Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Burde dop være lovlig?


Siterer Perien:
Les det som er skrevet av trådstarter her, samt andre kommentarer. Spesielt den nokså lange på side 2

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1457058/tittel/narkotik
a-et-helhjertet-innlegg/side/1


Leste trådstarters innlegg. Ganske fornuftig, men ikke så prinsippfast.
Livet er en seksuelt overført sykdom med 100 % dødelighet
  • 0
Som noen nevnte tidligere i tråden, er cannabis, eller marihuana mindre avhengighetsdannede og mindre helsefarlig enn alkohol. Ved å lage te av marihuana er helseskadene nesten ikke-eksisterende. Alkohol ble lovlig i sin tid pga. press under avholdstidene i Norge, hvor det forekom så mye brenning og farlig sprit i undergrunnen, at regjeringen ga etter og gjorde den lovlig. I dag er vi vant med alkohol, selv om den påfører mange skader. Derfor er den blitt en del av vår kultur, og alment akseptert. Selv om cannabis fører til en mildere og mer fredlig rus enn alkohol, er ikke nordmenn kjent med den, og dermed i typisk norsk ånd, ville gått bananas om stoffet hadde blitt legalisert. Vi klarer jo ikke en gang kontrollere drikkinga vår, tar an helt ut i helgene, og drikker oss sønderfulle i syden.. Jeg vil ikke en gang tenke på hva som hadde skjedd om cannabis hadde blitt lovlig. Fra et helseperspektiv, er det kanskje et sunnere alternativ, men fra et psykologisk perspektiv er ikke nordmenn klare for å håndtere et annet rusmiddel. Et bytte ville heller ikke fungert, da religiøse kretser hadde fått hjerteinfarkt og nærmest gått til væpnet revolusjon uten rødvinen sin..
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0
hvorfor ikke alkohol er mer farlig en hasj. det er ditt eget valg å bruke det lev med det eller dø uten samma faen

Lagt til 2009-03-26 20:36:
hvorfor ikke alkohol er mer farlig en hasj. det er ditt eget valg å bruke det lev med det eller dø uten samma faen legaliz it

Lagt til 2009-03-26 20:37:
420 for ever
  • 0
Siterer lol71:
hvorfor ikke alkohol er mer farlig en hasj. det er ditt eget valg å bruke det lev med det eller dø uten samma faen

Lagt til 2009-03-26 20:36:
hvorfor ikke alkohol er mer farlig en hasj. det er ditt eget valg å bruke det lev med det eller dø uten samma faen legaliz it

Lagt til 2009-03-26 20:37:
420 for ever


que?
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Nei, dop skal IKKE være lovlig! Har selv sett hva det har gjort med en i jeg kjenner godt. Skjønner heller ikke hvorfor bruker, eller selger dop, det ødelegger jo bare livet til den personen og kanskje de rundt.
"We interrupt this program to annoy you and make things generally irritating."- Monty Python's Flying Circus.
  • 0
Siterer KlM:
Burde hasj være lovlig? Nei, for da hadde alle fjortizzene og wannabe Bobmarleyene løpt og kjøpt og havna helt på sia før du kunne sagt "plop".


Hasj kan i teorien gjøres lovlig (med tanke på at det gjør folk mer fredelige. Alkohol forvandler jo mange av oss til voldelige monstere) men jeg er enig med deg. Det bør ikke legaliseres før annet dop er så godt som utilgjengelig (og det kan ta en del år ) for mange vil gå over på sterkere saker som heroin, o.l.

Jeg er for gratis heroin til sterkt avhengige. Jeg tror det vil kutte ned på hverdagskriminalitet og fjerne alle de shady j*vlene som henger rundt på Grünerløkka. Heroinavhengige vil kunne klare å skaffe heroin uansett, men på "penere" måter hvis det gjøres gratis for dem.


Siterer AleksanderN:
Hasj, det kan lett påvirke hjernen din og føre til at man blir psykotisk? Jeg vet om flere tilfeller hvor dette har skjedd og viser det seg at store mengder hasj fremkaller sterke psykotiske lidelser er jeg ikke et sekund i tvil, da skal det aldri legaliseres. Noen som har kunnskaper om dette?


