Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Chat 4.0


Siterer Martin Sollien:
• Ikke like aggressiv bruk av DRM og annen anti-piracy-programvare.


Konsollen er vel en DRM i seg selv?

Siterer Martin Sollien:
• Hacking og cheating i spill er langt mindre utbredt, faktisk nesten fraværende.


Nå har jeg nesten ikke opplevd noe til hacking eller cheating i mine runder med BF3, MW3 og Blops 2, men på Xbox LIVE var det iallfall flere ganger mange som gikk rundt med aimbots, fikk evig med killstreaks osv.

Siterer Martin Sollien:
• Ikke noe virus.


Om man får virus/mye virus så er man rett og slett bare dårlig med PC bruk. Har hatt min nye gaming PC i rundt 6 måneder og har ikke fått et eneste virus (som jeg selv har merket) så langt. Ikke en gang et eneste blue-screen. Så lenge man ikke er naiv og alltid besøker kjente selskapers offisielle hjemmesider skal alt funke.

Siterer Martin Sollien:
• Ikke krøll i drivere, .dll-filer eller i systemfilene som potensielt ødelegger spillingen eller hele systemet.


Den er jeg enig i, men har ikke fått noe. dll feil, enda.

Siterer Martin Sollien:
• Ingen kjipe installasjonsprosesser for spillene.


Kjipe? La meg se, om man kjøper spill på Steam eller Origin er de tingen installering, kun nedlasting. Og det er vel heller ikke så vanskelig å installere et PC spill fra en DVD?

Siterer Martin Sollien:
• Nedlasting av patcher og systemoppdateringer går nærmest automatisk og er oversiktlig og enkelt.


Det gjør det så absolutt også på Steam. Løfter ikke en finger for at spillene skal bli oppdatert, løfte tikke en finger for å få alle Walking Dead episodene. Alt skjer automatisk, iallfall på Origin og Steam.

Siterer Martin Sollien:
• Enkelt på LAN - man trenger ikke drasse med seg en gigantisk boks som veier 15 kilo og tar masse plass.


Det er jeg helt enig i.

Siterer Martin Sollien:
• Din online spillerprofil samler og viser mye nyttig info, der alt er på en plass (ikke noe tull der man må bruke forskjellige programvarer):
- Achievement/trophies
- Vennelister
- Spillsamling
- Vennefunksjoner (venner av venner, kommunikasjonsmuligheter osv.).


Steam har en milevis bedre profil-funksjonalitet enn både PSN og XLIVE til sammen. LANGT bedre. Origin og Uplay er derimot noe møkk, men så brukes de jo også på konsoll (men ikke like dritt som på PC).

PS: Flott diskusjon, flere av disse trenger vi.
  • 0
Veldig mange gode punkter du kommer med Martin, mange av dem er grunnen til at jeg liker å spille på konsoll over PC.

Siterer RockFuzzEleven:
Akkurat, og hvis man går opp et par tusen kroner og kjøper en stasjonær PC, så har man jo muligheten til å spille alle spill på PC.


Men det var heller ikke poenget, bare det at endel av eksklusivene til PC kan nesten alle spille uansett fordi de ikke krever mye av en PC og alle har en PC. En PC derimot kan ikke spille Uncharted (bare et eksempel), så selv om man bruker mer og mer penger på PCen så vil man uansett ikke kunne spille det eksklusive spillene til konsoll.

Siterer Strategist:
Det er hele sjangere (strategi) som nesten er eksklusive for PC. Og FPS er mye bedre med mus.


Men igjen, strategi er ikke en sjanger jeg er så interessert i og at mus er bedre til FPS er vel diskutabelt. Syns det er mer "stivt" å spille på PC fordi når man klikker på W for å gå fremover så er det "av-eller-på", enten eller. Det er samme hastighet på hvor fort man går, men på konsoll så kan man velge hvor mye man vil føre stikken fremover og hvor fort man vil gå, som føles mer naturlig.

