Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Burde dop være lovlig?


  • LuXe
  • LuXe
Liten advarsel til _RED_. Vil igjen gjøre folk oppmerksomme på dette med diskusjon rundt rusmidler, og også legge til at innrømmelser av bruk ikke skal forekomme. Takk.
  • 0
ok. skal ikke gjenta seg.

Lagt til 2009-03-15 13:44:
Siterer AleksanderN:
Hasj, det kan lett påvirke hjernen din og føre til at man blir psykotisk? Jeg vet om flere tilfeller hvor dette har skjedd og viser det seg at store mengder hasj fremkaller sterke psykotiske lidelser er jeg ikke et sekund i tvil, da skal det aldri legaliseres. Noen som har kunnskaper om dette?


ja. det stemmer at hasj, i likhet med alle andre rusmidler(det sier seg vel selv at å bedøve kroppen og hjernen ikke er spesielt lurt?), kan føre til sterke psykiske lidelser. som nevnt tidligere i tråden, kjenner jeg til en fyr som ble schizofren, noe jeg anser som svært uheldig.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
<quote author="
ja. det stemmer at hasj, i likhet med alle andre rusmidler(det sier seg vel selv at å bedøve kroppen og hjernen ikke er spesielt lurt?), kan føre til sterke psykiske lidelser. som nevnt tidligere i tråden, kjenner jeg til en fyr som ble schizofren, noe jeg anser som svært uheldig.</quote>

Jeg syns det er uheldig at slikt skjer, det burde ikke forekomme. På den andre sida, det er store skader ved bruk av alkohol også. Vi har egentlig nok middler på markede som er skadlige, har vi ikke?
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Siterer KlM:
Har du noen gang hørt om noen som har slåss i en hasjrus? Nei, for det går ikke, man blir mer passiv enn man noen gang har vært.

Ja, og personer i hasjrus slåss akkurat like dårlig som de i alkoholrus.

Siterer KlM:
Dessuten, hypotetisk sett måtte det være en 21 år grense på med linje med tyngre alkohol.
Du er klar over at det er 20 årsgrense på 40% i dag? Eller mente du at denne burde heves til 21?

Uansett, jeg er ikke for en legalisering av hasj, men et system likt det i Nederland hadde kanskje ikke vært å forakte - det er ikke lov, men ingen bryr seg. Bare ikke spør politiet om å få låne lighter til å fyre opp pipa Da ville man sluppet unna statlige avgifter som fører til en fordobling av prisen sammenliknet med dagens gatepris.

Men et spørsmål til alle dere som syns dette er skikkelig skumle saker: Syns dere dette er skumle saker fordi det er forbudt? I så tilfelle - hvordan stiller dere dere til såkalte "legal highs" som har omtrent de samme effektene, bare at de enn så lenge er lovlige?

Og angående for/mot legalisering. Det eneste halvlogiske argumentet jeg ser for å ikke legalisere er at det pr. dags dato er forbudt. På den annen side ser jeg ikke noen gode for å legalisere heller... Det er i hvert fall ingen gode grunner til å prøve noe som er ulovlig. Om det er gøy er derimot en helt annen sak, som vi ikke går inn på
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Er vel ikke mange som har fått med seg at man må være 20 år for å kjøpe alkohol som er sterkere en 22%?

Men back on topic.... Hasj er ikke spesielt skadelig... Men legalisering av det.. Njaa.. Hvet ikke helt...

Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det. Å det ser jeg som et stoort pluss.... Tror at mye av den musikken vi elsker ikke hadde eksistert om "Dop" ikke var tiljengelig.. Så vi trenger "dop"... Men bare til personer som kan kontrolere seg.

Jeg snakker i hoved sak om hasj nå da...

Personer som ikke kan kontrollere seg under hasj rusen er som regels de som ikke har noe kontroll... Men under kontroll kan det vise seg å være en positiv ting i livet.. tror jeg ...

