Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Kommunisme


Jeg har oppfattet at det er folk på forumet som mener at SV er kommunistiske. Det vil jeg si meg fullstendig uenig i. Ikke engang RV er kommunistiske, selv om de heter rød valgallianse.
Selv er jeg ikke kommunist, men stemmer (når jeg har stemmerett ) RV.


Kommunisme handler om at staten styrer alt og at det skal være likestilling osv. Det er en fantastisk tanke men den har til nå, ikke virka no særlig bra i praksis.
Hva mener dere?

(hint hint til LuXe et lite foredrag om kommunisme? Tror mange av oss trenger å vite hva det egentlig handler om.)
  • 0
Den kommer aldri til og virke i praksis...
For hver person en finner som vil være med på noe slikt finnes det 10 som meg... Disse vil prøve alt de kan for og tjene på det selv...

Mennesker er og blir egoistiske, det er en ting som aldri vil forandre seg
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Tanken om at alle er like og alt skal deles likt er utopisk. Det er rett og slett umulig å få til på grunn av mennesklige feil. Det er alltid noen som ikke gidder eller ser muligheter for å gjøre ting annerledes.
  • 0
enig med kengro her, komunisme vil aldri fungere i praksis, så kjipt som det er så er det mennesker som har lyst til å være bedre og mektigere en andre.
Bytta til nicket K!M
  • 0
Kommunismen er uansett beregnet på land der den gjennomsnittelige innbygger er fattig...Norge sliter litt med å kvalifisere der og spør du meg mistaer da kommunismen litt av poenget...
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
*slettet*
  • 0
Idiologien kommunismen er bare genial, det er kansjke den mest rettferdige styreformen som finnes, MEN Kommusnimen vil aldri kunne fungere for mennesker er for grådige av natur, de vil ha drømmer, makt o.l
Ja den har gått bra noen steder som tidligere jugoslavia med toto i styre men når han døde gikk det rett til hell. Russland er et godt ekesmpel hva som kan skje om en person som ikke er rettferdig nok får for mye makt.

Kunne skreve ca 11 sider til (noe som jeg har gjort i en norsk oppgave) men vil ikke kjedde dere med det
Laos
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Ja Kommunisme. Som Kengro sier vil det aldri fungere i praksis. Egentlig trist at jeg har hørt det hundre ganger før, og alle sier det uten å vite det faktum at kommunisme aldri har blitt prøvd ut. Du sier at det ikke har gått bra i praksis. Gi meg noen eksempler er du snill? Nord-Korea, USSR, Cuba og Vietnam har en ting til felles; De er ikke kommunister. Dette er en felles feil som mange begår. Når de hører om en kommunist, trekker de automatisk vendingene mot Sovjet og cuba, og slike.

Det har faktisk aldri eksistert et land med kommunistisk styreform! Aldri! Det har heller aldri blitt utprøvd i praksis!

Slik at det er sagt en gang for alle: Stalin, Lenin, Mao og Kim Jong Il er ikke, og vil aldri bli kommunister!

