Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Drikke ~ Offisiell tråd ~


Siterer Crazy Kraken:
Faktum er vel fremdeles at du bruker penger på et produkt som ikke gjør det det er ment å gjøre nettopp fordi du ikke er toppidrettsutøver og får all proteinen du trenger gjennom vanlig kosthold. To proteinshakes om dagen vil ikke gjøre noen skade, men det vil ha ingen eller en ekstremt minimal effekt på muskelbygging.


Du svarer vagt, for å si det pent. Du gjentar deg selv, uten å tilføre noe som helst som backer opp det du står såpass bastant på. Jeg er åpen for forskjellige syn på det her, men da må du faktisk evne å klargjøre bedre hva anbefalt proteininntak for en normal person som trener 3-4 ganger i uka er, og hva du legger i et normalt kosthold, utover at det inneholder kjøtt og karbohydrater.

Siterer Crazy Kraken:
Nei vet du hva, slike argumenter holder ikke mål.


Hva er problemet? Liker du ikke når jeg kommer med vage påstander som jeg ikke backer opp med annet enn vage antagelser?

Siterer Crazy Kraken:
Jeg kan love deg at disse menneskene ikke var noen pingler, selv om de ikke hadde kjøtt 5 ganger om dagen på menyen.


Det er flott, men jeg er ikke så veldig interessert i mennesker for x antall tusen år siden. Jeg er mer interessert i her og nå, så da kan vi heller holde fokuset på menneskene som lever nå.

Siterer Crazy Kraken:
Jeg er ikke så fryktelig opptatt av om vi trenger X antall gram av slik og sånn osv. Faktum er at selv i vår høykarbokultur her i Norge, så spiser vi nok kjøtt for å dekke proteinbehovet. Vi burde nok spise mer fisk for Omega3 fettsyrer og vitamin D, men det blir en annen diskusjon.


Du skjønner, det er der du kunne ha kommet med noe faktisk nyttig informasjon, men i stedet så gjentar du deg selv. Du svarer ikke på spørsmålet, du kommer bare med mer antagelser om hva som er et normalt kosthold, og hvor mye protein man egentlig trenger. Gi meg et tall, gi meg et studie som faktisk viser at du har rett her. Jeg ser hva du sier, men jeg blir ikke overbevist over at du har rett bare fordi du gjentar det du sier.

Siterer Crazy Kraken:
Det at vi har firmaer som forteller oss at vi ikke får i oss nok protein med tanke på muskelbygging er en markedsføringsstrategi for å selge proteinpulver. Det er denne type tankegang vi burde forholde oss skeptiske til, i det minste til det motsatte er bevist. Hvis du søker i vitenskapelig litteratur og prøver å finne forskning på området så kan jeg love deg at man enda ikke har funnet en positiv effekt av proteinpulver på folk flest. Et slikt funn ville vært ekstremt viktig med tanke på kostholdsforskning. Det er selvfølgelig ikke umulig at proteinpulver kan ha en positiv effekt på toppidrettsutøvere, men for folk flest er det pengesløsing.


Studiene jeg har sett på området er i beste fall uklare og blandede, og det er litt derfor jeg stusser på at du går såpass bastant frem om at du har rett. Enkelte viser studier viser at det ikke er noen merkverdig effekt på muskelbygging med økt proteininntak, andre viser at det er en god prosentvis økning.

Mitt eget inntrykk er at det har hatt en positiv effekt for meg selv. Jeg trente vel i 1-1,5 år uten det, men selv om jeg økte noe i styrke på den perioden, så var det liten til ingen merkbar effekt i muskelvekst, eller vekt. Siden jeg begynte med det i november for et år siden har jeg økt åtte kilo, gått opp 1-2 prosentpoeng i fettprosent, og synlig fått mer muskler. Det er det jeg forholder meg til.

Den andre klare grunnen er at det er veldig praktisk. Det er enklere å slenge i seg den ene shaken om dagen enn å hver dag skulle spise nok næringsrik mat. Enkelte dager vil man selvfølgelig få i seg det, men andre ganger gjør man ikke det.

Men proteinpulver skal selvfølgelig ikke være en erstatning for et godt kosthold. Det vil ikke redde deg hvis du spiser masse søppel og så tar proteinpulver. Spiser du 95% søppel så vil du også få 95% søppel tilbake. Det skal være et tilskudd til et godt kosthold, for å øke proteininntaket slik at musklene får mer å bygge med, og kan bygge fortere. Studiene på hvorvidt det faktisk skjer er som nevnt blandede, men jeg personlig har i alle fall merket en positiv effekt av det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Fader, jeg har gått glipp av diskusjonen. Jeg trodde dette var en tulletråd.

Mitt innspill:
Drikk melk hvis du liker melk og kan drikke melk.

