Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Bør russefeiringen avskaffes eller ikke?


Selv ser jeg ikke poenget med russefeiringen og mener det burde avskaffes. Derimot er det forstålig at noen liker en slik feiring og jeg synes at man skal kunne beholde tradisjonen, men den burde begrenses. Så lenge de holder seg til loven har ikke jeg noe særlig i mot det.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Uansett hva man syns om russefeiringen, går den vel egentlig ikke an å avskaffe. De som holder liv i den er stort sett privatpersoner (+ russebutikkene), og det å gå ut og forby spesielle typer bukser og biler går vel strengt tatt langt forbi den grensen de fleste vil tillate at staten griper inn. En lov mot å gå i rød (eller andre farger) arbeidsbukse og drikke på hverdager i noen uker det året man er avgangselev høres helt absurd ut i mine ører. Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov, og da kan man vel heller ikke nekte dem å gjøre det.

Derfor er det uaktuelt å avskaffe russefeiringen og denne diskusjonen er egentlig død.
  • 0
Siterer The-gamer:
Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov, og da kan man vel heller ikke nekte dem å gjøre det.


Nå vel. Synes ofte jeg leser om russen som har gjort et eller annet ulovlig. Hærverk, trusler etc. Det å drikke på en hverdag og gå rundt i røde klær er ikke ulovlig i seg selv, men det er mye ulovlige aktiviteter rundt russen hvert år.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Nå vel. Synes ofte jeg leser om russen som har gjort et eller annet ulovlig. Hærverk, trusler etc. Det å drikke på en hverdag og gå rundt i røde klær er ikke ulovlig i seg selv, men det er mye ulovlige aktiviteter rundt russen hvert år.

De tingene russen gjør som går utover norsk lov kan jo fint anmeldes. Dessuten er ikke disse handlingene representativt for hele russefeiringen, men for enkeltpersoner, og bør straffes deretter. Hvis en person bryter loven, skal personen selvfølgelig straffes for det. Men ikke feiringen personen er med og feirer.

En holdningskampanje hadde både vært mer på sin plass, og faktisk gjennomførbart.
  • 0
Hell no! skjønner at det er mange russ som går rundt og gjør hærverk og er enig i at det kan gjøres noen begrensninger og at de personene som gjør de ulovlige tingene skal straffer men selve feiringen nooo! folkens det er opplevelse for livet, har aldri hatt det så gøy i mitt liv og det skal sies at jeg gjorde ingenting som brøt loven.
"So now i'm getting taken away... Good bye, Rukia nee-san... Good bye, Inoue-san... Good bye, to all the C-cups I never met" -kon
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg drikker ikke.. Og gjorde det ikke i hele russetiden. Kjærsten min drakk heller ikke, også en god kamerat av oss som også ikke drakk. Vi hang jo selvfølgelig med folk som drakk, og vi hadde det like gøy Om ikke gøyere da, vi hadde jo ikke noen restitusjons krav på morgenen etter så vi kunne være russ fra tidelig morgen til sen kveld hehe.

Drikking trenger slett ikke være en del av det for at det skal være gøy Så en begrensing av alkoholinntak skader ikke russetiden
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer heljar:
Citerer The-gamer:
Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov, og da kan man vel heller ikke nekte dem å gjøre det.


Nå vel. Synes ofte jeg leser om russen som har gjort et eller annet ulovlig. Hærverk, trusler etc. Det å drikke på en hverdag og gå rundt i røde klær er ikke ulovlig i seg selv, men det er mye ulovlige aktiviteter rundt russen hvert år.


Det er mye ulovlige aktiviteter også rundt mange andre grupper hvert år...
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Den burde avskaffes, russer er bare en form for gagnstere, og jeg hater gangstere.
  • 0
Mener at russefeiringen bør flyttes til etter eksamen, ikke avskaffes...
led meg ikke inn i fristelser, jeg går selv!
  • 0
Siterer torleif:
Det er mye ulovlige aktiviteter også rundt mange andre grupper hvert år...


Det kan jeg være enig i. Men når han presterer å skrive "Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov...". Kunne ikke jeg la den gå uimotsagt.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Nå vel. Synes ofte jeg leser om russen som har gjort et eller annet ulovlig. Hærverk, trusler etc. Det å drikke på en hverdag og gå rundt i røde klær er ikke ulovlig i seg selv, men det er mye ulovlige aktiviteter rundt russen hvert år.


