Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Svineinfluensaen is back!


De som latterliggjorde opphausingen rund pandemien for et par måneder siden vil kanskje ønske å revurdere sitt standpunkt nå som det annslås at nærmere 100 000 kan være smittet i Storbritannia og spredningen er i full ferd med å entre Norge. Det skremmende med sykdommen er at den rammer hardest de som er tilsynelatende unge og friske. Eldre mennesker anntas derimot å ha delvis restimmunitet fra tidligere pandemier med lignende struktur på viruset.

Ifølge britiske aviser ser prognosene nå dystre ut for landet og over halvparten av landets ungdommer vil kunne rammes av sykdommen. Man anntar at dette vil medføre oppimot 22 000 dødsfall. Nå foreslår eksperter at alle britiske skoler holdes stengt etter skoleferien for å motvirke spredningen av viruset.

Hva synes du om utviklingen? Har du forandret holdning til viruset og de som advarte mot pandemien?
Vil det ha noen virkning å holde skolen stengt?

Jeg bare spør
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
De som latterliggjorde opphausingen rund pandemien for et par måneder siden vil kanskje ønske å revurdere sitt standpunkt nå som det annslås at nærmere 100 000 kan være smittet i Storbritannia og spredningen er i full ferd med å entre Norge.

Ekstrem opphausing er negativt uansett. Det kan medføre panikktilstander som igjen kan medføre at flere dør. F.eks ved at sykehusansatte nekter å møte opp på jobb eller liknende.

Siterer Strategist:
Vil det ha noen virkning å holde skolen stengt?

Har ingen kompetanse til å spå noe her. Men mynter og sedler er også blant de mest farlige smittekildene (slik jeg har forstått) og rimelig umulig å gjøre noe med. Så spredning i stor skala vil nok forekomme uansett.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Den har vel hatt stor framgang nokså lenge no, så det er jo ikkje akkurat nye nyheiter

Men uansett tvilar eg på at skulane kjem til å stengjas her...
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer sersjant drittsekk:
Ekstrem opphausing er negativt uansett. Det kan medføre panikktilstander som igjen kan medføre at flere dør. F.eks ved at sykehusansatte nekter å møte opp på jobb eller liknende.
Ja. Selvsagt. Jeg er enig i at mediene dro det alt for langt i starten. Men de offisielle talspersonene mener jeg at holdt advarslene på et fornuftig nivå.

Siterer torleif:
Men uansett tvilar eg på at skulane kjem til å stengjas her...
Ja, det er vel for mye å håper på...
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer sersjant drittsekk:
Ekstrem opphausing er negativt uansett. Det kan medføre panikktilstander som igjen kan medføre at flere dør. F.eks ved at sykehusansatte nekter å møte opp på jobb eller liknende.

Du setter ikke akkurat stor tillitt til sykehusansattes følelse av plikt - jeg mener det der var et særdeles tynt argument. På generell basis tror jeg vi kan si at det nok ikke vil mangle sykehusansatte uansett.
  • 0
Siterer LuXe:
Ja. Selvsagt. Jeg er enig i at mediene dro det alt for langt i starten. Men de offisielle talspersonene mener jeg at holdt advarslene på et fornuftig nivå.


Det er jeg enig i. Svineinfluensa er erklært en pandemi og vil kunne smitte svært mange mennesker. Den vil ikke være like dødelig som spanskesyken, men den vil kunne midlertidig slå ut en betydelig del av befolkningen, ikke så veldig ulikt de årlige influensaepidemiene som rammer Norge hvert år, bortsett fra denne sprer seg raskere og rammer flere. Så det er viktig å ikke få panikk, men man skal ikke underslå advarslene heller
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer LuXe:
Du setter ikke akkurat stor tillitt til sykehusansattes følelse av plikt - jeg mener det der var et særdeles tynt argument. På generell basis tror jeg vi kan si at det nok ikke vil mangle sykehusansatte uansett.

Det er kanskje ikke helt realistisk i Norge, men det er ikke utenkelig i en del land - de samme som ville blitt rammet verst om epidimien virkelig tok av.

Uansett, det var bare et (kanskje litt ekstremt) eksempel på at å skremme vettet av folk flest bare gjør vondt verre.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer sersjant drittsekk:
Det er kanskje ikke helt realistisk i Norge, men det er ikke utenkelig i en del land - de samme som ville blitt rammet verst om epidimien virkelig tok av.

