LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Off Topic

      Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

      Trening- og kostholdstråden


      Siterer Quinzel:
      Løper vel ganske mye på fotballbanen vil jeg tro?


      Joda, men tenkte mer på løping som aktivitet utenom fotballen.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0
      Selv var jeg med i et motbakkeløp i går. Var med for andre gang. I år startet jeg roligere og avsluttet sterkt. Løp bare litt fortere i år, men det kjennes jo mye bedre ut å legge opp løpet på den måten når man løper forbi så mange på slutten. Tror jeg skal gjøre det neste gang også.

      Siterer Crazy Kraken:
      Ikke for meg. Etter 4 år med beinhinnebetennelse og stive bein har jeg gitt opp. Jeg elsket å løpe, men jeg orker ikke mer.


      Har du vært hos en spesialist? Det er en kjedelig historie, dette.

      Siterer Quinzel:
      Men du, hvor ble det av bloggen din? Løper bort fra den også?


      Jeg har tatt meg vann over hodet (hva enn det betyr). Har ikke hatt tid til noe stort.

      Siterer Glorfindel:
      Nej. Fotballsesongen her, så blir nok lite løping på meg før godt ute i sommerferien.


      Man kan jo få et godt grunnlag av å spille fotball også. Det nærmeste man kommer fartslek.
                                         «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
      Siterer remote:
      Jeg har tatt meg vann over hodet (hva enn det betyr). Har ikke hatt tid til noe stort.


      Men da gikk du glipp av en flott premie
      nm, fant svar på det jeg lurte på. Fjernet innlegget.
      • 0
      Siterer remote:
      Har du vært hos en spesialist? Det er en kjedelig historie, dette.


      Ja og da fikk jeg beskjed om å bruke heldempende sko, med støtte. Joda, for jeg har jo sååå lyst til å få vondt i knær og rygg igjen! Nei takk
      "Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
      • 0
      Løping har jeg ikke tid til altså. Foruten på mandager, da kjører jeg noen bakkeintervaller på tredemølle. Utover det trener jeg kun styrke.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Siterer remote:
      Flere som har vært med i noen løp i det siste?


      Tar meg en langkjøring og ett trappeløp en gang i uka, kanskje en runde med intervaller dersom jeg har litt god tid på en fridag, men har aldri vært med på noen løp. Arrangeres generelt lite av det her ute, og ikke veit jeg hvordan finne miljøet i Oslo-området eller.
      What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Men da gikk du glipp av en flott premie


      Det er synd

      Siterer Crazy Kraken:
      Ja og da fikk jeg beskjed om å bruke heldempende sko, med støtte. Joda, for jeg har jo sååå lyst til å få vondt i knær og rygg igjen! Nei takk


      I så fall er det synd hvis dette er ekspertisen man blir møtt med. En ekte ekspert på løping skal teste ut hvor løperen muskulært har svakheter, analysere anatomi og ikke minst hvordan løperen løper. Ut ifra løpestilen kan man se hva man bør jobbe med, enten med styrke og/eller teknikk. Skoene er uviktige i forhold. Man må nesten forhøre seg om det finnes noen med slik kompetanse i området. Kanskje det går an å spørre sjefen av nærmeste Löplabbet-butikk, dersom man er velsignet med en slik butikk i nærheten av seg.

      Lagt til 2017-05-01 11:53:
      Siterer The Cookiemonster:
      Løping har jeg ikke tid til altså. Foruten på mandager, da kjører jeg noen bakkeintervaller på tredemølle. Utover det trener jeg kun styrke.


      Det er ikke så verst det heller, da. Det finnes utallige bakkeløp man kan melde seg på. Det kan jo være gøy å teste.

      Siterer AcH Clawed:
      Tar meg en langkjøring og ett trappeløp en gang i uka, kanskje en runde med intervaller dersom jeg har litt god tid på en fridag, men har aldri vært med på noen løp. Arrangeres generelt lite av det her ute, og ikke veit jeg hvordan finne miljøet i Oslo-området eller.


