Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hva skal du stemme på under valget 09?


Siterer Andreas-fox:
Lyge-Jens.

Tror du virkelig Siv Jensen klarer å innføre det himmelriket hun lover? Null skatt, mere penger, bedre skoler, bedre veier, bedre eldreomsorg og bedre alt? Det er lett å love når man er i opposisjon, men langt i fra like lett å utføre. F.eks eldreomsorgen. FrP har lovet bot og bedring der, men de gir absolutt null forklaring på hvordan de skal gjøre det. Og med politikken de fører kan jeg vanskelig se hvordan de kan gjøre det.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Jeg er enig med det meste du sier Majesty, FRPs pengepolitikk er en smule (ikke bare en smule, et helt brød, merkelig. Det går ikke ann å styre et land uten skatt. Men, nå har de Rødgrønne fått prøvd seg, innvandringen er rekordhøy, veiene er av laber kvalitet, eldre får ikke komme inn på sykehjem osv. Det er for dårlig og jeg sier ikke at FRP kommer til å gjøre alt rett, men slik de Rødgrønne har regjert i 4 år, er ikke holdbart.
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Så du kunne stemt på Demokratene, NorgesPatriotene og Vigrid (dersom du hadde bodd i Buskerud)?


Jeg skrev da vitterlig stortingspartiene
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg er imot mappevurdering iallefall.


Det er forsåvidt jeg også, personlig tror jeg karaktersystemet er tilnærmet det beste man kan ha i skolevesenet. Likevel lever vi i et samfunn der det må åpnes for nye alternativer, dette for ikke å strande i det gamle. Vi må konstant utfordres med nye idèer og tanker for å fremme en utvikling. Om mappevurdering går gjennom vil jeg stille meg bak det og se resultater, man må ikke være for kritisk til noe man egentlig ikke vet hvordan slår ut.

Enig i strategist ang. lærerutdanning, dette noe partiet Venstre fokuserer sterkt på. Bredere og bedre utdanning på lærerne istedetfor frukt på skolen. Kunnskap er den største ressursen, vi trenger kunnskap for å forvalte alle de andre ressursene. Kunnskapsgrunnlaget legges i skoleverket.

Tror jeg stemmer Venstre
  • 0
Siterer Kronasje:
Det er forsåvidt jeg også, personlig tror jeg karaktersystemet er tilnærmet det beste man kan ha i skolevesenet. Likevel lever vi i et samfunn der det må åpnes for nye alternativer, dette for ikke å strande i det gamle. Vi må konstant utfordres med nye idèer og tanker for å fremme en utvikling. Om mappevurdering går gjennom vil jeg stille meg bak det og se resultater, man må ikke være for kritisk til noe man egentlig ikke vet hvordan slår ut.
Her er jeg helt uenig. Det største problemet i norsk skole er når byråkrater sitter på sitt store kontor i Kunnskapsdepartementet og kaster seg på hver miste lille pedagogiske mote og slenger ut reformer i hytt og pine. Da blir elevene prøvekaniner slik som 90-kullet og til dels mitt eget 91-kull. Byråkratene sitter der trygt og godt og har fullført sin skolegang, mens elevene rammes hardt. Det skolen trenger er ro og tid til gradvis utvikling samt å venne seg til den inneværende reformen, ikke nye reformer til stadighet som lærerne må sette seg inn i. Det blir endringer kun for endrings skyld. I skolen gjelder ikke "forandring fryder".
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Til tema "lærerutdanning":
Finland har siden 70-tallet krevd masternivå fra alle lærere, nuff said, i grunn. Hos dem var dette det som skulle til for å øke statusen til yrket, i tillegg sikre den faglige kvaliteten (ettersom de kraftig begrenset antall institusjoner som fikk utdanne lærere) til lærerne.

