Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Ambulansesaken 2007


Ok. Du har tydeligvis bare fått med deg én side av saken LL.
Siterer LadyLiberty:
så kan ikke dere kalle han en ordensforstyrrelse?!
Jo. Det er en ordensforstyrrelse når noen raver rundt i Oslo sentrum i narkotikarus.

Siterer LadyLiberty:
Med det sagt, ble jo politiet informert om at Ali ble angrepet mens han satt og slappte av i gresset, noe som ble bekreftet av samtlige som stod rundt ambulansepersonellet, hvordan skal man da tro noe annet?
Han satt ikke og slappet av i gresset. Han reiste seg og gikk bort og klaget til noen som holdt på å spille fotball. Og det skulle ikke forundre meg om han oppførte seg noe provoserende, selv om han som slo ham ned selvsagt gjorde noe straffbart.

Siterer LadyLiberty:
Ali dro heller ikke ut tissen sin og tisset på ambulansepersonellet, han urinerte på seg selv fordi det er kroppens reaksjon på hjerneskaden han fikk.
En del tilfeller av hjernerystelse fører til ufrivillig vannlating, og i ytterst skjeldne tilfeller kan hjernerystelser føre til tilsynelatende frivillig vannlating. Ali dro helt klart frem juvelene og han tisset på den ene ambulansesjåføren. At dette kunne ha noe med hjernerystelse å gjøre kunne ambulansesjåførene umulig vite, da dette er såpass sjelden at de færreste leger vet om det!

Siterer LadyLiberty:
Det var nemlig ikke det, i hvert fall ikke bare det, at Ali ikke ble tatt med inn i Ambulansen som gjorde at folk begynnte å rope rasisime. Den ene av ambulansefolkene sa klart og tydelig at Ali var en ekkel gris som han faen ikke ville ha i sin bil. Også bekreftet og hørt av de som stod rundt Ali. Dette gjorde at saken ble en rasisme sak.
Det at han sa noe slikt er bekreftet av lydopptakene fra åstedet. Men hørte man et eneste ord som gikk på rase? Nei! Disse påstandene var et resultat av vitnenes frie fantasi. Og jeg spør deg. Hvis noen kom bort til deg, dro fram juvelene og tisset på beinet ditt. Ville du da, uavhengig av hudfarge invitert ham inn i bilen din?
Min beste gjettning er at du ville slått ham ned, og kanskje kalt ham en ekkel gris.

Så må man også ta med i betraktning at dette er en ambulanse det er snakk om. Om de hadde tatt Ali med i ambulansen og han hadde veivet rundt med juvelene og griset til ambulansen, ville det bety at ambulansesjåførene ville måtte bruke laaang tid på å vaske i ambulansen etterpå. Som kjent er det ikke overflod av ambulanser i Norge og dette ville ha ført til at ambulansesentralen måtte utsette og kanskje overse mange oppdrag. Noe som faktisk kunne føre til at noen ville dø mens de ventet på ambulanse!
Hvis det viste seg at det var på grunn av hasjen at Ali griset sånn til, ville det være ganske ille.

Siterer LadyLiberty:
Når ambulansepersonellet så benketer at de har gjort noe som helst galt i lang tid, hjalp det ikke saken deres.
Ambulansepersonellet benektet ingenting. De har taushetsplikt og hadde ikke engang muligheten til å forsvare seg. Etter min mening er det utrolig at ambulansepersonellet overlevde mediakjøret. Så viser det seg attpåtil at amulansepersonellet kun har gjort en liten feil, som alle andre kunne, og ville ha gjort, og som ikke hadde noe som helst med rasisme å gjøre.

Siterer LadyLiberty:
Jeg er sikker på at den ene av disse karer angrer bittert, og gjorde bare en feilvurdering. Men den andre er jeg mer usikker på om han ikke hadde en rasistisk holdning ovenfor den skadde,
Jeg vil presisere: en liten feilvurdering. Som sagt. Hvordan ville du ha reagert om noen urinerte på deg?
Jeg ser ærlig talt ingenting de har gjort feil, som de skulle angre på. Det ideelle hadde kanskje vært om de hadde vært noe mer forutseende, men vi kan ikke forvente at helsevesenet bare skal ansette heksedoktorer som helbreder med håndspåleggelse. Isåfall tror jeg vi ville hatt et søkerproblem. Dessuten stoler jeg mer på de som kan fortelle meg en logisk forklaring på hvorfor jeg er syk.

