Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Religion og Gud og sånt


Siterer RockFuzzEleven:
http://www.youtube.com/watch?v=0OOYLEDKDh0
http://www.youtube.com/watch?v=Cd_7KwTO6ao
http://www.youtube.com/watch?v=RtiCpYo5ZZ4

Det er sjeldent jeg ser så lange videoer på Youtube, men dette var underholdende og interessant.


Underholdende og interessant!? Jeg blir mektig irritert når jeg ser slikt, maken til idioti.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Det er underholdende fordi Penn and Teller knuser "argumentene" dems, og interessant fordi man får et lite innblikk i hvor ignorante folk kan bli.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Penn & Teller kan være brutale, men de er alltid morsomme og grundige.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Thorn:
Generalisering gjør alt lettere, eller hva Peace?


Det verste er at jeg ikke generaliserer i så stor grad. De fleste kristne ER veldig overlegne og fordømmende mot andre, på samme måte som muslimer er hissige. Joda, det er en stereotyp, men det er en basert på en sannhet.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Er litt kristen, men vurderer å bli ateistisk noen ganger.
  • 0
Man kan ikke egentlig velge hva man tror på, men man kan velge å stille de rette spørsmålene, og å lytte til flere sidera av en sak. Hvilket i alle tilfeller er det viktigste.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Man kan ikke egentlig velge hva man tror på, men man kan velge å stille de rette spørsmålene, og å lytte til flere sidera av en sak. Hvilket i alle tilfeller er det viktigste.


Absolutt. Uansett hva du tror på er det vitkig at du tror på dette fordi du har valgt det selv, ikke bare fordi foreldrene dine gjør det.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Hva synes dere om avkristning av kristne salmer? «Deilig er jorden» har fått en helt ny tekst. I hovedsak har forfatteren av nyversjonen kun brukt melodien og tittelen i den nye sangen. Alt annet er nytt.

Selv synes jeg det er flott med tanke på at mennesker gjerne vil ha en markering for veldig mye. Man kan mene at jorden er deilig uten å være kristen eller spesielt religiøs. På en annen side er jeg veldig likegyldig, fordi det finnes jo en del areligiøse sanger man allerede kan synge. Jeg synger ikke så mye at det bryr meg (men det ville brydd andre), men dette er nok en prinsippsak.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det er et bra initiativ, men sangen ble ikke bedre, så jeg kommer nok fortsatt til å synge den gode gamle salmen. Det er bare en sang.

Jeg synes ikke vi trenger å kaste ut gammel kultur, glemme gamle tanker, og brenne religiøse bøker, bare fordi vi har gått videre i vår kunnskap om verden. Jeg er fremdeles fascinert av gresk og norrøn mytologi. Vi kan godt forsøke å oppdatere det eller spinne videre, slik denne sangen gjør med en kristen salme, og mye fantasy-literatur gjør med mytologien, men det trenger ikke gjøres krampaktig.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Byr meg egentlig lite siden jeg sjeldent hører på julemusikk. Men føler det er bra at det kommer et alternativ til de kristne julesangene for de som ønsker det.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer fantomena:
Er litt kristen, men vurderer å bli ateistisk noen ganger.


Er litt homo men vurderer å bli hetero noen ganger.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer fattigmann:
Er litt homo men vurderer å bli hetero noen ganger.


Dårlig poeng. Seksuell legning er noe helt annet enn religion.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg synes ikke vi trenger å kaste ut gammel kultur, glemme gamle tanker, og brenne religiøse bøker, bare fordi vi har gått videre i vår kunnskap om verden.


Det er jeg enig i. Jeg hørte tilfeldigvis på Norgesglasset på P1, og der var det mange gamle damer som ringte inn og mente at nyoversettelsen ikke var noe særlig. Selvfølgelig er de gamle de mest konservative, men å lage en nyversjon er ikke det samme som å slette den forrige. Det kommer an på hvor mange som tar i bruk den. Men synsing fra gamle mennesker er bare synsing.

Siterer Kakashi sensei:
Byr meg egentlig lite siden jeg sjeldent hører på julemusikk. Men føler det er bra at det kommer et alternativ til de kristne julesangene for de som ønsker det.


Når man ikke har alternativ til julesanger som gjerne skal synges uansett, er det bra at det kommer sanger man kan synge uten å nevne noe man ikke vil ha et forhold til. Sånn sett er dette positivt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
All gudetro = Overtro ! Og har ingen ting i vårt globale storsamfunn å gjøre.
Det fører med seg krig, hat, hjernevask og tortur over alt hvor det har fått spre seg.
Det har det gjort i all tid.