Kommunisme handler om avskaffelse av det kapitalistiske systemet, og innføring av anarki, og prolerariatets diktatur. (Dvs at alle er diktatorer, så det blir egentlig ikka diktatur, men det heter det) Noen stusser her. Kommunisme innebærer faktisk avskaffelse av politi, penger og stat. All eiendom eies felles av folket, og er distrubert av selve infrastrukturen, som også tar seg av logistikk som mat osv. Disse designerer også jober som er basert på denne personens erfaringer og utdanning. Men selvsagt får denne personen velge selv mellom alternativer. Når det gjelder avskaffelse av politiet er mange veldig skeptiske. Politiet er mer eller mindre en dukke for de rike, som de bruker mye til å undertrykke pengesystemet idag. "Politiet" under proletarianerne, er kanskje en milits, som setter opp saker der folket bestemmer utfallet. Tyveri er egentlig ikke så mye å tenke over selv om det straffes, da det ikke finnes eiendom. Du stjeler da ikke fra et individ, du stjeler fra alle. Avsettingen av regjeringen er ikke mye å tenke på da de egentlig ikke er bra nok til å ta seg av det som hender i mindre regioner. Med en felles infrastruktur som fordeler, vil dette gå mye bedre. Alle arbeider sammen mot et felles mål; et bedre samfunn.
  • 0
Kommunisme er noe DRITT!
Hvis folk skal være like, tjene like mye, bo like bra, blir hele vitsen med å oppnå noe i livet borte.
Norge begynner å nærme seg det med litt små kommunistiske skritt. Norge er faktisk et av de landene i hele verden som det er minst forskjell i lønn mellom de som har høy utdanning, og de som har lav. Hele vitsen med å gå på skole, og lære, og utdanne seg blir borte...
Hvem idiot er det som har funnet på dette samfunnskonseptet??
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
de tjener ikke like mye som eg har forstått det, du får penger for den jobben du gjør, ikke for at du er en kjendis som jobber i 10 min hverdag og har 3 mil i årlønn
Laos
  • 0
"Ja Kommunisme. Som Kengro sier vil det aldri fungere i praksis. Egentlig trist at jeg har hørt det hundre ganger før, og alle sier det uten å vite det faktum at kommunisme aldri har blitt prøvd ut. Du sier at det ikke har gått bra i praksis. Gi meg noen eksempler er du snill? Nord-Korea, USSR, Cuba og Vietnam har en ting til felles; De er ikke kommunister. Dette er en felles feil som mange begår. Når de hører om en kommunist, trekker de automatisk vendingene mot Sovjet og cuba, og slike.

Det har faktisk aldri eksistert et land med kommunistisk styreform! Aldri! Det har heller aldri blitt utprøvd i praksis!

Slik at det er sagt en gang for alle: Stalin, Lenin, Mao og Kim Jong Il er ikke, og vil aldri bli kommunister!

Kommunisme handler om avskaffelse av det kapitalistiske systemet, og innføring av anarki, og prolerariatets diktatur. (Dvs at alle er diktatorer, så det blir egentlig ikka diktatur, men det heter det) Noen stusser her. Kommunisme innebærer faktisk avskaffelse av politi, penger og stat. All eiendom eies felles av folket, og er distrubert av selve infrastrukturen, som også tar seg av logistikk som mat osv. Disse designerer også jober som er basert på denne personens erfaringer og utdanning. Men selvsagt får denne personen velge selv mellom alternativer. Når det gjelder avskaffelse av politiet er mange veldig skeptiske. Politiet er mer eller mindre en dukke for de rike, som de bruker mye til å undertrykke pengesystemet idag. "Politiet" under proletarianerne, er kanskje en milits, som setter opp saker der folket bestemmer utfallet. Tyveri er egentlig ikke så mye å tenke over selv om det straffes, da det ikke finnes eiendom. Du stjeler da ikke fra et individ, du stjeler fra alle. Avsettingen av regjeringen er ikke mye å tenke på da de egentlig ikke er bra nok til å ta seg av det som hender i mindre regioner. Med en felles infrastruktur som fordeler, vil dette gå mye bedre. Alle arbeider sammen mot et felles mål; et bedre samfunn."




Der er problemet at noen vil alltid være gærne nok il å f.eks drepe en fyr fordi han har vært med dama di eller noe sånt..da blir det vold og mord overalt..det blir et skritt tilbake til steinaalderen bare at vi er mye mer inteligente med våpen osv..det blir slutt på skoler og folk vil bare flyte med strømmen..
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Levaiathan:
Kommunisme er noe DRITT!

Gratulerer, dagen mest hjerneløse kommentar.

Siterer Levaiathan:
Hvis folk skal være like, tjene like mye, bo like bra, blir hele vitsen med å oppnå noe i livet borte.

Det er det som er problemet. De rike (1% eller mer) eier 90% av verdens rikdommer, om disse hadde vært omdistrubert, hadde vi arbeiderne kunne pensjonert oss i en alder av 40 i et sosialistisk samfunn.

Siterer Levaiathan:
Hvem idiot er det som har funnet på dette samfunnskonseptet??


Ikke bare er teksten din luftet fri for argumenter! Den er og nedverdigende og naiv! Kom med noen eller hold kjeft!
  • 0
Siterer LuXe:
Ja Kommunisme. Som Kengro sier vil det aldri fungere i praksis. Egentlig trist at jeg har hørt det hundre ganger før, og alle sier det uten å vite det faktum at kommunisme aldri har blitt prøvd ut. Du sier at det ikke har gått bra i praksis. Gi meg noen eksempler er du snill? Nord-Korea, USSR, Cuba og Vietnam har en ting til felles; De er ikke kommunister. Dette er en felles feil som mange begår. Når de hører om en kommunist, trekker de automatisk vendingene mot Sovjet og cuba, og slike.

