatet av stort sett solipsistiske holdninger blant yngre mennesker. Det har mye med at de er unge og i en situasjon de stort sett ikke har kontroll over, eller helt vet hva de selv er er enda. De er usikre. Eldre mennesker som oppfører seg på samme måte har mest sannsynlig et problem som henger nært opp mot det umiddelbare miljøet deres - familie og jobb. De er ikke lykkelige mennesker, de er destruktive, og har et indre behov for å vinne i noe, slik at man får en følelse av å ha oppnådd noe. De oppnår ikke så mye annet i livet, og da er det lettere å legge skylden på andre enn på seg selv.

Forøvrig er det to radikale ulikheter mellom skytespill og MOBA-spill. I skytespill er det i nesten alle tilfeller motstanderen som mottar hatet, fordi det å vinne ikke er like viktig så lenge man selv har god statistikk. Den personen som ødelegger for statistikken er personen på motstanderlaget, og derfor blir vedkommede hatet på. I MOBA-spill er omtrent alt hatet rettet mot lagkamerater, fordi der er det viktigste å vinne. Det å ha personlig god statistikk forsvinner litt. Dette forteller oss at folk hater på andre fordi spilleren har en oppfattelse at de står i veien for målet deres, som egentlig handler om personlig gevinst, og ikke noen ytre, fysisk gevinst. Det handler ikke om penger, materielle goder eller lignende, det handler om bedre selvfølelse. Og er det en ting folk hater, så er det når noen får deg til å føle deg dårlig. Enkelte takler det bedre enn andre, men de som hater er altså de som er usikre på seg selv.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
@remote

Høres ut som en god løsning. Kjedelig om muligheten til å kommunisere blir helt borte.

Lurer på hvordan stemningen i MK8 hadde vært med åpen chat.
''eh'' - Link
  • 0
Dette er vel en del av grunnen til at jeg aldri har vært interessert i MOBA(MMO, eller egentlig å snakke med andre fremmede i multiplayer i det hele tatt. Sjangeren og gameplayet er ikke noe jeg liker, og når jeg hører om ting som dette frister det meg ikke akkurat mer til å begynne. Det meste online multiplayer jeg har spilt er Mario Kart og Smash Bros, og der finnes jo ikke online-chat...
Take off every zig, for great justice
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!