Mitt andre innspill:
Med mindre man får spist mat iløpet av dagen, så trenger man ikke proteinpulver. Jeg kjøpte en diger bøtte i 2013 og den har gått ut på dato ... Men jeg jo nesten spise det opp. Vanlige folk trenger vel rundt 0,6 gram til 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Jeg teller ikke proteiner fordi jeg får i meg mer enn nok uansett (LCHF, yo). Folk som trener kan vel trenge opp mot 1,5 gram per kilo kroppsvekt, men det er egentlig heller ikke så mye.

Dette var nok en gamechanger.

On topic: I det siste har jeg drukket mye vann. Ellers kan jeg drikke H-melk med fløte til frokost


PS.: Jeg har sett studier på at melk er en bedre sportsdrikk enn sportsdrikker etter trening.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Studiene jeg har sett på området er i beste fall uklare og blandede, og det er litt derfor jeg stusser på at du går såpass bastant frem om at du har rett. Enkelte viser studier viser at det ikke er noen merkverdig effekt på muskelbygging med økt proteininntak, andre viser at det er en god prosentvis økning.


Du referer heller ikke til noen konkrete studier og står derfor ikke noe sterkere enn meg. Poenget mitt er at man kan bruke ren logikk og resonnement for å forstå hvorfor vi ikke trenger proteinpulver. Hvis ikke steinaldermenneske hadde tilgang til denne næringskilden men fremdeles var veldig fysisk aktive og var langt sterkere enn et gjennomsnittlig menneske i dag, så gir det allerede der en god indikasjon på at proteinpulver er unødvendig for et moderne menneske. En av grunnene til at det ikke er mer forskning på område er antageligvis fordi proteiner ikke er "farlig" og at det derfor er forbrukerens eget ansvar, slik det er med alle andre ting i forhold til kosthold.

Nå er det heller ikke slik at det er vitenskapens oppgave å motbevise en påstand, altså at proteinpulver har en signifikant effekt på muskelbygging. Legemiddelverket lanserer ikke en ny medisin uten å kartlegge effekten, for så å komme med påstander om at effekten er der og hvis man ikke tror på effekten så får man motbevise det. Eller som å si at gud eksisterer og at hvis han ikke eksisterer så får man bevise at han ikke eksisterer. Det går ikke.

Frem til det kommer gode og konkrete vitenskapelig studier som beviser at proteinpulver er bra, og ikke gir uheldige syptomer og bivirkninger, som godkjennes av WHO (verdens helse organisasjon) så forholder jeg meg skeptisk. Hadde jeg fremdeles vært student på blindern så hadde det vært enklere for meg å komme i kontakt med professorer som kan mye om mennesket fysiologi og fysisk aktivitet og hørt hva de tror basert på den forskningen de kan noe om.

Husk også at ikke all forskning er god forskning og vil derfor ikke godkjennes. Dette studiet:

http://jap.physiology.org/content/88/2/386.short

...har 3 forskjelle "behandlinger" men bare 6 individer (3 menn og 3 kvinner) er endel av studiet. Hvis du har bedrevet statistikk og forskning så vet du at man må ha en stor gruppe mennesker for å teste et nytt legemiddel eller noe annet, slik at man kan justere for individuelle forskjeller i metabolisme osv. Det gjør at denne artikkelen ikke forteller oss noe som helst.

Denne artikkelen:

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-4-8

virker langt mer seriøs, men konkluderer altså med: "Under certain circumstances, specific amino acid supplements, such as branched-chain amino acids (BCAA's), may improve exercise performance and recovery from exercise." Det er altså ikke garantert. Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest hele artikkelen, men man kan også lure på hvor mye de har studert langtidseffekten av proteinpulver, og hvilke kilder artikkelen bruker. Uten å være forsker på området selv så er det vanskelig å være sikker på kvaliteten til slike artikler og derfor er det viktig å forholde seg skeptisk. Det er gjennomgående for ALL god forskning, at man er skeptisk og etterprøver ting. Artikkelen kom også ut i 2007, og metodene vi bruker i forskning spesielt med tanke på statistikk, utvikler seg raskt. Det er altså gunstig å finne en omfattende moderne studie med mange deltakere på ulike fysiske nivå over en lang periode. Ikke enkle kriterier å fylle.

Siterer The Cookiemonster:
Mitt eget inntrykk er at det har hatt en positiv effekt for meg selv. Jeg trente vel i 1-1,5 år uten det, men selv om jeg økte noe i styrke på den perioden, så var det liten til ingen merkbar effekt i muskelvekst, eller vekt. Siden jeg begynte med det i november for et år siden har jeg økt åtte kilo, gått opp 1-2 prosentpoeng i fettprosent, og synlig fått mer muskler. Det er det jeg forholder meg til.