Siterer LadyLiberty:
Noe som viser hvilke holdninger vi har, ikke bare til mørkhudede, men også til narkomane og hjemløse. Deres liv er ikke like mye verdt som en normal nordmanns. Vi kunne likegodt hatt kastesystem i dette landet også.
Det kan godt hende at mange ser ned på narkomane, men i denne saken kan ikke dette brukes som argument. Schjenken har gjort over ti tusen oppdrag, der han blant annet har hjulpet utallige narkomane med overdoser, og i det hele tatt jobbet med alle samfunnslag. Og dette uten en eneste klage eller feil. Hvorfor skulle han plutselig bli rasist?
Han har også vært på flere oppdrag for NATO. I Afghanistan ble han kalt "myk" pga sitt gode forhold til lokalbefolknngen. Han har også vært på oppdrag i Libanon der han startet en skoinnsamling for de ghanesiske soldatene. Osv.

Siterer LadyLiberty:
ok, uansett, mannen var jo mørbanket, er det rart han oppførte seg litt rart?
Han hadde fått et hardt slag i ansiktet og blødde neseblod.

Siterer LadyLiberty:
fortsatt rart å se på han som en urokråke når kona og babyen står på siden av og sier dem har bare hatt en piknikk i parken.
Piknikk med hasj, slagsmål og urinering.

Dessuten viser erfaring at det store flertallet av de som blir slått ned i Oslo Sentrum på denne tiden av døgnet har brukt narkotika.

Siterer LadyLiberty:
Saken hadde fått nøyaktig like mye oppmerksomhet, så fremt den hadde blitt tatt bilder av med mobilkamera og avisene hadde blitt tipset like tidlig.
Det var en journalist på stedet tilfeldigvis. Bildet, som ble kåret til Årets Bilde, ble tatt da Farah lå på bakken. Det ble fremstilt som om det var slik han lå da ambulansepersonellet kom eller dro, noe som ikke har rot i virkeligheten. Mens de var der stod Ali oppreist på bena.
Journalister er raske med å angripe politikere for løgner, usannheter og vridnng av fakta, men noen av dem er jammenmeg ganske bevandret i den kunsten selv.

Siterer LadyLiberty:
Da hadde den ikke handlet om rasisme, men om inkompetanse.
Det var ingenting inkompetent i denne saken, med unntak av medienes behandling av saken, politikernes uttalelser og Farahs beskyldninger.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Etter du har nå dissakert mitt innlegg, kan jeg bare ydmykt svare med dette:

Igjen det at Ali har røykt hasj gjør han ikke til en urokråke. Hasj er et dempende stimulansmiddel, som gjør at man slapper av og tar ting easy. Stikk motsatt av hva en urokråke gjør. Så jeg er sikker på at han var ikke ute etter noe bråk når han ba folkene med fotballen om å spille et annet sted eller hva det nå var.

De satt i parken med et par dager gammelt barn. Har du barn? Hvis ikke skal jeg si deg noe. Et par som er ute i parken med sitt nyfødte barn er ikke under noen omstendigheter ute etter bråk, uansett hvor fantastisk flink ambulansesjåføren må ha vært, har ikke Ali havnet i denne situasjonen fordi han var ute med familien sin for å skape bråk. Og hasj er ikke et narkutikum som kan sammenliknes med de som ruser seg i byen, det er heroin! Hasj er det samme som å ta seg en øl, så vennligst slutt å dra inn hele tiden at han hadde røykt, det har virkelig svært lite betydning i denne saken, for hasjen gjorde ikke at han urinerte på seg, den gjorde ikke at han ba noen sparke fotball en annen vei så den ikke skulle treffe dattera hans, og den gjorde ikke at han ble slått ned av en aggressiv tulling i parken!

Om Ali har en feil holdning ovenfor nordmenn i avisene etterpå er hans egen feil, men ikke dra inn hans holdninger inn i ambulansesaken. Ambulansepersonell tar inn rusa mennesker dagen lang i sine ambulanser som både spyr, tisser osv. Så å nekte å ta noen inn med hodeskade fordi de antar han har røykt er uansett ikke rett! Hadde noen jeg kjenner blitt skadet og nektet å bli tatt med inn i ambulanse fordi de hadde røykt eller drukket, hadde jeg også reagert!

Til sist var dette en feilvurdering, uansett om ambulansesjåføren er Ghandi eller ikke. Om det var rasistisk bunnet av ambulansesjåføren å ikke ta Ali med inn, er en annen sak. Og noe vi mest sannsynlig ikke vil få vite noen gang. Og til sist ambulansepersonellet nektet at de gjorde noe feil til styret på sykehuset, det ble gjort klart i media.
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0
Siterer LadyLiberty:
Hasj er det samme som å ta seg en øl,

Men hasj er ulovlig! Det er ikke øl når man er gammel nok!