En jeg kjenner har jobbet på psykotisk avdeling, og hun sier at det var en del gærne pasienter som resultat av hasj. Men dette er nok folk som har levd i hasjrus oftere en virkeligheten, og gjerne hasj penslet med sterkere stoffer.
Jeg tror ikke det skal ha noen særlig effekt på psyken din hvis du kun gjør det "en gang i blant" eller "sjelden".

Jeg har forresten ingen erfaring, bare spekulerer.
  • 0
Jeg har kommet over et hallusinogen som heter DMT (funnet på nettet), og det virker spennende. Det er visst ikke helsefarlig heller, for kroppen produserer visst små mengder DMT selv.

Så hvis det ikke er skadelig, hvorfor er det ulovlig, da?
  • 0
"Burde dop være lovlig?"

-Ikke faen om det burde være.
"get poor die tryin"
  • 0
Siterer Whiskey Papa:
Jeg har kommet over et hallusinogen som heter DMT (funnet på nettet), og det virker spennende. Det er visst ikke helsefarlig heller, for kroppen produserer visst små mengder DMT selv.

Så hvis det ikke er skadelig, hvorfor er det ulovlig, da?


Tror du hadde blitt ganske crazy til slutt av det der...
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Siterer Maggot:
Heroinavhengige vil kunne klare å skaffe heroin uansett, men på "penere" måter hvis det gjøres gratis for dem.

For å ikke snakke om at heroinet de faktisk får er, nåvel, rent.
Det er ikke noe ulumskheter som tar livet av de i det.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
En junkie fortjener livet den har gitt seg selv, period.
"get poor die tryin"
  • 0
Nyansert debatt. :/
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Siterer Thincker:
Personlig frihet. Det er det alt koker ned til.

Men er det ikke lov å røyke marihuana, da? Trodde bare det å holde på det og det å distributere det var straffbart? Dersom det er straffbart å røyke det så er det i mine øyne helt jævlig tilbakestående.

Siterer Thincker:
Jeg tror problemet ligger i at vi har kategorisert stoffer alt for dårlig. Vi har to enorme paraplyer som vi har slott opp over de to påståtte kategoriene med rusmidler. Den ene kategorien heter "rus" og her er de sosialt aksepterte stoffene som alkohol, tobakk og til en viss grad marihuana. Svakere stoffer som er "greit" å bruke. Den andre kategorien heter "narkotika" og er fy fy. Det mange ikke innser er at "narkotika" ikke er en biologisk eller fysisk evig sannhet. Det er en juridisk definisjon. Narkotika er ikke det samme i Norge som i Nederland. Som vi mennesker ofte gjør har vi delt verden inn i kategorier og så fordømt den ene kategorien. Det er akseptert at presidenten i USA drikker øl, men det hadde vært en skandale om han hadde røkt en joint. Herregud, verden er ikke så svart-hvitt.

Barack Obama har tilstått bruk av marihuana. TIME FOR CHANGE.
Men ja, det stemmer så absolutt. Hva som er "kulturelt akseptert" spiller en veldig stor rolle i dette bullshitsamfunnet år. Hadde selv en muntlig presentasjon om marihuana og startet det hele med å spørre rommet HVORFOR marihuana opprinnelig ble ulovlig. De fleste begynte å foreslå det at det er livsfarlig og ødelegger liv og at man dø av det og så videre (så vidt jeg vet er det fysisk umulig å overdose på marihuana). Sannheten er forresten at marihuana ble ulovlig pga rasistme. Sjekk gjerne dette opp om du ikke tror meg. Men jeg har selv tro på en gradvis sterkere akseptering av marihuana-bruk da internett stadig får større "makt" og ikke er styrt av griske korporasjonsfitter eller ultrareligiøse hyklere, men heller den anonyme. Ikke at dette er noe jeg legger noe håp i, men jeg ser selv iallefall muligheten. Marihuana må uansett blir sosialt akseptert før det kan lovliggjøres. Tenk piracy, bare omvendt.

Siterer Thincker:
Dette blei en jævlig lang post, men jeg håper noen gidder å lese den.

Selv om det har blitt sosialt akseptert å bare skrive korte drittinnlegg her på forumet (see what I did there?) så må du for all del ikke tro at det ikke finnes noen som setter pris på utdypede meninger og saklig argumentasjon.