Det der er feil å si. At russer gjør kriminelle ting så er jo det ingen unnskyldning å være russ. Det at man er russ er likevel ikke noe som skal være relevant selv om man bryter loven. Det er det samme som måten mange amerikanske husmødre forholder seg til voldelige videospill: At drittunger som dreper femti tusen mennesker gjør det fordi de er gamere. Ikke fordi de er skada i hodet generelt. Noe som selvsagt er helt tåpelig, og det er like tåpelig i dette tilfellet. Russ og deres kultur er ikke en kriminell organisasjon eller noe som helst i den duren og oppfordrer ikke til kriminelle handlinger på noen som helst måte, og jeg syntes det blir feil å da lage en sammenheng mellom kriminelle og russ.
www.steinskog.me
  • 0
Siterer Schass:
Det der er feil å si. At russer gjør kriminelle ting så er jo det ingen unnskyldning å være russ. Det at man er russ er likevel ikke noe som skal være relevant selv om man bryter loven. Det er det samme som måten mange amerikanske husmødre forholder seg til voldelige videospill: At drittunger som dreper femti tusen mennesker gjør det fordi de er gamere. Ikke fordi de er skada i hodet generelt. Noe som selvsagt er helt tåpelig, og det er like tåpelig i dette tilfellet. Russ og deres kultur er ikke en kriminell organisasjon eller noe som helst i den duren og oppfordrer ikke til kriminelle handlinger på noen som helst måte, og jeg syntes det blir feil å da lage en sammenheng mellom kriminelle og russ.


Jeg sier ikke at russen er kriminell. Jeg har vel heller aldri brukt ordet kriminell i noen som helst form i noen av innleggene mine i denne tråden. Jeg ville bare kommentere påstanden om at "Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov..". Synes det var en såpass hårreisende påstand at den måtte kommenteres. Synes jeg leser hvert år om ulike russ som har gått over streken og gjort ulovlige ting.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Skjønner ikke poenget med å være russ. Folk feirer deres 13års utdanning med å drikke seg fulle og drite i eksamener? Yes, there blows 13 years worth of education. Skulle egentlig vært russ i år, med har bare boikotta det.
"So you all wanna be like me, right!? I've got it then! We'll reproduce me throughout all of Japan! All you women out there, come to Takamura! I'll give you my sperm! In twenty years, Japan will be crawling with me! " - Takamura
  • 0
Siterer Majesty:
Citerer Zyrocz en burde avskaffes, russer er bare en form for gagnstere, og jeg hater gangstere.
http://scienceblogs.com/insolence/facepalm.jpg


For en gangs skyld er jeg enig med Majesty

Jeg synes ikke russefeiringen burde avskaffes, men jeg deltar ikke i den heller. Jeg synes hele opplegget er idiotisk. Men det er sikkert fordi jeg i min dumme underbevissthet vil gå imot strømmen eller noe annet idiotisk, så ikke følg mitt eksempel. Bli russ, drikk deg dritings og ha det gøy.
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Jeg gleda meg til å være russ lenge, og det var jo gøy på sitt vis. Nå er dette riktignok noen år siden, og har siden den gang sett at fokuset har kommet enda mer over på drikking og rølping. Fett nok det, men synes poenget bør være å sosialisere seg, og komme tettere sammen etter endt utdanning. Ikke drikke mest mulig, flest mulig dager. Innrømmer glatt at jeg selv også var en av de som var med på alt av festligheter, og innrømmer like glatt at jeg skule ønske jeg gjorde mer utav det i form av feiring, ikke bare drikking. Russ nå for tiden dreier seg om å drikke, og det er en holdning som har blitt skapt over tid. Etter noen år med utdanningspause og jobbing har jeg nå startet høyere utdanning, der hadde vi tilsvarende russetid de to FØRSTE ukene, for å finne på ting sammen og bli kjent. Dette resulterte selvfølgelig i fester, men ikke i russetilstand. Mer for å bli kjent og være sosiale.

