Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Religion og Gud og sånt


Jeg har egentlig vært veldig nøytral når det gjelder troen på Gud. Jeg vil så gjerne tro på Gud, men jeg har sett og hørt så mye fucked up at troen min på Gud bare minsker vært år. Så jeg vet ikke helt for å være ærlig.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
  • Los
  • Los
Og jeg ler høyest. For all den tro dere legger i religion og alt det vonde dere sprer med det dere mener "gjør verden bedre" kommer ikke til å hjelpe når dere plutselig innser at livet burde vært levd for oss som lever, og all jobb for å nå et etterliv som ikke er annet enn absolutt ingenting i all evig tid vil være for ingenting.

Og alt det fryktelige mennesker finner på å si, gjøre og tenke om og med hverandre blir knust av et univers som ikke bryr seg det minste om mennesker, og ikke vet vi finnes.

Ahhh... Hehehehe.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Og jeg ler høyest. For all den tro dere legger i religion og alt det vonde dere sprer med det dere mener "gjør verden bedre" kommer ikke til å hjelpe når dere plutselig innser at livet burde vært levd for oss som lever, og all jobb for å nå et etterliv som ikke er annet enn absolutt ingenting i all evig tid vil være for ingenting.

Og alt det fryktelige mennesker finner på å si, gjøre og tenke om og med hverandre blir knust av et univers som ikke bryr seg det minste om mennesker, og ikke vet vi finnes.

Ahhh... Hehehehe.

Skriv en bok om det og pass på at fedoraen ikke vokser fast i hodebunn.
  • 0
Hei jeg tror ikke på gud
vis jeg skriver rart er det fordi jeg har dyslekis
  • 0
Siterer GisleHavstein:
Hei jeg tror ikke på gud


Da er du for første gang iblant flertallet, ifølge ny undersøkelse:
http://www.vl.no/nyhet/første-gang-flertall-tror-ikke-på-gud-1.702540

(edit: her må du kopiere lenken selv, tydeligvis.

Har visst at ateisme har vokst mye, men jeg trodde dette punktet hadde kommet for lenge siden. Nå er det endelig her, hvis vi skal stole på denne undersøkelsen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Har visst at ateisme har vokst mye, men jeg trodde dette punktet hadde kommet for lenge siden.


Dette forundra meg ganske kraftig når jeg først så slike saker begynne å dukke opp. Nå er ikke jeg fra et veldig stort sted, men tror jeg aldri har hatt venner eller familie som identifiserer seg som kristne, selv på barne- og ungdomsskolen var det kun de få særingene som var oppriktig troende. Jeg veit derimot at det er mer vanlig å identifisere seg selv som troende i byene, i og med at det gjerne er der de mer kristne skolene ligger. Skulle fortsatt tro at andelen ikke-troende var høyere, spesielt blant de yngre generasjonene.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Dette forundra meg ganske kraftig når jeg først så slike saker begynne å dukke opp. Nå er ikke jeg fra et veldig stort sted, men tror jeg aldri har hatt venner eller familie som identifiserer seg som kristne, selv på barne- og ungdomsskolen var det kun de få særingene som var oppriktig troende. Jeg veit derimot at det er mer vanlig å identifisere seg selv som troende i byene, i og med at det gjerne er der de mer kristne skolene ligger. Skulle fortsatt tro at andelen ikke-troende var høyere, spesielt blant de yngre generasjonene.


Mange er personlig kristne. Jeg kjente ingen som var spesielt kristne før jeg begynte på universitetet. Nå kjenner jeg mange som kaller seg kristne, og jeg fant etter hvert ut at foreldrene min også er det, selv om jeg aldri har hatt noen religiøs oppvekst. Når det gjelder de nye bekjente, er mange av dem gift, eller de skal gifte seg. Det synes jeg er utrolig merkelig at så unge folk plutselig skal ha en livsledsager, men det er vel en del av tradisjonen. Kan ha noe å gjøre med at det å være kristen er mer akseptert forbi ungdommen og at folk har tenkt seg litt mer om. Men samtidig blir det færre som tror på gud. Merkelig det der.

Det står forresten i artikkelen at unge menn er de som tror minst på gud. Og jeg vil tro at unge folk generelt havner i samme kategori. Men det spirer fortsatt, om enn med nyere tradisjoner (heldigvis). Og ikke heldigvis. Borte er null sex før ekteskapet (rart det der) og avholdsbevegelsen. Å være kristen er et tomt begrep. Det eneste felles er vel troen på den kristne guden i en eller annen forstand, så kan man velge og vrake. Heldigvis er anti-homofiligreiene mer borte nå, selv om den dessverre finnes.

Som du sier kan det kanskje ha noe med byen å gjøre. På bygda er det bare hedninger.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Da er du for første gang iblant flertallet, ifølge ny undersøkelse:
http://www.vl.no/nyhet/første-gang-flertall-tror-ikke-på-gud-1.702540


Deprimerende at dette ikke skjedde for flere tiår siden.

Siterer remote:
Jeg kjente ingen som var spesielt kristne før jeg begynte på universitetet.


Interessant anekdote. De aller fleste seriøse studier om temaet viser jo at antallet religiøse går betydelig ned blant de med høyere utdanning.

Siterer remote:
Kan ha noe å gjøre med at det å være kristen er mer akseptert forbi ungdommen og at folk har tenkt seg litt mer om.


Skremmende å tenke seg at noen kan bli religiøse etter å ha «tenkt seg mer om».

Siterer remote:
Det står forresten i artikkelen at unge menn er de som tror minst på gud.