Kall meg gjerne jålete, men om noen spør meg hva jeg utdanner meg til sier jeg lektor og ikke lærer, for å presisere at jeg ikke er en slabbedask med 3 i norsk og matte. xD
  • 0
Siterer Medli:
Kall meg gjerne jålete, men om noen spør meg hva jeg utdanner meg til sier jeg lektor og ikke lærer, for å presisere at jeg ikke er en slabbedask med 3 i norsk og matte. xD
Skjønner deg godt. Og Finnland har en av Europas beste skoler. Til og med Pakistan har skjønt ting når det gjelder skolepolitikk og pedagogikk som vi i vesle Norge ikke fatter. På mange områder har de en bedre skole enn Norge.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Andreas-fox:
Har bare hørt sentrale SV-folk uttale det.


Jeg har aldri hørt noe slikt. Det blir uansett irrelevant for hele debatten til du faktisk underbygger det med noen kilder. Det blir ivhertfall irrelevant til SVs skolepolitikk før de faktisk har det i valgprogrammet.

Siterer Strategist:
Dette er noe man må jobbe mot.


Noen ganger hjelper det ikke å ha intensjonen om å jobbe mot noe. Faktum er at barn tar seg veldig nær av saker, og jo tidligere de får et slag i trynet, jo mer sitter det. Barn som blir stemplet som ikke bare "rampete", men også dum i tidlig alder (dvs.barneskolen), kommer til å ha en tøff skolegang. De kommer eventuelt til å gi alle andre en tøff skolegang. Se for deg hvor lett det blir å holde harmonien i en 5.klasse der halvparten av unga føler at de ikke får til noe av det de skal. Slik jeg ser det, trenger de aller fleste barn på barneskolen å høre "Du gjorde det ikke så bra på denne prøven, men det er ikke så farlig. Vi har ennå masse tid til å jobbe med det du sliter i.", ikke en streng 1er slengt i fjeset. Tanker om kjeft fra foreldre og et sugent karakterkort kan bli altfor mye for en så ung person. Kanskje et fåtall kommer til å nyte disse karakterene, men man kan da vitterlig ikke tilpasse et skolesystem som er for alle etter det klare mindretallet.

Siterer Strategist:
Vi trenger folk til å jobbe på Narvesen også. Vi kan ikke bare importere innvandrere med masterstudium fra hjemmlandet som ikke er gyldig i Norge. Jeg blir enda mer trist når jeg ser svært høyt utdannede vaskehjelper med bakgrunn fra midtøsten.


Så du tror at det er en fare for at det en dag skal utdannes for mange? At samfunnet får for mye kompetanse? Jesus. Det burde selvsagt jobbes for at så mange som overhode mulig får seg en utdannelse. I verste fall kommer vi til å ha førskolelærere som barnehageassistenter. Så fælt det ville vært.

Siterer Strategist:
Faktum er at mange får hele læringsprosessen ødelagt fordi systemet jobber mot dem.


Faktum er at enda flere ville fått læringsprosessen ødelagt, om skolen hadde blitt som du ønsket.

Hvis man kan si at folk som ikke takler den virkelige verden med karakterer og press, ikke fortjener en utdannelse, kan man også si at de som ikke klarer å tilegne seg kunnskap i dagens skole heller ikke fortjener en utdannelse. Man kan ikke forvente at alt skal bli lagt til rette for deg, bare fordi du er smart. Livet handler om mer enn å være smart.

Siterer Strategist:
Det betyr ikke at vi bør legge videre hindre i veien for de smarte. Hvorfor kan vi ikke satse på både de ressurssterke og de ressurssvake. Vi trenger både leger og vaskehjelper.


Nei, men det betyr heller ikke at vi bør legge videre hindre i veien for de dumme. Det er viktig å finne en balansegang. Slik jeg ser det, er det å starte med karakterer på ungdomsskolen (som faktisk er ganske tidlig det og) den riktige balansegangen.

Siterer Strategist:
Men uten leger hjelper det ikke mye med all verdens sykepleiere. Uten penger i statskassa hjelper det ikke mye med tomme sykehusbygg.


