Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Spillprodusenter = Rasister?


Ja du leste riktig, Spillprodusenter kan jeg fort tro er rasister: du spør nok nå hvorfor
BTW: Dette er min første blogg i fredrikstad :).

Grunn NR.1
Det kan virke sånn at alle spill du finner i dag hvor du ikke kan velge eller lage din egen charakter, og du er hovedpersonen som er akkurat fargen hvit. Det har vært noen spill som du spiller som en mørkhudet person, men i de fleste spillene spiller du som en hvit person, selvfølgelig er det en del spill du er asiat, eller latiner(mexicaner).

Grunn NR.2
I mange spill det er mørkhudete personer, så blir de drept først, eller på grusomme måter.
En venn fortellte at i et spill (huske ikke hva det heter) var det en mørkhudet person som gikk i midten av mange hvite folk, så tok det enstund så ser du at akkurat den personen blir angrepet av monstrer mens de hvite overlever. En annen ting er at mange spill er de svarte slaver eller noe i den duren.

Spørsmåls Runde
-Har du sett noen spill som du spiller som en mørkhudet person i så fall hvordan?
-Har du sett spil hvor en mørkhudet pperson blir drept på den grusomeste måten i hele spillet?

Eksempel på Grunn 1
-Killzone
-Resistance
-Heavy Rain
-Og flere men vil ikke ramse opp.

Eksempel på Grunn 2
-Resistance 2-Blir delt i 2.
-Farcry 2-Mange leter etter dem og skyter dem som dyr.
-Assassins Creed-Slaver
-Fallout 3- Slaver men det er hvite folk som er slaver der også.

Spill du spiller som en mørkhudet person
-Grand Theft Auto San Andreas

---Svar på spørsålene og kom med eksempler så kommer det en part 2 med resultater OSV</b>

Siste ord
Mener dere at spillprodusenter er litt rasistisk?</b>

The Alexander

-Bilde kommer når jeg får internett på min egen data
Hell i spill, uhell i kjærlighet. Hell i Kjærlighet, Uhell i spill. Uendelig Sirkel
  • 0
Ser ikke noen grunn for at spillprodusenter skulle være rasistiske. Det med at det er for mange hvite hovedpersoner blir for dumt. Da kan du si det samme om film. Sikkert 90% av alle filmene jeg har, har en hvit hovedperson.

Og om folk er rasister eller ikke avhenger jo av hvilken person det er snakk om. Kan jo ikke bare si at spillprodusenter generelt er rasister. Det blir for dumt.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
I Saw-spillet spiller du som en mørkhudet person. Men siden det spillet ble omtrent like godt mottatt som et kjøttsår med salt i, så er det vel ikke stort å skryte av...
Og i Project Eden er den første av de fire hovedpersonene også mørkhudet.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Fahrenheit, 1 av de 3 du styrer er mørk, politi til og med

Vil nok ikke kalle det rasistisk, er bare det at folk unngår spill som skriker "GANGSTAR!!!!!!" (med mindre de prøver å være det selv) og cover som viser at man styrer en mørkhudet person skriker ofte "GANGSTAR!!!!!".

Du styrer forresten en mørkhuda person i det 50 cent oppkastet.
  • 0
Jeg foreslår Resident Evil 5.

RE5 anyone?

(I'm just sayin'..)
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Enig med nintendodude.

En grunn fordi spillskapere velger akkurat hvite menn, er generelt fordi det finnes så himla mange rasister i Norge og alle andre land, så det er en stor grunn, ved tanke på at de vil rette litt mot en gruppe, som da er drittsekkene.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
  • Ine
  • Ine
Zyrocz kom meg i forkjøpet. Vil også legge til at ettersom Quantic Dreams utviklet både Fahrenheit og Heavy Rain, vil jeg ikke si at det er noe rasistisk ved at Heavy Rain ikke inkluderer en svart person som hovedperson.
Riddle me this
  • 0
Jeg mener ikke at spillprodusenter er rasister. Du nevner et par eksempler. Assasin's Creed blir jo litt rart å trekke fram fordi det foregår på en tid da slaver var vanlig.

Alyx Vance fra Half-Life blir jo ikke framstilt på en negativt måte. Hun har enda ikke blitt drept av noe monster og framstår som sterk og selvstendig.

Resident Evil 5 er jo litt omstridt med hensyn til rasisme men du kan ihvertfall spill en svart kvinne i spillet.