Dette er tilfellet med all tro på det overnaturlige og andre alternative forklaringsmåter. Tendensen er særlig sterk i forhold til alternativ "medisin", som er tungt kvinnedominert. Vet ikke om jeg har sett noen overbevisende studier som forsøker å forklare hvorfor det er slik. Det ville være meget interessant, i hvert fall.

Siterer remote:
Å være kristen er et tomt begrep. Det eneste felles er vel troen på den kristne guden i en eller annen forstand, så kan man velge og vrake.


Absolutt. Jeg har inntrykk av at mange har store problemer med å akseptere en virkelighet uten noe mer, noe større enn seg selv, og at de derfor vender seg mot utbredte alternativer. For oss i den vestlige verden blir dermed kristendommen det naturlige valget, selv om disse personene ikke er strengt kristne på noen måte. Slike personer kjennetegnes også veldig ofte av at de har påfallende overfladisk kunnskap om religionen de identifiserer seg med.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Skremmende å tenke seg at noen kan bli religiøse etter å ha «tenkt seg mer om».


Ta det med litt klype salt. Det kan godt hende de er oppvokst i en kristen familie, men vært litt i skapet helt til de føler seg trygg på troa.

Siterer Ole-Christian:
Dette er tilfellet med all tro på det overnaturlige og andre alternative forklaringsmåter. Tendensen er særlig sterk i forhold til alternativ "medisin", som er tungt kvinnedominert. Vet ikke om jeg har sett noen overbevisende studier som forsøker å forklare hvorfor det er slik. Det ville være meget interessant, i hvert fall.


Ja, tror det har noe med saken å gjøre. Kvinner må kanskje ha det litt mer behageligere, også når det gjelder metafysikk.

Siterer Ole-Christian:
Slike personer kjennetegnes også veldig ofte av at de har påfallende overfladisk kunnskap om religionen de identifiserer seg med.


Ja, noen undersøkelser har jo vist at ateister vet mer om religion enn de religiøse.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Tetrahydrocannabinol har en fascinerende effekt på umodne hjerner!!
Det fremkaller geniale ideer som å konvertere til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Tetrahydrocannabinol har en fascinerende effekt på umodne hjerner!!
Det fremkaller geniale ideer som å konvertere til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.


For noen er det sikkert en rar tanke at åndelighet faktisk har sine strukturer i hjernen, men hvor ellers skal de komme fra, liksom?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
For noen er det sikkert en rar tanke at åndelighet faktisk har sine strukturer i hjernen, men hvor ellers skal de komme fra, liksom?

Vet ikke hva jeg skal svare her.. Har selvsagt ingen ambisjoner om å konvertere til den dummeste religionen som noen gang har eksistert. Må slutte å ta alt du hører seriøst
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
sheryl crow er mora mi
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Vet ikke hva jeg skal svare her.. Har selvsagt ingen ambisjoner om å konvertere til den dummeste religionen som noen gang har eksistert. Må slutte å ta alt du hører seriøst


Det jeg sier er fortsatt sant om du troller eller ikke. Det finnes et sted i hjernen som gir vedkommende åndelige opplevelser om det blir stimulert.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Det jeg sier er fortsatt sant om du troller eller ikke. Det finnes et sted i hjernen som gir vedkommende åndelige opplevelser om det blir stimulert.

Er nok fordi vi blir peppret med falsk informasjon. Kirker og religion og den slags har en ganske stor global innflytelse. Vi vil så gjerne tro at det finnes en høyere makt der ute som. Disse symptomene er ikke instinktelig, det er noe vi utvikler som et resultat av inntrykk og omgivelser.

Beklager om jeg støtet noen religiøse folk nå, men for helvete.. Årstallet er 2016, på tide å bli voksen
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Er nok fordi vi blir peppret med falsk informasjon. Kirker og religion og den slags har en ganske stor global innflytelse. Vi vil så gjerne tro at det finnes en høyere makt der ute som. Disse symptomene er ikke instinktelig, det er noe vi utvikler som et resultat av inntrykk og omgivelser.


Du må like Blasfunny på facebook. Synes siden er utrolig morsom. Dawkins inn i skolen, også.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
På bygda er det bare hedninger.


*Tar et ekstra godt grep om Mjølnir-smykket rundt halsen min og klatrer tilbake opp i treet jeg kom fra*
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Sitat fra dagens KRLE-time: "Jeg er kristen, men tror også på Vishnu".
Skal si vi er blitt litt av et flerkulturelt samfunn.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Sitat fra dagens KRLE-time: "Jeg er kristen, men tror også på Vishnu".
Skal si vi er blitt litt av et flerkulturelt samfunn.


"Jeg er vegetarianer, men spiser også ytrefilet."

Neida, men det er faktisk mulig om man tillater seg å ta noen teologiske friheter. Første bud lyder som følger:

You shall have no other gods before Me.

Så lenge man holder Gud øverst, så går det fint å tro på de andre.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
Siterer Glorfindel:
Sitat fra dagens KRLE-time: "Jeg er kristen, men tror også på Vishnu".
Skal si vi er blitt litt av et flerkulturelt samfunn.


Så du har endelig bestemt deg for å bli ferdig med videregående?
  • 0
Siterer Jeppzki:
Så du har endelig bestemt deg for å bli ferdig med videregående?


Tryhard Jetzki ass.

Men nei. Dette var nok 4. klasse som jeg selv underviser i.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Tryhard Jetzki ass.

Men nei. Dette var nok 4. klasse som jeg selv underviser i.


Buhu! Kan du ikke kalle meg Jeppzki, Glorfindel? Du vet hvor mye du sårer meg når du skriver Jetzki!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!