      Det kan være gøy å være med i løp. Få med en kompis og finn et i nærheten. Lokale løp er ofte litt skjulte, men det står nok noe info inne på idrettslagenes hjemmesider.
                                         «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
      • 0
      Siterer remote:
      Det er ikke så verst det heller, da. Det finnes utallige bakkeløp man kan melde seg på. Det kan jo være gøy å teste.


      Har ingen spesielle ambisjoner innenfor løping, jeg har kun løpt en gang i uka for å gå rolig ned i fettprosent. Intervaller er en fin måte å gjøre det uten å bruke veldig mye tid.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Traska tre timer i skævven i dag:

      1. Herregud jeg er i dårlig form
      2. Flott å ikke ha vondt i beinhinna
      3. Bra vær
      "Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
      • 0
      Siterer Crazy Kraken:
      Traska tre timer i skævven i dag:

      1. Herregud jeg er i dårlig form
      2. Flott å ikke ha vondt i beinhinna
      3. Bra vær


      Bare å kjøre på med mer gåing fremover^^

      Har selv vært på lang skogstur i dag, så sykt mye frosker. Den ene lå i veien så jeg flyttet den lengere inne i skogen så han ikke skulle bli påkjørt, stakkars.

      Og i går løftet jeg så sykt mange bildekk, så jeg er megastøl i dag. But it feels kinda good too
      • 0
      Nå skal jeg stille det dummeste spørsmålet ever, men hva betyr 15x3? Altså at man skal gjøre øvelsen 15 ganger (typ 15 knebøy), pause, også gjenta dette 3 ganger? Am I right? Ingen har noen gang forklart meg det, jeg har bare regnet med at det har betydd det..
      • 0
      3 sett med 15 repetisjoner, så ja, helt riktig. Jeg pleier for enkelhetens skyld å skrive det bakvendt i mine notater.
      What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
      • 0
      Vil tro det er 3x15, altså slik Clawed skriver. Tar du 15 sett på din antatte 3RM så er noe galt, hah.

      Ville for den saks skyld ikke gjort 15 reps i knebøy heller.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Siterer AcH Clawed:
      3 sett med 15 repetisjoner, så ja, helt riktig. Jeg pleier for enkelhetens skyld å skrive det bakvendt i mine notater.


      Takk for svar Tho jeg gjør alltid 20x3, men tviler på at det har så mye å si at jeg tar 5 ekstra egentlig.

      Lagt til 2017-05-11 21:03:
      Siterer The Cookiemonster:
      Vil tro det er 3x15, altså slik Clawed skriver. Tar du 15 sett på din antatte 3RM så er noe galt, hah.

      Ville for den saks skyld ikke gjort 15 reps i knebøy heller.


      Haha, det hadde vært merkelig xD Og ja, mulig det skrives sånn som dere sier.
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Tho jeg gjør alltid 20x3


      Med din egen kroppsvekt da, antar jeg? Med stang synes jeg egentlig at å gå til 5RM holder. Vanskelig med jevn progresjon på 10RM.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Siterer Quinzel:
      men tviler på at det har så mye å si at jeg tar 5 ekstra egentlig.


      Kommer litt an på hva du trener for. Alt over 15 repetisjoner regnes stort sett som trening for utholdende muskelstyrke.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0
      Siterer The Cookiemonster:
      Med din egen kroppsvekt da, antar jeg? Med stang synes jeg egentlig at å gå til 5RM holder. Vanskelig med jevn progresjon på 10RM.


      Nå spør du vanskelig, aldri hørt om rm, men googlet det og 1rm = det du klarer å gjøre/løfte 1 gang maksimalt, så da blir 5rm det du klarer å løfte maks 5 ganger, right...?
      Da jeg begynte å trene på treningssenter i 2013 så sa han instuktøren nøyaktig hva jeg skulle bruke av vekt på det og det, kunne øke etterhvert osv.

      Jeg husker jo ikke noe av hvor tungt jeg skulle ha på de forskjellige apparatene, så nå tar jeg bare det som føles tungt ut som jeg klarer akkurat 20 ganger, det vil da si... 20rm? Og da er jeg sliten etter 20 ganger liksom, så vidt jeg orker å løfte den siste. Tror ikke jeg trener så riktig mer, men varierer jo også hva jeg trener ofc. Jeg er litt noob på å snakke om trening, jeg bare gjør det xD haha.