Men uansett så er jeg ikke direkte for legalisering av hasj.. men det hadde vert noe det ja...

Men... Hasj er mye bedere og ta, en å drikke seg full..

Men... Andre rus middler er ikke bra.. de bare fucker deg opp... Både kontrolert og ukontrolert... Uansett hva du gjør så blir man fucka i hodet... Tro meg.. Jeg kjente en fye som begynte med sånner ting... Ja.. Han lever ikke nå lenger.

Så der har dere svaret mitt... Er for legalisering samtidig som jeg ikke er det
  • 0
Jeg ser ikke helt problemet med og legalisere hasj, de som vil ha fatt i det skaffer seg det uansett. Det er hittil heller ikke bekreftet noen store skadevirkninger, det har vært undersøkelser som har påberopt seg dette men de har blitt tilbakebevist.

Mange her i verden har brukt hasj i årevis og er fullt fungerende, dette kan neppe sies om mange andre rusmidler. Jeg ser flere her sier at en blir sløv av hasj, dette er ikke helt sant. Sløv er noe en blir på permanent basis om en blander hasj med tyngere stoffer, og så lenge hasj er ulovelig vil de som selger hasj også ha tyngere stoffer og selge. Det er ikke hasj som sender deg ivei til tyngre stoffer, det er det faktum at dealeren som selger hasjen også har ting som er så mye værre
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Så moralen er at fordi mange gjør det burde det bli lov? Jeg vil tro at strengere straffer heller er veien å gå, om jeg skal være objektiv...

Siterer Skillmarsen:
Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det. Å det ser jeg som et stoort pluss.... Tror at mye av den musikken vi elsker ikke hadde eksistert om "Dop" ikke var tiljengelig.. Så vi trenger "dop"... Men bare til personer som kan kontrolere seg.


I beg to differ!
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Siterer hansibanzi:
Citerer KlM:
Har du noen gang hørt om noen som har slåss i en hasjrus? Nei, for det går ikke, man blir mer passiv enn man noen gang har vært.

Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.

Lagt til 2009-03-16 12:30:
Siterer Skillmarsen:
Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det.

Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Siterer hansibanzi:
Citerer Skillmarsen:Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det. Å det ser jeg som et stoort pluss.... Tror at mye av den musikken vi elsker ikke hadde eksistert om "Dop" ikke var tiljengelig.. Så vi trenger "dop"... Men bare til personer som kan kontrolere seg.

I beg to differ!


og rly... Why?


Siterer Ikki-kun:
Citerer hansibanzi:Citerer KlM:
Har du noen gang hørt om noen som har slåss i en hasjrus? Nei, for det går ikke, man blir mer passiv enn man noen gang har vært.
Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.

Lagt til 2009-03-16 12:30:
Citerer Skillmarsen:Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det.


Kreativitet er en positiv ting

Det er sant det du sierder.. Man blir ikke agresiv av hasj... Du ser no på Hippiene.. Tror du de drakk alkohol?
  • 0
Siterer Ikki-kun:
Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.

Dummeste jeg har hørt! Folk er de samme både før å etter at de har fyrt opp. Om en agressiv person røyker det er han fortsatt agressiv etterpå.

Siterer Skillmarsen:
Citerer hansibanzi:Citerer Skillmarsen:Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det. Å det ser jeg som et stoort pluss.... Tror at mye av den musikken vi elsker ikke hadde eksistert om "Dop" ikke var tiljengelig.. Så vi trenger "dop"... Men bare til personer som kan kontrolere seg.

I beg to differ!

og rly... Why?


Citerer Ikki-kun:Citerer hansibanzi:Citerer KlM:
Har du noen gang hørt om noen som har slåss i en hasjrus? Nei, for det går ikke, man blir mer passiv enn man noen gang har vært.
Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.

Lagt til 2009-03-16 12:30:
Citerer Skillmarsen:Hasj har sine gode egenskaper.. Man blir veldig kreativ av det.

