Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Krig og konflikt-tråden


Siterer Metalhead92:
Før det var det kontrollert av det osmanske rike i 500 år.Området har forøvrig alltid blitt krigen over å kontrollert av forskjellige riker og land.

Det stemmer. De fleste områder i verden har i tidligere tider vært preget av erobringer og skiftende styre. Det er likevel svært få andre tilfeller etter andre verdenskrig der et land har blitt gitt bort til noen som ikke hadde en direkte tilknytning, og at et folk har bosatt seg og fordrevet et annet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Det stemmer, men det har i stadig større grad vært Israel de siste årene. Det er for eksempel ikke tilfeldig at det skjer en opptrapping nå like før det er valg i Israel.


Israelerne har ved flere anledninger greid å bekjempe arabiske invasjonstyrker på flere fronter.

Men at Hamas utsetter folket sitt for mye når de sender raketter over til Israel er det ingen tvil om.Israelerne er ikke akkurat de som står stille og lar seg herse med.
Hadde palestinske raketter vært mer presis kunne de drept langt flere og gjort langt mer skade.Selv med rakettene de har kunne det drept og skadet mange om de hadde truffet inn i en folkemengde.

Det er ingen hemmelighet at Hamas er veldig brutale,i går for eksemple henrettet de noen mistenkt for å jobbe for israel og dro dem etter motorsykler hjennom gazas gater.De skjøt til og med gjester og slo i hjel brudgommen fordi de sang sanger i et bryllup.Det finnes video på youtube.

Lagt til 2012-11-22 10:12:
Siterer Strategist:
Det er likevel svært få andre tilfeller etter andre verdenskrig der et land har blitt gitt bort til noen som ikke hadde en direkte tilknytning, og at et folk har bosatt seg og fordrevet et annet.


Men det har utallige kriger,invasjoner,okkupasjoner osv. etter Andre verdenskrig.Det er ikke noen århundrer som det har vært så mange som har blitt drept krig som på 1900 tallet.

1.verdenskrig
2.verdenskrig
Korea
Vietnam
Sovjetunionens invasjon asv Afghanistan
Diverse borgerkriger i afrika og latin amerika
Liberia
Sierra Leone
Somalia
Sudan
og krigen i kongo har faktisk vært den verste drapsonen etter andre verdenskrig uten at den har fått spesielt oppmerksomhet i media med over 5 000 000 døde,mesteparten sivile.
  • 0
Siterer Metalhead92:
Israelerne har ved flere anledninger greid å bekjempe arabiske invasjonstyrker på flere fronter.
Det stemmer. Men denne gangen var det Israelerne som stod for de største provokasjonene. Det er ikke unaturlig at en befolkning forsvarer seg mot en okkupasjonsmakt så brutal og kompromissløs som Israel.

Siterer Metalhead92:
Hadde palestinske raketter vært mer presis kunne de drept langt flere og gjort langt mer skade.Selv med rakettene de har kunne det drept og skadet mange om de hadde truffet inn i en folkemengde.
Med Isreals Iron Dome-forsvar treffer de knapt noen ting, og det er jeg iogforseg glad for.

Siterer Metalhead92:
Det er ingen hemmelighet at Hamas er veldig brutale,i går for eksemple henrettet de noen mistenkt for å jobbe for israel og dro dem etter motorsykler hjennom gazas gater.
Såvidt jeg husker var det for tre dager siden at noen ble skutt i gatene, kalt spion, og deretter har vært dratt gjennom gatene de siste dagene. Anyway, det stemmer at Hamas er i ganske betydelig grad en terroristorganisasjon som går utover bare det å forsvare seg. De har en undertrykkende agenda, er én av flere krigsherrer i Palestinsk territorium og de har en agenda som verken er for fred eller særlig gunstig for den palestinske befolkningen. Jeg mener Israel ikke har rett på noen "jødisk stat" etter modell fra middelalderen, og at de ikke har rett til å kaste palestinerne av deres egen jord, men jeg er ikke for Hamas. Jeg er forsiktig med å utdele noen støtte til noen av de forsvarsinitiativ som tas av palestinere. Det er i all hovedsak ting jeg i høyeste grad er imot.

