Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Blodig overfall på norske ungdommer


så vi bør true nyankomne utlendinger sånn?, eller?

Lagt til 2008-05-13 22:01:
Siterer tarkan:
<quote author="kneipen">Citerer Fallenwarrior:
Vist man voldtar kvinner i deler av afrika skyter man dem, putter de inni bildekk, tenner på bildekker og sender dekket med mannen gjennom landsbyen der han har voldtatt noen. quote>

La oss si at en innvandrer fra afrika fikk beskjeden når han kom inn i landet;
Ikke begå noen lovbrudd, da sender vi deg tilbake så får du ta straffen der.
Hvem ville turt å gjort noe, når noen straffer kan være så umenskelige?
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer kneipen:
Citerer Fallenwarrior efiner "ondskap" for meg, er du snill.

Folk som ikke gjør annet enn å forpeste livet til andre mennesker, med vold, drap, voldtekt. Gi meg 1 god grunn til at disse ikke bør sperres inne. Folk har blitt henrettet for mindre.

Vist man voldtar kvinner i deler av afrika skyter man dem, putter de inni bildekk, tenner på bildekker og sender dekket med mannen gjennom landsbyen der han har voldtatt noen. Ganske sykt, men det er slikt noen kan være vant med , og da nytter det ikke å gi 3 måneders fengsel når de knuser kraniet til andre folk som bare er ute etter å kose seg å ha det gøy. Disse menneskene må straffes ordentlig.


Ja, gjør som i USA, da blir alle problemer løst på 1,2,3. Det er ikke så enkelt, de er mennesker de også. Det er en større kostnad at vi har kriminelle til å fylle opp fengslene enn at vi gir dem behandling og at de kommer ut i arbeidslivet for å bli ett GODE for samfunnet.
All in all is all we are
  • 0
Siterer gray fox:
det er helt sant, en kompis ble nesten revet ut av bussen for et par uker siden av en haug med folk. det var samme greia da, en fyr provoserte på busstoppet og vi dytta han bare fekk og sa at vi ikke ville ha noe trøbbel, så lappet han til kompisen min en gang (som heldigvis tåler en del så han gjorde ikke noe av det) så stakk fyren av. Rett etter bussen hadde kommet og v var halveis på kom samme fyren med en svær gjeng bak seg og prøvde å dra oss ut.


Høres helt idiotisk ut
Heldigvis har jeg aldri opplevd noe sånt. Den eneste voldsepisoden jeg har vært vitne til var to idioter av noen nordmenn mot to av mine venner.

Siterer torleif:
så vi bør true nyankomne utlendinger sånn?, eller?

Lagt til 2008-05-13 22:01:
Citerer tarkan:

<quote author="kneipen">Citerer Fallenwarrior:
Vist man voldtar kvinner i deler av afrika skyter man dem, putter de inni bildekk, tenner på bildekker og sender dekket med mannen gjennom landsbyen der han har voldtatt noen. quote>

La oss si at en innvandrer fra afrika fikk beskjeden når han kom inn i landet;
Ikke begå noen lovbrudd, da sender vi deg tilbake så får du ta straffen der.
Hvem ville turt å gjort noe, når noen straffer kan være så umenskelige?


Det er ikke særlig etisk riktig, men det ville jo fått ned kriminaliteten. Jeg sier nok heller ja til mer politi i gatene og ja til mer ressurser til kampen mot kriminalitet!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jeg snakker med ei venninne nå, som kjente en kompis som var der. Det vil da si at han har bruket armen sin og har kutt flere steder i ansiktet og diverse.

Kan jo si de vil ta hevn hele gjengen men får jeg vite senere. Media har ikke tatt med alt
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Det er mye snakk her om at innvandrere skal sendes tilbake der de kommer fra, om de gjør noe skikkelig galt. Dette er i mine øyne bare tull. De begår en kriminell handling i Norge, og burde derfor sanksjoneres av Norge. Dessuten er jo mange innvandrere norske statsborgere, da er det umulig å kaste dem ut. Å bare kaste ut folk er den enkleste løsning, og den enkleste løsning fungerer sjeldent i det lange løp.

