Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer remote:
Høres ut som plantar fascitt?

Okei... Hva kan jeg gjøre med det? Et kjapt søk viser at jeg kan tøye ut selve fotbuen og bruke oppstøttende innleggssåler, men det siste er vel ikke du så fan av? Ikke at jeg heller er noe særlig interessert i å bruke penger på behandling.

Lagt til 2014-05-31 17:24:
Forresten, jeg merker det som regler hvis jeg lander litt for mye på tærne. Så kanskje jeg rett og slett bare strekker fotbuen for mye og har for dårlig teknikk?
  • 0
Du kan fylle en colaflaske med varmt vann og rulle foten over den. Du kan også massere stedet mens du trekker tærne fram og tilbake. Dette kan gå over av seg selv. Det kan hjelpe å senke treningsmengden littegranne. Ikke øk den i alle fall. Jeg har selv hatt PF og det gikk over etter hvert. En medvirkende årsak tror jeg også var sykling.

Innleggssåler løser ikke problemet. Det blir som å lege en svak arm med gips. Du har PF fordi en lite brukt muskel/sene plutselig blir for mye brukt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
En medvirkende årsak tror jeg også var sykling.

Jeg sykler en del, så kanskje det er det også.

Takk for tips, skal prøve å være flink med det fremover.
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg sykler en del, så kanskje det er det også.


Med sykkelsko? Jeg husker at jeg kjente det mens jeg syklet da jeg hadde det. Hadde også problemer med å stå «høyt på tå».

Når det gjelder teknikken, er det vanskelig å svare, men jeg tviler på at det er det. Massér stedet og reduser litt treningsmengde, så satser vi på at det går over.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Med sykkelsko?

Nei, men med slike tradisjonelle stropper på pedalene. Grunnen til at jeg mistenker teknikken er fordi det bare gjør vondt i noen landinger, så da virker det som det er feil landing som gjør at jeg får vondt. Tipper det blir bedre etter hvert, som det meste annet med kroppen.
  • 0
Siterer Mexis:
Nei, men med slike tradisjonelle stropper på pedalene. Grunnen til at jeg mistenker teknikken er fordi det bare gjør vondt i noen landinger, så da virker det som det er feil landing som gjør at jeg får vondt. Tipper det blir bedre etter hvert, som det meste annet med kroppen.


Vet ikke hvordan det er sammenlignet med sykkelsko. Du sykler inne altså? Da er syklingen kanskje ikke en faktor.

Hvis du er rak i ryggen og har en stolt holdning, er det lettere å lande mer under kroppen. Foten skal falle naturlig ned og du skal ikke strekke den ut (eller gjøre paw back). Det er det jeg kan si, tror jeg. Hvis du vet at det er noe med teknikken, så fiks det og se om det hjelper.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hvordan går det med føttene, Mexis?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Da skal jeg slutte med snus (igjen) så nå blir det sikkert så jeg spiser meg ihjel de neste ukene. Får alltid dobbel matlyst uten nikotin i kroppen så jeg blir ikke forundret om jeg legger på meg et par kilo.

Vet dette kommer til å bli jævlig, men jeg får bare trene aktivt. Trening ser ut til å virke mot abstinensene og snussuget. Kanskje fordi at kroppen slipper ut dopamin etter trening?

Sist gang jeg prøvde å slutte med snus kjente jeg at den formen ble mye bedre (utenom abstinensene). Jeg tror jeg holdt en uke, men jeg kunne løpe lengre og hadde mer effektiv styrke etter noen dager uten snus. Vet ikke om dette er normalt, men det blir kanskje mye hardere å være i fysisk aktivitet da blodårene er trangere pga snusbruket.

Vel vel, både formen og lommeboka blir mer fornøyd hvis jeg greier å slutte ;)
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer svænni:
Da skal jeg slutte med snus (igjen) så nå blir det sikkert så jeg spiser meg ihjel de neste ukene. Får alltid dobbel matlyst uten nikotin i kroppen så jeg blir ikke forundret om jeg legger på meg et par kilo.