      Trent i gruppe veldig lenge, men vi gjør bare sånn basic stuff som knebøy, utfall, osv. Mens nå har jeg gått over til å trene alene på treningssenter igjen de siste ukene, og da gjør jeg det samme som jeg gjorde i 2013 + div annet da som jeg også gjorde i gruppen, trener ryggen og kjernemuskulaturen mye fordi det føles godt (liksom med treningsball osv). Men noe av det kjennes jo ikke ut som trening, som da jeg står på alle fire og strekker ene armen frem og det ene benet bak, kan jeg jo gjøre 50 ganger uten at det er tungt akkurat.. Men den gjør jeg da f.eks. 20x3 (eller 3x20 som dere sier), men burde jeg gjøre den mer da den ikke føles så tung?

      Siterer Glorfindel:
      Kommer litt an på hva du trener for. Alt over 15 repetisjoner regnes stort sett som trening for utholdende muskelstyrke.


      Hva jeg trener for? Trener for at det føles.. Godt? Ikke for å få større muskler eller noe. Eller hva mener du? Så da har de 5 ekstra litt å si da^^
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Eller hva mener du?


      Generelle treningsmål. Økt styrke, muskelvekst, eksplosivitet, lavere fettprosent, utholdenhet etc., etc. + etc.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Nå spør du vanskelig, aldri hørt om rm


      Rep max. 1RM er maksvekten du kan ta i en øvelse med én repetisjon. 3RM med tre repetisjoner, 10RM med 10, osv. osv.

      Siterer Quinzel:
      Jeg husker jo ikke noe av hvor tungt jeg skulle ha på de forskjellige apparatene, så nå tar jeg bare det som føles tungt ut som jeg klarer akkurat 20 ganger, det vil da si... 20rm?


      Ja, hvis du er sikker på at du ikke kunne tatt mer, så er det vel 20RMen din, ja. Uten at jeg egentlig har hørt om noen som tester det.

      Siterer Quinzel:
      Men noe av det kjennes jo ikke ut som trening, som da jeg står på alle fire og strekker ene armen frem og det ene benet bak, kan jeg jo gjøre 50 ganger uten at det er tungt akkurat.. Men den gjør jeg da f.eks. 20x3 (eller 3x20 som dere sier), men burde jeg gjøre den mer da den ikke føles så tung?


      Akkurat den øvelsen er vel ikke akkurat den mest effektive du finner, nei. Du trener vel kjernemuskelaturen litt, men det er vanskelig å ha en reell fremgang der. Trener du eksempel crunches, russian twists, planke eller whatever, så er det lettere å måle en reell fremgang ved at du kan ta det med mer vekt, eller i tilfellet planken, over lenger tid. I planken kan du også slenge litt vekt på ryggen for mer utfordring.

      Personlig ville jeg bare ha byttet den ut med noe annet.

      Siterer Quinzel:
      Hva jeg trener for? Trener for at det føles.. Godt? Ikke for å få større muskler eller noe. Eller hva mener du? Så da har de 5 ekstra litt å si da^^


      Jo lavere antall reps du tar, jo mer rent styrkefokusert er det. Betydelig enklere å øke jevnt over tid hvis du trener med f.eks. 3x5 enn 3x10. 3x15 blir mer fokusert på utholdenheten til musklene dine, ikke den maksimale styrken du kan yte. Tar du 3x15 i en øvelse er det ganske klart at du har ti repetisjoner som egentlig er for lette for deg, og at det bare er mengden med repetisjoner som fører til at musklene blir utmattet, ikke nødvendigvis vekten i seg selv. Derfor regnes det mer som utholdende trening.

      Og større muskler får du ikke uansett om ikke kostholdet er på plass. Du blir ikke megasvær over natten selv da. Sånt tar mye tid, innsats og arbeid. En annen ting er at det gjerne er vanskelig å få musklene til å vokse ved å konstant bytte ut øvelsene, uten å ha noen reell plan.

