Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Politikk- og valgtråden


Siterer Strategist:
For eksempel Finnland.


Finland*. Med mindre du la om til tysk i hele ett ord da.

Siterer Strategist:
Så det er mer det å lære å oppfatte elever med problemer som er relevant å kunne.


Jepp. Det burde kanskje læres bort hva som kan være kjennetegn på problemer? Det kommer selvfølgelig fra person til person, men det bør kunne knyttes litt opp mot personligheten hvordan de reagerer hvis det er noe galt, eller at noe plager dem.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Finland*. Med mindre du la om til tysk i hele ett ord da.

Ha. Ja. Jeg er litt trøtt.

Siterer The Cookiemonster:
Jepp. Det burde kanskje læres bort hva som kan være kjennetegn på problemer? Det kommer selvfølgelig fra person til person, men det bør kunne knyttes litt opp mot personligheten hvordan de reagerer hvis det er noe galt, eller at noe plager dem.


Dette er nok noe som i stor grad forsøkes å læres bort både iløpet av studiene og i kurs og etterutdanning. Det er ikke som om lærerstudiet er statisk eller de ikke er klar over mobbeproblemer osv. Hvor gode løsningene de har faktisk er er en annen sak dog.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Dette er nok noe som i stor grad forsøkes å læres bort både iløpet av studiene og i kurs og etterutdanning. Det er ikke som om lærerstudiet er statisk eller de ikke er klar over mobbeproblemer osv. Hvor gode løsningene de har faktisk er er en annen sak dog.


Som sagt jeg vet ikke helt hva de lærer bort og ikke i lærerstudiene, men det er uansett noe som bør fokuseres på.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Noen som har noen synspunkter på lærerstreiken? Støtter dere lærerne eller KS?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Støtter dere lærerne eller KS?


Jeg støtter lærerne, i all hovedsak fordi jeg utdanner meg til det selv
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Da er valget i Sverige over. Blir spennende å se om sosialdemokratene gjennomfører sosialdemokratisk politikk.

Siterer Glorfindel:
Jeg støtter lærerne, i all hovedsak fordi jeg utdanner meg til det selv


Jeg har sett at flere studenter har sluttet i protest pga. av KS. Det er ufattelig synd, men det viser desto mer KS' inkompetanse.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg har sett at flere studenter har sluttet i protest pga. av KS. Det er ufattelig synd, men det viser desto mer KS' inkompetanse.


Synes hele greia er rimelig tåpelig. Tror det kun er fåtall lærere som "slentrer" unna, så forstår ikke hvorfor de skal tvinges til å være på skolen hele dagen. Jeg for min del er ikke sterkt imot det uansett, for får selvfølgelig gjort ting der også. Men jeg hadde virkelig satt pris på å få beholdt fleksibiliteten.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Synes hele greia er rimelig tåpelig. Tror det kun er fåtall lærere som "slentrer" unna, så forstår ikke hvorfor de skal tvinges til å være på skolen hele dagen. Jeg for min del er ikke sterkt imot det uansett, for får selvfølgelig gjort ting der også. Men jeg hadde virkelig satt pris på å få beholdt fleksibiliteten.


Nåja, det må sies at lærerne fremstod fryktelig lite imøtekommende. KS senket tross alt stadig kravene sine, men lærerne stod på stedet hvil.

Et argument for at lærerne skal være mer på skolen er forøvrig det med tilgjengelighet. Er greit for elevene at lærerne er tilgjengelig på skolen hvis de trengs utenom timene.

Siterer remote:
Jeg har sett at flere studenter har sluttet i protest pga. av KS. Det er ufattelig synd, men det viser desto mer KS' inkompetanse.


Er det inkompetanse å ønske forhandlinger, for så å være villige til faktisk å forhandle?

Uansett, jeg skjønner hvorfor lærerne ville beholde nåværende ordning, men jeg skjønner også hvorfor KS ønsket endringer.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Nåja, det må sies at lærerne fremstod fryktelig lite imøtekommende. KS senket tross alt stadig kravene sine, men lærerne stod på stedet hvil.


Ja, jeg fulgte aldri saken så alt for nøye, så jeg tviler ikke på at det var urimeligheter blant begge parter. Men utgangspunktet det hele startet med, er jeg ikke overbegeistret for.

