Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hvilken bok leser du nå?


Jobber meg gjennom deler av The Divine Comedy igjen, som forberedelse til et kunstprosjekt.
  • 0
Leser Stormfulle høyder av Emily Brontë. Den er mye bedre enn Madame Bovary og stilen er ganske hoderystende i og med at den ble skrevet i 1847.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå har jeg begynt å lese Engler & Demoner på engelsk. Igjen. Denne gangen skal jeg prøve å lese hele.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Nå leser jeg Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij. Han er ifølge meg den største forfatteren noen sinne, men det er jo ganske mye å komme gjennom.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Nå leser jeg Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij. Han er ifølge meg den største forfatteren noen sinne, men det er jo ganske mye å komme gjennom.


Du har min dypeste medfølelse, enig i at han var flink. Men langt ifra den største hvis du spørr meg men skjønner godt hva du mener
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer Temujin:
Du har min dypeste medfølelse, enig i at han var flink. Men langt ifra den største hvis du spørr meg men skjønner godt hva du mener


Finnes det noen med større produksjon av samme betydning?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Siterer Temujin u har min dypeste medfølelse, enig i at han var flink. Men langt ifra den største hvis du spørr meg men skjønner godt hva du mener

Finnes det noen med større produksjon av samme betydning?


Krig og fred, Dr Zivago(hvordan skrives det?) og Illiaden er noen av eksemplene jeg mener er like viktige, men selvsagt varierer meniger om dette. Noe som er heilt greit i og med at de alle er veldig bra laget
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer Temujin:
Krig og fred, Dr Zivago(hvordan skrives det?) og Illiaden er noen av eksemplene jeg mener er like viktige, men selvsagt varierer meniger om dette. Noe som er heilt greit i og med at de alle er veldig bra laget


Tolstoj skriver store verker, men de er veldig tradisjonelle. Han er ikke noen fornyer som Dostojevskij. Pasternak kjenner jeg ikke så godt til, og det er kanskje en grunn til det. Homer er ur-dikteren og alle tings opphav, men selv om det fortsatt er stor litteratur, er den utdatert. Han skriver om helter og guder, mens Dostojevskij virkelig skriver om mennesker, gjerne langt nede på samfunnsstigen. Han har i tillegg ufattelig mange betydelige verk. Dette er mitt ståsted, men jeg er interessert i å høre andre meninger.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Siterer Temujin:Krig og fred, Dr Zivago(hvordan skrives det?) og Illiaden er noen av eksemplene jeg mener er like viktige, men selvsagt varierer meniger om dette. Noe som er heilt greit i og med at de alle er veldig bra laget

Tolstoj skriver store verker, men de er veldig tradisjonelle. Han er ikke noen fornyer som Dostojevskij. Pasternak kjenner jeg ikke så godt til, og det er kanskje en grunn til det. Homer er ur-dikteren og alle tings opphav, men selv om det fortsatt er stor litteratur, er den utdatert. Han skriver om helter og guder, mens Dostojevskij virkelig skriver om mennesker, gjerne langt nede på samfunnsstigen. Han har i tillegg ufattelig mange betydelige verk. Dette er mitt ståsted, men jeg er interessert i å høre andre meninger.


Tolstoij sine verker bærer preg av det han opplevde i løpet av sin tid i Kaukassu blandt annet, er man intresert i den type historie så er han en god kilde.
Pasternak er noe jeg driver og leser meg opp på innenimellom alt stresset på jobb, så vil komme til bake med en mer utfyldende post om han siden. Men så langt tror jeg nok at han kan rangeres på toppen av tidenes mest innflytelses rike forfattere
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer Temujin:
Tolstoij sine verker bærer preg av det han opplevde i løpet av sin tid i Kaukassu blandt annet, er man intresert i den type historie så er han en god kilde.
Pasternak er noe jeg driver og leser meg opp på innenimellom alt stresset på jobb, så vil komme til bake med en mer utfyldende post om han siden. Men så langt tror jeg nok at han kan rangeres på toppen av tidenes mest innflytelses rike forfattere


Som sagt kjenner jeg ikke til Pasternak, men årsaken til at jeg plasserer Tolstoj under Dostojevskij er at han skriver om borgerskapet. For meg blir det en del fjernere. Det er såklart min subjektive mening, men jeg har mine grunner som nevnt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå leser jeg Prosessen av Franz Kafka igjen. Nå leser jeg den med mer humor enn sist gang. Det er rett og slett en artig bok, og muligens en av de beste som er skrevet. Jeg innser enda mer nå hvor stor den er.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Snakk om Homer, fikk en fin Illustrert Odysseen i julegave som jeg jobber meg gjennom. En av de store grunnene jeg vurderer å ta klassiske fag på universitetet denne Homer.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Koranen for syttende gang.
  • 0
Holder på med To Kill a Mockingbird nå. Har fått et veldig bra førsteinntrykk av den, og tror jeg vil få mye bra ut av den.
  • 0
The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain. Morsom bok
  • 0
Siterer Lillefinger:
Koranen for syttende gang.


Not bad. Not bad.
  • 0
Siterer SirGalahad:
Siterer Lillefinger:Koranen for syttende gang.

Not bad. Not bad.


Meget interessant bok, anbefales på det sterkeste selv om man ikke er religiøs.
  • 0
Siterer Lillefinger:
Meget interessant bok, anbefales på det sterkeste selv om man ikke er religiøs.


Har sånn helt seriøst tenkt på å lese den før selv om jeg ikke er noe særlig religiøs, men jeg vet ikke enda om jeg gidder.
  • 0
Siterer SirGalahad:
Siterer Lillefinger:Meget interessant bok, anbefales på det sterkeste selv om man ikke er religiøs.

Har sånn helt seriøst tenkt på å lese den før selv om jeg ikke er noe særlig religiøs, men jeg vet ikke enda om jeg gidder.

Anbefaler at du tar en titt på alle religiøse bøker for å skape din egen tro, selv om noen av dem tar feil. Man er ikke kristen, muslim, jøde etc. før man har lest den hellige boken.
  • 0
Siterer Lillefinger:
Anbefaler at du tar en titt på alle religiøse bøker for å skape din egen tro, selv om noen av dem tar feil. Man er ikke kristen, muslim, jøde etc. før man har lest den hellige boken.


Har lest deler av bibelen da på skolen.
  • 0
Nå leser jeg Til fyret av Virginia Woolf. Så langt ser det ikke bra ut, men jeg håper den blir bedre.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Den siste boka jeg har lest nå er Knakk! Om fenomener og eksistenser av Daniil Kharms. En russisk absurdist som ble forbudt under Stalin. Det morsomme i dette i dag er at de slett ikke er samfunnskritiske. Men stilen var tydeligvis veldig provoserende på den tida. Artig bok.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har begynt å lese The Way of Shadows som er første boka i The Dark Angel triologien av Brent Weeks.
  • 0
Begynte nettopp på Postkontoret av Charles Bukowski. En meget kjent bok.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Og da var The Way og Shadows lest ferdig altfor fort. Hadde trodd jeg hadde klart å finne en triologi som skulle kunne vare til litt utpå høsten, men boka var altfor god til å kunne legges bort. Så går like greit rett i gang med Shadow's Edge.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!