      Eksempelvis har jeg en kompis som begynte å trene bokstavelig talt noen dager etter meg. Jeg har foruten kanskje det første halvåret trent systematisk og med en plan for hver eneste økt, mens han mest av alt bare har gjort noe. Derfor har det også endt opp med at jeg er sterkere enn han, og har blitt mer muskuløs enn han. Han har også en alright mengde i en del øvelser, men har endt opp med å være god i en rekke øvelser, mens jeg altså har fokusert kraftig på et mindre utvalg øvelser som bruker en rekke muskler, slik at jeg også tar en fin mengde i øvelser jeg sjelden tar.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Siterer Glorfindel:
      Generelle treningsmål. Økt styrke, muskelvekst, eksplosivitet, lavere fettprosent, utholdenhet etc., etc. + etc.


      Ah, trener bare fordi jeg føler meg friskere da jeg gjør det, har ikke noe annet mål enn at jeg gjør det fordi det gjør så jeg føler meg bedre. Det fjerner migrenen jeg hadde og ryggsmerter har jeg null av så lenge jeg beveger meg minst 30 min hver dag

      Siterer The Cookiemonster:
      Rep max. 1RM er maksvekten du kan ta i en øvelse med én repetisjon. 3RM med tre repetisjoner, 10RM med 10, osv. osv.


      Ja, riktig riktig.

      Siterer The Cookiemonster:
      Akkurat den øvelsen er vel ikke akkurat den mest effektive du finner, nei. Du trener vel kjernemuskelaturen litt, men det er vanskelig å ha en reell fremgang der. Trener du eksempel crunches, russian twists, planke eller whatever, så er det lettere å måle en reell fremgang ved at du kan ta det med mer vekt, eller i tilfellet planken, over lenger tid. I planken kan du også slenge litt vekt på ryggen for mer utfordring.

      Personlig ville jeg bare ha byttet den ut med noe annet.


      Nei, bare gjør den for å gjøre den xD Let me google dat. Absolutt, jeg har gjort planken hver dag nå i en uke, og kan holde den lengere og lengere. Altså jeg sliter litt med ryggen, så øvelser som gjør at jeg "strekker meg" føles mye bedre enn øvelser som tynger meg ned (hvis du skjønnte hva jeg mente). Så altfor stor belastning og de tyngre vektene kan jeg ikke ta, men på visse apparater (nå kan jeg ikke navnet på noen av de) så kan jeg øke vekten.

      Men øvelsene jeg gjør på treningsball merker jeg jo veldig godt på kjernemuskulaturen, så den fungerer jo bedre enn den "ned på alle fire"-øvelsen 4 sure.

      Siterer The Cookiemonster:
      Derfor regnes det mer som utholdende trening.


      Ah! Godt forklart! Og sant, så sant.

      Siterer The Cookiemonster:
      Og større muskler får du ikke uansett om ikke kostholdet er på plass. Du blir ikke megasvær over natten selv da. Sånt tar mye tid, innsats og arbeid. En annen ting er at det gjerne er vanskelig å få musklene til å vokse ved å konstant bytte ut øvelsene, uten å ha noen reell plan.


      Har ikke noe mål om å se ut som en skikkelig muskeldame altså, er mye vanskeligere for damer enn for menn akkurat det der har jeg hørt xD og skulle gjerne fortalt deg om kostholdet mitt. Kan du mye om kosthold? Virker som du kan mye om trening generelt egentlig.

      Siterer The Cookiemonster:
      Eksempelvis har jeg en kompis som begynte å trene bokstavelig talt noen dager etter meg. Jeg har foruten kanskje det første halvåret trent systematisk og med en plan for hver eneste økt, mens han mest av alt bare har gjort noe. Derfor har det også endt opp med at jeg er sterkere enn han, og har blitt mer muskuløs enn han. Han har også en alright mengde i en del øvelser, men har endt opp med å være god i en rekke øvelser, mens jeg altså har fokusert kraftig på et mindre utvalg øvelser som bruker en rekke muskler, slik at jeg også tar en fin mengde i øvelser jeg sjelden tar.