Når det er sagt, ønsker jeg samtidig mye strengere straffer i Norge. I mine øyne burde hver eneste straff være forvaring, du slipper ikke ut før vi er rimelig sikker på at du ikke kommer til å gjøre noe galt igjen. Det gjelder alt fra voldtekt til å rane en bank.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
hva er egentlig vitsen med og slenge skylden på innvandrerne??? ja de gjør feil, dette kommer av at de blir satt utenfor samfunnet, blir mobbet og blir utsatt for rasisme!!

vis vi kutter ut og behandle dem som dritt så kommer de til og oppføre seg de også, JA kommer fotsatt alltid til og være noen men da har jeg et spørsmål... finnes det noen ifra norge som gjør faenskap, mange ganger mye være enn det som det blir mange opptøyer av f.eks. en ifra iran eller et annet land som f.eks. har kommet hit fordi de har være truet etter og bli drept eller kanskje har det veldig dårlig der som alle veit er veldig lav levestandard....

men hva er best at vi aksepterer dem og vi slipper så masse faenskap eller det at vi har noen og skylle på vær gang noe går galt??



jeg mener at alle dere som syns invandrere gjør "alt" av feil kan logge dere av pcen og sette dere og tenke over det virkelig er det og hvorfor det er det...
ta kontakt vis du trenger photograf, bil modder (PS), lys,lys og dj eller om du bare har lyst til og slå av en prat =)
  • 0
Enig, innvandrerne får alt for mye "skyld" i media i dag. Det er faktisk ikke flest innvandrere som er kriminelle i Norge, det er etnisk norske. Innvandrere blir bare satt i ett allerede dårlig lys fordi det selger som gress i norske medier.
All in all is all we are
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Ja, innvandrere får mye skyld. Men i noen tilfeller har de faktisk noen særegenheter. Når hørte du sist om en "etnisk norsk" guttegjen med gutter mellom 12-14 år som gikk rundt og antastet kvinner?

Hvor mange etniske nordmenn utfører æresdrap?(selv om det er få av disse i Norge er det fremdeles ikke nordmenn som utfører dem)

Vet om albanere som stjeler som ravner, så godt som i dagslys. Om muslimer som får bo i Norge, og ser ned på alle fordi vi er "skitne"(ikke muslimske).

Selv om det blir å dra alle over en kam, våger jeg å si at de har sine egne å takke for oppmerksomheten.
  • 0
helt enig me dine utsagn M. godt sagt!!
I love the powerglove, its so BAD
  • 0
Hva kan jeg si, dette var feigt og stygt og grusomt, mer er det ikke si om det. Dette er en handling som jeg fordømmer på det sterkeste, og jeg håper gjerningsmennene blir tatt!

Siterer M:
Selv om det blir å dra alle over en kam, våger jeg å si at de har sine egne å takke for oppmerksomheten.


"Takke sine egne?". Tror du de har bedt dem om å ødelegge og forpeste ryktet til alle muslimer, albanere eller andre innvandrere? Tror du de er noe mer positivt innstilt til deres handlinger enn vi er, eller at de på en eller annen måte har gitt dem tommelen opp? Faktum er at vi vet at det er et fåtall som er slik media vinkler det, og likevel forhåndsdømmer vi dem, det er ikke deres feil, men vår, vi har oss selv å takke for fordommene, for vi klarer ikke å la vær å tenke at "alle innvandrere er sånn", selv når sannheten står svart på hvitt. Vi kan ikke skyve ansvaret for det over på de som ikke har gjort noe!

Siterer tarkan:
Men innvandrere, uansett nasjon, burde sendes hjem om man ikke oppfører seg. Jeg ser ikke på norske fengsler som hotell, jeg vil aldri bli låst inne, men innvandrere gjør det, i forhold til fengslene i sine land. Har selv sett på nyhetene at mange innvandrere mener det. Kommer man i fengsel i norge får man både jobb og utdanning. Mens fattige må jobbe for føden, kan kriminelle bli låst inne å få en bedre framtid. For et skjevt samfunn vi lever i!
Enten bør straffene bli strengere her til lands, ellers bør man sende dem hjem.


1) Hvorfor tror du man får jobb og utdanning i fengsler, for å kose seg? Faktum er at det er langt bedre med rehabiliterte samfunnsborgere som bidrar enn fengselsfugler i buret som påfører samfunnet utgifter.

