Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Kommunisme


du sier noen der Kengro............
Steike så pratsom denne tråden ble da, men nesten bare de samme som snakker
Laos
  • 0
Jeg vet det ikke er mot menneskerettighetene sånn formelt, men skatt er tvang. Det er ikke lov! Men det har ikke så mye med denne tråden å gjøre...



Siterer Kengro:
Om en ser på folk nå vil en se en forskjell som vil gi dette konseptet ett kraftig spark bak.
Noen jobber livet av seg, disse kaller mange arbeidenarkomaner.
Andre gidder ikke gjøre en dritt.
Dette systemet vil belønne de som ikke gidder og gjøre en dritt. Det hjelper ikke om en sender de på jobb når de ikke gidder og gjøre noe der, mens nabomannen på jobben jobber som faen og får akkurat like mye.
Hvor er rettferdigheten i det da


Ja, hvorfor skal folk som ikke gidder en dritt, tjene like mye på det, som de som faktisk står på og jobber?
Alle vet hvordan det er i gruppearbeid på skolen, når du kommer sammen med en litt mer uintelligent "skapning". Du må gjøre alt arbeidet, og han får gode karakterer pga. deg...
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Vi har faktisk fått klager fra FN for dette og bruken vår av varetekt, begge disse bryter med menneskerettighetene...

Men vi er langt fra de eneste som har fått klager på dette, jeg tror FN sender ut slike klager daglig
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Kengro:
En stat uten politi... Noe sier meg "FRITT FREM"...

En kule fra militsen vil stoppe de fleste.

Siterer Levaiathan:
Hvorfor skal jeg argumeneter, for at jeg syns kommunisme høres ut som noe forp**t dritt?!

Fordi du ikke begrunner det.

Siterer Levaiathan:
Hele Norge er noe dritt! Ho feministiske drittkjerringa som sitter å ruger på alle pengene til Norge og han gråhåra fjompen som prøver å styre landet.

Enig.

Siterer Levaiathan:
Hvorfor skal alt være rettferdig? Verden skal ikke være rettferdig. Det er sånn den er! U-r-e-t-t-f-e-r-d-i-g!! Hvis man skal ha penger må man prøve å gjøre noe med det. Bruke utseende sitt, talentene sine, intelligensen sin, osv... Man skal ikke få penger av andre.

Hadde verendsøkonomien vært redistrubert, hadde vi alle vært millionærer som sagt. De rike kontrollerer alt.
  • 0
Godt eksempel med gruppearbeide Levaiahan...
Skal ting være rettferdige må en få etter innsats, der har vi mye og gjøre enda. Etter dagens system får en ikke etter innsats og ståpåvilje heller.
Men det har forbedret seg mot før

Lagt til 2006-10-18 21:39:
Har du milits har du politi, en bruker bare ett annet navn på det
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Jeg har jo begrunnet det. Les hva jeg har skrivd... Jeg mener ikke å være så veldig sint. Jeg blir alltid like sinna når noen ber meg holde kjeft...

Jeg vet du har peiling på politikk Luxe, men jeg er bare ikke enig i det du mener!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer LuXe:
En kule fra militsen vil stoppe de fleste.

Da er det jo militsen som styrer alt..
  • 0
Siterer LuXe:
Det er det som er problemet. De rike (1% eller mer) eier 90% av verdens rikdommer, om disse hadde vært omdistrubert, hadde vi arbeiderne kunne pensjonert oss i en alder av 40 i et sosialistisk samfunn.


Problemer her er at de rike er rike fordi fattige er fattige. Dette er noe jeg vet, men som jeg begklagelivis ikke vet mye om. Grunnprinsippet er dog handel og undertrykkelse av de fattige. Dvs. at vi får gode priser fordi de fattige blir presset til å selge varene sine billige (Fint hvis noen kunne utdype dette).

Siterer LuXe:
Hadde verendsøkonomien vært redistrubert, hadde vi alle vært millionærer som sagt. De rike kontrollerer alt.


Det er jo bare tull, verden har ikke nok resurser til det. For at alle skal leve som oss i Norge måtte vi hatt naturresurser til 3,5 jordkloder. Hvis alle skulle ha det samme, ville alle bare så vidt klart seg!
In all modesty, i'd like to be called the EMPEROR!
  • 0
som eg sa tidligere folk har meninger, RESPEKT DE.

Vel, hva mener dere om de andre styreformene?? eg lager en tråd eg, kaller den politikk
Laos
  • 0
En liten ting få tenker på når det gjelder Afrika...
Hva var det første mange land der gjorde når kolonimaktene forsvant?

Kriger, Borgerkriger og alt mulig annet...
De er selv via alt det tullet like skyldige som vesten i sin elendige situasjon, enda er det flere land der som ikke greier og holde fred.