Altså, nå er du bare ett individ så det er heller ikke "god forskning" og det er forskjell på "correlation" og "cause". Det at du du har bygget muskler i perioden der du tok proteinpulver kan i teorien være grunnet tilfeldigheter. Men, det er selvfølgelig hyggelig at du har nådd dine mål!

Siterer The Cookiemonster:
Men proteinpulver skal selvfølgelig ikke være en erstatning for et godt kosthold. Det vil ikke redde deg hvis du spiser masse søppel og så tar proteinpulver. Spiser du 95% søppel så vil du også få 95% søppel tilbake.


Her er vi i det minste helt enige!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Du referer heller ikke til noen konkrete studier og står derfor ikke noe sterkere enn meg. Poenget mitt er at man kan bruke ren logikk og resonnement for å forstå hvorfor vi ikke trenger proteinpulver.


Har heller ikke forsøkt å overbevise deg om noe annet. Jeg sa vel tvert imot at det er mulig å få i seg nok gjennom kostholdet, men mer at jeg tviler på at et normalt kosthold vil være nok. Uansett, mye bedre svar nå, det liker jeg. Skal lese ordentlig gjennom, så kommer jeg tilbake til deg senere.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Vi skal ikke bare kaste oss på lettbrus-debatten også mens vi er gang da. Det drikker nemlig jeg altfor mye av.

Siterer remote:
Ellers kan jeg drikke H-melk med fløte til frokost


Fytti grisen. Du ærnte rædd.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Vi skal ikke bare kaste oss på lettbrus-debatten også mens vi er gang da. Det drikker nemlig jeg altfor mye av.


Hoho, starte en GR-krig med lett-brus fanatikere på ene siden, og de som sverger på hvor jævlig det er på andre siden. Kan bli gøy
  • 0
Denne diskusjonen tok jo av; awesome.

Og Crazy Kraken: hvordan husker du alt dette? Imma impressed.

Og ja, da jeg er på besøk hos folk/på hotellferie så dropper jeg melk helt, og jeg føler meg egentlig så mye bedre. Og nei, vi trenger ikke melk, enig der. Men på reklamer osv så maser de jo så fælt om kalsium og hvor bra melk er, men reklame er jo reklame tho..

Men noen nevnte Cola, og damn, det er serr det beste i hele verden. Vet det ikke er så bra eller sunt, men drikker det da jeg skal kose meg.

Lettbrus derimot, kan ikke drikke, jeg får så magesmerter Og hørt det ikke er så bra?
  • 0
Siterer Quinzel:
Og hørt det ikke er så bra?


Nei, har lest at du kan få kreft.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Vi skal ikke bare kaste oss på lettbrus-debatten

Alltid morsomt. Begge sider siterer tvilsom "forskning" og det eneste man finner ut er om noen drikker det eller ikke.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Glorfindel:
Siterer Quinzel g hørt det ikke er så bra?

Nei, har lest at du kan få kreft.


Oh my, oh my!! Helt sykt ass!
Flaks jeg ikke drikker det da! Nå må du skjerpe deg Glorf, må slutte med lettbrusen din nå.
  • 0
Folkens, jeg har observert at dere har kranglet om ting ingen av dere kan noe om eller som er såpass komplisert at ingen av dere kan bastant svare ja eller nei. Så la oss ta med diskusjonen ut i bakgården hvor vi så kan skyte den.

Denne tråden ble lagd for å informere resten av GR hva man for øyeblikket drikker. Så hvis man drikker melk og har lyst til å dele dette vidunderlige faktum med resten av oss. Er dette uten tvil den riktige plassen å gjøre det uten å måtte frykte at man skaper en diskusjon om hvorvidt kyr forstår astronomi.

Hvis dere derimot fortsatt har lyst til å krangle mer ... Kan dere selvfølgelig lage en egen melke-tråd.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Så la oss ta med diskusjonen ut i bakgården hvor vi så kan skyte den.


Når det for en gangs skyld kommer en diskusjon ut av de ellers ganske poengløse "Hva x du nå?"-trådene så synes jeg at den kan få leve inntil den dreper seg selv.

Siterer Crazy Kraken:
Hvis ikke steinaldermenneske hadde tilgang til denne næringskilden men fremdeles var veldig fysisk aktive og var langt sterkere enn et gjennomsnittlig menneske i dag, så gir det allerede der en god indikasjon på at proteinpulver er unødvendig for et moderne menneske.


Det er klart, men det har også med hvor inaktivt og generelt fysisk svakt det gjennomsnittlige mennesket er i dag. Jeg sier på ingen måte at det er umulig å bli sterk uten, jeg økte jo faktisk fint i styrke uten, men ikke muskelvekst. Det er ikke til å legge skjul på at hensikten bak treningen min er vel så mye visuell som praktisk styrke.