2) Forbrytelser som skjer i Norge, skal også straffeforfølges i Norge, og personen skal sone i Norge. Norges lover i Norge, også for folk fra utlandet som bor her. Det er ikke bare å sende folk med oppholdstillatelse til utlandet. Det er den enkle løsningen, hvor man unnlater å gi nye landsmenn en ny sjanse og et tilbud som kan hjelpe dem å bidra. De som har fått oppholdstillatelse her er like mye samfunnsborgere som vi, men siden de ikke er en av "våre", skal vi da kaste dem ut ved første lovbrudd?

3) Kriminelle har like stor rett til å komme tilbake til samfunnet som fattige, kriminelle er også mennesker, svært mange kriminelle er dessuten fattige.

Siterer kneipen:
Det burde de ha tenkt på før de brøyt loven så til de grader, norge er alt for snill når det kommer til slike saker. Hva i helvette skal vi "passe" på de for når det eneste de gjør er å bryte loven?


Om barnet ditt gjorde noe skikkelig galt og noen ønsket å henrette ham/henne for det, ville du da latt dem gjøre det? Neppe. Om noen med bakgrunn fra et annet land gjorde noe galt i Norge og noen ønsket å gjøre noe grusomt med dem for det, ville da Norge latt dem gjøre det, bare fordi de ikke er født her og har "forbrukt" sin tillit (som noen hevder)? Hvorfor skal man forskjellsbehandle slik, jeg har aldri helt forstått det. Den eneste forskjellen er at de kommer fra et annet land, men de er like mye mennesker som oss og de tilhører samfunnet her. Flere av dem har opplevd ting som de fleste av oss i rike velstående Norge ikke kommer i nærheten av engang. Hvorfor skal kriminelle etniske nordmenn havne i fengsel mens nye landsmenn skal hives ut?

Vil du være den som meddeler for en innvandrer at han/hun skal kastes ut og overgis en langt mer brutal straff i utlandet?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer kneipen:
Folk som ikke gjør annet enn å forpeste livet til andre mennesker, med vold, drap, voldtekt. Gi meg 1 god grunn til at disse ikke bør sperres inne. Folk har blitt henrettet for mindre.


Karakteristikker av lovbrytere
- de er unge
- de er menn
- de bor i byene
- de er tidligere straffet
- de har lav utdanning
- de har et svakt sosialt nettverk
- de misbruker rusmidler
- de lever under ustabile livsforhold

Kilde: JUSS 1: Rettslære for videregående skole

Det finnes ingen i verden som kan dekke ordet "ondskap", alle har noe godt seg, alle har sine lyse sider, noen svakere enn andre. Men ingen er tvers i gjennom onde, og ingen er født det heller. Man kan ikke definere ondskap, selv ikke de som forpester andres liv, ofte har de selv fått sine liv forpestet. De er drittsekker, men de er ikke "onde". Pusser du hardt nok, vil du alltid finne glitrende flater i dem.

Siterer tarkan:
Vist man voldtar kvinner i deler av afrika skyter man dem, putter de inni bildekk, tenner på bildekker og sender dekket med mannen gjennom landsbyen der han har voldtatt noen.


Jeg antar du da referer til én eller noen få stammer som lever mer eller mindre avsondret fra resten av samfunnet, for det er i hvert fall ikke vanlig straffepraksis de i fleste afrikanske land jeg har lest litt om.

Siterer M:
Ja, innvandrere får mye skyld. Men i noen tilfeller har de faktisk noen særegenheter. Når hørte du sist om en "etnisk norsk" guttegjen med gutter mellom 12-14 år som gikk rundt og antastet kvinner?

Hvor mange etniske nordmenn utfører æresdrap?(selv om det er få av disse i Norge er det fremdeles ikke nordmenn som utfører dem)

Vet om albanere som stjeler som ravner, så godt som i dagslys. Om muslimer som får bo i Norge, og ser ned på alle fordi vi er "skitne"(ikke muslimske).


Når jeg har hørt om eller sett fjortiser som ikke skjønner at kvinner faktisk er like mye mennesker som menn og nødvendigvis ikke liker å bli klådd på? Altfor ofte.