Siterer The Cookiemonster:
Et argument for at lærerne skal være mer på skolen er forøvrig det med tilgjengelighet. Er greit for elevene at lærerne er tilgjengelig på skolen hvis de trengs utenom timene.


Det er forsåvidt et godt argument. Men samtidig så finnes det jo leksehjelp, kollokviegrupper, lett tilgjengelighet over telefon og E-post osv. Så jeg vet liksom ikke om det alene ville vært nok til å endre på ordningen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Er det inkompetanse å ønske forhandlinger, for så å være villige til faktisk å forhandle?


Det er ikke en del av mine beskyldninger. De ligger i at de i det hele tatt foreslår kontortid i læreryrket som fra før av sliter med sitt renommé. Det siste lærerne burde gjøre, er å streike for å hindre tilbakeslag. Det virker ikke som om KS vet hvordan det er å jobbe som lærer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg mener streiken var uungåelig når KS sa opp den fremdeles gjeldende tariffavtalen midt i en periode og ville forhandle ut fra nye premisser. Lærerne har enkelte urimelige krav, og noen goder som ikke nødvendigvis er til det beste for undervisningskvaliteten. Men det KS forsøkte var å flytte landet inn i et mer byråkratisk system som ikke ville gagnet noen. Når politikerne er så reformhungrige er man avhengige at lærerne har et fleksibelt system som tillater lærerne diskresjon til å veie opp for det kaoset som oppstår hver gang.

Forøvrig er KS manøver ikke unik. Dette er en bevegelse blant offentlige arbeidsgivere som ikke endte med KS. Legenes arbeidsgiverorganisasjon har også sagt opp tariffavtalen, noe som kanhende er enda mer komplisert. Og jeg ser for meg at det vil føre til streik i nær fremtid. Uten den gamle tariffavtalen har ikke legene lenger lov til å jobbe overtid og om man ikke får på plass en ny avtale med Legeforeningen vil man havne i en situasjon der leger f.eks klokken 5 på ettemiddagen er lovpålagt å si at "nei, nå er arbeidstiden min over. Du er frisk, men jeg kan ikke skrive deg ut av sykehuset før i morgen. God natt". Hvis du tror vi har mangel på sengeposter på norske sykehus idag er det bare å se fremover...

KS fremferd hviler på en tro blant offentlige arbeidsgivere om at det er mye dødtid på arbeidsplassen og ved å stramme inn arbeidstiden kan de få mere gjort og samtidig betale for færre timer. Hvis de virkelig ville hatt arbeidstakerne til å gjøre mer på mindre tid burde de heller redusere det meningsløse papirarbeidet og la ansatte bruke større del av tiden på nyttig arbeid.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
De grønne
  • 0
Siterer Linebeck:
De grønne


What about?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Strategist:
Hvis de virkelig ville hatt arbeidstakerne til å gjøre mer på mindre tid burde de heller redusere det meningsløse papirarbeidet og la ansatte bruke større del av tiden på nyttig arbeid.


Helt enig! KS tenker bare økonomi og har ikke peiling på hvordan det er å jobbe som de yrkene de styrer med.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hva synes folk om det originale budsjettforslaget og det reviderte budsjettet til den blåblå regjeringen + samarbeidspartiene?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva synes folk om det originale budsjettforslaget og det reviderte budsjettet til den blåblå regjeringen + samarbeidspartiene?


At det reviderte budsjettet er langt mer fornuftig enn det originale budsjettforslaget, som var hinsides all fornuft.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
At det reviderte budsjettet er langt mer fornuftig enn det originale budsjettforslaget, som var hinsides all fornuft.


I agree with this. Det var et par gode forslag i det originale budsjettet, men det var mye som også er rimelig søkt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Venstre og KrF har bare klart å moderere et svært dårlig budsjett til litt mindre dårlig. Noe annet er for øvrig ikke å forvente. Det er fortsatt tidenes usosiale budsjett. Regjeringen og samarbeidspartnerne tar fra de fattige og gir til de rike, og det i en tid hvor vi trenger det minst. Bare ta kuttet i formueskatten. Pengene burde blitt brukt på de som har minst, f.eks. vi studenter.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå er det valg til høsten, da Hvordan er situasjonen i deres kommune?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Shish.. skal vi ikke bare oppfordre frp til å kutte ut sammarbeidet med resten av disse håpløse partiene og håpe på at de får over 50% av stemmene ved neste valg?
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer remote:
Nå er det valg til høsten, da Hvordan er situasjonen i deres kommune?