At siktingen i seg selv er bedre på PC er kanskje mulig, men det er ikke så nevneverdig at jeg favoriserer det. Nå er det selvsagt stor forskjell fra spill til spill hvor bra det fungerer med stikker, men vanligvis er det jo helt topp.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jepp, da fikk jeg to klassikere i posten i dag.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer fantomena:
Konsollen er vel en DRM i seg selv?


Utbroder. Konsollen i seg selv er vel ikke det noe mer enn en PC i seg selv er det?

Siterer fantomena:
Nå har jeg nesten ikke opplevd noe til hacking eller cheating i mine runder med BF3, MW3 og Blops 2, men på Xbox LIVE var det iallfall flere ganger mange som gikk rundt med aimbots, fikk evig med killstreaks osv.


Det er ulogisk at spill på konsoll skal være mer utsatt for hacking iom. at en konsoll har mye lukket programvare, ikke har et stort utvalg av tredjepartsprogramvare man kan ta i bruk, for ikke å snakke om at en PC er utgangspunktet man bruker for å hacke nettverk, andre datamaskiner, stjele informasjon osv.. En PC er mye bedre utrustet til å bedrive hacking/cracking med enn en konsoll, og da er det logisk at det er denne plattformen det hackes/crackes mest på.

Siterer fantomena:
Om man får virus/mye virus så er man rett og slett bare dårlig med PC bruk. Har hatt min nye gaming PC i rundt 6 måneder og har ikke fått et eneste virus (som jeg selv har merket) så langt. Ikke en gang et eneste blue-screen. Så lenge man ikke er naiv og alltid besøker kjente selskapers offisielle hjemmesider skal alt funke.


Jeg har gjort alle forhåndsregler for ikke å få virus på datamaskinen, men ender opp med både virus, harddiskkræsj og bluescreen alikevel. Jeg skanner alle filene jeg laster ned (som i utgangspunktet alltid kommer fra sider og delere som ikke er suspekte), jeg skanner PCen med jevne mellomrom med både Ad-Aware og Microsoft Security Essentials, og i tillegg bruker jeg live beskyttelse av PCen. Det virker for meg ganske uungåelig å få virus en eller annen gang.

Siterer fantomena:
Kjipe? La meg se, om man kjøper spill på Steam eller Origin er de tingen installering, kun nedlasting. Og det er vel heller ikke så vanskelig å installere et PC spill fra en DVD?


Ikke vanskelig, men det er ikke rett-i-boksen-spilling. Det er som å innstallere programvare, en kjedelig prosess som man er foruten på konsoller.

Siterer fantomena:
Steam har en milevis bedre profil-funksjonalitet enn både PSN og XLIVE til sammen. LANGT bedre. Origin og Uplay er derimot noe møkk, men så brukes de jo også på konsoll (men ikke like dritt som på PC).


Mulig funksjonaliteten er bedre, men det var ikke poenget. Poenget er at alt det sosiale, samt spillinformasjon om profiler er samlet på et sted. Ikke noen splittelse mellom Steam, Origin, eller av de som ikke bruker noen av delene.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Syns det er mer "stivt" å spille på PC fordi når man klikker på W for å gå fremover så er det "av-eller-på", enten eller. Det er samme hastighet på hvor fort man går, men på konsoll så kan man velge hvor mye man vil føre stikken fremover og hvor fort man vil gå, som føles mer naturlig.


Jeg skal finne opp en datamus med fungerende joystick på siden man kan bevege seg med istedenfor WASD. Eller en eller annen yostick på tastaturet som passer sømløst med resten.
  • 0
Å diskutere hvilken plattform som har best eksklusiver ser jeg ingen grunn for, nå som Xbox har sine, PS har sine og PC har sine. Likevel har man jo emulatorer, er nok ikke få år før en Xbox og PS3 emulator kommer. En Wii emulator har vært ute i flere år. Faktisk har jeg brukt Wii emulatoren mer enn Wiien min for å spille Wii spill i HD.

Siterer Crazy Kraken:
Syns det er mer "stivt" å spille på PC fordi når man klikker på W for å gå fremover så er det "av-eller-på", enten eller. Det er samme hastighet på hvor fort man går, men på konsoll så kan man velge hvor mye man vil føre stikken fremover og hvor fort man vil gå, som føles mer naturlig.