Æresdrap: drap som begås ut fra æresbegreper innen en kultur (kilde: www.ordnett.no)

Ære (bet. 2): moralsk) verdighet; godt navn og rykte (kilde: www.ordnett.no)

Hvor mange tror du ikke det er som dreper av såret stolthet; utroskap, latterliggjøring, mobbing osv. Den betydningen som ordet "æresdrap" gjerne får i dag er bare en annen variant av hvor man dreper noen fordi den personen har skadet ens ære, alt ut i fra hvilke begreper som regnes som viktig for ens "ære". Så ja, også etniske nordmenn begår æresdrap, bare ikke på samme måten som vi er vant til å høre om.

Så fordi det finnes noen muslimer som sitter med skitne holdninger overfor andre, skal de da kastes ut, er det god nok grunn også? Tror du det vil hjelpe på holdningene deres? Raseri og bitterhet er en av hoveddrivfaktorene for en terrorist, som da gjerne føler seg urettferdig behandlet. Og slikt raseri kan føre til fordommer, slik nazister eller Vigrid eller NorgesPatriotene skjærer innvandrere over en kam på her.

Bare fordi de har gjort noe galt, gir ikke det oss rett til å gjøre noe galt med dem tilbake. Jeg siterer en fin huskeregel som mange her ser ut til å ha glemt, en huskeregel som jeg tror danner basisgrunnen for hvorfor man tilbyr utdanning og jobb i fengsel:

Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer torleif:
Utlendinger som finn på slikt kan berre sendast ut av landet!
Dei kjem her for trygghet, men berre lagar bråk. Uakseptabelt.


Om du bodde i det eneste trygge området i et farlig krigsherjet område, og folk banket på for trygghet, ville du da kaste dem ut til helvete der ute hvis de lagde bråk?

Når jeg ser holdninger hvor en uttrykker at utlendinger bare kan kastes ut fordi de lager bråk, synes det for meg som gode eksempler på at man for det meste bryr seg om sine "egne": Hva gjør vel det hvis en mengde ansiktsløse mennesker fra utlandet blir sendt ut uten tilbud om rehabilitering og integrering, så lenge vi slipper det evinnelige bråket deres her i Norge? Men etniske nordmenn og statsborgere, de kan fengsles her og motta sin straff her, selv om kriminelle fra utlandet som bor her faktisk <b>bor</i> her de også.

Siterer kneipen:
her snakker vi om mennesker som selv er onde, ikke folk som raner, kjører for fort etc.Jeg tror du skjønnte hva jeg mente. Folk som kommer hitt til landet for å drepe, utøve vold osv. har ingen rett til å være her, så enkelt er det. Det er mer enn mange som er villige til å ta deres plass uten å lage et helvette når de kommer..


Som selv er onde? Det er alltid en eller flere årsaker til at noen blir kriminelle, enten de blir råkjørere eller drapsmenn, det er ingen som har tenkt "fikk sånn plutselig lyst til å drepe noen, for jeg er ond, det ligger i min natur". Selv nasking har sine årsaker, selv om de ofte er mer bagatellmessige. Jeg er derimot helt enig i at folk som kommer til landet bare for å drepe (terrorister for eksempel) kan sendes hjem igjen (så fremt de ikke blir drept der), men da må man sile på enkeltpersoner, aldri forskjellsbehandle etter etniske gruppe!

Siterer sersjant drittsekk:
Ang. deportering av innvandrere må jeg si at jeg er for det om de ikke har statsborgerskap og om de har begått et alvorlig nok lovbrudd. Dette kommer fra en som er innvandrer og ikke har norsk statsborgerskap (av div. praktiske grunner).


Men hva skal defineres som alvorlig nok lovbrudd? Og hva hvis personen angrer og ønsker å gjøre bot og bli en del av samfunnet? Skal de da deporteres og risikere å miste sjansen til å komme seg av den gale veien?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer legion_kart:
hvorfor hver gang det diskuteres sånn som dette er det alltid noen som sier at det er fremmedfrykten til oss nordmenn som gjør at vi dømmerutlendinger å sånn. er det rart det fremdeles er veldig mye fremmedfrykt i dete landet?