      Han høres ut som meg xD tar det jeg føler for den dagen, haha. Nice du har gjort det bra tho.

      Og takk for langt og godt svar btw!
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Så altfor stor belastning og de tyngre vektene kan jeg ikke ta, men på visse apparater (nå kan jeg ikke navnet på noen av de) så kan jeg øke vekten.


      Hvis du vil få trent kjernemuskulaturen din så er det første du bør gjøre å droppe de apparatene. Tren heller med en barbell-stang eller dumbbells (frivektene). Jeg regner med at du vil trene bein, så da bør du trene knebøy og markløft. Markløft gir ryggen din god trening også, noe som alle har godt av. Hvis du vil trene noe mer spesifikt for rumpa, så er barbell hip thrust noe for deg. Ganske typisk at de jentene der jeg trener som våger seg vekk fra apparatene tar den og knebøy særdeles ofte.

      Som regel virker det å være mest typisk at jenter og damer trener mest bein, rygg og mage på treningssenter slik jeg har oppfattet det.

      Siterer Quinzel:
      Men øvelsene jeg gjør på treningsball merker jeg jo veldig godt på kjernemuskulaturen, så den fungerer jo bedre enn den "ned på alle fire"-øvelsen 4 sure.


      Problemet mitt med de (både yoga-ball og med BOSU-ball, for den saks skyld) er at det er vanskelig å ha noen progresjon på øvelsene med de. Fint som skadeforebyggende trening, men ikke stort mer.

      Siterer Quinzel:
      Har ikke noe mål om å se ut som en skikkelig muskeldame altså, er mye vanskeligere for damer enn for menn akkurat det der har jeg hørt


      Er generelt vanskeligere for damer grunnet lavere testosteron-nivåer, ja. Det er ikke umulig, selvfølgelig, men fremgangen vil fort være tregere, og man vil reelt sett ikke bli enormt stort sammenlignet med en mann uansett. Når det er sagt, så er det kun mulig hvis du virkelig går inn for det. Du blir ikke megasvær automatisk fordi du løfter tunge vekter, samme hvilket kjønn du er. Muskelveksten kan være såpass treg at man nesten kan forstå tullingene som tyr til doping, hah.

      Siterer Quinzel:
      og skulle gjerne fortalt deg om kostholdet mitt. Kan du mye om kosthold?


      Er nok ingen kostholdsekspert, nei, men i teorien er det ikke så vanskelig. Høyt proteininntak med kaloriinntak justert etter hva målet ditt er (muskelvekst, gå ned i fettprosent, begge samtidig eller whatever) er vel den ganske idiotsikre oppskriften. Også viktig at de kaloriene ikke består av masse mat som det er opplagt at stort sett bare er søppel (gatekjøkkenmat, pizzaer, pølser, brus, etc. etc.). Kutter man ut det så kan man komme ganske langt.

      Siterer Quinzel:
      Virker som du kan mye om trening generelt egentlig.


      Det meste kommer bare av erfaring. I tillegg evner jeg ikke å gjøre sånne ting halvveis. Enten så går jeg all in, eller så ender jeg til slutt av med å falle av. Samme med andre ting jeg interesserer meg for, enten så ender jeg opp med å kunne tragisk mye om det, eller så blir det bare til at jeg ikke klarer å opprettholde en interesse i det over tid, samme om det er spill, film, hobbyer eller hva enn det er.
                                                          • Veni, Vidi, Cessi •
      • 0
      Siterer Quinzel:
      Har ikke noe mål om å se ut som en skikkelig muskeldame altså, er mye vanskeligere for damer enn for menn akkurat det der har jeg hørt x


      Det er relativt vanskelig for jenter å bli schvære, av genetiske årsaker som Kake nevnte. Da må det nok noe mer innabords enn bare vanlig mat. Jeg tviler på at det er særlig mange som har det som mål uansett. De fleste ønsker vel å stramme opp litt her og der.

