Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Kommunisme


Siterer Lightbringer:
Kina; korrupte diktatorer.


Ein skattsje dømma alle øve ein kam! Eller kva ein nå seier!
  • 0
Jeg vil ikke anbefale at du prøver denne smileysuppa en gang til...
Kengro
  • 0
Hva mener du med det? Og hvorfor skriver du dette i denne tråden?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer maggi:
Jeg mener at kommunisme aldri kommer til og virke i et samfunn, det hørest bra ut i teorien, men med en gang det blir satt ut i praksis så er det lett en slu rævslikker som finner makten, selv om det ikke skal gå. Si at de trenger politi, politiet trenger en leder, ergo plutselig er en mann sterkere enn de andre. Han utnytter makten sin, og plutselig går ikke kommunisme mer. Da blir det diktatur, noe som egentlig ikke skal gå. Menneske er ikke bygd opp til kommunisme, de klarer ikke å bare ta det de trenger, det er altid noen som vil finne et smutthull til å være mektigere enn de andre.


Kommunisme=bra teori, dårlig i praksis!


Nå har det jo fungert bra i noen land da, men det avhenger jo i at det er en "sterk" leder og ikke noe synsyk Stalin.
Med Josip Broz Tito funket jo det.........
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
Siterer Verus Venatus Diabolus:
Nå har det jo fungert bra i noen land da, men det avhenger jo i at det er en "sterk" leder og ikke noe synsyk Stalin.
Med Josip Broz Tito funket jo det.........


Var det så veldig bra forhold under Tito?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Snakker om denne personen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tito

og snakker om dette landet: http://no.wikipedia.org/wiki/Jugoslavia

"Titos Jugoslavia"

Lagt til 2007-01-04 16:53:
Sorry lest feil post

Siterer Levaiathan:
Var det så veldig bra forhold under Tito?


Vil tro at de hadde det bra ja, men kan ikke uttale meg helt enda. ( leser om det nå for tiden)
Om jeg ikke husker helt feil var Tito en likt kar av mangen.
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
De fleste her vet såvidt hva kommunisme her.

Skal du kunne kritisere en ideologi, må du vite om den i detalj. Dere burde plukke opp litteratur av Engels.

Dere mener også at Tito er kommunist, noe som han absolutt ikke er. Statskapitalisme og kommunisme står langt ifra.

Cuba derimot er vel på vei mot kommunisme, men de står fast i sosialisme, da USAs embargo til de grader holder dem tilbake. De har faktisk mindre arbeidsledighet enn USA, og mindre arbeidsledighet enn noen av de latinamerikanske landene.
  • 0
Siterer LuXe:
Dere mener også at Tito er kommunist, noe som han absolutt ikke er. Statskapitalisme og kommunisme står langt ifra.


Hadde tenkt til å si noe om det, men var ikke helt sikker i min sak.
LuXe er nok den her som har mest peiling på kommunisme!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Jepp,

Det blir som om en som ikke har lest bibelen, kritiserer den for å være en dårlig bok, det henger ikke sammen.

Mange sier; "kommunisme er bra teori, men dårlig praksis."

Her repeterer de bare hva samfunnet har hamret inn i hodene deres. De innser ikke det faktum av at de ikke vet noe som helst om kommunismen teori eller praksis.
  • 0
Er ikke så ekspert på dette området jeg heller må jeg innrømme, men jeg kan nok mer en gjennomsnittet!
Som du har sagt tidligere, så har vel egentlig aldri kommunisme blitt praktisert slik som det egentlig skulle være. Hvis jeg har forstått rett?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Riktig. Den har også blitt motbarbeidet sterkt av kapitalistiske land, og derfor kommer det ikke så mye frem.

Mye direkte propaganda løses, særlig med feilinformasjon angående hva som er kommunistisk og ikke. De ønsker å sværte kommunismen.
  • 0
USAs regjering skaper propaganda angående alt som truer kapitalismen, narkotika, all bra musikk, folk med baller som ikke ville slå seg til ro med hva sammfunnet var iferd med å bli , og ikke minst kommmunismen.

Rundt den kalde krigen ble den fullstendig demonisert, så det kan være derfra det kommer at kommunismen alltid blir fremsilt som noe som bare vil fungere i praksis, bare noen tilfeldige tanker...
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Jag är, enligt en kommunist på svenska GR, värre än Hitler.