Akkurat i de tilfellene er nok selve infrastrukturen og det faktum at alle smittemuligheter derfor eksponensiellt øker spredningdshastighet en mye større trussel enn at de ansatte skremmes - andre land eller ei; det er ikke den ledende trusselen og jeg tviler på om det gjør vondt værre i noen merkbar grad.
  • 0
Siterer michae2109:
Den vil ikke være like dødelig som spanskesyken, men den vil kunne midlertidig slå ut en betydelig del av befolkningen, ikke så veldig ulikt de årlige influensaepidemiene som rammer Norge hvert år, bortsett fra denne sprer seg raskere og rammer flere.


mhm...? spres ikke tilsvarende influensasykdommer spredt med dråpesmitte, eller mener du at prosessen fra ett menneske til et annet går fortere?. Hvert år dør omtrent tusen pers. av influensa hvert år i Norge. Av disse tusen dødsfallene har de aller fleste grunnsykdommer som en slags "komponent" itillegg til influensaen (kols, asthma, luftveisinfeksjoner etc.), som gjør at man stiller ekstra svakt iforhold til at man klarer å takle enda en sykdom som influensa.

Forskjellen mellom den vanlige sesonginfluensaen og den nye, H1N1, kommer av at nytt virus som ingen er så og si ingen immune imot. Sesonginfluensa er forårsaket av virus som likner en del på hverandre fra år til år, noe som gjør at flere blir immune imot - grunnet av tidligere sykdom fra et liknende virus fra før. Dette kan vare i flere år fremover...
  • 0
Siterer Nero The Elder:
mhm...? spres ikke tilsvarende influensasykdommer spredt med dråpesmitte, eller mener du at prosessen fra ett menneske til et annet går fortere?.


Klønete formulert grunnet lite bakgrunnskunnskap fra meg

Siterer Nero The Elder:
Forskjellen mellom den vanlige sesonginfluensaen og den nye, H1N1, kommer av at nytt virus som ingen er så og si ingen immune imot. Sesonginfluensa er forårsaket av virus som likner en del på hverandre fra år til år, noe som gjør at flere blir immune imot - grunnet av tidligere sykdom fra et liknende virus fra før. Dette kan vare i flere år fremover...


Dette er hovedårsaken til at det rammer flere (ikke raskere, min feil det) enn vanlig sesonginfluensa.
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Et problem med denne opphausingen er at veldig mange tror at de har svineinfluensa, selv om de ikke har det. Hvis alle med en kraftig forkjølelse rusher til nærmeste sykehus i full panikk, kan det hindre behandlingen av de som faktisk har sykdommen. Det som dog skal sies, er at svineinfluensaen bare er spesielt farlig for kids.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Siterer LuXe:
det er ikke den ledende trusselen

Det var heller ikke poenget mitt. Å drive med skremselspropaganda kan føre til at folk blir halvveis hypokondriske og urimelige, som igjen kan påvirke infrastrukturen i et land. Jeg har selvsagt ingenting imot at det oppfordres til forsiktighet og sånt.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Et av de store sjokkene ved denne influensapandemien har vært at de døde hittil i overraskende mange av tilfellene har vært tilsynelatende unge og friske mennesker uten øvrige komplikasjoner som normalt ville øke risikoen betraktelig for å dø av influensa.

Det virker også som om mange eldre har noe vanskeligere for å bli smittet, noe man anntar kan skyldes restimmunitet.

Selve smitten er nok ellers ikke spesiellt aggressiv overfor unge, men relativt i forhold til eldre kan det hittil synes som om dette kan bli en liten overvekt. Først og fremst er det et større problem at de yngre generasjoner kan bli slått ut i stort anntall, noe som vil ramme viktige samfunnsfunksjoner.

Siterer JTB:
Er det egentlig noen vaksine som vil beskytte deg helt mot svineinfluensaen?
De har akkurat begynnt tester på mennesker med de vaksinene som nå er utviklet. Den skal helst masseproduseres iløpet av høsten.

Norge blir kritisert sterkt for ikke å ha et eneste eget produksjonsannlegg. Vi er derfor avhengige av å betale oss inn i kø hos de store produsentene. Om en virkelig katastrofal pandemi skulle ramme en gang i fremtiden og vi står like ubeskyttet som nå, uten egne produksjonsannlegg kan vi risikere at landene der legemiddelselskapene har sine produksjonsannlegg velger å legge beslag på annleggene og vaksinene for å sørge for at landets egne innbyggere får vaksine først, og at de ikke sendes ut av landet. Slik kan Norge bli stående kritisk lenge i kø.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
2 av kompisene mine har nettopp fått svineinfluensa da de var i syden..Kjipe greier :/
De sa jeg hadde uvanlig høy IQ. Jeg hadde ingen anelse om hva IQ var, men siden de smilte, smilte jeg tilbake.
  • 0
Skal til London neste uke
Fabelaktig!
  • 0
Siterer JTB:
Ifølge en VG annonse er det ikke de "unge og friske" som vil bli lettest smittet.
http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=564254
Men det vil bli sinnsykt mange som blir smittet uansett.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=564361
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Faen, dette blir for mye. Jeg skal bli eremitt.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
You make it sound so scary.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Tusener av mennesker dør av diverse sykdommer overalt i "den rike verden" hver dag. Hvor mange mennesker har dødd av svineinfluensansen? 20? Halvparten av disse var meksikanere? Vask hendene regelmessig og ikke host/bli hostet på, så tror jeg ikke svineinfluensaen er noe verdt din oppmerksomhet. Joda, influensaen er selvsagt noe vi må forebygge i tillefelle spredning, men jeg er temmelig sikker på at det finnes mye verre sykdommer av større viktighet i vårt samfunn. Terror-fremstillingen (som Strategist nå herlig demonstrerer) hjelper ikke til mer enn å bryte ned samfunnet. Snakka med en kompis som bor i Canada. Jævelen var så redd at han vurderte å forfalske en sykemelding til skolen helt til, vel, han ikke var redd lenger.