Jeg synes det er rart ja, til tross for en masse dokumentasjon på at de fleste innvandrere er bra mennesker, er det likevel mange som har en viss skepsis til innvandrere, som ofte er ufortjent. Og dette gjelder ikke bare nordmenn, det gjelder i mange andre land også. Om jeg konverterte til islam, ville mange tro jeg var hjernevasket, om jeg ble scientolog ville flere kamerater av meg i hvert fall tro det, om jeg ble bestevenner med en eritreer ville nok en del etiopiske bekjente av moren min riste på hodet, om jeg giftet meg med en person fra Eritrea tror jeg til og med moren min hadde blitt litt skeptisk.

I det hele tatt synes jeg fremmedfrykt er noe møl som hindrer oss mennesker i å forstå hverandre. Man glemmer at hvert eneste menneske er ett enkeltindivid som verken kan eller skal dømmes eller fryktes ut i fra hva andre har gjort, uansett hvor lik ham/henne de er. Når jeg skal bli kjent med en ny person, prøver jeg så godt jeg kan å ikke se på hudfarge, eller klesplagg (altfor mange rynker på pannen når de ser en hidjab for eksempel) eller noe annet ved utseendet som kan få meg til å gjøre denne personen gjenstand for en skepsis de ikke har gjort seg fortjent til. Men ofte feiler jeg, og da får jeg dårlig samvittighet, for jeg har selv blitt utsatt for den slags forhåndsdømming, og det er ikke noe gøy.

Jeg beklager dypt kronglete siteringer og overlange poster, måtte bare lufte tankene mine rundt temaene som ble tatt opp, men det skal ikke gjenta seg at jeg tar av slik. Om jeg ble for krass (noe jeg vet jeg ble ), så beklager jeg det.

På tide å krype til køys, god natt!
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer M:
Hvor mange etniske nordmenn utfører æresdrap?(selv om det er få av disse i Norge er det fremdeles ikke nordmenn som utfører dem)

Dette har jeg et ganske stort problem med. Det er fullt av etniske nordmenn som dreper kona fordi hun har vært utro med en annen mann, men når først en muslim gjør det; OooO Æresdrap! Hvorfor er det ikke æresdrap når det samme skjer med etniske nordmenn?
  • 0
Veldig godt poeng det LuXe, noe jeg egentlig aldri har tenkt over før.
jaja, sånn går det når media blåser opp ting på de måtene de gjør...
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
Når det gjelder ekteskap er det noen HELT andre regler i muslimske land enn i norge.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Siterer tguls:
Veldig godt poeng det LuXe, noe jeg egentlig aldri har tenkt over før.
jaja, sånn går det når media blåser opp ting på de måtene de gjør...


Slenger meg på og sier det samme, mye kortere og mer treffende enn jeg fikk til

Er det noe media er gode på, så er det å blåse opp, lite positivt, masse negativt, for det selger.

Siterer tarkan:
Når det gjelder ekteskap er det noen HELT andre regler i muslimske land enn i norge.


Det er noen HELT andre regler for ekteskap i jødedommen også, eller i andre religioner også. Ingen har hevdet at noen av systemene er perfekt, ikke det norske heller, men vi kan jo lære av hverandre. Derfor håper jeg ikke din løsning på dette er å kaste ut enhver muslim som har dårlige holdninger overfor systemet her, for det vil ikke bidra til å åpne horisonten deres og i hvert fall ikke vår. Ikke forvent å få et mer nyansert bilde fra media, for det selger ikke i de store nyhetssendingene
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Straff har mere med avskrekning enn rehabilitering og gjøre, det bildet som dannes her blir helt feil da det ikke taes det dugg hensyn til almennprevetive hensyn.
Folk som kommer til Norge bør ha 6 måneders prøveperiode, en har 2 år prøveperiode etter lovbrudd og 2 år på førerkortet, så hva er problemet med og ha det på innvandrere. Begår de ett grovt lovbrudd innenfor prøvetiden er det rett ut, uten noen form for nåde. Greit de er mennesker de og, men det er de som lovbruddene begåes imot og. Vårt største ansvar er og beskytte offeret, uansett hvordan en snur og vender på det er det topp prioritet...