Så du mener at dagens skolesystem ikke produserer verken leger eller folk som putter penger i statskassa...? Faktum er at kravene til å bli lege i Norge er ganske så høye, noe som tyder på stor konkurranse om plassene. Vi kan dermed trygt si at det ikke er et problem med at skolesystemet i Norge ikke produserer nok folk som er kapable til å bli leger. Problemet er nok heller alle de folka som dropper ut av skolen så tidlig.

Siterer Strategist:
Hvem sier at vi ikke kan gi oppmerksomhet til begge grupper. Vi kan tilogmed minske ressursene brukt på smarte elever om vi legger systemet til rette, gir dem oppgaver, og lar dem være i fred til de er ferdige.


Jeg har aldri sagt det. Det er godt mulig at det er bra å gi de flinke elevene en mer tilpasset opplæring, men det er ikke det debatten handler om. Du mente at man skulle legge karakterer over på alle. Det innebærer også de svake elevene. Man tilpasser altså hele skolen etter de smarte elevene. Det kan knapt kalles å gi oppmerksomhet til begge grupper. Slik jeg ser det, er det nok mye bedre å tilpasse opplæringen mye mer til hver enkelt elev, slik at alle grupper blir fornøyde. Problemet er bare ressurser.

Sorry for det seine svaret. Har vært opptatt med å kjøre råe biler, drikke masse skompa, være kjemperik og bange glamourbabes.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Siterer peterernoob:
Jeg har aldri hørt noe slikt. Det blir uansett irrelevant for hele debatten til du faktisk underbygger det med noen kilder. Det blir ivhertfall irrelevant til SVs skolepolitikk før de faktisk har det i valgprogrammet.


Siterer http://arkiv.sv.no/politikken/rapporter/dbaFile68730.html:
Mappevurdering er en vurderingsform som innebærer at elevene dokumenterer hva de lærer mens de lærer det, og at et utvalg av arbeidene blir vurdert ved slutten av opplæringsløpet. SV mener derfor at mappevurdering kan erstatte dagens sentralt gitte avgangsprøver.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Blablabla


Takk skal du ha for kilden. Det er noe annet enn å ha "hørt at noen folk har sagt det".

Dette er uansett en ufattelig unyansert tolkning fra din side. Beskrivelsen din tar for seg tanken SV har om eksamen (ikke karakterer, eksamen) på en utrolig ensidig måte. Det er dessverre slik nesten all politisk diskusjon her i Norge har endt opp.

Jeg skal dog ikke bruke så fryktelig mye tid på akkurat det. Jeg er nemlig enig i at eksamen er en nyttig ting å ha. Det er motiverende å ha en skremmende og obligatorisk eksamen å jobbe mot.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Siterer peterernoob:
Faktum er at barn tar seg veldig nær av saker, og jo tidligere de får et slag i trynet, jo mer sitter det.
Dette rammer da i like stor grad faglig sterke elever som faglig svake. Når sterke elever finner ut at de må vente på de svakere så er dette like frustrerende for disse.

Siterer peterernoob:
Barn som blir stemplet som ikke bare "rampete", men også dum i tidlig alder (dvs.barneskolen), kommer til å ha en tøff skolegang.
Brorparten av mobbeofrene i norsk skole er faglig sterke elever.

Siterer peterernoob:
Slik jeg ser det, trenger de aller fleste barn på barneskolen å høre "Du gjorde det ikke så bra på denne prøven, men det er ikke så farlig. Vi har ennå masse tid til å jobbe med det du sliter i.", ikke en streng 1er slengt i fjeset.
"Du gjorde det ikke så bra på denne prøven. Du fikk en ener. Men vi har et godt utprøvd og pedagogisk gjennomtenkt opplegg der vi går igjennom dette flere ganger gjennom året slik at vi er sikre at alle får det med seg, så om du jobber hardt og flittig så skal vi hjelpe deg slik at du klarer dette innen enden av året."
Også sterke elever har nytte av at lærdom innprentes flere ganger, bare de ikke må høre det samme regnestykket omigjen hver dag i tre uker i strekk.