Skal de ha mat og det de trenger må de bruke sine egne ressuser på andre ting enn stammekriger, krig er noe en kan drive med når en har mat og flust med penger...
Da har du iallefall dekt de områdene
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer The Real Devil:
Vel, hva mener dere om de andre styreformene?? eg lager en tråd eg, kaller den politikk


tenkte det samme men ombestemte meg
  • 0
Verdensøkonomien er ikke om og holde folk og land nede...
Den baserer seg på etterspørsel og tilgjengelighet.
Det som det finnes mye av er billig.
Det som det finnes lite av er dyrt.
For og forenkle det ned så mye som overhode mulig
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer HvardV:
n liten ting få tenker på når det gjelder Afrika...
Hva var det første mange land der gjorde når kolonimaktene forsvant?

Kriger, Borgerkriger og alt mulig annet...
De er selv via alt det tullet like skyldige som vesten i sin elendige situasjon, enda er det flere land der som ikke greier og holde fred.


De som lider nå er jo ikke de som startet borgerkriger og det der..
  • 0
du har en litt viktigere jobb en de andre... ville ike du tenkt at du fortjente mer? de fleste ville det. derfor tror ikke jeg komunismen fungerer... enda... oh hvis du var den eneste med våpen i hele værde... da ville de fleste tenkt litt etter litt: jeg er jo viktigere en de andre... det er jeg som kontrolerer dem... det er i menneskets tankegang. håper det kommer en tid hvor komunismen fungerer... man kan vell beskrive den som det perfekte seted og leve...
ps. komunismen fungere delvis hos eskimoene, de gir ting til andere hvis de trenger det og ingen er bedre en de andre og hvis de er bedre til å jakte rakker de ikke ned på folk, de hjelper til for fellesen. tror ikke at de kaler det komunistisk, men det er vell det nærmeste man kommer komunismen med den livstilen
Buuuuuuurn!
  • 0
For å quote en fantastisk mann, Bill Hicks:

The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real, 'couse that's how powerful our minds are. And then the ride goes up and down, round and round, it has thrills and chills, and it's very brightly coloured, and it's very LOUD. And it's fun, for a while.

Some people have been on the ride for a long time and they begin to question:
"Is this real? Or is it just a ride?" And other people have remembered, and they come back to us, and they say: "Hey! Don't worry, don't be afraid, ever! Becouse..this is just a ride. And we.....KILL those people!

"Shut him up! We have a lot invested in this ride! Shut him up! Look at my furrels of worry, look at my BIG bank account, and my family. This just has to be real.."

It's just a ride. But we always kill those good guys that try to tell us that, and we let the demons run amock. But it doesn't matter..BECOUSE: it's just a ride.

And we can change it anytime we want! It's only a choice! No effort, no work, no job, no savings of money. A choice, right now: between FEAR and LOVE.
The eyes of fear want you to put bigger locks on your door, buy bigger guns, close yourself off.
The eyes of love, instead, see all of us as ONE.

Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride:

Take all that money we spend on defense each year, and instead spend it feeding, clothing and educating the poor of the world - for which it would many times over - NOT ONE HUMAN BEEING EXCLUDED! AND WE CAN EXPLORE SPACE, TOGETHER, BOTH INNER AND OUTER. IN PEACE.

Lagt til 2006-10-19 12:20:
Kommunisme, i praksis, hadde fungert uten problem, hadde bare mennesket, hvert enkelt individ tatt et valg om å gå vekk fra sitt ego og se på menneskeheten som en helhet, på vår jord som vårt hjem og tatt vare på disse som første prioritet. Og aldri, aldri igjen tenkt på oss selv først, og gått helt vekk i fra den materialistiske/kapitalistiske verden vi lever i idag.

De fleste mennesker innser ikke før på sin dødsseng, at alt de noengang eide, har aldri vært deres. Og at alt det vi søker/bruker penger på i den ytre verden, er en følelse og en sannhet som finnes inne i oss! Et valg hos deg i dag, er med på å gjøre verden til et bedre sted! Verden blir aldri bedre, vi må gjøre den bedre!
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0
Bill Hicks... En av de beste standup komikerne som har gått i to sko, har alt av han på vhs eller dvd...