*Springer för livet*
  • 0
Siterer LuXe:
De fleste her vet såvidt hva kommunisme her.

Skal du kunne kritisere en ideologi, må du vite om den i detalj. Dere burde plukke opp litteratur av Engels.

Dere mener også at Tito er kommunist, noe som han absolutt ikke er. Statskapitalisme og kommunisme står langt ifra.

Cuba derimot er vel på vei mot kommunisme, men de står fast i sosialisme, da USAs embargo til de grader holder dem tilbake. De har faktisk mindre arbeidsledighet enn USA, og mindre arbeidsledighet enn noen av de latinamerikanske landene.


Hm det var nytt, jeg er fult klar over at han ikke fulgte kommunisme 100%, men mener at jeg kan huske at han fulgte en del kommunistiske ideologier og at man kunne kalle Jugoslavia for et kommunistisk land når Tito var leder.

Har vel ikke fulgt godt nok med i timen....
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
Det finnes veldig mange måter å tolke kommunismen på... det er ikkje bare ein måte å tolke den på!!... LuXe du kan ikkje bare seie at alle tolker den feil og du har rett... eg for min del tolker den på min måte
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer torleif:
Det finnes veldig mange måter å tolke kommunismen på... det er ikkje bare ein måte å tolke den på!!... LuXe du kan ikkje bare seie at alle tolker den feil og du har rett... eg for min del tolker den på min måte


Greit. Siden du er så kunnskapsrik, og dermed berettiger deg til å tolke kommunismen, så burde du ha "bakgrunnskunnskap". Så la oss se hvordan du klarer deg på noen enkle grunnleggende spørsmål.

Ifølge deg, og din måte å tolke kommunisme på;

Hvordan mener du folket oprettholder lover?
Hvordan foregår distrubusjon av logistikk innen et kommunistisk samfunn?
Eksisterer ledere i noen form?
Eksistererer det ytringsfrihet?
Eksisterer det stat?
Eksisterer det frihet til å velge mellom typer logistikk?
Eksisterer det politi?
Eksisterer det lover?

Nå når du har tatt for deg det enkle så kan jeg bedre forstå din mening om hvordan kommunisme er. Du skjønner, når mange fol vil få vite om kommunisme i seg selv, spør de sjelden en kommunist.

Nei, for å berettige en mening om kommunisme, tror jeg nok at en må ha snakket ganske mye med en kommunist, eller lest mye om kommunismen (skrevet av kommunister som Marx, Engels, Goldman, osv)

Kommunisme er som oftest bare en form, og det er slik Marx beskrev den. Tito for eksempel, kjørte et HELT annet løp en Marx ville hatt han til å gjøre.
  • 0
Siterer torleif:
Det finnes veldig mange måter å tolke kommunismen på... det er ikkje bare ein måte å tolke den på!!... LuXe du kan ikkje bare seie at alle tolker den feil og du har rett... eg for min del tolker den på min måte


Vi har jo flere rettninger/tolkninger/ egene veier de mente var best innenfor kommunisme kan vel man si.

Du har Marxismen-leninismen utviklet av Vladimir Lenin som er proletariatets diktatur tror jeg.

Så har vi en kar fra Kina som het Mao Zedong som tok Marxismen-leninismen og tilpasset den kulturen i Asia, den ble kalt for Maoisme.
Mao anså både Lenin og Stalin som autoriteter innenfor marxistisk teori og praksis og er blant annet kjent for sin bemerkning om Stalin som "70% bra og 30% dårlig".

Alt jeg har skrevet over er jeg ikke 100% sikker på og vil gjerne ha det bekreftet
Er ingen ekspert innen faget, men har tenkt å gå ganske dypt inn i (studere det på en måte) blant annet Kommunismen.


Litt info fra Wikipedia som jeg fant:
Tanken om et klasseløst samfunn har eksistert så lenge det har eksistert klassesamfunn. Et av de mest kjente verkene som beskriver et kommunistisk samfunn er Utopia av Thomas More. Denne boken ble skrevet rundt år 1516. Ifølge Friedrich Engels i boken Sosialismens utvikling var det først og fremst Karl Marx som grunnla den moderne vitenskapelige sosialismen. Begrepet «sosialisme» er imidlertid et veldig uklart begrep som rommer mye. Kommunismen blir vanligvis definert som en form for sosialisme, og er derfor mer avgrenset. Moderne kommunister bygger på Marx og Engels teorier. Moderne kommunisme og marxisme er derfor tilnærmet synonyme begreper.