Siterer LadyLiberty:
Om Ali har en feil holdning ovenfor nordmenn i avisene etterpå er hans egen feil, men ikke dra inn hans holdninger inn i ambulansesaken.

Er det ikke holdninger det hele handler om?

Siterer LadyLiberty:
Til sist var dette en feilvurdering, uansett om ambulansesjåføren er Ghandi eller ikke.

Det er vi vel alle enige om?
  • 0
Det er ikke det at det er lovlig, men det med å lage bråk å gjøre. Personer under påvirkning av thc vil svært sjeldent lage bråk, da vil de i så tilfelle være påvirket av noe annet rusmiddel, som alkohol. Dermed blir det at han har røykt dårlig argument for at han ble sett på som en bråkmaker.

Saken koker uasnett ned til dette:
Ambulansepersonellet gjorde en feilvurdering.

Saken ble melket for alt den var verdt av media og skapte et kaos uten like,
som vi kunne vært foruten.

Rasisme kan ikke bevises i denne saken, dermed må vi se bort fra det.

Ali skriver en usensurert kronikk, som media igjen utnyttet for å skape mer kaos.

Nordmenn liker å si at de ikke er rasister, men er forhåndsdømmende uansett. Vi liker å sette merkelapper på hverandre og vi liker å tenke oss at noen står høyere enne andre (janteloven). Slike saker vil vi se flere av helt til hudfarge virkelig ikke har noen ting å tilsi lenger og er så lasr century å snakke om, at det ikke nevnes lenger utforbi biologitimene. Vil det noensinne skje? Tiden vil vise. Før det vil rasisme bli skittkastet frem og tilbake mellom alt og alle.
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0
Siterer LadyLiberty:
Igjen det at Ali har røykt hasj gjør han ikke til en urokråke.
Nei. Men som sagt, oppførselen hans sammen med det faktum at han trolig virket litt sløv (hvilket selvsagt kan skyldes slaget mot hodet) gir en god forklaring på hvorfor ambulansepersonellet mente han var det. Jeg har dessuten aldri sagt at han var en urokråke. Derimot brukte jeg ordet ordensforstyrrelse som betyr noe helt annet.

Siterer LadyLiberty:
Så jeg er sikker på at han var ikke ute etter noe bråk når han ba folkene med fotballen om å spille et annet sted eller hva det nå var.
Ingen av oss var der, så om han var provoserende eller ikke vet vi ikke, men det spiller ingen rolle da det ikke var ambulansesjåførene som slo ham ned. Jeg har allerede sagt at jeg mener han som slo ned Ali gjorde noe galt.

Dessuten viser flere forskningsrapporter at hasjbruk faktisk kan føre til økt aggresivitet...

Siterer LadyLiberty:
De satt i parken med et par dager gammelt barn. Har du barn? Hvis ikke skal jeg si deg noe. Et par som er ute i parken med sitt nyfødte barn er ikke under noen omstendigheter ute etter bråk, uansett hvor fantastisk flink ambulansesjåføren må ha vært, har ikke Ali havnet i denne situasjonen fordi han var ute med familien sin for å skape bråk.
Det å ha barn er hverken en undskyldning for å røyke hasj, eller en garanti mot at noen er aggressive/lovbrytere. Jeg sier ikke at Ali var der for å skape bråk, eller at han var skyld i bråket som oppstod, men jeg ser ikke hvordan det at han hadde med seg et barn kan fungere som noe slags bevis for at han er from som et lam...
Uansett er mannen som slo ned Ali dømt, så ifølge norsk rettsvesen var det han som gjorde noe galt i denne situasjonen.

Dessuten trenger ikke ambulansefolkene nødvendigvis å ha sett at Ali hadde med seg familie. De er der for å se etter symptomer på hjerneskade, eller eventuelle andre alvorlige skader, noe som ikke fantes.

Siterer LadyLiberty:
Hasj er det samme som å ta seg en øl, så vennligst slutt å dra inn hele tiden at han hadde røykt, det har virkelig svært lite betydning i denne saken,
Vel om han hadde hatt alkohol i blodet så hadde det vært akkurat det samme.
Når det er sagt så skal det sies at hasj har vesentlig flere skadevirkninger enn alkohol. Men jeg har ikke tenkt til å diskutere virkningene av hasj da dette strider mot forumreglene og dessuten er irrelevant.

