Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Dungeons & Dragons-tråden


Synes det var merkelig rart at det ikke fantes noe som helst i forumet om dette, så derfor lager jeg tråden nå.

Dungeons & Dragons er et ekte RPG hvor en Dungeon Master (DM - En slags forteller) og et visst antall personer som lager hver sin karakter utforsker DM-ens verden og kan gjøre hva de vil. Det går an å sammenligne det med World of Warcraft med GTAs frihet, men med terninger istedenfor pc.

Selv har jeg nettopp begynt takket være gruppepress, men det har vist seg å være ganske gøy når man spiller med mer erfarne folk. Er det flere her inne som spiller det? Noe spennende dere har lyst til å fortelle fra noen runder?

I denne tråden kan alt ved DnD diskuteres.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har sett en del D&D streams på Twitch, og det kan komme mye festlig ut av det, men jeg er ikke spesielt interessert i å prøve selv. Har ikke fantasi til å finne opp/på noe uten å faktisk ha noe visuelt å jobbe med. Kan ikke se for meg ting, så jeg klarer ikke sette meg helt inn i karakterene og det som skjer med dem.
  • 0
Siterer TK Art:
Har sett en del D&D streams på Twitch, og det kan komme mye festlig ut av det, men jeg er ikke spesielt interessert i å prøve selv. Har ikke fantasi til å finne opp/på noe uten å faktisk ha noe visuelt å jobbe med. Kan ikke se for meg ting, så jeg klarer ikke sette meg helt inn i karakterene og det som skjer med dem.


Man bør nesten kjenne noen som holder på med det for å få en grei innføring i det. Det finnes vel ulike events man kan møte opp på, så får man kanskje litt opplæring etter hvert. Det er mest DM-ens jobb å skape verdenen, så det er ikke like krevende for spillerne, men jeg skjønner poenget ditt. Hvor mye man vil rollespille, får man bestemme selv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg har spilt i en del år og det beste øyeblikket var definitivt da fjellgeiten min ble drept av en warlock i gruppen, men gjenoppsto som en robot-fjellgeit som brygget øl i stedet for melk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Ikke akkurat meg videre bekjent heller. Det vil si, jeg har hørt en del om serien, men aldri prøvd den selv.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg har spilt i en del år og det beste øyeblikket var definitivt da fjellgeiten min ble drept av en warlock i gruppen, men gjenoppsto som en robot-fjellgeit som brygget øl i stedet for melk.


Haha, litt av en hendelse! Litt av en DM som fant på noe sånt. Jeg er selv en warlock i mitt første spill. Bakgrunnshistorien hans er at han ofret reproduksjonsorganene sine til gudene fordi han skulle bli ofret ned i en vulkan. Han heter Kjell Hallbing og er en halfling. Bakgrunnshistorien har ikke slått ut så mye ennå.

Siterer Glorfindel:
Ikke akkurat meg videre bekjent heller. Det vil si, jeg har hørt en del om serien, men aldri prøvd den selv.


Tydeligvis følger jeg trenden, for Nrk laget en sak om dette i går: https://www.nrk.no/finnmark/xl/ridderne-av-det-runde-kjokkenbord-1.13350293
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg og en liten gruppe andre folk har tenkt å prøve ut dette en gang i nærmeste fremtid. Ingen av oss har spilt det før, og jeg skal være DM.

Noen tips?
  • 0
Apropos morsomme historier, så klarte teamet mitt å redde en knight som var fanget av noen goblins. I bosskampen mot lederen i hula, angrep knighten i sinne, men bommet kraftig. Da bossen slo tilbake, rullet han 20 og critical hit. Det ble 26 damage til sammen og DM-en vår antok at han døde siden ingen har så mye liv i starten. Han var den historiebærende karakteren som skulle ta oss videre, så han ble litt forfjamset selv. Men etter å ha gått det litt i sømmene etter økta, viste det seg at knighten hadde uhyre dårlige stats, men likevel 27 i liv. Hodet hans er kappet av, men vi får se om vi bare ber ganske hardt til guden for å få ham til live igjen ...