Men for og komme meg på rett spor.
Vi kommer aldri til og finne en løsning som passer alle, det er så mange krav og meninger at det er pokkers umulig. Det beste vi kan satse på er og gjøre det beste ut av hva vi allerede har.
Ting er ikke håpløst for noen på denne planeten, en er bare sin egen lykkes smed
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
  • Fili
  • Fili
Enig der. Kommunisme kommer aldri til å fungere slik det var tenkt, for den saks skyld ALLE mulige styreformer vil ikke ende opp som perfekte helt feilfrie og rettferdige styreformer. Luxe sier at stalin, Lenin, Fidel Castro osv. ikke var kommunister. Greit nok...men, la meg si det på den måten. ALLE som prøver å innføre kommunisme vil ende opp som dem, ja de vil ikke følge kommunismens ideologi, de vil kansje ikke være i nærheten av det kommunismen ønsker å bli repsentert som så de ikke engang kan forbindes til kommunsimen, men når du får den mulighetne til å få makten, til å ta kontroll, så griper du den og du kommer aldri til å slippe taket. For vi er mennesker for faen, vi er korrupte, uselvike, grådige og for den rette pris, direkte onde. Styreformene kommer aldri til å bli perfekte, men vi må finne ut hvilken styreform som fungere best i praksis, ikke hvilken som fungerer best på papiret.
No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore I am no beast.
  • 0
Men en ting til.
Siden de i afrika/asia sier de er så fattige (noe som de er), så kunne de ha latt være å parre seg som kaniner og heller holdt seg når de får 3 unger, i stedet for 13!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
det er nok mat til hele verden, hvis vi ikke hadde hatt behov for så stort utvalg i butikkene hadde alle fått nok mat
Sørlands chips 4 ever!
  • 0
  • Fili
  • Fili
Grunnen til at de får så mange unger Levaithan er fordi at dødsstallet på barn som dør før de fyller fire er utrolig høyt. Stor familie fører til større sjangse for at et barn som lever til det blir 20. En annen grunn er at barna skal ta seg av foreldrene når de blir gamle, med å ha en stor familie er sjangsen for en slags hjelp fra barna større. En tredje grunn er at foreldrene trenger hjelp på åkerlappene sine, barna hjelper til med arbeidskraft.
No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore I am no beast.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Levaiathan:
Men en ting til.
Siden de i afrika/asia sier de er så fattige (noe som de er), så kunne de ha latt være å parre seg som kaniner og heller holdt seg når de får 3 unger, i stedet for 13!

Det der var ikke tenkt godt nok gjennom, ikke vært naiv. Faktumet er faktisk at foreldrene er nettop; fattige. Derfor trenger de å arbeide. Det er der ungene kommer inn. Uten ungene dør de selv, og når ungene arbeider overlever alle. Det er den eneste løsningen Leviathan. Og det er en spiral som fører landet lengre og lengre ned i dypet.
  • 0
Siterer LuXe:
Citerer Levaiathan:
Men en ting til.
Siden de i afrika/asia sier de er så fattige (noe som de er), så kunne de ha latt være å parre seg som kaniner og heller holdt seg når de får 3 unger, i stedet for 13!

Det der var ikke tenkt godt nok gjennom, ikke vært naiv. Faktumet er faktisk at foreldrene er nettop; fattige. Derfor trenger de å arbeide. Det er der ungene kommer inn. Uten ungene dør de selv, og når ungene arbeider overlever alle. Det er den eneste løsningen Leviathan. Og det er en spiral som fører landet lengre og lengre ned i dypet.


Det var godt sakt, du er en smart mann LuXe
Laos
  • 0
Ja, det er en slags ond sirkel. Det er noe som gjør dem enda fattigere!
Så de føder altså unger for at de skal arbeide for seg...Det er slemt gjort!

Ja ingen styreform er helt perfekt...Alt fører med seg noe vondt.

Men bare for å si det. Stalin var ikke noe bedre enn hitler...Begge drepte jøder!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Meget bra skrevet og argumentert av de fleste her, det har vel bare vært de 5 samme da ,men . Selv jeg utgangspunkt i læren til den greske filosofen Aristoteles om "Den Gylne Middelvei", den fungerer så å si alle tilfeller. Kommunismen ligger utenfor den ser man på venstre/høre skalaen, men den ideologien er noe av det enseste som jeg kan se som virker rimelig og rasjonelt. Selv om det er meget langt plassert over på en side av veien, med rasjonelt mener jeg på papir som folk har nevnt. Det er sant at kommunismen aldri har blitt utøvd på den måten Marx tenkte. Kommunsismen er en slik fantastisk tankengang, det er oss mennesker som er problemet. Kommunismen setter krav for at enkeltindividet skal kunne handle på vegne av helheten i samfunnet og på rettferdighetens vegne, de fleste vil kunne gjøre det, men det finnes dem (uten at jeg ser ned på dem, de er bare sånn) som ikke vil ta hensyn til denne ideologiske helheten som kommunismen fremmer. Det er heller ikke bare det faktum at de er sånn, det vil etter all sansynlighet, etterhvert dannes en skepsis i de hardtarbeidende snoe som sier dem "Hva er det vi streber for, burgerflippere tjener det samme som meg, selv om jeg er hjernekirurg?". Selv om jeg følger "middelveien" må jeg jo ta et standpunkt, og jeg sier at jeg er på den venstre siden, høyre sidens mest ekstreme tanker er jo til å spy av, mens kommunismen, er det bare beundre, og håpe at menneskeheten en gang vil være klar for den. Der var min langdradde stil ferdig og jeg håper noen gidder å ta seg bryderiet av å lese den. Håper jeg ikke støter noen.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Selvsagt har du rett sersjant. Bra skrevet. Men likevel er det ikke riktig at de som arbeider lite får like mye som de som arbeider mye. Hvilken tilgang på materielle ting du har (Bil, TV, data osv) bestemmes ut ifra hvor hardt og langt arbeidet ditt er. Samfunnet er ikke særlig nådig mot de som slentrer unna. Er du uheldig, får du kanskje sympati, og kan likevel få mye materiellt.

Dette er en henvisning også til andre (Kengro osv) som påstår at etterslentrere får det bra her.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!