Siterer peterernoob:
Tanker om kjeft fra foreldre og et sugent karakterkort kan bli altfor mye for en så ung person.
Siterer peterernoob:
Faktum er at enda flere ville fått læringsprosessen ødelagt, om skolen hadde blitt som du ønsket.
Hvorfor skulle norske unger være så mye mer skjøre enn for eksempel franske?

Siterer peterernoob:
Kanskje et fåtall kommer til å nyte disse karakterene, men man kan da vitterlig ikke tilpasse et skolesystem som er for alle etter det klare mindretallet.
Jeg er overbevist om at ALLE vil ha godt av et slikt system. Ikke bare faglig. Det vil også være positivt for modningsprosessen å få et synlig ansvar for egen læring og takle tilbakemeldinger.

Siterer peterernoob:
Så du tror at det er en fare for at det en dag skal utdannes for mange? At samfunnet får for mye kompetanse? Jesus.
Nei. Jeg prøver bare å si at alle jobber er viktige og at også arbeidslivet trenger mangfold. Det er bedre å rette alle inn mot der de vil egne seg best i arbeidslivet enn å tro at vi kan opplære 100% til fysikere og leger, noe som kanskje vil ende i at alle er kapable til sykepleieryrket, men ingen kan være leger eller fysikere.

Siterer peterernoob:
Det burde selvsagt jobbes for at så mange som overhode mulig får seg en utdannelse.
Helt enig.
Siterer peterernoob:
I verste fall kommer vi til å ha førskolelærere som barnehageassistenter.
Men ikke alle gidder å bry seg om utdanningen sin. Vi kan ikke bare skipe dem gjennom skolen og betale for en dyr utdanning hvis de ender opp på hjørnet av Karl Johans Gate likevel. Etter et visst punkt må de bare få seile sin egen sjø. Før den tid må vi rette maksimal innsats med holdningskampanjer og godt læremiljø for at de ikke skal falle av. Det må settes krav, men stilles hjelpende ressurser lett tilgjengelig.

Siterer peterernoob:
Hvis man kan si at folk som ikke takler den virkelige verden med karakterer og press, ikke fortjener en utdannelse, kan man også si at de som ikke klarer å tilegne seg kunnskap i dagens skole heller ikke fortjener en utdannelse.
Men hvem av disse er det da viktigst og lettest å hjelpe? De som gir blanke, eller de som gjør en innsats selv om de bare får materialene de trenger. Og hvorfor kan vi ikke bare gjøre vårt beste for begge grupper? Jeg tror ikke at noen ikke vil klare å takle karakterer om det legges til rette for dem og de hjelpes. Men om vi satser 1 milliard på de svake bør vi også kunne avse 1 milliard til de faglig sterke (men justert utifra prosentandel).

Siterer peterernoob:
Man kan ikke forvente at alt skal bli lagt til rette for deg, bare fordi du er smart.
Man kan ikke forvente at alle skal leie deg gjennom livet om man ikke er smart heller.

Siterer peterernoob:
Så du mener at dagens skolesystem ikke produserer verken leger eller folk som putter penger i statskassa...?
Jo, men slik jeg ser det vil SV ta dagens system enda videre i den gale retningen det er på vei.

Siterer peterernoob:
Faktum er at kravene til å bli lege i Norge er ganske så høye, noe som tyder på stor konkurranse om plassene. Vi kan dermed trygt si at det ikke er et problem med at skolesystemet i Norge ikke produserer nok folk som er kapable til å bli leger.
Siden når ble antall skoleplasser talende for behovet i bransjen? Det trengs flere leger enn det som utdannes i Norge.

Siterer peterernoob:
Problemet er nok heller alle de folka som dropper ut av skolen så tidlig.
Og disse rettes det allerede massive tiltak mot. Men når noen ikke ønsker å jobbe for egen mat på bordet er det vanskelig å gi dem hjelp til selvhjelp.