Et hvert argument med religiøst innhold i NOE form for debatt, Uansett tema kan ALDRI, og må ALDRI bli tatt til følge. Det er useriøst. Verden vil aldri gå framover hvis dette får fortsette.
Jorden ER ikke 6000 år gammel !
Jesus VAR ikke "Guds" sønn !
Bibel og Koran ER IKKE hellige skrifter.

Den såkalte "uskyldige barnetro" er med på å rettferdig gjøre ugjerninger utført av estremister.
Kun når vi har et totalt sekulært verdenssamfunn kan vi begynne å seriøst snakke om fred på jord.
Før den tid er det en umulighet.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
All gudetro = Overtro ! Og har ingen ting i vårt globale storsamfunn å gjøre.
Det fører med seg krig, hat, hjernevask og tortur over alt hvor det har fått spre seg.
Det har det gjort i all tid.

Et hvert argument med religiøst innhold i NOE form for debatt, Uansett tema kan ALDRI, og må ALDRI bli tatt til følge. Det er useriøst. Verden vil aldri gå framover hvis dette får fortsette.
Jorden ER ikke 6000 år gammel !
Jesus VAR ikke "Guds" sønn !
Bibel og Koran ER IKKE hellige skrifter.

Den såkalte "uskyldige barnetro" er med på å rettferdig gjøre ugjerninger utført av estremister.
Kun når vi har et totalt sekulært verdenssamfunn kan vi begynne å seriøst snakke om fred på jord.
Før den tid er det en umulighet.


Helt enig. Religion har holdt verden tilbake i tusenvis av år. Med så mye informasjon rundt oss er det nesten skammelig at folk fremdeles kan ta 2000 år gamle fantasibøker fra ørkenen bokstavelig. Heldigvis er det ikke så mange kreasjonister i Norge, men i USA er dette et veldig reelt problem. Hele 35% av landet tror jorda er 4-6000 år gammel, og at Noah's ark er en historisk hendelse. De tror på snakkende slanger, jomfrufødsel og gjennoppståing fra de døde før de tror på evolusjon. Patetisk er det eneste ordet jeg finner passende for en så ynkelig gjeng.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Siterer Marlboro Red:
All gudetro = Overtro ! Og har ingen ting i vårt globale storsamfunn å gjøre.
Det fører med seg krig, hat, hjernevask og tortur over alt hvor det har fått spre seg.
Det har det gjort i all tid.

Et hvert argument med religiøst innhold i NOE form for debatt, Uansett tema kan ALDRI, og må ALDRI bli tatt til følge. Det er useriøst. Verden vil aldri gå framover hvis dette får fortsette.
Jorden ER ikke 6000 år gammel !
Jesus VAR ikke "Guds" sønn !
Bibel og Koran ER IKKE hellige skrifter.

Den såkalte "uskyldige barnetro" er med på å rettferdig gjøre ugjerninger utført av estremister.
Kun når vi har et totalt sekulært verdenssamfunn kan vi begynne å seriøst snakke om fred på jord.
Før den tid er det en umulighet.


U mad bro? Kan ikke si meg enig i det du skriver med unntak av et par punkter som alle med mer enn en hjerne celle burde skjønne. Synes det blir feil at noen skal fortelle andre hva som er hellige bøker, eller hva de skal tro på.
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Jeg ser på meg selv som en ateist. Det er sjeldent jeg tror på Gud for å være ærlig. Det er litt vanskelig å tro også etter alt som skjer rundt om i verden.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
At mye av det religioner påstår er både usant og latterlig skal jeg ikke legge skjul på, men religion har for mange en svært viktig funksjon: å tilby håp. For folk som ikke har det like ålreit kan det være veldig godt å ha et håp om at ting kan bedre seg, og det skal i alle fall ikke jeg ta fra dem. Så lenge landet styres sekulært skal folk få tro så mye de orker for min del.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer dr peace:
Det verste er at jeg ikke generaliserer i så stor grad. De fleste kristne ER veldig overlegne og fordømmende mot andre, på samme måte som muslimer er hissige. Joda, det er en stereotyp, men det er en basert på en sannhet.