Kreativitet er en positiv ting

Det er sant det du sierder.. Man blir ikke agresiv av hasj... Du ser no på Hippiene.. Tror du de drakk alkohol?


Som jeg nevnte over - man er den samme før og etter røyking. Hippiene var hippier døgnet rundt, ikke bare i hasjrus. Og ja, de drakk alkohol også forsåvidt...

Og det andre der kan jeg ikke svare på uten å bryte reglene for tråden/forumet, så... meh...
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Siterer hansibanzi:
Dummeste jeg har hørt! Folk er de samme både før å etter at de har fyrt opp. Om en agressiv person røyker det er han fortsatt agressiv etterpå.


så "beroligende midler" er bare bullshit da? hasj fungerer nemelig på den måten. du blir totalt passiv, og tolerer ALT.

Siterer hansibanzi:
Uansett, jeg er ikke for en legalisering av hasj, men et system likt det i Nederland hadde kanskje ikke vært å forakte - det er ikke lov, men ingen bryr seg.


harr røyka sokka dine mann? hasj er fullt lovelig i Nederland, så lenge man ikke røyker offentlig. men de har coffee shops, og der kan man røyke så mye man vil helt lovlig.

så hansibanzi, jeg ville nok gjort LITT mer research før jeg begynte å slenge ut om ting jeg hadde null peiling på.

ett annet veldig godt argument for legalisering er at man ikke kan kriminalisere 41% av norgesbefolkning over 30 år. og som nevnt tidligere i tråden, er å legalisere den eneste måten å få til skikkelige restriksjoner på.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
  • Fili
  • Fili
Siterer Kengro:
Det er ikke hasj som sender deg ivei til tyngre stoffer, det er det faktum at dealeren som selger hasjen også har ting som er så mye værre


AKKURAT det jeg og mener, hasj i seg selv er ikke problemet det er miljøet rundt de som selger det som gjør at enkelte hasjbrukere havner på kjøret med andre narkotiske stoffer, blir hasj solgt f.eks på en "coffeshop" fjerner en langerne og de andre narkotiske stoffene.

Det er jo faktisk lettere for mindreårige å skaffe seg hasj enn det er å skaffe seg alkohol på polet.
No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore I am no beast.
  • 0
Siterer hansibanzi:
Citerer Ikki-kun:Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.
Dummeste jeg har hørt! Folk er de samme både før å etter at de har fyrt opp. Om en agressiv person røyker det er han fortsatt agressiv etterpå.

La oss si du har rett da, det endrer ikke det faktum at alkohol gjør deg mye mer aggresiv.
Du blir ikke mer aggressiv av hasj.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Siterer Ikki-kun:
Citerer hansibanzi:Citerer Ikki-kun:Men folk i hasjrus begynner ikke å sloss.
Dummeste jeg har hørt! Folk er de samme både før å etter at de har fyrt opp. Om en agressiv person røyker det er han fortsatt agressiv etterpå.
La oss si du har rett da, det endrer ikke det faktum at alkohol gjør deg mye mer aggresiv.
Du blir ikke mer aggressiv av hasj.


Kan ikke si at jeg noen gang har opplevd å bli agressiv av alkohol, menmen...

Siterer _RED_:
Citerer hansibanzi ummeste jeg har hørt! Folk er de samme både før å etter at de har fyrt opp. Om en agressiv person røyker det er han fortsatt agressiv etterpå.

så "beroligende midler" er bare bullshit da? hasj fungerer nemelig på den måten. du blir totalt passiv, og tolerer ALT.

Citerer hansibanzi:Uansett, jeg er ikke for en legalisering av hasj, men et system likt det i Nederland hadde kanskje ikke vært å forakte - det er ikke lov, men ingen bryr seg.

harr røyka sokka dine mann? hasj er fullt lovelig i Nederland, så lenge man ikke røyker offentlig. men de har coffee shops, og der kan man røyke så mye man vil helt lovlig.

så hansibanzi, jeg ville nok gjort LITT mer research før jeg begynte å slenge ut om ting jeg hadde null peiling på.

ett annet veldig godt argument for legalisering er at man ikke kan kriminalisere 41% av norgesbefolkning over 30 år. og som nevnt tidligere i tråden, er å legalisere den eneste måten å få til skikkelige restriksjoner på.