      Å trene for velværens skyld er selvfølgelig helt ålreit, men jeg ser for meg at det kan gå litt ut over motivasjonen etterhvert, om man ikke har et litt mer konkret mål man ønsker å jobbe etter. Det trenger ikke å være så drastisk som å gå opp eller ned 20 kg. Det kan være så enkelt som å øke motstanden (tyngre vekter) i løpet av en gitt periode.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0
      Siterer The Cookiemonster:
      Hvis du vil få trent kjernemuskulaturen din så er det første du bør gjøre å droppe de apparatene. Tren heller med en barbell-stang eller dumbbells (frivektene). Jeg regner med at du vil trene bein, så da bør du trene knebøy og markløft. Markløft gir ryggen din god trening også, noe som alle har godt av. Hvis du vil trene noe mer spesifikt for rumpa, så er barbell hip thrust noe for deg. Ganske typisk at de jentene der jeg trener som våger seg vekk fra apparatene tar den og knebøy særdeles ofte.


      Dumbbells bruker jeg nå ja, men hva er så galt med apparatene? Markløft, liksom det ser jo så tungt ut. Aldri gjort det så aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, haha. Men ser jo ut som de løfter med ryggen typ, altså ikke med bena? Ser ikke så godt ut for ryggen egentlig. gjør jo noe lignende barbell hip med ball, men ikke med noe tyngere vekt eller noe. knebøy er jo all good.

      Siterer The Cookiemonster:
      Fint som skadeforebyggende trening, men ikke stort mer.


      Jeg gjør de mest fordi det føles godt å gjøre de, spesielt etterpå, men merker ikke noe stølhet eller noe av det liksom.



      Siterer The Cookiemonster:
      Er generelt vanskeligere for damer grunnet lavere testosteron-nivåer, ja. Det er ikke umulig, selvfølgelig, men fremgangen vil fort være tregere, og man vil reelt sett ikke bli enormt stort sammenlignet med en mann uansett. Når det er sagt, så er det kun mulig hvis du virkelig går inn for det. Du blir ikke megasvær automatisk fordi du løfter tunge vekter, samme hvilket kjønn du er. Muskelveksten kan være såpass treg at man nesten kan forstå tullingene som tyr til doping, hah


      Det stemmer. Ja, men det er ikke mitt mål, synes ikke veldig svære og synlige muskler er noe særlig pent på damer. Det er for menn, da ser det jo veldig pent ut, så lenge det ikke er for mye.
      Men bivirkningene på steroider er ikke verdt det ass... Og mye mer creds til de som klarer å se veltrent ut uten dop, det ser også 10000 ganger finere ut, de som fortjener skryt for så gode resultater etter lang tid med trening.

      Siterer The Cookiemonster:
      Også viktig at de kaloriene ikke består av masse mat som det er opplagt at stort sett bare er søppel (gatekjøkkenmat, pizzaer, pølser, brus, etc. etc.). Kutter man ut det så kan man komme ganske langt.


      Jeg tror jeg spiser... Greit? Kan fortelle deg om mitt flotte kosthold en helt vanlig dag:

      Frokost kl 10:00-11:00 spiser jeg havrefras med melk (tho drikker ikke melken som blir igjen da havreputene er spist opp), også spiser jeg en banan. Ikke store frokosten.

      Middag kl 13:00, fordi jeg jobber kveldstid, så da spiser jeg ofte kylling eller svin, med masse forskjellige grønnsaker som jeg wokker, med ris eller fullkornspasta. Så drikker jeg ofte iste til, to glass. Og cantaloupe melon til dessert. Spiser STOR middagsporsjon, kanskje for 2-3 personer. Men har jeg gjort hele livet, og legger ikke på meg/høy forbrenning.

      Pause på jobb 18:30 1 brødskive på jobb med ost, og til "dessert" til brødskiven litt ananas eller en liten salat med kun tomat, agurk, paprika og mais. Ikke noe dressing eller noe sånt shit.

      Kveldsmat kl 23:00 er to brødskiver med leverpostei eller noe annet pålegg, og jorbær etterpå, og hvis jeg ikke har jordbær drikker jeg grønnsaksjuice.