Siterer Jeppzki:
Noen tips?


Det optimale ville vært å ha en DM som kunne alle reglene og som har spilt det før. Det er uansett ikke umulig. Se videoer for å se hvordan folk spiller det. Ellers bør man forberede seg før hver økt og utrede om forskjellige sannsynlige valg spillerne kommer til å gjøre så man har så mye som mulig klart. Husk at det er spillerne som bestemmer hvordan de vil spille, så ikke vær en som ikke gir dem mange valg. Fikk høre at det ble lynsjestemning fra de jeg spiller med da de hadde en slik DM, så pass på.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg vil nå si at GM kan og burde guide spillerne, men la spillerne få lov til å løse problemene slik som de vil, selv om det bryter med hvordan du som GM mener problemet burde løses. Si heller "Ja, men..." og gi kontekst for handlingen de ønsker å gjøre, før de gjør noe skikkelig idiotisk.

Hvis du kjenner personene du skal spille med så er det viktig å finne ut hva slags type spill de ønsker å spille. Dette kan du selvfølgelig endre underveis, men vær bevisst på at ikke alle syns det er gøy å drepe gobliner for å finne skjulte skatter. Mange er mye mer opptatt av intriger, historie, osv.

Historien din burde i starten være enkel, uansett hvilken retning du velger å dra spillet. Da kan mindre gå galt og det blir mer fokus på å mestre spillets regler, begrensninger og muligheter. Det er ikke viktig om historien er litt klisje i starten.

Be spillerne lage historier til karakterene sine. De trenger ikke være "in character" hele tiden mens de spiller, men karakterene burde ha en plass i verdenen du har skapt (eller som er skapt for deg om du velger feks. Star Wars rollespillet). Deretter må du bygge konflikter og utfordringer for disse karakterene både med tanke på ferdighetene de har men også historien de har. Har en karakter en dyster og mørk (kanskje hemmelig?) bakgrunn? Da burde noe kanskje dukke opp for drive denne historien videre. Rollespill systemet "Star Wars: Edge of the Empire" har et slikt system innebygget. Der må man velge en "obligation". Karakteren kan feks stå i gjeld til en NPC, og dette kan være et spennende element i en historie.

Mangler karakteren en hånd? Kanskje piraten som gjorde dette mot karakteren dukker opp i historien? Hva om karakteren er foreldreløs og mistet søsteren sin for mange år siden? Kanskje søsteren kan dukke opp igjen? Selv om dette er veldig banale eksempler, så er det ekstremt effektivt å "spille på spillernes historier". De elsker sånt!

De samme kan du gjøre når de prøver å løse mysteriene du lager for dem. Hvis noen er veldig bestemt på å prøve noe, la oss si de tror det er et skjult rom bak en tung bokhylle, så kan det være lurt å finne på et slikt rom underveis (selv om du kanskje ikke hadde planlagt det). Dette må ikke dukke opp hele tiden, men hvis spillernes handlinger blir belønnet i historien så blir det fort mye mer fengende.

Ikke vær redd for å la spillerne være med på å fortelle historien, er nok det jeg prøver å si. GM er litt som en gud. Man legger planer, men det er sjeldent alt går som det skal. Dette gjelder også terningkast. Ikke la hele historien falle sammen om ikke en spiller klarer en skill check. Det må være mange veier og muligheter. Det spørs veldig på hva slags type spill og verden du ønsker å kjøre, men i mer "voksne" rollespill så er det viktig at det er konsekvenser. Hvis en spiller er uforsiktig så kan det kanskje hende at karakteren blir alvorlig skadet, mister noe verdifult, går seg bort og mister følgesvennene sine, mister en arm eller noe annet. Alt dette er noe spilleren må reagere på og kan gi spennende utfordringer.

Du som GM vil kanskje også regulere litt hvordan magi fungerer i din verden. Personlig syns jeg det er utrolig teit å ha magikere som kan lage mat og drikke, så det ville jeg aldri hatt med i min verden.