Anngående spredning så er det i mine øyne så og si umulig å forebygge, dersom det er noe som det er mulighet for at skjer. Den eneste rasjonelle løsningen er en vaksine, eller eventuelt å overtale folk til å begynne å vaske hendene og slutte å hoste på hverandre. Forutenom det ser jeg ikke på dette som noe verdt å skrike ut i media om. Greit tema, da.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer sersjant drittsekk:
Det var heller ikke poenget mitt. Å drive med skremselspropaganda kan føre til at folk blir halvveis hypokondriske og urimelige, som igjen kan påvirke infrastrukturen i et land. Jeg har selvsagt ingenting imot at det oppfordres til forsiktighet og sånt.

Nja, jeg vil heller hevde at befolkningens potensiale til å bli hypokondriske og paranoide vil være et produkt av infrastrukturen og ikke motsatt - slik at forutsetningene for videre spredning styrkes, og allerede ligger der slik at en eventuell "opphausing" ikke påviker spredningens økning merkbart.
  • 0
vel, jeg ble ikke angrepet av basillene i løpet av dagene jeg var i England. Hørte også at de tenkte å stenge skolene på grunn av større utbrudd, men det ble det ikke noe av siden de sier det ikke spiller noe særlig rolle hvis utbruddet likevel blir stort....sier statsministeren
  • 0
Du spør i åpningsposten om mitt syn på svineinfluensaen har forandret seg, og jeg kan svare at, ja, ja, det har den. Mitt syn på svineinfluensaen har snudd 180º i forhold til min første oppfatning av situasjon. For akkurat nå tar jeg det helt rolig i forhold til sykdommen. Jeg tar det hele med knusende ro, og ofrer det ikke en tanke med mindre jeg får ordet skjøvet opp i ansiktet.

Av det jeg har lest i medier om saken er svineinfluensaen er variant av vanlig influensa, noe som forsåvidt er å forvente utifra navnet, men jeg leser også at svineinfluensaen er en mild variant av vanlig influensa. Svineinfluensa er langt farligere for de med allerede svekket immunforsvar, på samme måte som en vanlig influensa. Jeg har per dags dato ikke lest noe om at unge mennesker står i større fare for at svineinfluensaen er "ekstrem" enn eldre er, men det kan også skyldes at jeg ikke leser VG. Jeg leser ikke VG pga. tvilsom argumentering, dårlige skribenter over hele fjøla, uinteressante artikler og tekster som gjør at jeg sitter igjen med null tiltro til avisen. Men det får være et diskusjonstema for en annen gang.

Jeg synes måten media håndterer svineinfluensa på er svært negativ, de bygger utvilsomt opp til en skrekktilstand, iallefall for de som ikke er istand til å tenke rundt saken på egenhånd. Når til og med vår egen helseminister Bjarne Håkon Hanssen går ut og sier at Norge i verste fall kan se opptil flere hundretusener av dødsfall som direkte konsekvens av denne influensaen - nei, da synes jeg ikke det håndteres riktig. Det er selvfølgelig veldig viktig å drive opplysning av folket angående denne sykdommen, men det bør legges fram på riktig måte, ikke slik som vår kjære helseminister så fint ordla seg. Den gangen hans kommentar ble sendt på TV... Vel, det skremte "livskjiten" av meg.


- Noe jeg fokuserer en del på i lys av alt mediakjøret rundt svineinfluensa: Fugleinfluensa. Dette er også en sykdom som ble opptalt gang på gang i media, med store muligheter til å komme hit til Norge, og at denne sykdommen kunne legge nærmest hele verden øde. Nå i ettertid kan jeg ikke huske å ha lest om mer enn ett dødsfall.

