Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Den Ultimate Final Fantasy XIII tråden!


Gameplay
Kampsystem

Som i alle spill i Final Fantasy-serien inngår det et kampsystem. Kampsystemet i XIII blander sammen strategiske elementer sammen med hurtiggående action.

Man har en meny nederst med valg til venstre. Det som skiller kampsystemet i XIII ut i fra tidligere, er at man velger kommandoer fortløpende mens et ATB-bar fyller seg opp. Tidligere ventet man på at en ATB-bar (Active Time Battle) fylte seg opp før man tok en kommando. ATB-baren i XIII fyller seg opp kontinuerlig og kommandoer man utfører koster en del av ATB-baren. Går ATB-baren tom, må man vente til den er full nok til å utføre en kommando. Men om i XII foregår kampen i frihet og man velger selv hvilken fiende man vil kjempe mot, og man kan se fiendene på forhånd.

Overclock
"Limit Break"-stystemet man kjenner igjen fra tidligere, er igjen fornyet. I stedet for at man har et kjempeangrep å utføre, gjør "Overclock" at tiden senkes kraftig, hvor man kan fort slå ned fiender før de får gjort noe som helst. Tiden man har i Overclock vises oppe i høyre hjørne.

Summons
Summons er et av elementene som vil vende tilbake. Shiva er et av summonsene som er vist. I motsetning til tidligere er hun nå et tvillingpar med flere mekaniske deler, og hun kan gjøre seg om til en motorsykkel. Andre summons som er vist er Ifrit, Carbuncle og Siren.

Det er ikke gjort offisielt, men det virker til at man nå bruker noe som ligner CD-plater for å påkalle summons.

Plot
Miljø

I XIII er verdenen delt i to: Cocoon er en høyst teknologisk avansert svevende by i skyene. Innbyggerne i Cocoon ser ned på verdenen under, Pulse, som farlig og frykter den. De som har vist seg til å ha en tilknytning til Pulse blir satt i karantene av "Holy Government" og sendt ned til Pulse. Holy Government bruker krystallenes makt til å slavebinde folket på Pulse, men en rebellgruppe, ledet av Lightning, er i anmars.

Krystallene

I XIII er krystallene levende vesener med bevissthet og tanker. De har evnen til å skape ting, og er de som står bak Cocoon. Så langt vet vi at det er minst to krystaller, en i Cocoon og en på Pulse. Krystallen på Cocoon kontrollerer byen og alt i den, mens krystallen på Pulse kontrollerer alt utenfor.

Personlaga

Lightning

En jente som for å skule identiteten går under kodenavnet "Lightning".

De to gule stripene på skulderen hennes angir rank og sosial status. Våpenet hennes kan bytte mellom maskingevær og sverd etter situasjonen. Lightning kan også bruke gravitasjonen i kamp, som f.eks. en granat som ser ut til å oppheve gravitasjonen i et område før en kamp til sin egen fordel. Under kamp virker det til at hun kan oppheve gravitasjonen, ettersom hun kan sveve i flere sekunder.

I traileren fra E3 2006 brukte hun også dualpistoler.

Da Tetsuya Nomura ble bedt om å lage henne, skulle det bli en slags "kvinnelig versjon av Cloud fra VII", og han har beskrevet henne som "veldig lite feminin".

Snow Villiers

En blond mann med bandana og grå jakke som har blitt sett kjørende på Shiva i hennes motorsykkelform. Han bruker pistoler i kamp. Han virker til å være en bekjent av Lightning.

Før Square Enix annoserte navnet hans, kalte fansen han for "Mr. 33cm", som er skostørrelsen hans.

Ukjent jente

En jente som nylig ble avslørt i Jump Festa-traileren. Hun har rød-brunt hår og bruker pil og bue.

Mer info vil bli added når det kommer
infoen er tatt fra wikipedia.

