Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Mattetråden


Lurer du på noe angående matte? Sitter du fast i øvingen til en prøve, og det å spørre læreren er for sent? Da stiller Gamereactors brukere opp.
I denne tråden kan man spørre om alt mulig rart innenfor matte. Kanskje noen fremtidige lærere kommer frem via denne tråden? Uansett, bruk tråden godt, og spør hver gang du skulle trenge det!
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Bra idé til en tråd, kan trenge det. Er i faresonen for å stryke matte nå, så litt hjelp tas gjerne.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Du går på hvilket trinn? VGS? Hvis du enda går på U.skole kan jeg hjelpe deg så godt jeg kan, noe over det kan jeg nok ikke.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • 192
  • 192
Pft, nailer 5ern i R2 matte. Og det på skolen i Norge med nest best eksamenresultater år etter år

Det var dagens skryt. Skal prøve å hjelpe dem som måtte trenge det, men for å være ærlig er jeg et naut når pensum går utenfor det jeg selv har om.
Get ready for a better you
  • 0
1.VGS, sliter så det holder med P-matte
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
1.VGS, sliter så det holder med P-matte

Da kan nok ikke jeg personlig hjelpe deg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Er intet mattegeni, men klarte meg gjennom VGS med 4 i 1P (Altfor dårlig fokus på skolen i VG1) og 5 i 2P. Har aldri fattet helt interessen for matte, og jeg har ingen planer om å studere fag som krever S1, R1 eller R2, så det var aldri tvil om hvorvidt jeg skulle velge 1P/T eller 2P/S. Godt initiativ, matte er et fag mange virker å slite litt med, så det skader ikke å få litt hjelp.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer Predator:
1.VGS, sliter så det holder med P-matte

Vel, hvis du utdyper litt mer hva du trenger hjelp med kan noen sikkert hjelpe deg!

Siterer Jack the Lack of Crack:
Godt initiativ, matte er et fag mange virker å slite litt med, så det skader ikke å få litt hjelp.

Naturligvis, matte er et kronglete fag. Jeg har flere ganger mistet totalt motivasjonen som resultat av at jeg ikke ser helt hva slags nytte jeg får for ditt og datt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hadde tilsvarende R1 matte (Standard Level matte på I og haltet meg gjennom uten egentlig innsats. Gjorde det ganske OK i matte på ungdomsskolen, med 5 og 6, men var allerede gått litt lei da jeg kom til T-matten på vgs. Heldigvis var det rimelig lett, så jeg kunne sikre en ganske klar firer.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • 192
  • 192
Siterer The Cookiemonster:
Jeg har flere ganger mistet totalt motivasjonen som resultat av at jeg ikke ser helt hva slags nytte jeg får for ditt og datt.


Akkurat det der er jeg egentlig veldig enig i. Personlig mener jeg matte burde vært et fag man burde kunne skreddersy i mye større grad enn i dag. Bare P, T og R slik det er nå på VGS mener jeg er utilstrekkelig, da dette egentlig kun er en inndeling med hensyn på vanskelighetsgrad. Egentlig burde det være matte spesialisert mot diverse yrker/utdanning. Som et eget mattefag for f. eks arkitektur, biolog/kjemi, fysikk, arkeologi osv.

Den motivasjonen jeg selv har kommer fra at jeg bare vet det er viktig, uten at jeg vet i hvilken konkret sammenheng jeg får bruk for dét eller dét.
Get ready for a better you
  • 0
Siterer 192:
Egentlig burde det være matte spesialisert mot diverse yrker/utdanning. Som et eget mattefag for f. eks arkitektur, biolog/kjemi, fysikk, arkeologi osv.

Den matten man lærer på VGS er jo allerede veldig generell, og man vil trenge omtrent alt av det innen alle de emnene du nevner. Synes ikke man skal spesialisere det noe mer enn det vi gjør nå, før man begynner på universitet.
www.steinskog.me
  • 0
  • 192
  • 192
Siterer Schass:
Den matten man lærer på VGS er jo allerede veldig generell, og man vil trenge omtrent alt av det innen alle de emnene du nevner.


Uenig der. Lærerne på skolen har selv innrømmet at R2-pensumet vi i år har er ekstremt spesialisert mot fysikk, og jeg nekter å tro at mye av det vi nå lærer vil være kunnskaper f. eks biologer vil få særlig nytte av. Selv syns jeg det er et nasjonalt problem at vi generaliserer altfor mye i skolen. Se på land som USA, Tyskland og Japan. Der går man ekstremt mye lengre i å tidlig spesialisere elevene på de områdene de spesielt interesserer seg innenfor, og ikke minst mestrer best. Og vi ser hvor store forskjellene er, og hvor langt foran disse landene ligger i ekstremt mange forskningsfelter.
Get ready for a better you
  • 0
Siterer 192:
Citerer Schass en matten man lærer på VGS er jo allerede veldig generell, og man vil trenge omtrent alt av det innen alle de emnene du nevner.