I "Enter the Matrix" kan du spill som Niobe, en svart kvinne.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
jeg er enig med nintendodude her jeg
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
I de fleste filmer med svarte personer blir de svarte drept først.
Jeg så f.eks. en film om 4 personer som bodde ute i en skog, en av dem var svart. Han fikk først benet spist opp av en bjørn, og noen dager etterpå når de andre hadde prøvd å fikse såret kom bjørnen til leiern for å fullføre udyden, han spiste da den svarte mannen opp helt. De hvite slapp unna uten en skramme, sidne de rett og slett lot svartingen være igjen.
It ain't easy being black :/

Lagt til 2010-04-08 23:09:
og nå skriker vel ikke alle spill med en svart person uten på gangster Zyrocs.
"To believe in something, and not to live it, is dishonest." - Mahatma Gandhi
  • 0
Tja, hva med Left 4 Dead-spillene? Begge 2 har jo en mulig mørkhudet hoverperson.

Men det er litt sant at det ofte blir litt vel mange hvite hovedpersoner, og nesten aldrig noen svarte. Men rasister er nok neppe de fleste spillutviklere.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Assasins creed foregår jo i en tid hvor det var vanlig med svarte slaver, farcry 2 har jeg ikke spillt noe særlig, men det foregår vel i et afrikansk land i borgerkrig a la Sierra Leone, og der skjedde det vel slike ting.

Men jeg skal Være enig i at det er veldig mange hvite karakterer i spill, og at svarte gjerne blir stereotyper.

I Men Of Valor er man forresten svart.

(når jeg sier svart, mener jeg mørkhudet. Ikke bli fornermet eller noe)
  • 0
Dette er et forumtopic.

For å underbygge påstanden din generaliserer du voldsomt. Du ramser opp et par spill og påstår at dette gir konsistens for å si at spillprodusenter som gruppe er rasister.

Valget av hudfarge på spillkarakterer er nok først og fremst bestemt utifra hva som selger. En stor andel av det globale spillmarkedet domineres av europeere og amerikanere. "Hvite" har generelt oppnådd et slikt velstandsnivå at vi har råd til adspredelser slik som gaming.

Jeg vil gjette at når Zeebo og andre satsninger gjør spillteknologi tilgjengelig for en større del av verden. I første omgang rettet mot latinamerika, så vil du se at hovedpersoner i spill utviklet for disse plattformene etterhvert vil bli kulturellt mer diverse. I første omgang vil nok etablerte spillprodusenter være for konforme til å se dette fordi de selv relaterer seg best til "hvite", men når selskaper oppstår i de nye markedene lokalt vil man se at relasjon til hovedkarakteren i form av hudfarge har innvirkning og dette vil etterkommes. Dette er garantert, fordi spillprodusentenes motiver er økonomiske, og de har ingen skjult rasepolitisk agenda.

For å understreke poenget mitt kan jeg dra paraleller til film, TV, og ikke minst det eldgamle, men fremdeles svært så populære mediet bøker. Ved ettertanke vil du se at svært mange norske bøker handler om såkalte "etniske nordmenn". Målgruppen er "etniske nordmenn". Du vil se at svært mange "innvandrere" skriver om "innvandrere". De relaterer seg selv best til denne gruppen, og det er også denne gruppen lesere det appelleres til. Majoriteten av filmer produsert og vist i den vestlige verden har "hvite" hovedpersoner. Publikum relaterer seg best til den hvite hovedpersonen. Det samme gjelder TV-serier.

Du kan vanskelig beskylde TV-produsentene, Hollywood-filmskaperne, og forfatterne for alle sammen å være konspirerende rasister. De er simpelthen ute etter å tjene penger. Mørkhudede forfattere i Afrika og Asia skriver også om sitt eget slag. Karakterer de relaterer til. Det er helt naturlig fordi vår kreativitet begrenses av hva vi er i stand til å forestille oss, og fantasien har preferanser for hva vi relaterer til.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Konklusjonen blir alltså at det må bli flere svarte spill utviklere!
"To believe in something, and not to live it, is dishonest." - Mahatma Gandhi
  • 0
Jeg synes bare det er bra at det er slik jeg ;) Og jeg er så JÆVLA FOKKINGS LEI. AV FOLK SOM SKRIKER RASISTER FOR ALT FAENS MULIG. Argh. SÅ DU FAILER ALEXANDER.
  • 0
Grunnen til at svarte folk blir spist først er vell fordi de ser mer delikate ut enn hvite.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
OMFG BUTTHURT
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Uenig med deg. Hvor mange hvite blir ikke drept i spill? Jeg er nokså sikker på at det er en god balanse, og at dersom den tipper i noen spesiell retning, er det flest hvite som dør. Men det er de spillene der svarte blir drept som trekkes frem som rasistiske. For min del syns jeg slikt er idiotisk av prinsipp, da bare det å si at det er rasistisk å drepe en svart, bekrefter at personen mener at svarte er annerledes eller burde skånes i større grad. Jeg er ikke like sterkt imot dette som feminisme, men det er ikke langt unna.