Siterer LadyLiberty:
Som noen nevnte tidligere i tråden, er cannabis, eller marihuana mindre avhengighetsdannede og mindre helsefarlig enn alkohol. Ved å lage te av marihuana er helseskadene nesten ikke-eksisterende. Alkohol ble lovlig i sin tid pga. press under avholdstidene i Norge, hvor det forekom så mye brenning og farlig sprit i undergrunnen, at regjeringen ga etter og gjorde den lovlig. I dag er vi vant med alkohol, selv om den påfører mange skader. Derfor er den blitt en del av vår kultur, og alment akseptert. Selv om cannabis fører til en mildere og mer fredlig rus enn alkohol, er ikke nordmenn kjent med den, og dermed i typisk norsk ånd, ville gått bananas om stoffet hadde blitt legalisert. Vi klarer jo ikke en gang kontrollere drikkinga vår, tar an helt ut i helgene, og drikker oss sønderfulle i syden.. Jeg vil ikke en gang tenke på hva som hadde skjedd om cannabis hadde blitt lovlig. Fra et helseperspektiv, er det kanskje et sunnere alternativ, men fra et psykologisk perspektiv er ikke nordmenn klare for å håndtere et annet rusmiddel. Et bytte ville heller ikke fungert, da religiøse kretser hadde fått hjerteinfarkt og nærmest gått til væpnet revolusjon uten rødvinen sin..

Bam! Jah. Det. Altså. For eksempel så er marihuana kreftfremkallende. Og vi drikker usunt mye alkohol og hadde marihuana blitt mer tilgjengelig så hadde det nok blitt økt forbruk. Å si at å lovliggjøre marihuana er rettferdiggjort siden alkohol er lovlig blir som å si at man burde kunne.... voldta småjenter, siden det er lovlig for mennesker å ha sex med hverandre. Ellerno. Likevel. Enn dekriminalisering av marihuana-miljøet er noe som trengs sterkt.

Siterer Maggot:
En jeg kjenner har jobbet på psykotisk avdeling, og hun sier at det var en del gærne pasienter som resultat av hasj. Men dette er nok folk som har levd i hasjrus oftere en virkeligheten, og gjerne hasj penslet med sterkere stoffer.
Jeg tror ikke det skal ha noen særlig effekt på psyken din hvis du kun gjør det "en gang i blant" eller "sjelden".

Ditto med alkohol. Drikker man alkohol hver dag blir man fucked. Blander man alkohol med whatever blir man fucked. Shit, man kan tilogmed drikke seg i hjel på vann. Men en liten forskjell på alkohol og marihuana er at marihuana sitter litt lenger i deg, og holder seg i kroppen i rundtomkring 3-5 dager, hvor man kan kjenne litt ettereffekter (sløvhet og mulig paranoia, for eksempel). Men dersom man gjør det daglig har det ikke noe effekt på om man driver på med marihuana eller alkohol, men jeg føler selv at marihuana er mindre skadelig siden man kan forminske det avhengighetsdannende ved for eksempel vannpiper, i tillegg til at marihuana faktisk er gøy, mens alkohol er liek for å drukne sin deppresjon ellerno. Men er man hekta på marihuana så suger det jo jævlig når man ikke er høy. Oh well.

Siterer Whiskey Papa:
Jeg har kommet over et hallusinogen som heter DMT (funnet på nettet), og det virker spennende. Det er visst ikke helsefarlig heller, for kroppen produserer visst små mengder DMT selv.

Så hvis det ikke er skadelig, hvorfor er det ulovlig, da?

Tror det er noe som er oppi en hyperaktivitetsskapende plante kallet "Salvia", som rett og slett gjør deg helt jævla grønnsak i fem minutter uten noen som helst bieffekter eller langvarige effekter på noen som helst måte, eller heller ikke er avhengighetsskapende. Men i løpet av de fem minuttene er man selvsagt i fare for å skade seg selv ellerno, dersom man tar det under ikke-avslappete og trygge omstendigheter (velger selv å definere sofaen hjemme som trygt, og midt på en club elns som ikke trygt).

Siterer hack shack:
"Burde dop være lovlig?"

-Ikke faen om det burde være.

Fordyp gjerne meningene dine, så det iallefall virker som om du har litt peiling på hva du snakker om...

Siterer Kronoz:
Citerer Maggot:Heroinavhengige vil kunne klare å skaffe heroin uansett, men på "penere" måter hvis det gjøres gratis for dem.
For å ikke snakke om at heroinet de faktisk får er, nåvel, rent.
Det er ikke noe ulumskheter som tar livet av de i det.