Jeg ser ikke de store muslimske forbundene ute og gjør noe med undertrykkelse eller noe annet som først og fremst foregår blandt muslimske familier heller, og ett kjent ordtak er at som man reder sin seng ligger man. Så lenge ingen prøver og gjøre noe for å snu oppfatningen vil den bli der, jo lengre den blir der jo værre blir den og snu. Jeg som ca 90% av den norske befolkning har NULL og tjene på å snu den og kommer derav ikke til å ofre det en tanke. Jeg som de fleste andre er av den oppfatning at det er ikke værd jobben da det er alt annet enn mitt problem. Her er det innvandrenes egne organer som må gå foran, en får ikke noen velvilje så lenge jenter i Norge går i birøkterdrakter som i Iran. Slikt er å henge ett STORT "HOLD DEG UNNA" skilt på personen og den familien i mine øyne, jeg er en skeptiker og vil ha mindre enn null med alt slikt og gjøre
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Kengro har mange gode poeng. Jeg er helt enig i at innvandrere burde få en prøveperiode, men jeg mener at den skulle vært på 1 år i motsetning til halvparten. Gjør de noen som helst form for større forbrytelser sendes de hjem eller til et annet land straks.

Jeg mener også at ALLE innvandrere burde bli sjekket for smittsomme sykdommer av den mer alvorlige sorten. F.eks. aids, mallaria osv. Pga alle innvadrerne og flyktningene er disse sykdommene, som var utryddet i Europa, nå å vei tilbake. Det synes jeg er uakseptabelt, da det faktisk bor mennesker her fra før som skal fortsette å ha det bra uansett. Dine egne landsmenn burde alltid være topp prioritet og hvis det på noen som helst måte skader befolkningen i et land at visse innvandrere kommer, så slipper de ikke inn.
Hvorfor skal vi måtte lide for at de er i krig? Sykdommer og krimalitet skal ikke spres til land som har lite av det pga av at folk flykter fra land i krig eller pga fattigdom. Det er da helt høl i huet.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg har ikke lest gjennom alle postene her, men det er viktig huske på at norge er et samfunn der man eruskyldig inntil det motsatte er bevist. Dette er viktig å huske på også når det kommer til innvandring. Vi kan ikke ha et system der man blir sett på som voldtektsmann eller drapsmann inntil man har bevist at man kan leve her i en prøveperiode uten å gjøre noe galt. Også innvandrere er uskyldige inntil det er beviselig at de har gjort noe ulovlig.

Men vi må likevel prøve å kontrollere at de er hederlige de vi slipper inn.

Siterer The Silent Assassin:
Jeg mener også at ALLE innvandrere burde bli sjekket for smittsomme sykdommer av den mer alvorlige sorten. F.eks. aids, mallaria osv. Pga alle innvadrerne og flyktningene er disse sykdommene, som var utryddet i Europa, nå å vei tilbake. Det synes jeg er uakseptabelt, da det faktisk bor mennesker her fra før som skal fortsette å ha det bra uansett. Dine egne landsmenn burde alltid være topp prioritet og hvis det på noen som helst måte skader befolkningen i et land at visse innvandrere kommer, så slipper de ikke inn.

Dette er jeg uenig i. Det er her vi har muligheten til å helbrede slike sykdommer. Det er ikke bare innvandringen som fører disse sykdommene tilbake. Turisme er også en faktor. Det er allerede systemer og lover internasjonalt som skal hindre at smittsomme sykdommer føres over landegrenser. Jeg mener disse er tilstrekkelige, selv om de sikkert kan overholdes bedre.
Malaria er jo også i større grad et resultat av utvidede sumpområder, noe vi kan takke industrien for i mange tilfeller.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer M:
Hvor mange etniske nordmenn utfører æresdrap?(selv om det er få av disse i Norge er det fremdeles ikke nordmenn som utfører dem)


Akkurat der kan jeg si noe til forsvar for de som ikke er etnisk norske. Når en pakistaner dreper sin datter og kanskje flere familiemedlemmer er det "æresdrap". Når en norsk mann dreper sine barn, sin kone og seg selv er det en "tragedie". Hvorfor det? Er ikke sistnevnte, som faktisk hendte her i Norge for litt tid tilbake, også et æresdrap?