Vet dette kommer til å bli jævlig, men jeg får bare trene aktivt. Trening ser ut til å virke mot abstinensene og snussuget. Kanskje fordi at kroppen slipper ut dopamin etter trening?

Sist gang jeg prøvde å slutte med snus kjente jeg at den formen ble mye bedre (utenom abstinensene). Jeg tror jeg holdt en uke, men jeg kunne løpe lengre og hadde mer effektiv styrke etter noen dager uten snus. Vet ikke om dette er normalt, men det blir kanskje mye hardere å være i fysisk aktivitet da blodårene er trangere pga snusbruket.

Vel vel, både formen og lommeboka blir mer fornøyd hvis jeg greier å slutte ;)


Lykke til. Å slutte med tobakk er aldri enkelt. Jeg har delvis begynt igjen nå, etter 150 dager uten. Jeg vet ikke hvorfor, men når jeg når et visst antall dager så sprekker jeg. Gjerne over 100 dagersgrensen. Skulle aldri begynt med det, for det er vanskelig å bli kvitt snusen helt. Og da spesielt mentalt. Igjen lykke til.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Takk for det

Har på følelsen at jeg kommer til å sprekke igjen da jeg skal inn i forsvaret i januar. Mange ikke-snusere som kommer inn, men som kommer ut igjen som snusere

Skal kjøre hardt på nå og gjøre mitt beste for å slutte. Jeg regner med at de 2-3 første ukene er verst.
  • 0
Da er stafettløpet over. Det ble 8,1 - 9 - 8,3 - 14,5 km på fire dager. For meg er det tøft, men jeg kjente meg oppsiktsvekkende bra i beina dagen etterpå. Til neste år har jeg planer om å være i langt bedre form.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Da er stafettløpet over. Det ble 8,1 - 9 - 8,3 - 14,5 km på fire dager. For meg er det tøft, men jeg kjente meg oppsiktsvekkende bra i beina dagen etterpå. Til neste år har jeg planer om å være i langt bedre form.


Hørtes artig ut. Ble du fornøyd med tidene?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hørtes artig ut. Ble du fornøyd med tidene?


Det ble mange motbakker i år, så det ble ikke så imponerende tider, men jeg tror jeg sprang fortere som aldri før, selv om det ikke var så mye fortere. Hadde en etappe i år fra første gang jeg var med, og denne gangen sprang jeg cirka 35 sekunder kjappere per kilometer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Under fire uker igjen av familiekonkurransen nå. Har snublet noen ganger, men jeg har klart å følge opplegget mye bedre enn tidligere. Mye bedre enn de andre i familien også
Har ikke sett de samme endringene på vekta som i begynnelsen, men jeg går stadig ned en og annen kilo, så jeg er egentlig fornøyd så lenge jeg holder meg under 110.

Trener regelmessig nå, og merker allerede stor forskjell i muskler og kondis.
Går lange turer flere ganger i uken. Gjerne et par på 3-4 timer og så to-tre på 1-2 timer.
Prøver å holde et tempo litt under jogging hele turen.
Har gått med converse og generelt flate sko i nesten ti år, men byttet nylig til mer typiske joggesko som ikke har den samme sålen jeg er vandt til, så jeg fikk en hyggelig senebetennelse i høyre legg etter få dager med lengre turer.
Har tatt det rolig en ukes tid nå, så det begynner å bli bedre, men jeg tror jeg skal trappe forsiktig opp en stund, så beina blir vandt til forandringen.
Ellers har jeg også begynt så smått med styrketrening.

Kostholdet er helt forandret. Lever nå på to knekkebrød til frokost og lunsj, en enkel middag som aldri består av ferdigmat, og frukt eller noe sånt hvis jeg fyser på kvelden.
I begynnelsen var det tungt å gå forbi snackshyllene i butikken, men nå ser jeg ikke på dem en gang. Hender jeg kjøper pringles eller noe i helgen, men ellers har jeg kuttet helt ut godteri.
Fast-food er 100% nope. Har egentlig aldri hatt sansen for det heller.