      Ellers drikker jeg kun vann igjennom dagen, utenom den isteen. Altså liker ikke kaffe, te, kakao eller noe. Middager i hverdagen kan også være fiskepinner, joika, lapskaus, pannekaker, kjøttkaker. Men mest kylling og svin det går i.

      Men! I helgen, fra fre-søndag drikker jeg ett til to glass brus (pepsi eller cola) på kvelden, fordi det er den eneste nytelsen jeg har i livet atm xD så unner meg det, men det fucker nok opp kostholdet litt.. Kan også ta litt smash eller potetgull på lørdag eller søndag. Ellers spiser jeg omelett eller eggrøre til lunsj i helgen og middag senere. Middagene i helgene er så usunne som det går, typ pizza, taco, gryte, lasagne, osv.

      Siterer The Cookiemonster:
      Det meste kommer bare av erfaring. I tillegg evner jeg ikke å gjøre sånne ting halvveis. Enten så går jeg all in, eller så ender jeg til slutt av med å falle av.


      Utrolig bra at du klarte å gå all in med trening da, det er jo superpositivt! Hvor mange år har du trent nå? Hva motiverte deg til å starte? Og hvordan lærte du deg så mye om det, tok det lang tid for deg å bygge muskler? Det kan du også svare på Glorfi.

      Siterer Glorfindel:
      Jeg tviler på at det er særlig mange som har det som mål uansett. De fleste ønsker vel å stramme opp litt her og der.


      Yeah, as said så synes jeg ikke det er så fint da jenter har svære muskler, vet ikke hva gutter synes om det tho. Ja, de fleste jenter vil ha flat og veltrent mage, fine ben og superfin rumpe. Enkelt og greit xD

      Siterer Glorfindel:
      Å trene for velværens skyld er selvfølgelig helt ålreit, men jeg ser for meg at det kan gå litt ut over motivasjonen etterhvert, om man ikke har et litt mer konkret mål man ønsker å jobbe etter. Det trenger ikke å være så drastisk som å gå opp eller ned 20 kg. Det kan være så enkelt som å øke motstanden (tyngre vekter) i løpet av en gitt periode.


      Det er en god motivasjon å vite at hvis jeg trener så slipper jeg migrenemedisin, haha. men hvor "hardt" jeg trener går veldig i perioder. Jeg vil vel ha det alle jenter vil ha (mage, rumpe, osv), men er også veldig fornøyd sånn som jeg er. Aldri hatt noe problem med vekten, noe jeg er megaglad for. Haha, hadde jeg gått ned 20 kilo så hadde jeg blitt katagorisert som sykelig undervektig. Å stramme opp mage litt kunne vært en motivasjon, men bare aner ikke hvor jeg skal starte.
      • 0
      Siterer Quinzel:
      men hva er så galt med apparatene?


      Det er ikke nødvendigvis noe galt med apparater, men de baner bevegelsen for deg og isolerer derfor muskelgruppene. Med frivekter må du bane bevegelsen selv, noe som vil aktivere større grad av støttemuskulatur.

      Siterer Quinzel:
      Det kan du også svare på Glor


      Tja, jeg har spilt fotball store deler av livet (hadde et opphold på ungdomsskolen). Styrketrening begynte jeg vel med på videregående. Ettersom det ble mer interessant, begynte jeg å lese meg opp og etterhvert også justere kostholdet. Ellers har jeg jo en bachelor i idrettsvitenskap, som også har gitt en relativt grei porsjon med kunnskap

      Hvor stor fremgang man vil ha varierer veldig etter utgangspunkt, gener, kosthold, intensitet, hyppighet og andre faktorer. Jeg har aldri vært den som har hatt som mål å bikke over 100 kilo og se ut som en gorilla, da jeg trener såpass mye "kondisjon" ved siden av. Men jeg har vel gått opp om lag 17-18 kilo, samt at jeg også har lavere fettprosent enn da jeg begynte å trene styrke, så jeg har da ikke stått på stedet hvil heller.
      "But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!