Store spørsmålet her er rundt de evinnelige skulpturene kommunestyret har godkjent at skal settes opp i rundkjøringer rundt om i området. Å si at det er en del misnøye rundt at de planlegger bla. å sette hodet til fuckings Morten Viskum (kunstner) på en søyle på 43,5 meter er å underdrive. Den søyla vil f.eks. være høyere enn kirketårnet rundt 300 meter bortenfor.

Ellers har de allerede satt opp en spade og kommunesymbolet i to rundkjøringer allerede. Neste på lista er den teite søyla, en haug med dekk og masse annet surr. Sykt hvis de faktisk kommer gjennom med det, til tross for misnøye blant folk som bor her.

Spesielt irriterte er folk på søyla med Viskum. Hvorfor skal en kunstner som hverken er herfra, har gjort noe merkverdig, eller gjør noe spesielt for området få "æren" av å bli satt på en søyle? Greit, han har et kunstmuseum i hølen Vestfossen, men kommunen, som allerede sammen med staten spytter inn rundt 3,5 millioner ærlig i det museumet (som likevel gikk 1,1 millioner i underskudd i fjor...), men skal det skaffe han den æren? Om de skal hylle noen så kan de heller faktisk gå for noen som faktisk gjør en stor innsats for kommunen, uten at han blir sponset for å gjøre det. Hadde ikke kommunen sponset Viskum, så hadde han forsvunnet med en gang.

Håpløst opplegg.

Ellers er det snakk om kommunesammenslåing mellom Øvre- og Nedre Eiker. Det virker det som det er blitt blandede meninger om. Personlig håper jeg det ikke skjer, for jeg ser ikke hva godt vi skal få ut av å arve den enorme gjelden til Nedre Eiker (rundt 100 millioner and counting), samt å fordele diverse kommunale organer mellom Hokksund og Mjøndalen.

Uansett, har ikke satt meg inn i programmene til de forskjellige partiene, så vet ikke helt hva de mener om sakene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer remote:
Nå er det valg til høsten, da Hvordan er situasjonen i deres kommune?


Har egentlig ingen anelse. Gidder ikke å sette meg så altfor mye inn i det, men jeg kan ikke si at Høyre har fått til den perioden de har sittet. Jeg kommer vel til å stemme AP i år. En av mine nærmeste venner står jo på listen deres, så jeg må vel gå i dekning om jeg stemmer noe annet
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
bla. å sette hodet til fuckings Morten Viskum (kunstner) på en søyle på 43,5 meter er å underdrive. Den søyla vil f.eks. være høyere enn kirketårnet rundt 300 meter bortenfor.


Hehe, du er derfra du, ja. Det der er litt av en sak.

Siterer Glorfindel:
Gidder ikke å sette meg så altfor mye inn i det


Hvis man spør noen i lokalpolitikken under bordet, får man som regel høre mye morsomt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hehe, du er derfra du, ja. Det der er litt av en sak.


Flaut opplegg. Håper misnøyen rundt er nok til å velte den nåværende ordføreren, og kommunestyret, så kanskje de får avbrutt prosjektet.

For all del, greit at de vil satse på kultur, men å sette opp tullete skulpturer og å sponse et mislykket forsøk på et museum er virkelig ikke veien å gå. Da er det bedre å spytte mer penger inn i f.eks. kulturskolen som er her, som faktisk bidrar med å få frem unge kunstnere og artister, som kommunen kanskje får igjen for senere.

Egentlig utrolig mye de kunne brukt pengene på som er langt mer fornuftig.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer remote:
Nå er det valg til høsten, da Hvordan er situasjonen i deres kommune?


Ødelagt etter alt for mange år med Ap ordfører, kjempe smart og bruke vanvittige summer på skoler, barnehager osv når de ikke klarer å fatte at slike ting også krever bemmaning. Det samt de virker oppsatt på ødelege bymarka, utenom det er det vanlige søppelet. Politikere er generelt bare fylt av løgn og bedrag.
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!