Kom igjen, det der er bare intellektuelt uærlig.
Som ateist så begrunner man ståstedet sitt med empiriske fakta og rasjonell tankegang. Denne påstanden du kommer med her har ingen av delene, men er kun en høyst subjektiv mening som mest sannsynlig er basert på dine egne observasjoner. Ikke la ditt åpenbare hat mot religion skygge for et ellers rasjonelt og sunt sinn.

Siterer Jack the Lack of Crack:
At mye av det religioner påstår er både usant og latterlig skal jeg ikke legge skjul på, men religion har for mange en svært viktig funksjon: å tilby håp. For folk som ikke har det like ålreit kan det være veldig godt å ha et håp om at ting kan bedre seg, og det skal i alle fall ikke jeg ta fra dem. Så lenge landet styres sekulært skal folk få tro så mye de orker for min del.


Enig. Noen mennesker har vansker med å akseptere den virkeligheten ateismen presenterer. De er tydeligvis ikke interesserte i å vite hva som faktisk er sannheten, og vender bevisst hodet mot med døve ører, og vil heller leve komfortabelt i en egen-konstruert boble av uvitenhet. Men, hei, hvem er jeg til å dømme andre? Man skal få lov til å skjerme seg fra virkelighetens sanne ansikt om man velger det. Hvis en komfortabel løgn gjør ens liv mer betydelig og meningfullt så får det bare være, så lenge det ikke går på bekostning av andre så klart. Kunnskap, toleranse og gjensidig respekt er verdier vi ikke får nok av.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Kom igjen, det der er bare intellektuelt uærlig.
Som ateist så begrunner man ståstedet sitt med empiriske fakta og rasjonell tankegang. Denne påstanden du kommer med her har ingen av delene, men er kun en høyst subjektiv mening som mest sannsynlig er basert på dine egne observasjoner. Ikke la ditt åpenbare hat mot religion skygge for et ellers rasjonelt og sunt sinn.


I min hverdag må jeg konversere med flere kristne daglig. Og mitt intrykk er at 8-9/10 av disse har generelt en ganske fordømmende holdning mot alle som ikke har samme tankegang som dem. Og omtrent alle muslimer jeg møter er svært aggressive når det kommer til religion. Jeg tenkte likt som deg for bare et år siden, at man ikke skal gre alle med samme kam, og at man ikke skal la noen få dårlige eksempler representere hele religionen, men jeg har innsett at enkelte stereotyper faktisk stemmer litt for ofte. Kristne er generelt ganske overlegne. Muslimer er generelt ganske hissige.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Siterer dr peace:
I min hverdag må jeg konversere med flere kristne daglig. Og mitt intrykk er at 8-9/10 av disse har generelt en ganske fordømmende holdning mot alle som ikke har samme tankegang som dem. Og omtrent alle muslimer jeg møter er svært aggressive når det kommer til religion.


Personlig erfaring korrelerer nødvendigvis ikke med den objektive sannheten. To milliarder mennesker er kristne, mens det finnes omtrent 1.6 milliarder muslimer i verden. Av en som visstnok skal basere seg på rasjonell tankegang og empiriske fakta ser du vel selv at det er intellektuelt uærlig av deg å generalisere en så stor gruppe mennesker med dine egne personlige erfaringer.

Siterer dr peace:
Jeg tenkte likt som deg for bare et år siden, at man ikke skal gre alle med samme kam, og at man ikke skal la noen få dårlige eksempler representere hele religionen, men jeg har innsett at enkelte stereotyper faktisk stemmer litt for ofte.


Greit, du prøvde å ha et objektivt syn på saken til du ble lei, og gikk heller over til den letteste løsningen; å generalisere. Det er ikke lett å være rettferdig, gutt.

Siterer dr peace:
Kristne er generelt ganske overlegne. Muslimer er generelt ganske hissige.


Deg om det.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Citerer dr peace:I min hverdag må jeg konversere med flere kristne daglig. Og mitt intrykk er at 8-9/10 av disse har generelt en ganske fordømmende holdning mot alle som ikke har samme tankegang som dem. Og omtrent alle muslimer jeg møter er svært aggressive når det kommer til religion.

Personlig erfaring korrelerer nødvendigvis ikke med den objektive sannheten. To milliarder mennesker er kristne, mens det finnes omtrent 1.6 milliarder muslimer i verden. Av en som visstnok skal basere seg på rasjonell tankegang og empiriske fakta ser du vel selv at det er intellektuelt uærlig av deg å generalisere en så stor gruppe mennesker med dine egne personlige erfaringer.

