Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Dag Solstad-tråden


Dag Solstad regnes som en av Norges største samtidsforfattere og har skrevet utallige romaner, noveller, skuespill, essays og reportasjebøker om VM. Han er mest kjent for førstnevnte.

Han ser og oppfører seg veldig stereotypisk, med sitt hvite krøllhår, og er sikkert den mest nevrotiske forfatteren som finnes i verden.

Denne tråden er dedikert til all diskusjon som omhander Dag Solstad.

Her er en oversikt over romanene hans:

Irr! Grønt! - (1969)
Arild Asnes, 1970 - (1971)
25. septemberplassen - (1974)
Svik. Førkrigsår - (1977)
Krig. 1940 - (1978 )
Brød og våpen - (1980)
Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land - (1982)
Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige - (1984)
Roman 1987 - (1987)
Medaljens forside - (1990)
Ellevte roman, bok atten - (1992)
Genanse og verdighet - (1994)
Professor Andersens natt - (1996)
T. Singer - (1999)
16.07.41 - (2002)
Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman - (2006)
17. roman - (2009)
Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 - (2013)

Denne tråden tilegnes JoEy_Odd og Mexis fordi de vet hvem han er.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Irr! Grønt! er den eneste jeg har lest av ham, men den kan jeg anbefale. Veldig interessant fortelling om identitet og å finne seg selv. Han skriver jo knallbra.

Hvilke andre bøker anbefales?
  • 0
Har ikke hørt om han, men nå vet jeg hvem det er!
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer remote:
Denne tråden tilegnes JoEy_Odd og Mexis fordi de vet hvem han er.


Ey, jeg også vet hvem Dag Solstad er. Om jeg har lest noen av bøkene hans er en annen sak.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Navnet ser kjent ut... Har vi flere tråder på GR som omhandler forfattere, remote?
  • 0
Siterer remote:
Denne tråden tilegnes JoEy_Odd og Mexis fordi de vet hvem han er.

For en fantastisk premie!
  • 0
Jeg har ikke lest noen av verkene til Dag Solstad, men jeg følger Swag $olstad på Twitter. Om det er en legitim grunn for noe som helst referanseverdig i denne tråden er derimot mindre sikkert.
  • 0
Siterer Mexis:
Hvilke andre bøker anbefales?


Alle bøkene er lesbare, men selv ville jeg ha startet på «Roman 1987» og «Geanse og verdighet». Jeg har ikke lest noen av dem, men jeg har lyst.


Siterer Victorfinne:
Har ikke hørt om han, men nå vet jeg hvem det er!


Jeg trodde man ble proppet full med Solstad på alle skoler?

Siterer Glorfindel:
Ey, jeg også vet hvem Dag Solstad er.


Du sa det ikke til meg da jeg skrev det i en livefeed.

Siterer SirThomas:
Navnet ser kjent ut... Har vi flere tråder på GR som omhandler forfattere, remote?


Jeg vet ikke hvor mange forfattere som har egne tråder, men jeg tror ikke det er mange.

Siterer Mexis:
For en fantastisk premie!


Ja, ikke sant! Dere er de første som har en dedikert tråd.

Siterer Martin Sollien:
Jeg har ikke lest noen av verkene til Dag Solstad, men jeg følger Swag $olstad på Twitter. Om det er en legitim grunn for noe som helst referanseverdig i denne tråden er derimot mindre sikkert.


Hva er det de twitrer om?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Her er forresten en ganske morsom video av Dag Solstad fra Storbynatt. For en fantastisk person!
  • 0
Jeg leste en bok av Henrik H. Langeland for noen år siden. Der ble hovedpersonen oppfordret til heller lese noe av Dag Solstad. Morsomt.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Jeg er interessert i å ta for meg noe av Dags (ja, vi er på fornavn) litteratur som særemne neste år. Er det noen som har tips til hva som kan være spennende å skrive om? Politikk? Selv om det ser ut som få har lest noe av fyren, så tar jeg en sjanse og spør. Er som sagt ikke mange forfattere som har fått sin egen tråd!
  • 0
Siterer Mexis:
Her er forresten en ganske morsom video av Dag Solstad fra Storbynatt. For en fantastisk person!


Har sett den flere ganger. Den er morsom!