Siterer Crazy Kraken:
Nå er det heller ikke slik at det er vitenskapens oppgave å motbevise en påstand, altså at proteinpulver har en signifikant effekt på muskelbygging. Legemiddelverket lanserer ikke en ny medisin uten å kartlegge effekten, for så å komme med påstander om at effekten er der og hvis man ikke tror på effekten så får man motbevise det. Eller som å si at gud eksisterer og at hvis han ikke eksisterer så får man bevise at han ikke eksisterer. Det går ikke.


Det sier jeg heller ikke at det skal være, men det finnes studier på det, selv om de er langt mellom hverandre og gjerne mangler troverdighet av forskjellige årsaker. En av de, som du nevner under, er at studiet er utført på en alt for liten gruppe. Eneste måten å få noe konkluderende svar på det er den utføres på en større gruppe mennesker, med forskjellige grunnlag, bakgrunner og fysikk. Uansett, de bør ha bedre å finne på enn å forske på proteinpulver, langt viktigere ting her i verden.

Siterer Crazy Kraken:
Frem til det kommer gode og konkrete vitenskapelig studier som beviser at proteinpulver er bra, og ikke gir uheldige syptomer og bivirkninger, som godkjennes av WHO (verdens helse organisasjon) så forholder jeg meg skeptisk.


Det skal du for all del ha lov til å være. Jeg reagerte kun på at du var såpass bastant i de to første innleggene dine, når det som du selv skriver er forsket for lite på det.

Siterer Crazy Kraken:
Det er altså gunstig å finne en omfattende moderne studie med mange deltakere på ulike fysiske nivå over en lang periode. Ikke enkle kriterier å fylle.


Fullstendig enig med det du skriver i det avsnittet. Forskningen er som jeg skrev tidligere blandet drops, og det er ikke lett å komme til en klar konklusjon på det.

Siterer Crazy Kraken:
Altså, nå er du bare ett individ så det er heller ikke "god forskning" og det er forskjell på "correlation" og "cause". Det at du du har bygget muskler i perioden der du tok proteinpulver kan i teorien være grunnet tilfeldigheter. Men, det er selvfølgelig hyggelig at du har nådd dine mål!


Absolutt ikke, hevder ikke at jeg er et fasitsvar heller. Masse forskjellig som spiller inn. Trakk det bare inn, for å gi mitt synspunkt på hvordan det har gått med og uten proteinpulver for min del.

Siterer Crazy Kraken:
Her er vi i det minste helt enige!


Bra det da.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Jeppzki:
Hvis dere derimot fortsatt har lyst til å krangle mer ... Kan dere selvfølgelig lage en egen melke-tråd.


En diskusjonstråd for hva en drikker. Ikke bare en hva drikker du nå tråd, men en tråd vi kan diskutere det. Tror dette må fikses.

Men siden det heter hva drikker du nå, går i kullsyre vann med smak av Ananas og kokos. USA har de herligste ting.
  • 0
Problem solved.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Proteinpulver
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Problem solved.


Hva har du gjort med den fine tråden min!?
  • 0
Siterer Jeppzki:
Hva har du gjort med den fine tråden min!?


Forbedret den?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siden dette ikke lenger utelukkende er en tråd om hva man drikker for øyeblikket, poppet jeg akkurat min første øl før jeg øyeblikkelig skal gå i gang med 2 Fast 2 Furious. Fikk en helvetes rus av Uncharted 4, men måtte revurdere livet da jeg tok innover meg rusen av å sitte i en bil i rasende fart. Satt en gang på med en ustabil kompis som truet med å krasje bilen mens han lo en latter jeg fremdeles ikke har glemt den dag idag.
  • 0
Drikker vann, god natt.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Urge på boks er enda bedre enn flaskeversjonen, god natt.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer Elektro Banana:
Urge på boks er enda bedre enn flaskeversjonen, god natt.

Leste det som uNge..

Innrømmer at jeg stusset litt
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Oi da. Er ikke helt der enda nei. Men for all del, hvis du ser på det som en god business idé, så kjør på!
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Hvis man ser bort fra etiske spørsmål så tror jeg at man ville ha problemer med å få jevn tilgang på råvarer
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Akkurat nå drikker jeg en selvlaget Cosmopolitan. De elsker jeg nesten like mye som hest <3
  • 0
Hansa fatøl er en klassiker hos meg. Tysk hveteøl som Paulaner, Franziskaner og Eridinger Dunkel eller lagersorter som Mahr's Kellerbier pleier å være til helgen.

Kan ikke drikke melk, og bryr meg lite om brus. Alpro soyamelk med sjokoladesmak er gode søtsaker.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!