Uenig der. Lærerne på skolen har selv innrømmet at R2-pensumet vi i år har er ekstremt spesialisert mot fysikk, og jeg nekter å tro at mye av det vi nå lærer vil være kunnskaper f. eks biologer vil få særlig nytte av. Selv syns jeg det er et nasjonalt problem at vi generaliserer altfor mye i skolen. Se på land som USA, Tyskland og Japan. Der går man ekstremt mye lengre i å tidlig spesialisere elevene på de områdene de spesielt interesserer seg innenfor, og ikke minst mestrer best. Og vi ser hvor store forskjellene er, og hvor langt foran disse landene ligger i ekstremt mange forskningsfelter.


Enig der. Tror det å kunne velge spesialisering tidligere hadde hjulpet veldig mange!
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Siterer Xenofex:
Enig der. Tror det å kunne velge spesialisering tidligere hadde hjulpet veldig mange!

Synes det holder med den spesialiseringen man får ved å enten velge studiespesialisering eller yrkesfaglig. Tror nok heller også at det er det at man går mye raskere frem som gjør at de f. eks i Japan og Korea er bedre, med mye mer konkurranse enn i Norge. Den matten man har på VGS vil man jo få bruk for nesten uansett hva man velger (akkurat biologi vet jeg ikke, mulig at man ikke har så mye matematikk der), det er bare at de lærer det så mye tidligere i f. eks Korea. Man kan ikke spesialisere seg før man har lært det generelle.
www.steinskog.me
  • 0
Matten er allerede ganske lett hvis du sammenligner det med andre land, og jeg tror jeg er mer enig med Schass. Det er ingen vits i å "spesialisere" seg noe mer. I tillegg vil de fleste som velger fag på universitet som fysikk og ingeniørstudier allerede ha de fagene de trenger og flere. Jeg tror jeg heller ikke er helt sikker på hva dere mener med spesialisering. Hvor avansert skal man gå? Hvilke matematiske grener trenger nå egentlig en biologistudent på VGS å mestre? Kanskje de som har tenkt å gå fysikk eller noe innen det feltet, trenger litt mer avansert matte, men resten trenger det virkelig ikke.

Hvis jeg skulle være for noe, hadde det vært for mer statistikk. Det er nesten nyttig for alle som skal på universitet senere.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Hvis jeg skulle være for noe, hadde det vært for mer statistikk. Det er nesten nyttig for alle som skal på universitet senere.

Det er jeg enig i. På VGS har man vel bare litt sannsynlighet, og så å si ingenting statistikk. Dette er noe man burde lære mer av tidligere, da det er greit å ha kunnskap om det uansett hva man gjør i livet. Mangel på generell kunnskap om sannsynlighet og statistikk er tross alt grunnen til en del av overtroen i verden.
www.steinskog.me
  • 0
Jeg tror at en av årsakene til hvorfor vi er så dårlige i matte er på grunn av lærerne. Dette opplevde jeg spesielt da jeg hadde P-matte på VGS. Dette var lærere som ikke var spesielt stødige i matte selv, og de var ikke veldig flinke til å lære det bort heller. Hvis man føler at man sliter, og ikke engang læreren klarer å forklare matten skikkelig, er det fort gjort å gi litt opp. Bedre lærere og større fokus på matte på barneskolen, så får vi det skikkelig inn fra vi er små drittunger.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer Jack the Lack of Crack:
Jeg tror at en av årsakene til hvorfor vi er så dårlige i matte er på grunn av lærerne.

Enig. Det burde ha være noen form for kvalitetssikring av lærerne. Slik som det er nå, så kan lærerne være så useriøse de vil, så lenge de har bestått eksamen. Umulig å miste jobben.
www.steinskog.me
  • 0
Andre enn meg som er elendig i matte? Får dere 2 eller 3 på karakterkortet?
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Nei, jeg har 5 i matte.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Nei, jeg har 5 i matte.


Wuuut? Du burde være stolt over deg selv. Hadde jeg fått 5 hadde jeg danset naken i byen.

Skal prøve å få 4 i dette halvåret da.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Hadde jeg fått lavere enn 5 et halvår i matte hadde jeg blitt skuffet.
Jeg har ikke gått under det et eneste halvår.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hva går du på, Cookie? P matte? R1?
  • 0
Hmm, matte var ikke mitt sterkeste fag, angrer litt på at fysikk, kjemi osv var fag jeg valgte bort i Vidergående.
  • 0
Siterer fantomena:
Hva går du på, Cookie? P matte? R1?

Sorry, jeg går nok i 10. klasse enda, akkurat som albaga.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!