Siterer bent_a:
Jeg leste en bok av Henrik H. Langeland for noen år siden. Der ble hovedpersonen oppfordret til heller lese noe av Dag Solstad. Morsomt.


Godt sagt av Langeland. Han siktet ikke til leseren, da?

Siterer Mexis:
Jeg er interessert i å ta for meg noe av Dags (ja, vi er på fornavn) litteratur som særemne neste år. Er det noen som har tips til hva som kan være spennende å skrive om? Politikk? Selv om det ser ut som få har lest noe av fyren, så tar jeg en sjanse og spør. Er som sagt ikke mange forfattere som har fått sin egen tråd!


Du kan skrive om hans utvikling som forfatter. Du kan ta en av hans politiske romaner, med en av hans nittitallsromaner og diskutere forskjeller og sammenligne. Kort sagt har han gått fra en politisk slagkraftig side til å skrive om fremmedgjorte menn.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Du kan skrive om hans utvikling som forfatter.

Jeg har allerede lest debutromanen hans, og «Genanse og verdighet» står først i køen på leselista. Kanskje jeg også kan lese Gymnaslærer Pedersen som en bok midt i mellom og se på utviklingen i de tre?
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg har allerede lest debutromanen hans, og «Genanse og verdighet» står først i køen på leselista. Kanskje jeg også kan lese Gymnaslærer Pedersen som en bok midt i mellom og se på utviklingen i de tre?


Det tror jeg er en fin oppgave.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg hørte på Solstad da han kom til Trondheim før sommeren med sin forsvarstale mot kritikerne og spesielt Aftenposten. Det var en morsom tale som også kritiserte kapitalismens underholdningsjag. Jeg trodde han skulle dø et par ganger i talen sin fordi han stoppet opp eller leste feil så ofte.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg hørte på Solstad da han kom til Trondheim før sommeren med sin forsvarstale mot kritikerne og spesielt Aftenposten. Det var en morsom tale som også kritiserte kapitalismens underholdningsjag. Jeg trodde han skulle dø et par ganger i talen sin fordi han stoppet opp eller leste feil så ofte.

Solstad er en så fantastisk person og forfatter. Koste meg godt når han og Jon Michelet var innom Kontraskjæret under en VM-kamp i sommer. Har også lest «Gymnaslærer Pedersens beretning...» og «Genanse og verdighet» denne sommeren. Veldig gode bøker begge to. Planlegger fortsatt å bruke disse i særemnet i norsk, men den skal vi ikke ha før etter jul.
  • 0
Siterer Mexis:
Solstad er en så fantastisk person og forfatter. Koste meg godt når han og Jon Michelet var innom Kontraskjæret under en VM-kamp i sommer. Har også lest «Gymnaslærer Pedersens beretning...» og «Genanse og verdighet» denne sommeren. Veldig gode bøker begge to. Planlegger fortsatt å bruke disse i særemnet i norsk, men den skal vi ikke ha før etter jul.


Jeg har hørt at «Arild Asnes, 1970» er den mest selvbiografiske boka til Solstad. Fikk den anbefalt av en venn. Kanskje noe å kikke på om du har anledning?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Lite aktivitet her av en eller annen grunn. Noen som vet hva Dag Solstad holder på med nå?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg tror Dag Solstad har aspergers syndrom. Mener ikke å være støtende.
  • 0
Siterer Lillefinger:
Jeg tror Dag Solstad har aspergers syndrom. Mener ikke å være støtende.


takes one to noe one bby
"When you are sick in US and A, you don't drink soup from retard boys' pubics, instead you go to a magician called a doctor."
  • 0
Siterer VaultDweller:
Siterer Lillefinger:Jeg tror Dag Solstad har aspergers syndrom. Mener ikke å være støtende.

takes one to noe one bby

takes one to KNOW* one bby. Du hinter selv til aspergers syndrom.
  • 0
Siterer Lillefinger:
Jeg tror Dag Solstad har aspergers syndrom. Mener ikke å være støtende.


Han er en spesiell fyr, men jeg vet ikke om han har noe sånt. Han skriver for bra til å ikke ha gode nok sosiale antenner, men i person har han mange spesielle fakter. Man skal som regel ikke fjerndiagnostisere folk, men det er jo morsomt likevel.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!