Nok ett bonus med det hele med dette er òg at man kan eventuelt bruke den offentlige distribusjonen til å hjelpe de avhengige inn i ett rehabiliseringsmiljø, som de kriminelle selvsagt ikke tilbyr.

Siterer hack shack:
En junkie fortjener livet den har gitt seg selv, period.

Wow. For ett utrolig dårlig innlegg. Jeg tar screenshot av det.

Siterer sersjant drittsekk:
Nyansert debatt. :/

Jeg syntes de fleste her har gjort en ganske grei jobb med å fremstå som politisk korrekte.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Siterer hack shack:
En junkie fortjener livet den har gitt seg selv, period.


feil. feil feil feil feil fei. ikke fortell meg at du ikke har vært ordentlig nede noen gang? ikke prøv å påstå at du er en feilfri fyr som aldri har gjort noe du angra på? vel nå skal jeg fortelle deg noe; om du er i en tilstand hvor du føler at absolutt ikke noe går din vei, og aldri kommer til å gjøre det, gir du faen. du mister all form for dømmekraft og tenker ikke særlig klart. Og fakta er, uansett hva du sier; Heroin hjelper. du blir tatt langt vekk fra den jævlige virkeligheten og føler ingen smerte, hverken fysisk eller psykisk. så lenge du fortsetter å bruke faenskapet. ET SKUDD ER NOK TIL Å BLI AVHENGIG!. "Så bare slutt da" sier du kanskje? javist, om du er hypp på å slite med den jævligste influensaen du noengang har hatt i flere månder, og migrene, og værkende muskler i flere år etter det, så er det absolutt bare å slutte. og særlig enkelt er det når en hundrelapp er nok til å ta alt vekk igjenn, bare et lite skudd, så er alt på plass i løpet av 10 minutter.

anyway, var ikke derfor jeg tok opp dette igjenn; noe slo meg netopp, så et par anti-weed reklamer, og et par pro-weed reklamer.

Dette er altså en reklame som er laget av folk som ikke røyker, og vil at folk skal holde seg unna:

http://www.youtube.com/watch?v=mFhD8eEx3sk&feature=related

her argumenteres det svært enkelt; å røyke marijuana er dumt. de som gjør det er dumme. på likt nivå med folk som gjerne blir sparket av hester.

Dette er en reklame disse "idiotene" har laget for å prøve å få planten legalisert.

http://www.youtube.com/watch?v=C0mEDE_w1xo&feature=related

argumentene er bunnsolide. det vises til virkelige tall, og virkelige mennesker uttaler seg om saken.


hvem av disse virker mest fornuftig syntes du?
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Viste dere at spillprodusenter røyker dop når de prøver å komme på nye ideer?!?!?!

(Bare tuller, men man skulle jo tro det...:lol
Decyfered!
  • 0
Hvorfor ikke? Det funker da helt fint nedi nederland at de bare sitter på kafe og tar joint så hvorfor ikke bare prøve her i Norge å?
I am a Spøkels for svingene! bare se hvor hvit je er!
  • 0
Fordi staten tror vi kommer til å tenke klart nok til å forstå all bullshiten de kommer med!
Decyfered!
  • 0
Jamen det er staten og de er bare kjukke i hugu, Det eneste de klarer bra er å juge unna alt de lover :s
I am a Spøkels for svingene! bare se hvor hvit je er!
  • 0
Siterer Faunvik:
Viste dere at spillprodusenter røyker dop når de prøver å komme på nye ideer?!?!?!

"Røyker dop".
Uansett. Selv om jeg tviler på at det ofte/noensinne har vært noen spillutviklere som har samlet seg i en gruppe for å ta diverse rusmidler mens de noterte ned idèer. De fleste idèer man får når man er rusa (og som man syntes er helt fantastiske) innser man først hvor dumme er når man blir edru igjen. Men du skal uansett vite at utrolig mye av det du liker innen media er laget under en eller annen grad rus. Tørr påstå at alle kreative og flinke kunstnere, fra tenkesiden liksom,, (filmprodusenter, musikere, spillutviklere, manusforfattere) har tatt i grad minst noe bruk av diverse rusmidler. Er utrolig mye flere mennesker i verden som røyker feks weed enn mange tror. Som Bill Hicks sier: Er du imot dop kan du kaste all musikken du hører på, for all bra musikk er laget av folk som er høye som faen. Trenger ikke være de psychodelliske greiene, engang. Helt "ordinær" rock er laga under innflytelse av pot og mye annet. Og jeg tror så definitivt at dette er noe som ofte går over på kreativ spillutvikling. Han fyren som kom på Katamari-spillet var stein som fan, jeg lover deg. Bare se på det. Uansett. Om noe er laget på rusmidler eller ikke er ikke noe man skal legge fokus på. De fleste folk i vårt moderne samfunn ruser seg, og dette har alltid en innflytelse på ens tanker og holdninger generelt.