Hmsk, har ikke tall på hvor mange ganger noen kompiser av meg (hver for seg) har flydd på meg etter å ha røyka, så den beroligende effekten tar jeg med en klype salt. Og det angående Nederland har jeg fra en god kompis fra Nederland, tenkte ikke over at jeg måtte sjekke kildene hans på det...
Det er dessuten ikke et veldig godt argument. Bare fordi at mange gjør det, trenger ikke det å bety at det skal være lov! Er vel noe av den mest barnslige logikken jeg har hørt. Man kan i stedet straffe bruk/besittelse av en viss art mye hardere (slik at det først og fremst rammer dealerne, slik at mannen i gata i neste omgang ikke får tak i noe). Det funker! Var ikke gress å oppdrive hjemme for et år eller to siden etter at politiet hadde slått til mot de største



EDIT: http://www.nordlys.no/nyheter/Utenriks/article680148.ece
Les siste avsnitt =)
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Siterer hansibanzi:
Kan ikke si at jeg noen gang har opplevd å bli agressiv av alkohol, menmen.

Hva du personlig har opplevd er irrelevant. Alkohol gjør en aggressiv.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Jeg kan være med på at man mister hemninger under påvirkning av alkohol (og andre rusmidler, også hasj, det bare gir seg utslag på andre måter som noen var inne på her i stad med kreativitet). Ofte så er de som er agressive i fylla også det til vanlig, de har i hvert fall tendenser til å være det. Når man så mister hemningene er ikke veien lang til voldshandlinger. Ofte tyr også folk til flaska når de er nedbrutte, og følelsene forsterkes av alkoholen. Poenget mitt er vel egentlig at man aldri under noen omstendigheter kan tillegge et rusmiddel all skyld for en handling som blir begått.

Alkohol gjør deg det du vil bli! Om du er i godt humør når du drikker den, vil du sannsynligvis også være det når flaska er tom.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
To tre tillfeller???? det er jo direkte løgn!!!!!! jeg snakker IKKE om å spise det men allergiske reaksjoner som direkte følge av hasj røyking,og du aner ikke om du er allergisk eller ikke før hjernen din svulmer opp og du havner i koma!!!.
Hva er greien med og si "ja men da må du røyke mye!!!" tror du at om folk har tilgang til lovlig hasj så vil folk bruke mindre hasj enn om de kjøper den ulovlig?.
Økt tilgang fører til økt forbruk! så enkelt er det! det snakkes hele tiden om tilsettninger av skadelige kjemikalier i hasjen, som om "ren" hasj alene er for vann å regne! det er ikke sånn at forskere som har forsket på de skadelige effektene av
hasj ikke har bruk naturlig hasj uten farlige kjemikalier for det har de!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!
Vi snakker om ren hasj dyrket av staten ene og alene ment til forskning av denne
type!!!!.
Og NEI dusten som trodde at han kunne løpe forsiden av bilen brukte IKKE syre eller andre stoffer MEN kun hasj!,og du som har to venner som gikk ut i skogen,
andre har gjort det samme og de har ikke vært så "smarte" at de har gått inn igjenn!!!.
Psykose som følger av hasj røyking er mer vanlig enn dere liker å innrømme,
heldigvis har dere ikke vært ute for det selv, men det har andre og de har endt
opp med å skade seg selv og de som måtte befinne seg i nærheten!!!
nok en ting du IKKE kan ane om det skjer før det hender deg eller dine venner!!!!.
Husk at du er psyko for resten av livet!!!! er det en risk du er villig til å ta så husk at det er andre som må betale for din idioti om det værste skulle skje!!!!.
  • 0
Siterer Fantegutt:
To tre tillfeller???? det er jo direkte løgn!!!!!! jeg snakker IKKE om å spise det men allergiske reaksjoner som direkte følge av hasj røyking,og du aner ikke om du er allergisk eller ikke før hjernen din svulmer opp og du havner i koma!!!.
Hva er greien med og si "ja men da må du røyke mye!!!" tror du at om folk har tilgang til lovlig hasj så vil folk bruke mindre hasj enn om de kjøper den ulovlig?.
Økt tilgang fører til økt forbruk! så enkelt er det! det snakkes hele tiden om tilsettninger av skadelige kjemikalier i hasjen, som om "ren" hasj alene er for vann å regne! det er ikke sånn at forskere som har forsket på de skadelige effektene av
hasj ikke har bruk naturlig hasj uten farlige kjemikalier for det har de!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!
Vi snakker om ren hasj dyrket av staten ene og alene ment til forskning av denne
type!!!!.
Og NEI dusten som trodde at han kunne løpe forsiden av bilen brukte IKKE syre eller andre stoffer MEN kun hasj!,og du som har to venner som gikk ut i skogen,
andre har gjort det samme og de har ikke vært så "smarte" at de har gått inn igjenn!!!.
Psykose som følger av hasj røyking er mer vanlig enn dere liker å innrømme,
heldigvis har dere ikke vært ute for det selv, men det har andre og de har endt
opp med å skade seg selv og de som måtte befinne seg i nærheten!!!
nok en ting du IKKE kan ane om det skjer før det hender deg eller dine venner!!!!.
Husk at du er psyko for resten av livet!!!! er det en risk du er villig til å ta så husk at det er andre som må betale for din idioti om det værste skulle skje!!!!.