Citerer dr peace:Jeg tenkte likt som deg for bare et år siden, at man ikke skal gre alle med samme kam, og at man ikke skal la noen få dårlige eksempler representere hele religionen, men jeg har innsett at enkelte stereotyper faktisk stemmer litt for ofte.

Greit, du prøvde å ha et objektivt syn på saken til du ble lei, og gikk heller over til den letteste løsningen; å generalisere. Det er ikke lett å være rettferdig, gutt.

Citerer dr peace:Kristne er generelt ganske overlegne. Muslimer er generelt ganske hissige.

Deg om det.




Selvsagt baserer jeg holdninger til en viss grad på personlige erfaringer! Hvem gjør ikke det? Jeg har erfaring med kulturen, hvordan i helvete skal jeg ellers komme med en personlig mening? Hvordan kan du ha en mening om noe som helst når man ifølge deg IKKE kan basere det på personlige erfaringer? Skjønner du hvor idiotisk det høres ut?
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Det er greit at man generaliserer når man diskuterer, men det blir noe annet å gjøre det på individnivå. Hvis man er dogmatisk i tankegangen, ser man etter den oppførselen man leter etter for å få den bekreftet. Når man ser noe annet enn det som forventes, legger man mindre merke til det. Slike holdninger kan bli selvoppfyllende profetier. Hvis man bestandig møter spesielle mennesker med spesielle holdninger, er det klart at de reagerer like fordomsfullt tilbake. Begge får da «bekreftet» sitt syn. Statistikk er en ting, men statistikken er basert på en begrenset gruppe enkeltindivider. Svært sjeldent finnes gjennomsnittsmennesket i slike statistikker.

Dette får man nok høre mange nok ganger som det er, men det kan ikke annet enn gjentas. Fordommer fører til hat som kan utvikle seg til noe mye verre. Jeg snakker generelt og ikke direkte til deg, dr peace. Samtidig er kan det være vanskelig å være tolerante overfor utolerante mennesker, men det hjelper i hvert fall ikke å svare med samme mynt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Thorn:
Noen mennesker har vansker med å akseptere den virkeligheten ateismen presenterer. De er tydeligvis ikke interesserte i å vite hva som faktisk er sannheten, og vender bevisst hodet mot med døve ører, og vil heller leve komfortabelt i en egen-konstruert boble av uvitenhet.


Jeg aksepterer slike mennesker, men helt ærlig er jeg usikker på om jeg respekterer en slik holdning.

Selv er jeg en agnostisk ateist. Tror jeg på Gud? Nei. Kan jeg være sikker på at han ikke finnes? Selvsagt ikke. Et annet svar ville i mine øyne vært trangsynt og tåpelig. Ingen kan vite noe sånt.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Siterer dr peace:
Selvsagt baserer jeg holdninger til en viss grad på personlige erfaringer! Hvem gjør ikke det? Jeg har erfaring med kulturen, hvordan i helvete skal jeg ellers komme med en personlig mening? Hvordan kan du ha en mening om noe som helst når man ifølge deg IKKE kan basere det på personlige erfaringer? Skjønner du hvor idiotisk det høres ut?


Kverulerer du med vilje nå eller?
Du tror tydeligvis at dine observasjoner og erfaringer rettferdiggjør din svartmaling av milliarder av mennesker. Hvis ikke det tilsier en overlegen holdning så vet ikke jeg. Selvfølgelig påvirker våre erfaringer synspunktene våre, vi er tross alt mennesker. Vi klarer ikke å være objektive og upartiske til en hver tid, uansett hvor mye vi vil. Følelsene våre overfaller ofte logisk og rasjonell tankegang. Poenget mitt er at personlig erfaring ikke nødvendigvis korrelerer med sannheten, eller det som er rett. Man kan ha en mening, de fleste har det, men det faktum at man har en mening gjør den ikke mer eller mindre riktig. Erfaring er kun ett kakestykke av kaken vi kaller kunnskap.

Om det har noe å si så ble jeg truet med kniv en kveld på byen, av en gruppe mørkhuda muslimske gutter. De ville ha telefonen og lommeboken min, men vennene mine dukket heldigvis opp, så de valgte å stikke av. Rent erfaringsmessig sier denne episoden meg at mørkhuda muslimer er noen voldelige, ynkelige og kriminelle mennesker, men jeg vet heldigvis at det er langt ifra sannheten, ei er det rettferdig av meg å påtvinge deres idiotiske handlinger på andre mennesker med samme tro og hudfarge.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!