Er jo bare å koble til en kontroller inn i PCen. Spiller de fleste TPSer og bilspill med kontroller, akkurat slik jeg spiller dem på konsoll.
  • 0
Siterer Martin Sollien:
• Hacking og cheating i spill er langt mindre utbredt, faktisk nesten fraværende.


Jeg har kun møtt én hacker i hele mitt liv.

Siterer Martin Sollien:
Hardwaren er konstant. Ikke noe utbytting av deler, og man slipper å føle presset på at man må bytte ut deler for å få en bedre spillopplevelse.


Jeg synes det er gøy å bytte ut deler, man får liksom et personlig preg over pcen. Man kan velge utseende og kraft etter hva man selv vil. I tillegg blir PC-markedet aldri bremset av for svak maskingvare.

Siterer Martin Sollien:
• Ikke noe virus.


Jeg har aldri fått virus før, ikke som jeg har merket ihvertfall. Man trenger ikke gjøre noe særlig for å sikre seg mot virus, annet enn å installere et antivirusprogram. Det er også viktig å ha siste oppdatering til nettlesere og Windows. De fleste som får virus, får det fordi de er lettlurte og godtroende.

Resten av punktene dine er jeg enig i.

Siterer Crazy Kraken:
Syns det er mer "stivt" å spille på PC fordi når man klikker på W for å gå fremover så er det "av-eller-på"


Det samme kan sies om mus versus joystick. Med datamus har man kontroll på hver minste millimeter bevegelse, en joystick må tiltes helt på andre siden for at man skal kunne se f.eks. nedover.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Da har jeg fikset ferdig juleavataren. Kunne sikkert fiksa en god del mer, men jeg føler ikke at det er store poenget med å fikse enda mer.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer fantomena:
Å diskutere hvilken plattform som har best eksklusiver ser jeg ingen grunn for, nå som Xbox har sine, PS har sine og PC har sine. Likevel har man jo emulatorer, er nok ikke få år før en Xbox og PS3 emulator kommer. En Wii emulator har vært ute i flere år. Faktisk har jeg brukt Wii emulatoren mer enn Wiien min for å spille Wii spill i HD.


Å diskutere emulatorer er utenfor temaet da dette er noe ulovlig som man ikke er ment å gjøre uansett.

Jeg syns i aller høyeste grad at eksklusiver kanskje er et av de viktigste argumentene for valg av PC eller en av konsollene. Om du spør en person hvorfor han kjøpte wii så svarer han ikke at han skal spille CoD. Han har kjøpt den for Nintendo sine eksklusiver.

For meg har feks xbox 360 mistet mye av sin verdi fordi MS ikke er interessert i å skape nye AAA eksklusive spill. Forza, Halo og Gears? Det er ikke stort annet. Bortsett fra kinect da og det er jo bare tull.

PS3 derimot har en hel haug med eksklusiver og Wii har sine. PC har også endel eksklusiver, men ikke så mange som før og PC holdes jo generelt tilbake av teknologien til konsollene så selv om man får spille de samme spillene med litt bedre grafikk så er det ikke alltid veldig merkbart. Men joda, det er mange gode strategispill til PC, det er det.

Mods derimot må jeg si at kan være et pluss med PC (selv om PS3 også har dette til noen spill) og spill som FarCry 3 kommer til konsoll med en map maker som er et skritt i riktig rettning. Eller little big planet 2. Sykt hva folk finner på der.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Konsoll vs PC-diskusjonen har vokst ut av denne tråden.

http://www.gamereactor.no/forum/?forum=4&thread=15529&page
=2
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
FarCry 3 kommer til konsoll med en map maker som er et skritt i riktig rettning.

Den funksjonen var der allerede i Far Cry 2.
Siterer albaga:
Jepp, da fikk jeg to klassikere i posten i dag.

Hvilke da?
Siterer Crazy Kraken:
Han har kjøpt den for Nintendo sine eksklusiver.