og så var det dette med kilder... kan du vise noe dokumentasjon på at dette stemmer? jeg synes nemelig dette minner mistenkelig om tredjehåndsopplysninger....

og btw. du har helt forferdelig tegnsetting! har du noen gang hørt om punktum, eller komma? også bør du kansje skjære ned bruken av utropstegn og smileys...

Siterer Fantegutt:
jeg snakker IKKE om å spise det men allergiske reaksjoner som direkte følge av hasj røyking,og du aner ikke om du er allergisk eller ikke før hjernen din svulmer opp og du havner i koma


en kompis av meg er allergisk mot både nøtter og egg. om han får i seg noen av disse blir han kvalt i løpet av en halvtime om han ikke får legehjelp. burde ikke nøtter og egg være forbudt da?

Siterer Fantegutt:
Psykose som følger av hasj røyking er mer vanlig enn dere liker å innrømme


tviler jeg på. om det hadde vært så sinnsykt farlig som du sier ville vi hatt MYE større kjennskap til det. som nevnt tidligere, så har 41% av norges befolkning over 30 år røyka hasj, og om det hadde vært sinnsykt farlig, ville vi jo ha hørt om at folk daua som fluer og blei gærne, eller? (jeg vedder en femmer på at den godeste Fategutt kommer til å slenge ut ville konspirasjonsteorier om at staten forsøker å skjule sannheten...)

Siterer Kengro:
Det er ikke hasj som sender deg ivei til tyngre stoffer, det er det faktum at dealeren som selger hasjen også har ting som er så mye værre


