Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Drikke ~ Offisiell tråd ~


MELK. Alltid melk. Finnes ikke noe over, ved siden eller i nærheten.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Nå drikker eg Iste.
Rainbow Mushroom
  • 0
Akkurat nå drikker jeg fattigmanns Sambuca. Den består av 2 dl flytende bæsj, som må være fra en hard tequila-fyll som endte med en Shell-burger med masse sylteagurk, 4 dråper angosturabitter, 50 ml gin, 50 ml malibu og 2 dl wild turkey
  • 0
Våknet og kjente at det var skikkelig godt med et glass vann!
  • 0
Går i litt vann nå, før levern skal få kjørt seg med øl om en drøy times tid.
  • 0
Vatn, orker ittno ænna når je gamer.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Vatn, orker ittno ænna når je gamer.


Vatn er den beste game-drikken there is!
  • 0
Akkurat nå går det i melk og vann blandet med forskjellige pulver med spennende smaker.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Siterer The Cookiemonster:
Akkurat nå går det i melk og vann blandet med forskjellige pulver med spennende smaker.


I alle regnbuens farger eller? Fabulous powder!

Jeg drikker...... vann, fordi det er digg og ille sunt!
  • 0
Siterer AcH Clawed:
MELK. Alltid melk. Finnes ikke noe over, ved siden eller i nærheten.


Jeg drakk ca. 5 liter melk i uken. Men tror ikke jeg tåler det lengre. Jeg blir ufattelig dårlig i magen. Så de siste månedene har jeg såvidt drukket noe. Hvis jeg skal unne meg et glass, må jeg ha ingen planer resten av kvelden og doen må være ledig. Håper på trøstemeldinger fra brukere her om hvor synd det er i meg
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
Siterer Elektro Banana:
Siterer AcH Clawed:MELK. Alltid melk. Finnes ikke noe over, ved siden eller i nærheten.

Jeg drakk ca. 5 liter melk i uken. Men tror ikke jeg tåler det lengre. Jeg blir ufattelig dårlig i magen. Så de siste månedene har jeg såvidt drukket noe. Hvis jeg skal unne meg et glass, må jeg ha ingen planer resten av kvelden og doen må være ledig. Håper på trøstemeldinger fra brukere her om hvor synd det er i meg


Det er synd ja Jeg får også kjempevondt i magen av melk, tåler det ikke. MEN jeg tåler laktosefri melk, så drikker det hver dag, men ikke så heftige mengder.
  • 0
Som biolog har jeg en plikt å fortelle at melk er ment for barn opp til 3-4 års alderen og ikke for voksne mennesker. Vi trenger det ikke. Dauet våre forfedre av beinskjørhet fordi de ikke hadde tilgang til kuer og fordi det er i overkant kleint å drikke melk fra mors bryst i en alder av 20 år? Nei, det gjorde de ikke. De hadde sterke og mineraliserte knokler. Det at vi i det heletatt tåler melk som voksne er relativt unikt for oss i europa og de hvite i USA. De sør for sahara og en stor andel av den asiatiske populasjon tåler ikke melk i voksen alder. Det er ingenting viktig i melk som et voksent menneske trenger. (At man drikker melk fordi man liker smaken er selvsagt en annen sak)
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Quinzel:
I alle regnbuens farger eller? Fabulous powder!

Jeg drikker...... vann, fordi det er digg og ille sunt!


Seff. Mye å velge mellom, og alle skal ned. Helst ikke samtidig da, det smaker nok litt rart.

Siterer Crazy Kraken:
Det er ingenting viktig i melk som et voksent menneske trenger. (At man drikker melk fordi man liker smaken er selvsagt en annen sak)


Bedre å blande proteinpulveret med melk enn vann, og det er litt #gainz i melk.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Siterer Crazy Kraken:
Som biolog


Forklarer hvorfor jeg stoppet å drikke melk i en alder av 4-5 år. Visste allerede da at det ikke var vits lenger.

Så siden jeg er i USA, og det er jul, let's try out the Eggnog!
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Bedre å blande proteinpulveret med melk enn vann, og det er litt #gainz i melk.