En rekke politiske bevegelser har erklært etableringen av et sosialistisk system som sitt endelige mål. Tradisjonelt opererer en med tre former for sosialisme: sosialdemokrati, anarkisme og kommunisme. Alle disse tre er retninger som har som mål å avskaffe kapitalismen. Tradisjonelt har Arbeiderpartiet stått for den sosialdemokratiske linjen i Norge, og i dag går ikke lenger Arbeiderpartiet inn for avskaffelse av kapitalismen. SV har fortsatt dette som mål i sitt program, og kan således klassifiseres som sosialistisk. Dersom man skal ta utgangspunkt i at skillet går på synet om proletariatets diktatur som ifølge Lenin er et «nøkkelspørsmål» for slik klassifisering, vil heller ikke NKP og RV som tradisjonelt har stått i den kommunistiske kategorien lenger oppfylle Lenins krav, og dermed vil de ikke kunne kalles kommunistiske. I Norge i dag er det kun to mindre grupperinger, Tjen folket - ei marxist-leninistisk gruppe og ML-gruppa Revolusjon som fortsatt faller innenfor med denne definisjonen.
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Da er det bare å begynne å studere hvis du akter å sette deg inn i det.

Det finnes tonnevis med litteratur rundt teamaet. Jeg vile holdt meg til den skrevet av kommunister selv, da denne er mest subjektiv og ikke inneholder feilbeskrivninger.

Maoisme baserer seg jo mer på et fokus på bøndene og de på landet som skulle styre mot revolusjon. Men Stalin og Mao er to stykker jeg er sterkt uenige med.

Og btw; du nevnte Lenin med proletariatets dikatur. Vel, all kommunisme baseres på proletariatets diktatur.
  • 0
Siterer LuXe:
Da er det bare å begynne å studere hvis du akter å sette deg inn i det.

Det finnes tonnevis med litteratur rundt teamaet. Jeg vile holdt meg til den skrevet av kommunister selv, da denne er mest subjektiv og ikke inneholder feilbeskrivninger.

Maoisme baserer seg jo mer på et fokus på bøndene og de på landet som skulle styre mot revolusjon. Men Stalin og Mao er to stykker jeg er sterkt uenige med.

Og btw; du nevnte Lenin med proletariatets dikatur. Vel, all kommunisme baseres på proletariatets diktatur.


Ok takker for det, tror jeg begynner med: The Communist Manifesto
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
siden dette er kommunismen så er jeg litt glad for det, fikk nettopp 6'er på prøve om den.. jeg får vel hive meg inn i diskusjonen etterhvert, men jeg vener noen poster til
Why care when you have the option not to?
  • 0
Man får 6 så lenge man sier at USAtan er best......... Lærere og læreboker hater som oftest kommunismen.
An eye for an eye will only make the world go blind.
  • 0
Der tar du feil! Alle lærebøkene mine hvor det står om USA, kritiserer de Amerikanerne.
Bøkene er så sosialistiske så det renner av dem! Det skal ikke være noe politisk budskap som skal tvinge det på deg gjennom lærebøkene!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Nazistene var fæle folk,de drepte hele 14 milioner under 2 verdens krig,mens komunistene ikke er så fæle de har kun drept 120 milioner og vi teller fremdeles.
  • 0
Siterer Verus Venatus Diabolus:
Man får 6 så lenge man sier at USAtan er best......... Lærere og læreboker hater som oftest kommunismen.


jasså, vel vi hadde prøve om ideologier, og da lærte vi MER av kommunsime, Facisme og Nazisme enn kapitlaisme og de andre.. jeg fikk masse poeng fordi jeg la inn litt egene meninger og sånt og ikke sånn "Tilbe USA"-holdning, men..
Why care when you have the option not to?
  • 0
Siterer komunist killer:
komunist killer


haha merkelegt navn å ha på ein sånn tråd men det forklare vel kva du meiner ....

Siterer komunist killer:
Nazistene var fæle folk,de drepte hele 14 milioner under 2 verdens krig,mens komunistene ikke er så fæle de har kun drept 120 milioner og vi teller fremdeles.


Eg visste det var mange , men ikkje så mange?..... kor fekk du denne opplysningen fra??
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!