Med alt dette i fokus, velger jeg å ta svineinfluensaen med knusende ro. Så kan jeg begynne å uroe meg hvis det eskalerer.
Square Enix.
  • 0
Siterer Zechez:
Jeg har per dags dato ikke lest noe om at unge mennesker står i større fare for at svineinfluensaen er "ekstrem" enn eldre er, men det kan også skyldes at jeg ikke leser VG
Vel. Jeg har heller ikke opplysningen fra VG, men fra legemiddeltidskrift og fra leger (direkte). Så jeg velger å stole på opplysningen.

Jeg vil påstå at jeg heller ikke er spesielt redd for å bli rammet av svineinfluensaen. Vil selvsgt helst slippe å ligge syk i mange dager, men sjansene for å dø er minimale, på tross av at det kan virke som om jeg er i den mest utsatte aldersgruppen. Det høye tallet på unge, friske som er døde, kan rett og slett skyldes at det er så mange flere av disse som får sykdommen i utgangspunktet, noe som gjør at statistikkene ikke ser så veldig skremmende ut alikevel. Men at store deler av den norske infrastrukturen kan rammes, hvis sykdommen rekker å få skikkelig fotfeste i Norge, er en reell fare.

Jeg deler heller ikke dine tanker om HelseHansens utspill til media, men er delvis enig i at noen medier har presentert uttalelsene hans på en overdramatisk måte.

Min forestående utenlandsreise blir likevel ikke avlyst pga svineinfluensa såfremt jeg har et ord med i laget.

Jeg var mer interessert, da jeg lagde denne tråden, i å finne ut hvordan holdningen her på forumet er, og ble positivt overrasket over at ingen her er panikkslagne eller skremt. Likevel mener jeg at vi må ta sykdommen på alvor, og innse at lille Norge ikke alltid vil være skjermet fra dødelige naturkatastrofer.

Siterer Zechez:
Så kan jeg begynne å uroe meg hvis det eskalerer.
I Storbritannia ble 100 000 smittet bare iløpet av denne uken. Forrige uke var det 50 000. Jeg vil påstå at det eskalerer raskt. Jeg for min del ønsker iallefall å unngå å pådra meg smitte, rett og slett fordi jeg ikke tror det er noe særlig behagelig. Faren for å dø er så og si ikkeeksisterende.

Lagt til 2009-07-24 13:51:
Siterer Zechez:
Nå i ettertid kan jeg ikke huske å ha lest om mer enn ett dødsfall.
Det dør stadig folk av den i sør-øst-asia, men det er nå en epidemi og ingen pandemi.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Zechez:
Av det jeg har lest i medier om saken er svineinfluensaen er variant av vanlig influensa, noe som forsåvidt er å forvente utifra navnet, men jeg leser også at svineinfluensaen er en mild variant av vanlig influensa.


Svineinfluensaen er enkelt og greit en blanding av vanlig menneskeinfluensa, influensa hos griser og fugleinfluensa.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har heller ikke opplysningen fra VG, men fra legemiddeltidskrift og fra leger (direkte). Så jeg velger å stole på opplysningen.

Ah, da er det absolutt noe det er verd å legge vekt på. Samtidlig er det, som du sier, er mulighet at antallet unge som blir smittet ikke blir satt opp imot antallet.

Siterer Strategist:
Jeg var mer interessert, da jeg lagde denne tråden, i å finne ut hvordan holdningen her på forumet er, og ble positivt overrasket over at ingen her er panikkslagne eller skremt. Likevel mener jeg at vi må ta sykdommen på alvor, og innse at lille Norge ikke alltid vil være skjermet fra dødelige naturkatastrofer.

Hehe, joda, jeg synes å huske en sykdom ved navnet svartedauden som herjet litt i Norge for ca. 660 år siden. Norge er overhodet ikke skjermet for diverse sykdommer fra omverdenen, så vi gjør nok lurt i å respektere sykdommen og å ta den på alvor.

Dersom svineinfuelsaen kommer til Norge, så vil alle og enhver som blir smittet være avhengig av Norges helsevesen og dets kompetanse. Så jeg lurer på, kan vi stole på Norges helsevesen dersom sykdommen treffer Norge? Jeg har personlig kun gode opplevelser med sykehus og behandling, jeg har da kommet i live ut døren hver gang jeg har tatt en tur innom. Men det betyr ikke at andre her har opplevd sykehusene og helsevesenet på samme måte. Så jeg er spent på hva andre tror om den saken?

Samtidlig, så har Norge etter det jeg vet kjøpt inn åtte og en halv million av disse vaksinene mot svineinfluensaen, som visstnok skal være to per innbygger. Er det bevist at denne vaksinen fungerer?

Siterer The Heretic:
Svineinfluensaen er enkelt og greit en blanding av vanlig menneskeinfluensa, influensa hos griser og fugleinfluensa.

Ok. Finner det spennende hvordan de velger å kalle sykdommen svineinfluensa, dersom det er en slik blanding.
Square Enix.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!