Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Kommunisme


Siterer Kengro:
Den kommer aldri til og virke i praksis...
For hver person en finner som vil være med på noe slikt finnes det 10 som meg... Disse vil prøve alt de kan for og tjene på det selv...

Mennesker er og blir egoistiske, det er en ting som aldri vil forandre seg


For en gangs skyld så er jeg totalt enig med Kengro.....
Nøyaktige sånne tanker har jeg hatt!

Det finnes noen mennesker som er smartere og mer egoistiske enn andre og DE vil alltid finne smutthul....
"What is democrasy?That have something to do with young men killing each other."
  • 0
Man kan uansett ikke kontrollere om mennesker skal ha lyster, tanker, følelser om at man skal oppnå noe mer enn andre!
Så det vil være umulig og ha et samfunn som er sånn...
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Det er spørst hvordan en definerer kontroll. Vi blir kontrollert mer i dagens samfunn faktisk.

Og hvordan kommer lyster og tanker i veien for kommunisme?
  • 0
Jeg mener å utøve de lystene og tankene. (ikke seksuelt)
Og slike lyster er egoistiske...
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
bare tenk dere.... hvis alle hadde tjent like mye ville det ha vært mange folk som ikke ville prøvd å oppnå bedre resultater eller gjøre d bedre i arbeidet fordi at d er staten så tjene på d dei gjør å arbeiderene tjene lika mye uansett ko møkje bedre dei gjør d Sånn e d iallefall i russland å andre kommuniststyrte land


PS! sorry dialekten
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Slike lyster kan såklart uttrykkes til sitt eget beste ja. Men ditt eget beste er i det store og det hele samfunnets beste og. Såklart, alle har lov å være litt ego, det kommer ikke i veien for noe.

Siterer torleif:
Sånn e d jaffal i russland å andre kommuniststyrte land

For tiende gang, Rusland var ikke kommuniststyrt...

Og vær så snill, skriv gramatisk korrekt, og ikke dialekt.
  • 0
Jeg skjønte ikke en liten dritt en gang av det du sa torleif!

Greit å skrive nynorsk, men når man skriver slik man snakker er det litt terg!

Så du sier Luxe at alle bøker har tatt feil om det kommunistiske sovjet, og at det er bare er du som mener at de ikke er kommunistiske?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
russland har vært kommunistisk siden 1917!!! det er sant at dei kommunistiske prinsippene ikke har blitt følgt helt ut, og mange toppmenn har tjent seg styrtrike på dette systemet(d burde heller ha blitt mer penger til arbeiderene enn så mye penger til lederene)

jeg synest ikke de kommunistiske prinsippene er så bra, å er glad for å leve uten dem bare se på de store forskjellene mellom fattig å rik i kommunistiske land i forhold til forskjellen i norge

Lagt til 2006-10-19 18:06:
har forresten redigert d første jeg skrev
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Det du kaller kommunismen i Russland ble oppløst sammen med Sovjet, det er slutt på det der borte nå .. Og en av disse toppmennene som har gjort seg rik på den oppløsningen er Roman Abromovitch, DIE BITCH !!
Veni vidi vici
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Levaiathan:
Så du sier Luxe at alle bøker har tatt feil om det kommunistiske sovjet, og at det er bare er du som mener at de ikke er kommunistiske?

De kalles kommunister, men dette er meget misforstått. Sovjet var stalinister, en totalitær diktatorisk gren av kommunismen.

Hadde Sovjet politi; Ja.
Hadde Sovjet stat; Ja.
Hadde Sovjet penger; Ja

De hadde alle vært nei om de hadde vært kommunister. Og "Torleif", kan du vennligst dele med oss hva du tror som er de kommunistiske prinsippene?
  • 0
Sukk...
Jeg gjentar...
Det er en grunn til at ingen av de "kommunistiske" statene har være 100% etter boka om kommunismen... Det nytter ikke og gjennomføre i den virkelige verden
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Kommunisme - Det var en god ide, men ikke så god i praksis.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
de kommunistiske prinsippene(det jeg tror er di kommunistiske...... jeg er bare 15)
:alle skal ha lik lønn, ingen skal tjene mer enn andre(dette er litt dumt ettersom det ikke ville være vits i å gjøre sitt beste osv.
sjukehus og skoler osv. skal bli betalt av staten å sånn(sånn er d litt i norge også, å d er jo bra ... du ser jo i kapitalistiske usa, der må de betale enormt hvis de ikke har sykeforsikring)
.........................