Her er den nyeste trsileren som kom for bare noen timer siden!
http://www.gametrailers.com/player/44895.html#new_comment
Hva synes dere?<i>
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
God info
My Brain...
  • 0
Synes det høres forferdelig spennende ut. Kan nesten ikke vente, og synes det er litt leit at det er så lenge til. Masse god info her, og nå er det bare å vente.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
April 2010 har jeg hørt rykter om.

Hvorfor kan ikke det være 2010 nå?
My Brain...
  • 0
OMG!!

De har tydeligvis tatt ansikts formen og personligheten til Cloud med.

Håper jeg
My Brain...
  • 0
Folk klager på at det blir lignende kampsystem som i FFXII. Men det var jo helt ekstremt bra i FFXII da! Reddet spillet for meg.

Sett han nye Afro duden til FF13? Han heter Sazh Katrzoy. Med en søt liten chocobo i hendene

http://www.square-enix.co.jp/fabula/ff13/
1337 er ut, 1227 er inn! http://1227.com/
  • 0
Jeg vet at FF serien hadde med Turnbased combat system med random combat encounters utenom Final Fantasy 12 da.

Men jeg syntes det var bra jeg.

Det var liksom et ny pust liksom, så jeg håper at det ikke blir random encounters og tunrbased. Hvis ikke de har gjort noen forandringer.
My Brain...
  • 0
Dette spillet blir bare utrolig konge^^
Når det er så episk musikk, på hjemmesiden vet vi egentlig hva vi kan forvente i spillet.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Siterer Neivler:
Folk klager på at det blir lignende kampsystem som i FFXII. Men det var jo helt ekstremt bra i FFXII da! Reddet spillet for meg.

Sett han nye Afro duden til FF13? Han heter Sazh Katrzoy. Med en søt liten chocobo i hendene

http://www.square-enix.co.jp/fabula/ff13/


FF13 må jo ha verdens beste hjemmeside! Utrolig vakker musikk også!

Gleder meg noe enormt til FF13, var det sånn at bare PS3 brukere har muligheten til åfå en demo?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Citerer Neivler:Folk klager på at det blir lignende kampsystem som i FFXII. Men det var jo helt ekstremt bra i FFXII da! Reddet spillet for meg.

Sett han nye Afro duden til FF13? Han heter Sazh Katrzoy. Med en søt liten chocobo i hendene

http://www.square-enix.co.jp/fabula/ff13/

FF13 må jo ha verdens beste hjemmeside! Utrolig vakker musikk også!

Gleder meg noe enormt til FF13, var det sånn at bare PS3 brukere har muligheten til åfå en demo?

Ja, det er bare PS3 brukere som kan få spille demoen, siden demoen er på samme Blue-Ray disk som Final Fantasy Advent Children.
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
Kjipern... Jaja! Selve spillet kommer jo til begge konsollene.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
ja, det har du rett i
Gleder meg veldig til å få hendene mine rundt Final Fantasy XIII og Final Fnatasy Versus XIII spillene

Det er litt synd at spillet er utsatt til 2010
Men, da håper jeg de utnytter den tiden godt!
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
Når kommer FF Advent Children på Blueray ?
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Siterer ps3 er bra:
Det er litt synd at spillet er utsatt til 2010
Men, da håper jeg de utnytter den tiden godt!


Ja de utnytter den nok godt til å...porte spillet til 360 og legge på haugevis av språkspor som vi ikke trenger her i Norge ( Tysk osv.) Spillet får vel egentlig ikke så mye lengre utviklingstid siden Japan allerede får det i år.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer kokiri:
Når kommer FF Advent Children på Blueray ?

Jeg tror den skulle komme i mars hvis jeg husker riktig, men FF Advent Children på Blueray kommer bare til japan.
Siterer fanzypanzy:
Citerer ps3 er bra et er litt synd at spillet er utsatt til 2010
Men, da håper jeg de utnytter den tiden godt!

Ja de utnytter den nok godt til å...porte spillet til 360 og legge på haugevis av språkspor som vi ikke trenger her i Norge ( Tysk osv.) Spillet får vel egentlig ikke så mye lengre utviklingstid siden Japan allerede får det i år.