Siterer LadyLiberty:
og den gjorde ikke at han ble slått ned av en aggressiv tulling i parken!
Dømmekraft...

Siterer LadyLiberty:
Ambulansepersonell tar inn rusa mennesker dagen lang i sine ambulanser som både spyr, tisser osv. Så å nekte å ta noen inn med hodeskade fordi de antar han har røykt er uansett ikke rett!
Vel det er faktisk rutine at politiet ordner transport når det er snakk om slike tilfeller.
Det var ikke det at de misstenkte at han hadde ruset seg som gjorde at han ikke ble tatt med, men det at det ikke fantes symptomer på hodeskade. Det var ikke slik at han ble nektet å komme til sykehuset, men derimot at de ikke kunne prioritere ham da det ikke fantes indikasjoner på hjerneskade da de var der.

Siterer LadyLiberty:
Hadde noen jeg kjenner blitt skadet og nektet å bli tatt med inn i ambulanse fordi de hadde røykt eller drukket, hadde jeg også reagert!
Som sagt. Det var ikke fordi han hadde ruset seg.
Hadde det skjedd med meg hadde jeg innsett at det var delvis selvforskyldt og en nødvendig prioritering fra ambulansepersonellets side.
Selvsagt hadde jeg vært frustrert, men jeg hadde ikke reagert med å slenge usanne beskyldninger etter ambulansepersonellet.

Siterer LadyLiberty:
Og til sist ambulansepersonellet nektet at de gjorde noe feil til styret på sykehuset, det ble gjort klart i media.
De fulgte rutinene og gjorde alt etter læreboka. De hadde ikke forutsetninger for å kunne oppdage en slik hodeskade.

Til sist et sitat fra Aftenpostens debattsider:
"Når Ali kaller Ola for drittsekk, så har de en uenighet.
Når Ola kaller Ali for drittsekk, så er Ola rasist..."

Et trist resultet av antirasismens terrorvelde.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Uansett hvor mye du dissakerer mine innlegg, så kan hverked du eller jeg vite nøyaktig hva som skjedde i parken den dagen. Rasisme eksisterer enten vi vil eller ikke. Og saken må ses fra begge parter sin side. Ali føler seg sett ned på som en skitten hund, og har med god grunn reagert på hva som har skjedd med han i media. Ambulansesjåførene ville gjøre jobben sin, gjorde en feilvurdering og ble beskyldt for all slags i media etterpå. Om noen av de hadde urene tanker, vil vi aldri vite, men de tenker seg nok om to ganger nå. Men samtidig kan de bare ha vært ofre for en mediastorm som var kun ute etter å skape sensasjoner!

Og nei, alkohol ha flere skadevirkninger enn cannabis, men mindre enn hasj.
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0
de ble utsatt for regelrett heksejakt!!
I love the powerglove, its so BAD
  • 0
Siterer LadyLiberty:
Saken koker uasnett ned til dette:
Ambulansepersonellet gjorde en feilvurdering.

Saken ble melket for alt den var verdt av media og skapte et kaos uten like,
som vi kunne vært foruten.

Rasisme kan ikke bevises i denne saken, dermed må vi se bort fra det.

Ali skriver en usensurert kronikk, som media igjen utnyttet for å skape mer kaos.

Nordmenn liker å si at de ikke er rasister, men er forhåndsdømmende uansett.


Er enig i alt sammen unntatt delvis den nest siste setningen og helt den siste.

1. Uansett om media utnytter den eller ikke er Alis kronikk rasisme. Han drar alle nordmenn over en kam og klarer til og med å dra oss inn i kolonitida som vi hadde svært lite med å gjøre. Danskene tok blant annet Trankebar i India, og norske sjømenn jobbet på slaveskip, men Norge fattet aldri noen slike beslutninger som et selvstendig land.

2. Ali har herved bevist at han selv er rasist. Noen nordmenn forhåndsdommer, andre gjør ikke. Det er det samme i absolutt alle kulturer, alle steder i verden.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Er helt enig i at Ali viser en rasistisk holdning i kronikken sin. Den burde aldri blitt printet, eller i så fall sensures eller omskrives kraftig. Men samtidig kan jeg se at han føler han har grunn til å reagere så kraftig, jeg sier ikke at han har rett i uttalelsene sine, men har føler nok selv at han fortjener å gi litt igjen.

Vi er nok forhåndsdømmende alle sammen ja, og bør bare ta det til oss og jobbe med holdningene våre, slik at verden kan kanskje bli et bittelittegrann bedre sted å være i for alle.
-->>ToTaL AnArChY iS uPoN uS<<--
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!