Det kan jeg tro, men man trenger hverken gainz fra melk eller proteinpulver. Protein brytes ned til aminosyrer slik at kroppen kan bruke disse byggeklossen for å lage nye proteiner (viktig for dannelsen av feks muskler) men har man en for stort inntak av proteiner eller har proteiner i kroppen som har blitt overflødige så gjør kroppen om aminosyrene til glykogen og/eller fett for å lagre dette som energi i kroppen (ja, man kan bli feit av å spise protein også) og "aminogruppen" (som er en viktig del av molekylet) blir omdannet til urin. Man får i seg nok protein gjennom vanlig mat, ihvertfall med en vanlig diet der man spiser kjøtt, egg, bønner osv. Med andre ord: pengene man bruker på proteinpulver fører til økt produksjon av urin, ikke muskler.

Lagt til 2016-12-21 00:15:
Siterer ElGamer:
Så siden jeg er i USA, og det er jul, let's try out the Eggnog!


Fordi det inneholder masse melk?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Og jeg som trodde jeg slapp å bli lært opp om dette etter at jeg var ferdig på skola. Well, we live to learn right?

Lagt til 2016-12-21 00:17:
Siterer Crazy Kraken:
Fordi det inneholder masse melk?


YEAH! Eller fordi alle kjøper det og sier det er så satans godt. Det smaker rart, trenger sikkert bare litt sprit.
  • 0
Vel vel Mr. Biolog. Hva om jeg sier at melk smaker godt. Whatcha gonna say now huh??
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
Siterer Crazy Kraken:
Det kan jeg tro, men man trenger hverken gainz fra melk eller proteinpulver. Protein brytes ned til aminosyrer slik at kroppen kan bruke disse byggeklossen for å lage nye proteiner (viktig for dannelsen av feks muskler) men har man en for stort inntak av proteiner eller har proteiner i kroppen som har blitt overflødige så gjør kroppen om aminosyrene til glykogen og/eller fett for å lagre dette som energi i kroppen (ja, man kan bli feit av å spise protein også) og "aminogruppen" (som er en viktig del av molekylet) blir omdannet til urin.


Her må jeg bare få legge til et lite ordtak: "alt med måte". Det er en forskjell mellom å slenge i seg 10 proteinshaker for å få i seg 200+ gram med protein og å ta en eller to. En til to proteinshaker i løpet av en dag vil neppe føre til spesielt mer urin eller fett.

Siterer Crazy Kraken:
Man får i seg nok protein gjennom vanlig mat, ihvertfall med en vanlig diet der man spiser kjøtt, egg, bønner osv. Med andre ord: pengene man bruker på proteinpulver fører til økt produksjon av urin, ikke muskler.


Prøv å trene med et "normalt" kosthold og se hvor mye muskler du får ut av det. Et gjennomsnittlig norsk kosthold vil jeg våge å påstå at har mye rom for forbedring. Er det mulig å fullstendig erstatte effekten til proteinpulver gjennom et bra kosthold? Absolutt, det skal jeg ikke benekte. En klassiker er selvfølgelig kylling, som har et proteininnhold per 100 gram som er samme som man får ut av en typisk proteinshake. Det blir derimot passe dyrt og upraktisk hvis man skal slenge i seg en pakke med kyllingfileter hver dag.

Billigløsningen er naturligvis tunfisk, men der får man akkurat det man betaler for med smaken. Ganske håpløst å få i seg uten å dynke det ned med ett eller annet som smaker bedre. Aldri i verden at jeg spiser det daglig, med mindre jeg får evig med grillkrydder og ketchup med på kjøpet.

Men uansett, du hevder at man får i seg nok proteiner gjennom et vanlig kosthold. Hvor mye vil du da anslå at et vanlig kosthold vil gi deg, og hvor mye mener du at er nødvendig for muskelproduksjon? Generelt slenges det rundt at alt fra 0.8-2 gram proteiner per kilo man veier er det som trengs, altså ganske vagt. Ettersom du er ganske bastant på at man får i seg nok i et normalt kosthold, hva er da nok?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Men uansett, du hevder at man får i seg nok proteiner gjennom et vanlig kosthold. Hvor mye vil du da anslå at et vanlig kosthold vil gi deg


Jeg vil tippe i underkant av kroppsvekten i gram. Så overdrevent rikt på karbohydrater som det gjennomsnittlige norske kostholdet er, kan jeg nesten bare se for meg at det er middagen som er et komplett sammensatt måltid.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Dette ble visst Trening- og kostholdstråden.
Siterer Elektro Banana:
Vel vel Mr. Biolog. Hva om jeg sier at melk smaker godt. Whatcha gonna say now huh??