netopp. ihvertfall de fleste. men jeg tviler på at statseide Coffee Shops ville hatt heroin liggende på bakrommet.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Red.....???.......hva skulle jeg si om staten og konspirasjonsteorier?????? det er ikke JEG som prøver å gi folk et mer avslappet forhold til dop! din allergiske venn er syk!,nøtter og egg er ikke farlig for folk flest og hasj er ikke en nødvendighet heller!.
Kilder? snakk med legen din så får du nok litt mer kjennskap til psykiske problemer og lunge sykdommer foråsaket av hasj,han har sikkert vært ute for mer syke mennesker enn det du har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Er du ute etter sannheten kan du jo aktivt bruke internett selv!,det mangler ikke på dokumentasjon når det gjelder hasjens skadelige virkninger!!!!!.
Jeg sier ikke at alle er allergisk mot hasj heller,men at det er noe folk må finne ut på egen hånd.Er det ikke dumt å dø for morro skyld?.
Tegnsetting er IKKE en del av denne debatten!!! det er typisk å angripe dårlig staving og tegnsetting når man ikke har noe bedre og si!!!!!.
Hva får du ut av at hasj som ikke er skadelig på noen som helst måte blir lovlig?
Blir du skade lidende av at harmløs hasj er ulovlig?.
Om en person kjøper og bruker hasj lovlig for deretter å bli nyskjerrig på tyngre stoffer er det staten som er ansvarlig! folks egen innterresse av at hasj blir lovlig
er det som driver denne evige debatten frem gang på gang!.
Nok en gang, er det et personlig tap for dere eller samfunnet at et harmløst stoff
Ikke blir legalisert?
Kan du leve med at et stoff som er kos og morro for deg og dine venner,blir legalisert for din skyld så du ikke trenger og bry deg om politiet,viss det er mulig
at andre mister alt de bryr seg om?.
  • 0
Beklager, Fantegutt, men du har et ganske innsnevra og enspora syn på ting.
Du er veldig glad i utropstegn og spørsmålstegn, det gir et uttrykk av at du er sur/irritert eller frustrert når du skriver og folk som er frustrerte/irriterte når de snakker, ser sjeldent ting fra flere sider enn sin egen. Det er rett og slett vanskelig å ta deg seriøst.
Du får se å roe deg ned og å prøve å se ting fra flere enn én side.

Lagt til 2009-03-16 18:56:
Siterer Fantegutt:
nøtter og egg er ikke farlig for folk flest og hasj er ikke en nødvendighet heller!.


Jeg sier ikke at alle er allergisk mot hasj heller,men at det er noe folk må finne ut på egen hånd.Er det ikke dumt å dø for morro skyld?.


Om en person kjøper og bruker hasj lovlig for deretter å bli nyskjerrig på tyngre stoffer er det staten som er ansvarlig!


- Hasj har ikke så mye større sjanse for å være allergisk mot.
- Hundrevis har dødd for morroskyld. Av mange, mange mange årsaker. Det er ikke noe nytt. Du kan ikke dø av å røyke hasj, med mindre du er allergisk.
- Som vi har sagt tidligere, er det ikke hasjen i seg selv som gjør en nyskjerrig på tyngre stoffer.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Jeg er ikke sur/irritert eller frustrert ser du? ,til din informasjon så har jeg sett på denne saken fra alle mulige sider! og min konklusjon er at legalisering vil fjerne noen problemer og skape andre problemer!.
Er det legalt av meg eller har jeg kommet til feil sluttning?
Min eneste finger i denne diskusjonen er at jeg bor i et land hvor folk bruker dop,mens jeg ser at de som ønsker å legalisere ofte har nikotin fingre .
Om mitt syn er innsnevra og enspora for at jeg har kommet til konklusjonen at dop ikke har noen verdi,ja så stemmer nok din beskrivelse av meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
  • 0
Siterer Fantegutt:
Kilder? snakk med legen din så får du nok litt mer kjennskap til psykiske problemer og lunge sykdommer foråsaket av hasj,han har sikkert vært ute for mer syke mennesker enn det du har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


1. som sakt utallige ganger: ETT JÆVLA UTROPSTEGN HOLDER!
2. jeg HAR faktisk snakka med legen min, både fordi jeg har vært nyskjerrige, og fordi jeg var lett bekymra for kompisene mine(dem som tok seg en tur i skogen) og veit du hva han sa? han sa at det ikke var stort å bekymre seg for, og at han ærlig talt syntes det var mye bedre at de røkte hasj enn at de drakk seg helseløse annahver hælg, som ungdom har en tendens til.

så nå vil jeg se noe av den hælvetes dokumentasjonen din, hvis ikke blir jeg nødt til å si noe jeg har hatt lyst til å si LENGE.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Siterer Fantegutt:
Om mitt syn er innsnevra og enspora for at jeg har kommet til konklusjonen at dop ikke har noen verdi,ja så stemmer nok din beskrivelse av meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Jeg sa aldri at synet ditt er innsnevra og enspora fordi du er imot legalisering. Jeg sa at synet ditt er innsnevra og enspora fordi det absolutt virker sånn på måten du skriver på.