Og helt til slutt: Beskriv, beskriv, beskriv. Du må male et bilde av verdenen og bruk ALLE sansene. GMer har en tendens til å bare beskrive hvordan ting "ser ut", men hva lukter det? Er man på et eksotisk kryddermarked? Er man i en illeluktende hule? Hva hører karakterene? Er det en storm som gjør at karakterene ikke hører bandittene som sniker seg mot dem? Er det stille? Hva med temperatur, er det varmt eller kaldt? Vått eller tørt? Er de sultne og tørste? Alt du kan fortelle om verdenen vil gjøre det enklere å leve seg inn i den og det er da spillerne begynner å finne på spennende ting å gjøre (les: dumme).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Tusen hjertelig takk for gode råd!

Er masse å sette seg inn ja.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Tusen hjertelig takk for gode råd!

Er masse å sette seg inn ja.


No problemo! Jada, det er endel å sette seg inn i. Lag noen huskelapper, så går det litt greiere.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Har du kommet noe lengre, Jeppzki?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Har du kommet noe lengre, Jeppzki?


Hadde første session på lørdag nå. Alt tatt i betraktning, at ingen hadde spilt før og at det var første gang som DM på et hjemmesnekra eventyr, så vil jeg si det gikk ganske bra. Jeg prøvde å holde meg unna combat den første gangen nå, så det ble bare et lite encounter med en gal bandit.

Men det var interessant å se hva spillerne gjorde i den lille landsbyen jeg hadde skapt. Så det blir nok definitivt en runde nummer 2. I hvert fall siden jeg nå har brukt penger på alle bøkene.
Har tenkt å spille litt på hytta nå i påsken. Gleder meg veldig, og har brukt tida fremover på å finpusse historien min så godt det lar seg gjøre.

Har bare spilt det én gang med vennegjengen da, men etter mye planlegging og litt historiebygging så er det jeg sliter mest med å skape fiender. Vanskelige fiender. Bosser. Har laga en historie hvor bossen er gjenferdet til en dvergekonge. En dvergekonge som var en av dvergenes fremste krigere i sine yngre dager. En dvergekonge som ble gal og slakta dronninga og hele garden hans før de fikk reagert skikkelig. Han må være tøff nok å slåss mot til at det virker troverdig at han klarte å gjøre nettopp det, noe à la Palpatine i Revenge of the Sith (boka spesifikt), hvor han beveger seg så raskt og slåss så raskt at da Anakin kommer inn så ser han bare en kule med lys i Palpatine og Maces sted, men ikke så tøff at party-et mitt ikke har noen som helst sjanse mot ham... Tenkte litt på om jeg skulle ha et "scripted event" hvor de tapte og ble redda av en dverg, men en av de uskrevne DM-reglene er jo at du aldri skal ta makten fra party-et ditt. At du skal gå med på hva enn de velger å gjøre, så fremt det ikke er for idiotisk/åpenbart tull, og ikke tvinge dem ned stien du hadde sett for deg. Heller finne på en omvei, eller en annen måte å komme dit du hadde tenkt deg. Så... ja.

Kommer nok etterhvert, men det er altså fiender jeg sliter mest med for tida. Sliter også litt med å fortelle på norsk, da hvis jeg hadde snakka engelsk så hadde det vært enklere å få ting til å høres mer dramatisk ut, da jeg bare kunne "kopiert"/lånt fra diverse spill, filmer, bøker osv. Hevet inn masse filler-ord som dank, wretched, accursed... Men det får holde at karakterene snakker engelsk. Er nerdete nok å spille D&D. =P (Neida, men blir litt mye hvis vi skulle ha snakka engelsk hele tida.) Går selvfølgelig an å være en badass-forteller på norsk òg, men det er noe jeg må trene mer på, da jeg ikke snakker som en forteller til vanlig, og hvis jeg snakker engelsk så er det mye lettere å bare spy ut noe à la Ringenes herre.
"It is only by fate that any life ends, and only by chance that it is mine... not yours." - Worn, Faded Note by Ghola gro-Muzgol (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!