Det har faktisk aldri eksistert et land med kommunistisk styreform! Aldri! Det har heller aldri blitt utprøvd i praksis!

Slik at det er sagt en gang for alle: Stalin, Lenin, Mao og Kim Jong Il er ikke, og vil aldri bli kommunister!

Kommunisme handler om avskaffelse av det kapitalistiske systemet, og innføring av anarki, og prolerariatets diktatur. (Dvs at alle er diktatorer, så det blir egentlig ikka diktatur, men det heter det) Noen stusser her. Kommunisme innebærer faktisk avskaffelse av politi, penger og stat. All eiendom eies felles av folket, og er distrubert av selve infrastrukturen, som også tar seg av logistikk som mat osv. Disse designerer også jober som er basert på denne personens erfaringer og utdanning. Men selvsagt får denne personen velge selv mellom alternativer. Når det gjelder avskaffelse av politiet er mange veldig skeptiske. Politiet er mer eller mindre en dukke for de rike, som de bruker mye til å undertrykke pengesystemet idag. "Politiet" under proletarianerne, er kanskje en milits, som setter opp saker der folket bestemmer utfallet. Tyveri er egentlig ikke så mye å tenke over selv om det straffes, da det ikke finnes eiendom. Du stjeler da ikke fra et individ, du stjeler fra alle. Avsettingen av regjeringen er ikke mye å tenke på da de egentlig ikke er bra nok til å ta seg av det som hender i mindre regioner. Med en felles infrastruktur som fordeler, vil dette gå mye bedre. Alle arbeider sammen mot et felles mål; et bedre samfunn.


Steike bra post LuXe en stemme fra meg der
Laos
  • 0
Å si at SV er kommunister er noe jeg kunne funnet på å si. Dette er selvfølgelig noe jeg ikke tror eller mener, men det er derimot en nedlatende kommentar mot SV. Jeg syns, som nesten alle andre, at marxismen i seg selv er en god teori, men i praksis fungerer den like bra som oslofolk og KJ-lyden. Dårlig. Selv er jeg kapitalist og for at markedet skal styre - hør hvor stygge og skumle de ordene egentlig er. Mange vil nok med en gang tenke på meg som en rasist og alt det andre som følger med høyre-sida, men der tok dere grundig feil. Høyre FTW!

*Flyttet noe fram, ble borte i virvarret siden jeg endret det inn*
In all modesty, i'd like to be called the EMPEROR!
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Kremkar:
Mange vil nok med en gang tenke på meg som en rasist og alt det andre som følger med høyre-sida, men der tok dere grundig feil. Høyre FTW!

Her er fruktene av din kjære kapitalisme;
http://www.mrdowling.com/611starving.jpg
http://www.christianaid.ca/pages/needs/hunger/582HIM%20starvin
g%20child_w.jpg


Millioner har dødd, og tusener dør daglig som følge av det "frie" markedet. Dette fordi det er dyrere med handel mot afrika. Klasseforskjeller fører til mange fattige her til lands. Hadde vi omdistrubert økonomien hadde vi alle vært millionærer.
  • 0
For å si det sånn Kommusnimen er misforståt, som LuXe sa hvis noen nevner kommunismen tenker en hver som er dårlig innformert på noe styggt som nazisme. Kommunsimen har fått et dårlig lys over seg etter en del stygge episoder. En annen grunn for at den ikke kan fungere er at vi har vokst opp i et sammfunn der vi har drømmer, rike, et marked og andre sånn ting, folk vil være mest kjent, rikest osv Vi ER GRÅDIGE AV NATUR. Hadde vi ikke vist noe om rikdom og liggnende kunne kominsimmen ha fungert vist vi hadde hatt en GOD leder. Men akkurat nå kan den ikke fungere sånn er det bare.

Og luxe, ro deg ned folk har foskjellige meninger å det må du akkseptere selv om du er sint
Laos
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer The Real Devil:
årlig innformert på noe styggt som nazisme.