Og det holder med ett utropstegn.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Er dette bra nok eller vil du ha tusen sider til?
http://www.helsedirektoratet.no/helsestasjon_og_skolehelsetjene/r
us/cannabis_7963



Virkninger
Korttidsvirkninger
Virkningene av cannabis, som av andre stoffer, kan variere sterkt og avhenger dels av mengde stoff og innhold av THC, dels av personlighetstypen til brukeren, dels av omgivelsene og forventninger til rusen. Noen opplever gledesfølelse, ikke sjelden i form av «latter-kick» og pratsomhet, med endrede sanseinntrykk av lukt, farge og lyd. Andre får ikke slike rusopplevelser. Noen kjenner mest ubehag med kvalme og svimmelhet.

Ved røyking kan rusvirkningen komme etter få minutter og vare i 1-2 timer. De kroppslige kjennetegnene er økt pulsfrekvens, røde øyne og tørr munn. Røde øyne er det omgivelsene lettest merker. Andre kjennetegn er plutselig sultfølelse eller lyst på søtsaker. Ved spising av cannabispreparater skjer opptaket langsommere enn ved røyking.

Selv ved små doser vil oppmerksomheten og avstandbedømmelsen svekkes. På grunn av dette og andre rusvirkninger er det trafikkfarlig å sette seg bak rattet eller kjøre motorsykkel etter å ha brukt cannabis. Det samme gjelder for bruk av andre maskiner som fordrer oppmerksomhet og koordinasjon. Ulykker av ulik art, drukning og annen brå død, kan ha sammenheng med kritikkløse handlinger og nedsatt funksjonsevne under rusen.

Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen.

Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger forekommer også, avhengig av sinnstilstand, mengde stoff og innhold av THC. Slike reaksjoner kan oppstå under en enkelt rus, eventuelt etter korttidsbruk.

Ved meget store doser har cannabis liknende virkninger som LSD og andre hallusinogene stoffer. Virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelses-forestillinger. Risikoen for overdose som følge av vanlig røyking, er i praksis ikke til stede, selv om enkelte dødsfall har inntrådt under cannabispåvirkning som følge av virkningene på hjerte og kretsløp. Dersom en større mengde av stoffet svelges, for eksempel for å skjule besittelse av stoffet, kan dette være farlig. Brukt sammen med andre narkotiske stoffer og alkohol kan virkningen forsterkes og gi uforutsigbare reaksjoner.

Langtidsvirkninger
Når rusen er over, finnes fortsatt noe THC i kroppen. THC er fettløselig og lagres i organismen ved at det bindes til fettvevet. Selv om alt THC er ute av kroppen etter en ukes tid, vil nedbrytningsprodukter - metabolitter - kunne holde seg i organismen i lang tid, opp til en måned etter siste tilførsel. Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive.

Det såkalte amotivasjonssyndromet har vært tillagt cannabisstoffene. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer, og arter seg som likegyldighet, apati, nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser og uvilje til å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer - bl.a. «gjengens spilleregler» for ønsket atferd og livsstil.

Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander. Langvarig bruk øker risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner, kan utløse psykoser hos disponerte individer og kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.

Fysisk kan langtidsbruk svekke lungefunksjonen og gi kronisk bronkitt, astmaplager og andre lungesykdommer, inkludert økt risiko for lungekreft, redusere kroppens immunforsvar mot infeksjoner, samt påvirke hormonbalansen i kroppen både hos menn og kvinner.