Vel, da blir det noe helt annet. Mange drikker Cola fordi de syns det er godt, men ingen påstår at det er nødvendig for å leve et sunt liv. Du velger tross alt selv hva du vil bruke pengene dine på, og hvis det er melk så skal ikke jeg stoppe deg. (Det kan selvfølgelig hende kroppen din prøver å stoppe deg hvis du utvikler et mildt tilfelle av laktoseintoleranse senere i livet)

Siterer The Cookiemonster:
Her må jeg bare få legge til et lite ordtak: "alt med måte". Det er en forskjell mellom å slenge i seg 10 proteinshaker for å få i seg 200+ gram med protein og å ta en eller to. En til to proteinshaker i løpet av en dag vil neppe føre til spesielt mer urin eller fett.


Faktum er vel fremdeles at du bruker penger på et produkt som ikke gjør det det er ment å gjøre nettopp fordi du ikke er toppidrettsutøver og får all proteinen du trenger gjennom vanlig kosthold. To proteinshakes om dagen vil ikke gjøre noen skade, men det vil ha ingen eller en ekstremt minimal effekt på muskelbygging.

Siterer The Cookiemonster:
Prøv å trene med et "normalt" kosthold og se hvor mye muskler du får ut av det.


Nei vet du hva, slike argumenter holder ikke mål. Proteinpulver er en moderne oppfinnelse, så da betyr det at vi aldri har hatt atleter før det kom på markedet, eller? Hva med våre forfedre, langt tilbake i steinalderen, som bare hadde tilgang på protein gjennom byttedyrene de drepte (og da er man avhengig av at jakten gikk bra) og hadde ikke tilgang på egg og melk. Resten av dieten var frukt, rotgrønnsaker, nøtter og fisk (om de fikk tak i dette). Jeg kan love deg at disse menneskene ikke var noen pingler, selv om de ikke hadde kjøtt 5 ganger om dagen på menyen.

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av om vi trenger X antall gram av slik og sånn osv. Faktum er at selv i vår høykarbokultur her i Norge, så spiser vi nok kjøtt for å dekke proteinbehovet. Vi burde nok spise mer fisk for Omega3 fettsyrer og vitamin D, men det blir en annen diskusjon.

Det at vi har firmaer som forteller oss at vi ikke får i oss nok protein med tanke på muskelbygging er en markedsføringsstrategi for å selge proteinpulver. Det er denne type tankegang vi burde forholde oss skeptiske til, i det minste til det motsatte er bevist. Hvis du søker i vitenskapelig litteratur og prøver å finne forskning på området så kan jeg love deg at man enda ikke har funnet en positiv effekt av proteinpulver på folk flest. Et slikt funn ville vært ekstremt viktig med tanke på kostholdsforskning. Det er selvfølgelig ikke umulig at proteinpulver kan ha en positiv effekt på toppidrettsutøvere, men for folk flest er det pengesløsing.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Melk er nå uansett litt lyfe da. Hvordan skal man ellers få i seg sjokolademelk? Og å blande ut havregryn med vann .... det er getto-takter det.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Nesten alle på begge sider av familien er laktoseintolerante, så ikke noe melk her i gården Går ikke akkurat glipp av noe da, melk er ikke godt.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Melk er nå uansett litt lyfe da. Hvordan skal man ellers få i seg sjokolademelk?


Godt poeng! Jeg trekker tilbake alle mine tidligere argumenter

Siterer Glorfindel:
Og å blande ut havregryn med vann .... det er getto-takter det.


Nå gikk du for langt Glorf! Tror ikke vi kan være venner igjen etter det utsagnet der...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Nei, men fra spøk til Halvor.

Skal man først begynne å sammenligne oss med mennesket som levde for X-antall år siden, så er det jaggu mye mer enn melk vi kan kutte fra kostholdet. Forskningen rundt denne såkalte "steinalderkosten" vipper jo også like mye frem og tilbake som Meteorologisk institutt. Personlig prøvde jeg meg på noe lignende en periode og hadde da like mye energi som en defekt lyspære.

Og angående det å legge på seg av proteiner: Man kan legge på seg av alt. Absolutt alt. Selv ved kun å leve på grønnsaker, selv om jeg vil tippe det er ekstremt vanskelig. Men det handler om regnestykket: kalorier inn, kontra kalorier "ut". Det går mye glykogen til bl.a. musklene og om man skulle nå det punktet at man legger på seg, så er det på grunn av et kalorioverskudd og ikke nødvendig proteinoverskudd. Hvis vi skal begynne å snakke om å bli feit av proteiner, så føler jeg vi må bevege oss VELDIG ned på individnivå. Med mindre det er visceralt fett det er snakk om her.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!