Poenget mitt er følgende: Det er helt greit med alkohol i russetiden, så lenge utviklingen ikke går over til russetid i alkoholen... Fokuset er og blir feil, men jeg mener det er en trend som kan snu. Ikke nødvendigvis nå, men senere. Mange organisasjoner prøver seg med kampanjer for holdningsskaping, dessverre blir mye av dette for formanende, og avfeies som forsøk på propaganda. Skap heller holdninger tidligere, slik at en ser frem til å feire endt skolegang, ikke til å drikke halve Mai!
Post proelia praemia bitches!
  • 0
Siterer peterernoob:
Selvsagt. Man burde kunne stå for, og være stolt, av de valgene en tar i livet. Det er dessuten meget positivt å ikke dytte i seg større mengder rusmidler.


Så du kan være stolt av at du runker to ganger om dagen hvis dette er et av disse valgene du tar i livet?
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Sithlord:
Citerer Majesty:Citerer Zyrocz en burde avskaffes, russer er bare en form for gagnstere, og jeg hater gangstere.
http://scienceblogs.com/insolence/facepalm.jpg

For en gangs skyld er jeg enig med Majesty

Jeg synes ikke russefeiringen burde avskaffes, men jeg deltar ikke i den heller. Jeg synes hele opplegget er idiotisk. Men det er sikkert fordi jeg i min dumme underbevissthet vil gå imot strømmen eller noe annet idiotisk, så ikke følg mitt eksempel. Bli russ, drikk deg dritings og ha det gøy.


Det jeg sa var jo bare helt usaklig da. Men jeg kommer nok aldri til å bli russ, hvorfor? Fordi alle andre skal bli det, og jeg hater alle andre...
  • 0
Siterer Zyrocz:
Det jeg sa var jo bare helt usaklig da. Men jeg kommer nok aldri til å bli russ, hvorfor? Fordi alle andre skal bli det, og jeg hater alle andre...


*Bildet Majesty postet*
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0
Siterer Zyrocz:
Det jeg sa var jo bare helt usaklig da. Men jeg kommer nok aldri til å bli russ, hvorfor? Fordi alle andre skal bli det, og jeg hater alle andre...

*Leter opp linken jeg brukte tidligere i dag*
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
*Fant den* http://scienceblogs.com/insolence/facepalm.jpg

Men Zyrocz, bare fordi du hater alle andre betyr ikke at russefeiringene bør avskaffet. "Avskaff denne russefeiringen! En dude ved navn Zyrocz hater det!"

Prøver ikke å være frekk eller noe, men litt teit at du vil at det skal avskaffet bare fordi noen folk du hater vil bli russ
  • 0
Siterer Zyrocz:
Fordi alle andre skal bli det, og jeg hater alle andre.


Anti-konformist?
  • 0
Dere må vel forstå at jeg ikke er særlig seriøs?
Har ikke noe særlig imot russer, det er bare at det er veldig mange skader knyttet til det russene gjør pågrunn av at enkelte overdriver. Det blir litt sånn som raketter på nyttårsaften, noen skader seg selv og andre, derfor er det blitt ulovlig. Og da mener jeg det er litt rart at russene får holde på uansett. Virker litt hyklerisk av staten
  • 0
Siterer Zyrocz:
Dere må vel forstå at jeg ikke er særlig seriøs?
Har ikke noe særlig imot russer, det er bare at det er veldig mange skader knyttet til det russene gjør pågrunn av at enkelte overdriver. Det blir litt sånn som raketter på nyttårsaften, noen skader seg selv og andre, derfor er det blitt ulovlig. Og da mener jeg det er litt rart at russene får holde på uansett. Virker litt hyklerisk av staten


Russen er enklere å hakke på fordi de er uniformert, hehe. På nyttårsaften er det jo "folk flest" som er idioter..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer heljar:
Citerer torleif:
Det er mye ulovlige aktiviteter også rundt mange andre grupper hvert år...


Det kan jeg være enig i. Men når han presterer å skrive "Russen gjør jo faktisk ingenting som går over norsk lov...". Kunne ikke jeg la den gå uimotsagt.

Russen gjør ikke det, enkeltpersoner gjør det. Dessuten straffes disse personene for det på lik linje med andre mennesker, så ser ikke helt problemet med det.

Det jeg kan være enig med er at russestyret burde la være å oppfordre til hemningsløs drikking og slike ting. En omfattende holdningskampanje i forkant av og under feiringen hadde vært mer på sin plass.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!