Hos høykonsumenter nedsettes konsentrasjonene av det mannlige kjønnshormonet testosteron, og seksualdriften kan bli svekket. Hos kvinner kan det skje forandring i de hormonene som styrer eggløsningen, og menstruasjonssyklusen kan påvirkes.

Toleranse og avvenning
Cannabis kan gi fysisk tilvenning, men i langt mindre grad enn for eksempel opioider. Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk.

Avvenningssymptomene er milde. Irritasjon, søvnproblemer og nedstemthet er mest vanlig. Stoffet i seg selv fører ikke nødvendigvis til utvikling av avhengighet av andre stoffer. Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke. Selv om bare et fåtall av brukerne går over til hardere stoffer, har likevel cannabis nesten alltid vært det innledende stoffet - sammen med alkohol og tobakk - i en misbrukerkarriere.

Cannabis og graviditet
Langvarig bruk av cannabis kan gjøre svangerskapet vanskeligere, redusere fødselsvekten til barnet og gi kortvarige abstinenssymptomer hos den nyfødte. Det er foreløpig usikkert om det fører til misdannelser. Når en vet hvor lang tid det har tatt å påvise at alkohol og nikotin kan gi fosterskader, er det mer enn nok grunn til å advare mot bruk av cannabis under svangerskapet.

Medisinsk og annen terapeutisk bruk
Cannabisstoffene har i dag ingen terapeutisk anvendelse i Norge. Det er ikke dokumentert noen medisinske virkninger av cannabis ved noen tilstand, som er bedre enn kjente og etablerte behandlingsmetoder.

Utbredelse
Cannabis, og da først og fremst hasj, er det mest brukte illegale narkotiske stoffet i Norge. Hasjbruken har gått i bølger. Bruken holdt seg lenge stabil på 70- og 80-tallet, men økte i annen halvdel av 1990-tallet. Nivået som gjaldt for Oslo-regionen for ti år siden, er nå blitt landsnivået, og cannabis brukes i hele landet. De siste 2-3 årene ser det ut at eksperimenteringen blant de yngste igjen er stoppet opp og faktisk har gått noe ned.

Prosent av ungdom i alderen 15-20 år som oppgir at de noen gang har brukt cannabis:
1976 - 2003
Ungdom i Norge
Ungdom i Oslo

1976
-
16,5

1986
7,8
16,5

1996
12,3
23,7

1997
13,4
25,7

1998
18,0
24,7

1999
17,8
27,0

2000
18,8
28,6

2001
16,9
27,9

2002
14,8
27,1

2003
17,0
25,0

2004
13,4
21,9

2005
15,0
21,3


Kilde: SIRUS

Mens det i 2000 var 19 prosent av 15-20 åringene som hadde prøvd cannabis noen gang, var andelen sunket til 17 prosent i 2003. Om lag 8 prosent av disse oppgir at de har prøvd cannabis siste halvår.

Vi vet mindre om cannabisbruken i den voksne befolkningen, men gallupundersøkelser indikerer at bruken er økende.

Antallet beslag er blitt mer enn fordoblet over siste tiårsperiode. Cannabis er det stoffet det gjøres desidert flest beslag av, i 2003 mer enn 10 000 beslag med 2,3 tonn.

[Publisert: 29.03.2005] [Sist endret: 04.12.2008]
  • 0
Burde det være lovlig? NEI!

Lagt til 2009-03-17 19:45:
Er morfin et rusmiddel som folk reagerer på, jeg mener som vanlige rusmiddler? Jeg mener, jeg fikk det på SYKEHUSET etter å ha operert. Jeg kjente ingenting, bare at jeg sovna... Men seff det var sikkert så små doser.

Håper ikke dette innlegget blir regnet med den advarselen....?
Isåfall, gi meg en advarsel, så skal jeg fjerne bloggen min om sykehuset.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!