Siterer peterernoob:
Du mente at man skulle legge karakterer over på alle. Det innebærer også de svake elevene. Man tilpasser altså hele skolen etter de smarte elevene.
Er det bevist at dette er så fryktelig ille for de svakere elevene da? Jeg tror det vil gagne begge grupper.
Siterer peterernoob:
Slik jeg ser det, er det nok mye bedre å tilpasse opplæringen mye mer til hver enkelt elev, slik at alle grupper blir fornøyde. Problemet er bare ressurser.
Ja. Det beste ville vært en 100% perfekt lærer per elev.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Et godt poeng Strategist, nå er jeg en del av 90 kullet selv og har opplevd eksperimenteringen first hand. Tenker på innføring av skolePC'er, ungdomsskole med baser istedet for vanlige klasserom osv. Faktum er at mange er misfornøyd med karaktersystemet og velger derfor å utfordre det med nye tanker og idèer. Dette er positivt i den forstand at et nytt og bedre system kan plutselig dukke opp. Jeg er enig i at forutsigbarhet i skolevesenet er viktig, ting må ikke endres på for mye. Likevel, om noen kommer med et relevant forslag ang. noe de mener burde endres, må man høre på deres poenger og prøve å se det fra deres side. Dette er ikke noe jeg sier for å være "politisk korrekt", selv om det kanskje virker sånn. Mappevurdering kan, for alt vi vet, virkelig funke i Norge.

Nå tror jeg igrunn ikke det selv og personlig ville jeg stemt for et nedstrippet karaktersystem pluss innføring av hyppigere testmåter for elever. Jeg tenker ikke bare på prøver, men fremlegg, innleveringer, små tester og prøver. Ideelt burde hver lærer ha 5-6 karakter på hver elev, per termin. Dette er litt mer likt systemet de bruker i USA, der karakterene er en hel del "snillere", men testene kommer hyppigere. Grunnlaget for å sette standpunktkarakter vil være enklere å forholde seg til, spesielt for elever. Om en lærer har såpass mange referansepunkter for å sette en helårskarakter, skal det godt gjøres at karakterene blir riv ruskende gal. I tillegg er jeg for å fjerne plussene og minusene på karakterskalaen. 1-6, enkelt og greit.

  • 0
ser det er mange her som stemmer på FRP.
typisk lettlurte unger.
dere kommer til å angre stort hvis de kommer til makta.
det abslutt beste for landet er en rød regjering, uten SV.
  • 0
er du for at alle vanlige folk skal få det verre, og de rike bedre ( f.eks. sutrekoppen Stein E. Hagen ) så stem på FRP og H.
FRP har fin eldre politikk, men det er bare på papiret.
Høyre er litt bedre. de sier de skal ruste opp skolene haha, hva skjedde forige gang de satt i regjering.
da sa de akkuratt det samme, og nå holder skolene på og forfalle helt
og nå skylder de alt på AP.
AP er et bra parti, det store minuset er at de har SV på slep.
det er tross alt bra sånn så vi har det i dag.
vi kunne vært et fattigt land nå, hvis FRP hadde styrt.
Bush styrte omtrent sånn som FRP, og se hvordan det har godt.
  • 0
Du kan ikke si at "se hva som skjedde med skolen sist gang Høyre satt i regjering." Nå har De rødgrønne hatt makten i 4 år, er det blitt bedre?

OG om det er typisk lettlurte unger å stemme SV, ja, da må ca 30% av folket på de fleste meningsmålinger være små unger da?
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Siterer kenny00:
Bush styrte omtrent sånn som FRP, og se hvordan det har godt.
Jeg er ingen tilhenger av FRP, men de to eksemplene der kan ikke sammenlignes. Først og fremst fordi FRP aldri har sittet ved makten. For det andre fordi selv demokratene i USA er langt til høyre for FRP på de fleste områder.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Selv de konservative her til lands er på grensen til liberale i USA. Så vidt jeg forstår
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Andreas-fox:
OG om det er typisk lettlurte unger å stemme SV, ja, da må ca 30% av folket på de fleste meningsmålinger være små unger da?