Har jobbet en del med de andre målene mine også, men det kommer jeg tilbake til i en blogg når konkurransen er over.
  • 0
Siterer TK Art:
Har jobbet en del med de andre målene mine også, men det kommer jeg tilbake til i en blogg når konkurransen er over.


Høres bra ut. Å leve på så lite mat hadde aldri i verden jeg klart, så du skal ha for å holde ut med det. Søtsuget pleier som regel å forsvinne helt når du først har kuttet det ut en god stund.

-----------------------------------------------------------------------------

Tok meg friheten til å løpe et (nesten) halvmaraton i dag. Det er kanskje ikke noe av det lureste jeg har funnet på. Så varmt, klamt og tørt som det har vært i dag, er det rart jeg ikke strøk med uten noe form for væske på turen. Har aldri vært så tørst i hele mitt liv når jeg ramlet inn døren igjen...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Å leve på så lite mat hadde aldri i verden jeg klart, så du skal ha for å holde ut med det.


Var tungt i begynnelsen, og jeg merker det blir litt lite når jeg har gått vedig langt. Kanskje jeg må trappe opp når treningen blir litt mer intens, men ellers ser det ut til å holde.

Siterer Glorfindel:
Tok meg friheten til å løpe et (nesten) halvmaraton i dag. Det er kanskje ikke noe av det lureste jeg har funnet på.


Så du skal ikke prøve dette altså?
http://www.tb.no/sport/jimmy-34-lop-tre-maraton-pa-en-dag-1.849
3412
  • 0
Siterer TK Art:
Var tungt i begynnelsen, og jeg merker det blir litt lite når jeg har gått vedig langt. Kanskje jeg må trappe opp når treningen blir litt mer intens, men ellers ser det ut til å holde.


Ja, du må nok justere inntaket litt i forhold til hvor aktiv du er i løpet av dagen. Å spise for lite kan være ugunstig for forbrenningen. Men kroppen er flink til å si ifra, så det er bare å prøve å lytte til den mest mulig.

Siterer TK Art:
Så du skal ikke prøve dette altså?


Herregud... lenge leve galskapen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
I dag skal jeg lage dette: http://fitnessbloggen.no/sunt-og-enkelt-middagstips-fylte-gronnsak
er/


Skulle egentlig lage speltlompelasagne fra samme siden. Men har ikke cottage cheese... Det har jeg glemt å handle.. yay

Glorfindel. Du må passe på å drikke nok vann. Det er farlig med for lite vettu.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Glorfindel. Du må passe på å drikke nok vann. Det er farlig med for lite vettu.


Indeed it is. Jeg får i meg mer enn nok til vanlig, men i går undervurderte jeg virkelig varmen. Var jo så tett luft at man nesten ble kvalt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Så jeg lagde det jeg postet tidligere. Var godt og decent.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Så jeg lagde det jeg postet tidligere. Var godt og decent.


Så greit ut ass. Bare få vekk soppen >)

Siterer The Cookiemonster:
Jeg tror jeg skal lage den pizzaen der i morgen. Så god ut.


Har lagd en lignende før, bare ikke med laks. Den ble faktisk ikke så verst.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Så greit ut ass. Bare få vekk soppen >)


Må si meg enig der.

Siterer Glorfindel:
Har lagd en lignende før, bare ikke med laks. Den ble faktisk ikke så verst.


Med mine kokkeevner skal nok det å lage en pizza gå greit.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Glorfindel:
Så greit ut ass. Bare få vekk soppen >)


Det er valgtfritt om du vil bruke sopp. Jeg brukte squash og paprika.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Så dumme og kanskje åpenbare spørsmål på vei.

Ser på kjøttdeigen jeg kjøpte i dag at den har 18gram proteiner pr 100gram. Pakningen er på 400gram. Vil det da være så latterlig enkelt å si at det er 72gram protein i hele pakningen?

Og kalorier på 155kcal pr 100gram blir så latterlig enkelt som 620kcal på hele pakningen?

Jeg er ingen ekspert på telling, og ønsker heller ikke å være nazi på det men og faktisk ha en viss peiling skader jo ikke..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!