Hvorfor er det slik at det er helt akseptabelt for en svart mann å kalle en hvit mann "White boy" eller lignende, mens dersom han selv skulle bli kalt "Black Boy", er det plutselig rasisme. Når man tenker over det, hvem er egentlig mest rasistisk?

Når det gjelder overflod av hvite hovedpersoner i spill, er årsaken ganske enkel. De fleste spillene vi spiller er laget av vestlige utviklere, og den vestlige mann er i utgangspunktet hvit. Derfor lager han spill om den hvite mann. Han lager et produkt han og målgruppen kan identifisere seg med. Dersom en afrikansk spillutvikler lager et spill, kan du banne på at hovedpersonen er svart.

Og har jeg sett svarte bli drept i spill? Å ja. Jeg har selv knust dem under hjulene på lastebilen "min" i GTA. Men jeg har også kjørt over minst like mange hvite, gule, røde, menn, damer, politifolk, uteliggere, og homser. Og jeg føler meg ikke som en rasist hver gang det er en afrikaner som faller. Til sist er det bare et spill. Dersom du ikke kan se forbi dette på samme måte som jeg, og utvilsomt også spillutviklerene gjør, er det nok du som er den mest rasistiske av oss.
Knurr...
  • 0
Siterer Turbo-Kåre:
Når det gjelder overflod av hvite hovedpersoner i spill, er årsaken ganske enkel. De fleste spillene vi spiller er laget av vestlige utviklere, og den vestlige mann er i utgangspunktet hvit. Derfor lager han spill om den hvite mann. Han lager et produkt han og målgruppen kan identifisere seg med. Dersom en afrikansk spillutvikler lager et spill, kan du banne på at hovedpersonen er svart.


Kjøper ikke helt den. Hadde det vært noe hold i den teorien burde vi jo sett mange flere japanere i spill. Hverken RE-serien, MGS eller for den del Dead Rising har ikke spesielt asiatisk utseende personer i hovedrollene. Heller mer til det Strategist påstår at hvite hovedpersoner i spill selger mer enn andre.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Svært selvmotsigende av deg å kalle alle spillutviklere for rasister. Det meste har allerede blitt sagt, men jeg tror det som regel er ganske tilfeldig om det er en germaner, neger, araber eller asiat som blir drept i et spill, synes du kun hvite skal bli brutalt henretta på skjerm?
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
Ved at alle de du nevner er så forbanna rasistiske! Så tenk på CoD 6, MW 2! Hvilken bane kommer? Hvor mange russere skal man skyte? Hvorfor sier Makarov ''No Russians''?

Det går ut på det samme poenget. JEg vil ikke kalle No Russians på Cod, for rasistisk. Det er bare du som overeagerer!
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Makarov sier jo ''No Russian'', fordi de ikke skal bli tatt siden de er forkledd som amerikanere. De dreper folk i flyplassen og før de forlater flyplassen dreper han deg (Allen). Russerne finner ut at Allen er Amerikaner og derfor blir det krig mellom Russland og USA.

A to the H: Det er ikke rasistisk i det hele tatt.
"When you fight, it doesn't matter how many enemies you kill. If you fail to protect what you're supposed to protect, you lose."
  • 0
Siterer Spreeky:
Makarov sier jo ''No Russian'', fordi de ikke skal bli tatt siden de er forkledd som amerikanere. De dreper folk i flyplassen og før de forlater flyplassen dreper han deg (Allen). Russerne finner ut at Allen er Amerikaner og derfor blir det krig mellom Russland og USA.

A to the H: Det er ikke rasistisk i det hele tatt.


Jaja, akkurat det jeg poengterer. De skyter og dreper et hundretalls på flyplassen. Det at Alexander skriver at de er rasister, gir ingen mening, fordi dette er nærmest det samme som å drepe mørkhudete personer...
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
jeg vet at Rasist er ikke det rette ordet i denne bloggen men jeg finner ikke bedre.. xP
QuakeCry: Hvorfor faile jeg , det er ikke jeg som har blitt kastet ut av GR 20000000 ganger
Hell i spill, uhell i kjærlighet. Hell i Kjærlighet, Uhell i spill. Uendelig Sirkel
  • 0
Siterer Tyranus:
Grunnen til at svarte folk blir spist først er vell fordi de ser mer delikate ut enn hvite.


Amen!
"To believe in something, and not to live it, is dishonest." - Mahatma Gandhi
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!