Siterer Lord boms:
Hvorfor ikke? Det funker da helt fint nedi nederland at de bare sitter på kafe og tar joint så hvorfor ikke bare prøve her i Norge å?

Flere grunner. Er mange grunner til å lovliggjøre marijuana (i prinsippet) og mange for å la det forbli ulovlig. Altså. Weed er jo skadelig. Kan ha en negativ effekt på hjernen din under ukentlig bruk. Og selv om det er uten bakrus så blir du jo noe sløv og giddeløs av det. Og med tanke på hvor "bra" rusen til weed er i forhold til alkohol (weed gjør deg avslappa, gavmild, glad og kreativ og gjør at du setter mer pris på ting rundt deg i tillegg til mat og musikk og alt annet, mens alkohol gjør deg utadvendt og svimmel og mer "åpen" på følelser and shit) så er det mer naturlig å bare røyke weed, om du har tilgang til weed. Altså. Har du muligheten for å gjøre det hele tiden er det lettere å røyke weed hele tiden enn om du er i samme situasjon med alkohol. Men selv om man er i stand til å fungere sosialt og alt når man er høy (for det meste, iallefall) så blir man generelt passiv og likegyldig og giddeløs. Og det hadde vært bad om hele vårt samfunn skulle vært sånn. Men samtidig så er alkohol ett mye verre rusmiddel enn weed, og i mine øyne burde man erstatte alkohol med weed som det "lovlige" så fort som mulig. Det er så utrolig mye vold og ulykker i sammenheng med bruk av alkohol, men minimalt om i det hele tatt med weed. Altså. En stoner prøver å angripe noen? Ikke faen. Kjøre på weed? Bedre enn alkohol, iallefall. Men med weed har man fortsatt en god dømmekraft så alle stonere som dør i bilulykker dør ikke fordi de er stonere, men fordi de er idioter generelt. Pluss på at det er fysisk umulig å dø av marijuana mens flere tusen drikker seg i hjel hvert år på alkohol så har man vel mer enn nok argumenter for å iallefall revurdere det hele. Men hvordan en slik prosess i praksis skulle fungert? Vettafan.

Siterer _RED_:
anyway, var ikke derfor jeg tok opp dette igjenn; noe slo meg netopp, så et par anti-weed reklamer, og et par pro-weed reklamer.

Dette er altså en reklame som er laget av folk som ikke røyker, og vil at folk skal holde seg unna:

http://www.youtube.com/watch?v=mFhD8eEx3sk&feature=related

her argumenteres det svært enkelt; å røyke marijuana er dumt. de som gjør det er dumme. på likt nivå med folk som gjerne blir sparket av hester.

Dette er en reklame disse "idiotene" har laget for å prøve å få planten legalisert.

http://www.youtube.com/watch?v=C0mEDE_w1xo&feature=related

argumentene er bunnsolide. det vises til virkelige tall, og virkelige mennesker uttaler seg om saken.


hvem av disse virker mest fornuftig syntes du?

Selv om jeg respekterer idèen om å heller holde seg unna alle rusmidler og å leve bra på det generelt (men jeg har lite eller ingenting respekt for folk som drikker seg dritings på alkohol hver helg og dømmer de som røyker pot) så hater jeg selveste war-on-drugs-greia i USA. Selger på frykt mot "your children", og i mine øyne er det bare direkte patetisk. Har sett noen nyhetsdebatter og sånt hvor det er solid argumentering, men generelt sett er regjeringen sin kampanje like nyansert som vår felles forumbruker, hack shack. Men jeg kan respektere idèen om å ha diverse rusmidler ulovlige for now, først og fremst siden det er sånn samfunnet er bygget og at det kreves tid å snu alt dette om. Men når jeg hører om tenåringer som får flere år i fengsel (midt i utdanningen sin) fordi de ble tatt med ett gram pot til personlig bruk... det er trist på linje med politibrutalitet.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!