Siterer michae2109:
Jeg synes det er rart ja, til tross for en masse dokumentasjon på at de fleste innvandrere er bra mennesker


Nå vet jeg selv at mange, sikkert de fleste, innvandrere er flotte mennesker, men jeg synes ikke det er rart at det er fremmedfrykt når slikt som dette skjer. Dette er en råskap og brutalitet som jeg ikke føler blir begått av etniske nordmenn i like stort omfang. Jeg har aldri hørt om så store planlagte, koordinerte og bevæpnede angrep på "sivile" begått av etniske nordmenn.

Dessuten er innvandrere overrepresentert på voldtektsstatistikken i Oslo (mange steder er de ikke det, naturligvis). Så klart skjønner jeg at mange frykter utlendinger. Mange frykter jo ungdommer også (spesielt eldre).

Siterer Kengro:
Straff har mere med avskrekning enn rehabilitering og gjøre


Mulig det er sånn, men sånn bør det absolutt ikke være. De kriminelle selv og alle andre tjener på at de kriminelle blir rehabilitert. Det er det som bør være målet. Jeg synes dog at rehabilitering bør foregå delvis gjennom straff, men vi må få ordentlige mennesker ut av de kriminelle. De må få utdanning og de må få en yrkeskarriere. Hvis ikke er alt forgjeves..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Kengro:
Straff har mere med avskrekning enn rehabilitering og gjøre, det bildet som dannes her blir helt feil da det ikke taes det dugg hensyn til almennprevetive hensyn.


Det har like mye med begge deler å gjøre, for begge deler er like viktige: lovbryteren og andre skal avskrekkes fra å gjøre det samme, samtidig skal lovbryteren kunne jobbe for å slå inn på den lovlydige vei igjen, noe som faktisk også gavner og beskytter samfunnet.

Siterer Kengro:
Folk som kommer til Norge bør ha 6 måneders prøveperiode, en har 2 år prøveperiode etter lovbrudd og 2 år på førerkortet, så hva er problemet med og ha det på innvandrere. Begår de ett grovt lovbrudd innenfor prøvetiden er det rett ut, uten noen form for nåde. Greit de er mennesker de og, men det er de som lovbruddene begåes imot og. Vårt største ansvar er og beskytte offeret, uansett hvordan en snur og vender på det er det topp prioritet...


Det kan godt hende jeg tar feil, er ikke sikker, men jeg trodde det var betingede fengselsdommer man hadde prøvetid på, og ikke ferdig sonede ubetingede (så lenge man ikke blir sluppet ut på prøve før tiden).

Uansett, jeg er helt enig i at lovbrytere skal ha en prøvetid, men hvorfor skal det forskjellsbehandles på innvandrere? Om de begår forbrytelser i en prøvetid, hva er i veien med å la dem sone i norske fengsler, siden lovbruddene faktisk er begått i Norge. Også innvandrere skal sanksjoneres i Norge. Jeg synes ikke utkastelse er noen god prøvetidsbruddsstraff for folk som bor i landet.

Siterer Kengro:
Jeg ser ikke de store muslimske forbundene ute og gjør noe med undertrykkelse eller noe annet som først og fremst foregår blandt muslimske familier heller, og ett kjent ordtak er at som man reder sin seng ligger man. Så lenge ingen prøver og gjøre noe for å snu oppfatningen vil den bli der, jo lengre den blir der jo værre blir den og snu.


Der er jeg enig med deg, og det er noe vi må være med å oppmuntre dem til å gjøre. De fleste muslimer vil ikke ha noe med gærne fanatikere å gjøre, og hvem kan klandre dem for det? Jeg tviler på at Norge ville ha assosiert seg med en nordmann hvis han gjorde noe så grusomt som visse religiøse fanatikere gjør. Men det er helt klart at man må bli flinkere til å snu holdninger, i det lange løp vil det neppe nytte å ignorere.

Siterer Kengro:
Jeg som ca 90% av den norske befolkning har NULL og tjene på å snu den og kommer derav ikke til å ofre det en tanke. Jeg som de fleste andre er av den oppfatning at det er ikke værd jobben da det er alt annet enn mitt problem.


Har du og 90 % av den norske befolkning ingenting å tjene på å gå i dialog og gjensidig forståelse med andre mennesker? Den går jeg ikke med på! Det er like mye Norges problem som det er innvandrernes, ettersom de faktisk bor her. Og hvordan skal de kunne overtales til å ta til orde overfor fanatikere, hvis vi ikke hjelper dem og viser at de ikke står alene.