Derimot mener jeg at det er å forvente av Israel som en relativt moderne stat, med solide institusjoner og noen av verdens beste akademikere blant befokningen, at de skal tilsidesette den ultrareligiøse høyrefløyen i landet og handle mer fornuftig, progressivt og imøtekommende. Og ikke minst sympatisk

Siterer Metalhead92:
Men det har utallige kriger,invasjoner,okkupasjoner osv. etter Andre verdenskrig.Det er ikke noen århundrer som det har vært så mange som har blitt drept krig som på 1900 tallet.
Nå var det overhodet ikke det jeg poengterte mot.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
<
Siterer Strategist:
Såvidt jeg husker var det for tre dager siden at noen ble skutt i gatene, kalt spion, og deretter har vært dratt gjennom gatene de siste dagene.


Ok,jeg mente å huske at det var i går eller to dager siden.Men bestialk og primitivt uansett.

Lagt til 2012-11-22 14:49:
Siterer Strategist:
Jeg er forsiktig med å utdele noen støtte til noen av de forsvarsinitiativ som tas av palestinere. Det er i all hovedsak ting jeg i høyeste grad er imot.


Hv folk her i Norge synes spiller ikke en dritt for situasjonen der nede.
  • 0
Siterer Metalhead92:
Hv folk her i Norge synes spiller ikke en dritt for situasjonen der nede.
Det hindrer ikke at vi kan diskutere det dog. Forøvrig ville ikke Israel kunne holdt det gående uten støtten fra USA for eksempel.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det er en spent situasjon igjen mellom United Kingdom og Argentina igjen om Falklandsøyene. Cameron (Uk's Statsminister) sa at han er villig til å bruke militær makte for og beskytte øya(ene)
mah boi
  • 0
Frankrike har begynt og gå til angrep på islamistene i Nord-Mali.
mah boi
  • 0
Noen som vet hvorfor det osmanske riket ikke nevnes i på skolen egentlig? Har bare hørt EN setning om det i hele ungdomskolen. Litt rart for noe som er så "stort".

Litt off-topic, men bare noe jeg tenkte på etter å ha lest gjennom tråden xD
  • 0
Det har gått av en(eller flere) Bilbomber i Tyrkia i dag. Det er i grenseområdene mot Syria. 40 personer er døde
mah boi
  • 0
Siterer Duck Song:
Det har gått av en(eller flere) Bilbomber i Tyrkia i dag. Det er i grenseområdene mot Syria. 40 personer er døde


HÆ!? Har det gått av så mange?

Hei folkens, det har visst kommet bevis på bruk av kjemiske våpen i Syria.
u mad bro?
  • 0
Jepp, USA og NATO vil nok snart intervenere
mah boi
  • 0
Noe må gjøres i alle fall. Libanon er jo fortsatt som en kasse med nitroglyserin i kjerra bak en hest på en humplete vei. Tungvindt sammenligning, men likevel, en stor gjeng med flyktninger er nok ikke det landet trenger. Deres borgerkrig varte jo tross alt i 15 år, og med det i bakhodet blir tanken om at syrerne etterhvert går lei av å krige og at verdenssamfunnet ikke bør intervenere ganske tynn. Med mindre man selvfølgelig ønsker en (sannsynligvis) langvarig borgerkrig hvor ekstreme ytterliggående islamister får større og større fotfeste, og etterhvert tak i flere og bedre våpen.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Hei, isted kom jeg i konflikt med min mor. Hun sa jeg hadde spilt for mye spill og at jeg burde ta en tur på butikken for å handle mat, pluss at jeg kunne få litt penger til å kjøpe lørdagsgodt
Det som skjedde var at jeg tok alle 400 Kronene og kjøpte sånn melkesjokolade med M i, og da fikk jeg en vanlig melkesjokolade for hver melkesjokolade med M jeg kjøpte. Men mamma syntes det var dumt siden jeg ikke hadde rådm til å kjøpe melk og gulost. Hvem har rett???
Fem-stjerners medlem
  • 0
du vant krigen
mah boi
  • 0
Hei Gamereactor!

Hva synes dere om den Russiske anneksjonen av Krim?
mah boi
  • 0
Siterer Duck Song:
Hva synes dere om den Russiske anneksjonen av Krim?

Verdenssamfunnet (- Russland) må ta grep og si i fra om at slik oppførsel ikke er akseptabelt.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!