Kommunisme er venstre-radikalt, men nazisme er høyre-radikalt. De er så forskjellige at det er helt utrolig. Også er kommunister og nazister svorne fiender

Siterer The Real Devil:
Og luxe, ro deg ned folk har foskjellige meninger å det må du akkseptere selv om du er sint


Jeg aksepterer ikke at noen kaller kommunsime dritt helt uten videre.
  • 0
Siterer The Real Devil:
For å si det sånn Kommusnimen er misforståt, som LuXe sa hvis noen nevner kommunismen tenker en hver som er dårlig innformert på noe styggt som nazisme.


Jeg tviler på at noen sammenligner kommunisme med Nazisme.. det er liksom
"Kommunisme"<----venstresiden---- ----------høyresiden---->Nazisme

Nazisme er det lengste man kommer til høyre og kommunisme er det lengste man kommer til venstre..
  • 0
Hvorfor skal jeg argumeneter, for at jeg syns kommunisme høres ut som noe forp**t dritt?!

Hele Norge er noe dritt! Ho feministiske drittkjerringa som sitter å ruger på alle pengene til Norge og han gråhåra fjompen som prøver å styre landet. Det er de folka som tvinger mennesker til å gi de pengene de har tjent til folk som ikke var smarte nok til å utdanne seg. Det er tvang, og det er i mot menneskerettighetene...!
Hvorfor skal alt være rettferdig? Verden skal ikke være rettferdig. Det er sånn den er! U-r-e-t-t-f-e-r-d-i-g!! Hvis man skal ha penger må man prøve å gjøre noe med det. Bruke utseende sitt, talentene sine, intelligensen sin, osv... Man skal ikke få penger av andre.

Og en ting til... Høyre-siden står for privatisering, ikke venstre!
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
En stat uten politi... Noe sier meg "FRITT FREM"...
Det er en grunn til at det aldri er utprøvd...
Bare det du ser på papiret er nok til at en med sikkerhet kan si at dette går til hælvete...
Dette vil kreve at alle tenker på det beste for fellesskapet, det kommer aldri til og skje.
Folk er forskjellige, på godt og vondt...

Om en ser på folk nå vil en se en forskjell som vil gi dette konseptet ett kraftig spark bak.
Noen jobber livet av seg, disse kaller mange arbeidenarkomaner.
Andre gidder ikke gjøre en dritt.
Dette systemet vil belønne de som ikke gidder og gjøre en dritt. Det hjelper ikke om en sender de på jobb når de ikke gidder og gjøre noe der, mens nabomannen på jobben jobber som faen og får akkurat like mye.
Hvor er rettferdigheten i det da
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Jeg sa de som er dårlig informerte , ikke de som vet del.
La oss si en mann i USA ser på nazisme og kommusnime som like gale selv om han ikke vet at det er stor forskjell, hvor kommunsimen er "god" og nazismen er "ond"

Og noe folk bare sier ting uten å tenke over det når det gjelder det siste du skrev
Laos
  • 0
Siterer Levaiathan:
Det er de folka som tvinger mennesker til å gi de pengene de har tjent til folk som ikke var smarte nok til å utdanne seg. Det er tvang, og det er i mot menneskerettighetene...!


Jeg tviler på at Norge gjør noe som er mo menneskerettighetene..

"Jeg sa dårlig informerte ikke de som vet del.
La oss si en mann i USA ser på nazisme og kommusnime som like gale selv om han ikke vet at det er stor forskjell, hvor kommunsimen er "god" og nazismen er "ond""


Ok min feil
  • 0
Skal vi vedde på det...
Menneskerettighetene sier at en skal ha 1 straff for en forbrytelse...
Dette praktiseres ikke i norge. Om en blir tatt for å kjøre for fort får en: 1 stk STOR bot, en kan miste førerkortet og en kan attpåtil ende i fengsel. Dette er 3 straffer for den samme forbrytelsen

Om en fyllekjører får en alle de 3 straffene uansett.

Noe som er imot menneskerettighetene
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Det gjør ingenting, er så trøtt at det ikke er mulig, eg skulle ha formulert det bedre.
Laos
  • 0
Det visste jeg ikke..jeg burde vel lese rettighetene litt nøyere hvis jeg skal si sånt..
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!