Naturligvis, Wii hatet jo tredjeparts spill, de ble jo designet for kraftigere og grafisk bedre konsoller.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
spill som FarCry 3 kommer til konsoll med en map maker som er et skritt i riktig rettning.


Som Cookiemonster sier, så er det ikke noe nytt. Det er ikke et skritt i noen retning. Far Cry 2 hadde map maker, uten at det påvirket andre spillutviklere til å ta det med. (så vidt jeg vet)
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
FarCry til xbox (1ern altså) hadde også map maker. Det er jo fremdeles et skritt i riktig rettning? Selv om det ikke har slått ann hos alle, så har jo LBP og Halo sett endringer der i sine oppfølgere. Ideen er der, og det å bruke den er et skritt i riktig rettning. Andre må bare forstå det de også.

Siterer The Cookiemonster:
Naturligvis, Wii hatet jo tredjeparts spill, de ble jo designet for kraftigere og grafisk bedre konsoller.


Jepp, men selv om den Wii er svak så har den veldig mange gode spill og mange jeg vet om har en Wii og en PS3/360/PC fordi den "duoen" gir flest mulig unike opplevelser.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Selv om det ikke har slått ann hos alle, så har jo LBP og Halo sett endringer der i sine oppfølgere.


Hadde det vært opp til meg, skulle alle spill hatt editors. At vi nesten kan telle antall spill med gode editors på hendene, er en skam.

Activision, for eksempel, har mer enn nok ressurser til å ta med en editor i Call of Duty-serien, men det er kanskje for mye å spørre om, med tanke på at de kun har 2 år utviklingstid.

Og når jeg først skal klage:
Battlefield 2 hadde mange fantastiske mods, dessverre valgte EA/Dice å ikke slippe ut modding tools med BF3, noe som irriterer meg grenseløst. Det er forsåvidt et godt eksempel på et steg i feil retning.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Når man skriver en 500 ords kommentar og skal poste den, men oppdager at Macbooken på underfundig vis har valgt å koble seg fra det trådløse nettverket mens man holdt på å skrive...
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Citerer
Citerer albaga:Jepp, da fikk jeg to klassikere i posten i dag.
Hvilke da?


ICO & Shadow Of The Colossus HD Collection.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
men oppdager at Macbooken på underfundig vis har valgt å koble seg fra det trådløse nettverket mens man holdt på å skrive...


Der fikk du for å velge Apple
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer albaga:
ICO & Shadow Of The Colossus HD Collection.


Gratulerer! Fantastiske spill begge to!

Siterer RockFuzzEleven:
Der fikk du for å velge Apple


Ja, han er jo PC gamer!

Neida. Selv har jeg en Macbook pro og er velig fornøyd med den.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Der fikk du for å velge Apple
Det er et problem jeg opplever med Macbooken først og fremst. Men finnes andre problemer med PCen som fører til lignende resultat.

Jeg har naturligvis to (tre) PCer.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Selv har jeg en Macbook pro og er velig fornøyd med den.


Du har sikkert dine grunner, men:

Siterer Crazy Kraken:
PC gamer da eller? Dyre greier...


Hvordan kan du mene at det er dyrt å være PC-gamer, når du har en Macbook som koster like mye som en kraftig stasjonær PC?

Siterer Strategist:
Det er et problem jeg opplever med Macbooken først og fremst.


Jeg forstår. Det var jo bare en spøk.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Min Macbook er forresten også en Macbook Pro. Med 13 tommer skjerm. Et problem er at Apple-maskiner blir nesten enda fortere utdatert enn Windows-PCer. På tross av at jeg ikke trenger den til å holde tritt med spill, samt at den er vesentlig dyrere.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Mac OS mangler Notepad og Paint. To simple programmer, som gir stor nytte!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Paintbrush er en fin og gratis erstatter for Paint. TextEdit er tilsvarende Notepad.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Citerer albaga:ICO & Shadow Of The Colossus HD Collection.

Gratulerer! Fantastiske spill begge to!
.


Takk! Gleder meg til å spille.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Første eksamen overstått. Bare den jævligste igjen.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!