Prinsippene bygger på karl marx sine prinsipper: samfunnet skal samarbeide om å tjene penger, alle skal tjene like mye..... dette høres veldi fornuftig ut, men har ikke fungert godt i praksis
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer torleif:
samfunnet skal samarbeide om å tjene penger
Siterer torleif:
:alle skal ha lik lønn, ingen skal tjene mer enn andre(

Torleif, du bommet GRUNDIG der. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i dette. Det er nemlig ikke penger i et kommuniststyrt land. Les "The communist manifesto" av Karl Marx, hvis du vil diskutere mer her.

Og dere som sier at dette ikke fungerer i praksis. Back dette opp med argumenter ellers blir denne tråden en meningsløs gjentakelse av seg selv.
  • 0
eg sa bare det det pleier å stå i lærebøker å sånn...

PS!! JEG ER BARE 15år!!!
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Og jeg er selv 15 år.

Men dette er ingen unnskyldning, da når du først kaster en mening ut, så må den være begrunnet og ikke bare en enkel påstand.
  • 0
eg har begrunna den på d eg vett!!...... d eg har lært på skolen å tv osv........................... eg har ikkje satt meg inn i det temaet!!
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Sovjet ble basert på marxistiske prinsipper, de fulgte de slavist på papiret til og begynne med. Men så sklei det ut...
Og om det vil fungere så godt, hvorfor har ingen gjort det på over 100 år
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
De begynte som leninister, sluttet som stalinister. Ingen av dem er kommunistiske. Ikke en gang Lenin. Som sagt; ikke enda prøvd ut.
  • 0
Enda en grunn til og lure på hvorfor det aldri er prøvd ut...
Det er meget lenge siden Marx skreiv boka
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer LuXe:
Det er nemlig ikke penger i et kommuniststyrt land


Hvordan kan alle lærebøker, alle lærere og alle andre (untatt deg) som jeg noensinne har pratet med om dette temaet ta feil? I lærebøkene står det faktisk at kommunismen er et ØKONOMISK system, og går egentlig ikke så mye inn på annen politikk.
In all modesty, i'd like to be called the EMPEROR!
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Du snakker faktisk med en kommunist nå, ikke hvilken som helst lærer elle annen kapitalist. Du kan godt spørre andre kommunister.

Her; www.revolutionaryleft.com

Spør dem. Du vil ikke få noe annet svar.

Men som en edit. Av noen lærebøker og lærere brukes kommunisme av og til feilaktig som en fellesvevner for alt innen grenen marxisme. Dette kan godt være grunnen Kremkar.
  • 0
  • Fili
  • Fili
Tror aldri at mennesket vil bli klare å gjennomføre kommunsimen slik den var tiltenkt. Jeg kan garantere at at samfunnet aldri vil bli perfekt, det er vi mennesker for dumme, forskjellige og grådige til å gjennomføre. Vi må bare prøve å lete etter en styreform som er så bra som mulig, men å gå kommunsimens vei blir feil, fallhøyden blir for stor. Skjer det noe galt er du fucked. Før du vet ordet av det er hele samfunnet gjennomsyret av militærmakt og en rablende gal leder. For det er det som vil skje uansett hvor edel denne lederen ser ut til å være. Det finnes gode hensikter i så og si alle mennesker, men det finnes også egoistiske og onde hensikter og det er de som kommer frem når du får for mye makt mellom fingrene.
No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore I am no beast.
  • 0
Les boka "MiG piloten" så får dere innblikk om hvordan den HVIRKELIGE kommunismen var i Sovjet....
Anbefalles på det stærkeste.

Systemmet er rettferdig,men har hull i seg.
"What is democrasy?That have something to do with young men killing each other."
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Muligens en annen form av kommunisme, selv om det da ikke kan kalles det. Å si at det er den "virkelige" kommunismer er egentlig svært utrolig dumt, siden kommunisme noe som jeg vet, er noe helt annet en de tyrannene drev på med i Sovjet.

Jeg er kommunist, og jeg forkaster sovjet.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!