Håper de putter japansk tale på PS3 versjonen
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
Siterer ps3 er bra:
Håper de putter japansk tale på PS3 versjonen


Det BØR ha japansk tale. Takler egentlig ikke japanske spill med engelsk dubbing, men skal ha det uansett hvilket språk det blir på.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Crisis Core var helt greit på engelsk det...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Crisis Core var helt greit på engelsk det...


Har ikke spilt så mange av FF spillene, så jeg vet egentlig ikke HVOR bra det er på engelsk, FFXII (som er det eneste jeg har prøvd) fungerer jo helt greit på engelsk da
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
FF12 har egentlig veldig gode stemmer med mer særpreg enn alle andre JRPG dubbinger til sammen. Bare lydkvaliteten som er litt dårlig.

FF10, CC, Eternal Sonata, Lost odyssey etc. har også helt greie stemmer. Ikke noe spesielt men akkuratt bra nok til at man for det mest orker å høre på uten å vrenge seg i stolen.
This is great banter, it really is.
  • 0
Her er traileren til Final Fantasy Advent Children complet:
http://www.gametrailers.com/player/44904.html
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
FF12 har egentlig veldig gode stemmer med mer særpreg enn alle andre JRPG dubbinger til sammen. Bare lydkvaliteten som er litt dårlig.

FF10, CC, Eternal Sonata, Lost odyssey etc. har også helt greie stemmer. Ikke noe spesielt men akkuratt bra nok til at man for det mest orker å høre på uten å vrenge seg i stolen.


FF12 har for det meste utmerket stemmeskuespill, med unntak av MGS-serien tror jeg ikke jeg har hørt noe sammenlignbart på engelsk før. Problemet er at fordi det lages så mange dårlige engelske dubber blir det et slags ukritisk snobberi der man avskriver alle engelske dubber som automatisk dårligere enn de japanske uten at man egentlig har noen evne til å skille godt og dårlig stemmeskuespill (spesielt vanlig blant anime-fans).

Jeg har ikke så mye å utsette på de siste du nevnte. Der stemmeskuespillet til LO virker pinlig har det lite å gjøre med skuespillernes innsats og mer å gjøre med at manuset de jobber med er så melodramatisk. I FF10 sitt tilfelle har jeg inntrykk av at mange sier de ikke liker stemmeskuespillet mens det de egentlig ikke liker er karakteren Tidus, og hvis Tidus har en så sterk virkning på dem kan det bare bety at skuespilleren hans har gjort en utmerket jobb.
  • 0
Jeg sier heller ikke at FF10 Lost odyssey osv. har direkte dårlig stemmeskuespill. Det funker helt greit, men det er heller ikke nevneverdig bra . Om det er pga. dårlig manus eller skuespillere kommer vel helt ann på spillet, men dårlig stemmeskuespill er dårlig stemmeskuespill. Hva det kommer av er en litt annen sak.
Må også nevne at jeg ikke mener at Japanske stemmer nødvendigvis er bedre...heller for å si det på en annen måte, jeg har ingen formening om det siden jeg ikke kan Japansk.

Problemet med mange JRPG dubbinge er også at de mangler særpreg. Det er bare de samme kjedelig platte amerikanske skuespillerne i hvert spill. Litt som å se på (norske) disney channel der alle seriene har en Daffy Duck, Snurresprett og Ash Ketschum.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Crisis Core var helt greit på engelsk det...


Enig. Overraskende bra stemmeskuespill på engelsk. Det er nesten det samme for meg om FFXIII blir kun med engelsk tale, så lenge det blir bra. Like bra som crisis core.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Siterer dark samus nemesis:
Citerer ps3 er bra:Håper de putter japansk tale på PS3 versjonen



Det BØR ha japansk tale. Takler egentlig ikke japanske spill med engelsk dubbing, men skal ha det uansett hvilket språk det blir på.


Hva med Metal Gear Solid?
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!