Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Dødsstraff?


Siterer torleif:
Men i såfall kan det vel nevnas at det berre er nokre få land, som drep i forhold til det "religionen" seier. Då snakkar eg om dei få landa som har sånn sharia-lovverk.
Men det er også en del "kristne land" som praktiserer dødsstraff.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Men det er også en del "kristne land" som praktiserer dødsstraff.


Ja, f. eks USA. Men du får ikkje dødsstraff der om du fornærmer eks. Jesus. Religionen har lite med å gjere kva straff du vil få for ei handling.
Poenget mitt var ikkje å 'beskytte' kristendommen, men heller å påpeike at religion og dødsstraff ikkje går hand i hand.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Er det ingen andre enn meg som synes dødsstraff er en utrolig lettvint utvei for å ha gjort noe ille? Er virkelig en smertefri død den hardeste straffen man kan få?
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Er det ingen andre enn meg som synes dødsstraff er en utrolig lettvint utvei for å ha gjort noe ille? Er virkelig en smertefri død den hardeste straffen man kan få?
Smertefri? Vet vi noe som helst om henrettelser er smertefrie? Henrettelsesmetoder er utviklet for å skåne bøddelen, ikke den dømte. Den elektriske stol har ofte vist seg svært uheldig. Giftsprøytene benytter minimalt med gift. Mange mener at den dømte ofte blir liggende lammet og føle giften bli injisert pga for lite sedativ. For ikke å snakke om all den tiden som går med til venting på death row.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Er det ingen andre enn meg som synes dødsstraff er en utrolig lettvint utvei for å ha gjort noe ille? Er virkelig en smertefri død den hardeste straffen man kan få?


Sånn eg ser det, er ikkje straffar først og fremst meint for å 'hevne' seg mot gjerningsmannen, men heller skremme resten av folket frå å ikkje gjere noko liknande. Spørsmålet er om det virkar på folk,eller har vanlege fengselsstraffar same effekt?
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Strategist: Det er derfor jeg mener dødsstraff ER en streng straff. Tiden på death row må være noe av det verste en kan oppleve. Telle ned til din egen død. Det er straff evig nok for de som fortjener den, mener jeg. Det å påstå at dødsstraff er en "lettvint" løsning, og alt for "snilt"... Den kjøper jeg ikke. Death row er nok straff nok, og med tanke på at alternativet ville være å varte opp vedkommende med skattepengene dine... Nei, ta livet av jævelen (såfremt det er en jævel)...

Jeg hater å diskutere dødsstraff... Det er så utrolig mange etiske problemstillinger, men ejg er for dødsstraff, i ordnede former, ved ekstreme lovbrudd mot andre mennesker, og hvis det er 100 % sikkert at vedkommende er skyldig.

Lagt til 2011-01-14 15:34:
Strategist: Det hørtes ut som om jeg argumenterte mot deg der, men jeg vet ikke om du er for eller imot. Jeg bare henvendte meg til deg fordi du brakte opp det med death row...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Jeg hater å diskutere dødsstraff... Det er så utrolig mange etiske problemstillinger, men ejg er for dødsstraff, i ordnede former, ved ekstreme lovbrudd mot andre mennesker, og hvis det er 100 % sikkert at vedkommende er skyldig.
"Beyond reasonable doubt" er ikke det samme som "no doubt at all". Så i praksis er du vel egentlig imot dødsstraff?

Jeg er mot dødsstraff i utgangspunktet. Men jeg innser at samfunnet har et sterkt ønske om å hevne seg på de som gjør "grusomme handlinger". Det er mange argumenter både for og imot dødsstraff. Jeg klandrer ikke de som er for dødsstraff sålenge man er rede til å høre også de ubehagelige fakta om praksisen.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Har aldri forstått meg på dødsstraff. Må vel være bedre å la mennesker sitte i fengsel i resten av sitt liv enn å drepe de. Er hyklerisk av en stat å straffe andre for å drepe når de selv dreper alle de føler for å drepe.
  • 0
Siterer Zyrocz:
Har aldri forstått meg på dødsstraff. Må vel være bedre å la mennesker sitte i fengsel i resten av sitt liv enn å drepe de. Er hyklerisk av en stat å straffe andre for å drepe når de selv dreper alle de føler for å drepe.
Ergo burde alle drapsdømte gå fri i Norge, USA, England osv. fordi vi er med i en krig i Afghanistan?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Citerer Zyrocz:Har aldri forstått meg på dødsstraff. Må vel være bedre å la mennesker sitte i fengsel i resten av sitt liv enn å drepe de. Er hyklerisk av en stat å straffe andre for å drepe når de selv dreper alle de føler for å drepe.Ergo burde alle drapsdømte gå fri i Norge, USA, England osv. fordi vi er med i en krig i Afghanistan?


Må rette litt på den der. "Er hyklerisk av en stat å straffe andre med dødsstraff....."

Mente selvfølgelig ikke at alle som dreper burde gå fri, å si noe slikt ville være trolling... og jeg troller aldri.
  • 0
Se filmen Dead Man Walking... da forstår dere hva jeg mener.
A ) Death Row gjør at dødsdommen er streng nok.
B ) Det kan ikke være tvil i spørsmålet om dømte er skyldig.
C ) Man bør også, mener jeg, ta hensyn til om dømte har familie, slik at man ikke straffer flere enn dømte. Dreper man et kjært familiemedlem, straffer man i praksis flere enn de dømte. Som sagt, mange etiske problemstillinger.

Men jeg anbefaler å se Dead Man Walking. En sterk film, som får tankene på gli.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!