SV ligger på en stødig 7% og høyere på de fleste meningsmålinger.
  • 0
Siterer Kronoz:
Selv de konservative her til lands er på grensen til liberale i USA. Så vidt jeg forstår


Og takk og lov for det
En Fuego!
  • 0
På samtlige valgtester jeg tar blir jeg høyre.

Når det gjelder offentliggjøring av nasjonale prøver, ser jeg egentlig ikke hva som er problemet. (Merk at jeg ikke tenker at individuelle prøver skal sammenlignes, for eksempel at Sebastian er 4. dårligst i landet) Er de offentliggjort, kan en jo bare sammenligne resultater fra skole til skole, kommune til kommune og fylke til fylke. Da kan man med en gang se hvor man trenger å stramme inn, og eventuelt skyte inn litt mer midler. (Ikke at jeg tror penger pr. enkelt elev har så mye å si for ferdigheter..)

Dette med homofile par som ønsker å få hjelp fra sykehus til å lage unger synes jeg også er litt idiotisk. Om de absolutt ønsker å få tak i unger får de gjøre det på en naturlig måte. Det var de selv som ønsket å ikke være hetro, og da får de vel ta følgene av det og ikke forvente å "trylle" inn unger i magen sin ved hjelp av sprøytesperm. (Tenker på lesber nå.) Da kan de heller finne seg en kjekk type, god kompis, eller bruke fantasien. Adoptering er vel også en mulighet, selv om jeg personlig ikke ville likt å vært ungen til to damer eller to menn. Skulle jeg liksom spurt mor om hvordan en motor fungerer? (Selvsagt finnes det damer som kan mye om motorer, for eksempel Ragish, men dere ser teininga.)

Innvandringspolitikken mener jeg også er for streng. (Selvsagt har vi norsker godt av et litt andre kulturer også, men vi kan da få gå ned karl johann uten å føle at vi er midt i pakistan eller noe. Satt litt på spissen, men kan nok bli realitet om vi ikke snart begynner å lære av våre Danske naboer.) og at Mullahkreker sendes med første fly til Irak.

*Argumenter mot dette ønskes*

Følte bare for å reflektere litt rundt dette

(Nå postet jeg dette i to tråder, men var litt mer liv i denne..)
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Siterer -sebastian-:
...Det var de selv som ønsket å ikke være hetro...


Denne kommentaren gjorde meg sint. Man velger ikke hvilken seksualitet man har, det er noe man er født med!
  • 0
Burde vel heller sagt at det var de som ønsket å inngå partnerskap. Tror forresten også at det ikke bare er noe man er medfødd. Har nok litt med oppvekst/miljø osv. også.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
For å avspore litt så mente grekerne at mennesket var sendt til jorda i 2 deler. Du kan se det for deg slik:

De fleste typer mennesker er halvt kvinne og halvt mann og ved skapelse blir den ene delen revet av. Du bruker så resten av livet ditt på å finne den andre halvdelen og inngå partnerskap med. Tegningene viser en mannekropp som står med rygg i rygg med en kvinnekropp.

De andre typene er da kvinnekropp mot kvinnekropp og mannekropp mot mannekropp. Når delene skilles (skapelse) starter man å søke etter sin andre halvdel.

Relevansen til dette innlegget var for å si at t.o.m folk som levde for tusenvis av år anerkjente homofili som noe medfødt. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg skal tro, men det er nok mange faktorer som spiller inn.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer -sebastian-:
Det var de selv som ønsket å ikke være hetro, og da får de vel ta følgene av det og ikke forvente å "trylle" inn unger i magen sin ved hjelp av sprøytesperm.

Du gir uttrykk for at homofili er et valg, noe det ikke er.
  • 0
Man er ikke pålagt å inngå et partnerskap heller, da. Det kan du velge selv om du har lyst.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!