Dessuten har det faktisk allerede blitt gjort ved noen tilfeller, et eksempel er angrepet på World Trade Center: da samlet flere kristne og muslimske forbund seg sammen om en fordømmelse av angrepet, og for det store flertallet som bekjente seg til en religion var ikke livssynsforskjeller noe hinder for å stå sammen.

Siterer Kengro:
Begår de ett grovt lovbrudd innenfor prøvetiden er det rett ut, uten noen form for nåde.


Om du støtter et system hvor man kan sende folk ut til en sannsynlig død, vil jeg spørre deg: ville du sendt dem ut personlig vel vitende om hva som ville skje dem?

Og mener du at dette gjelder for "annengenerasjons innvandrere", som faktisk er født her og vel så norske som en etnisk nordmann. Skal de også sendes ut når de begår et alvorlig lovbrudd?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer Kengro:
en får ikke noen velvilje så lenge jenter i Norge går i birøkterdrakter som i Iran. Slikt er å henge ett STORT "HOLD DEG UNNA" skilt på personen og den familien i mine øyne, jeg er en skeptiker og vil ha mindre enn null med alt slikt og gjøre


Det er ikke skeptisisme, det er rett og slett fremmedfrykt. Slik jeg forsto deg nå, nekter du å ha noe med en person å gjøre som går i det du kaller "birøktedrakter". Jeg håper du i det minste vet hva disse klesplaggene kalles, for du tar deg tydeligvis ikke bryet med å se hvordan personen innenfor klærne er før du skyr dem som pesten. Hvordan tror du føles for en å bli skydd av andre på grunn av klærne man går i? Tenk hvis jeg påsto at å gå i Vålerenga-drakt var å feste et stort "JEG ER EN TULLING"-skilt, eller at å bære krusifiks var å gå med et "DRITTSEKK"-skilt"; bare fordi drakten var noe jeg ikke hadde sett før og som skilte seg mye ut i fra det jeg er vant til å se.

Jeg sier ikke at det er negative sider ved klærne, men jeg ville aldri finne på å aktivt unngå personer bare på grunn av klærne og det "budskapet" det liksom skal stråle ut.

Å være skeptisk vil si å være tvilende og nølende, ikke å forhåndsdømme noe på bakgrunn av noe annet. En skeptiker ser ikke "HOLD DEG UNNA", men kanskje heller "ikke ta det for god fisk." Det du beskriver har lite med å være skeptisk å gjøre, synes jeg i hvert fall.

Lagt til:
Siterer Suppeelsker:
Nå vet jeg selv at mange, sikkert de fleste, innvandrere er flotte mennesker, men jeg synes ikke det er rart at det er fremmedfrykt når slikt som dette skjer. Dette er en råskap og brutalitet som jeg ikke føler blir begått av etniske nordmenn i like stort omfang. Jeg har aldri hørt om så store planlagte, koordinerte og bevæpnede angrep på "sivile" begått av etniske nordmenn.


Jeg skjønner hva du sikter til, men jeg skulle tro slike grusomme handlinger også gir næring til fordommer, som sammen med fremmedfrykt ikke er fullt så rart dessverre. Men jeg skjønner hvorfor noen slike fordommer spres. At slike handlinger ikke begås av etniske nordmenn kan kanskje stemme, men da er det viktig å understreke at det kan skyldes de gode oppvekstvilkårene som er her. Folk som ikke er like heldige kan ende opp med å overføre dette til barna sine (langt i fra alle gjør det), og da kan vi ende opp med en ond sirkel. Derfor mener jeg det er liten vits i å gruppere kriminelle i etniske nordmenn og "de andre", men heller huske på alle de med bakgrunn fra et annet land som ikke gjør noe galt, og ikke la udåder fra noen ramme folk en ikke har møtt engang. Det er det jeg syndes er litt rart, når vi får opplyst fra sikre kilder og (forhåpentligvis) fra egne erfaringer at det ikke er sånn. Jeg gjør det selv noen ganger, og skjønner egentlig ikke helt hvorfor, når jeg har en drøss med venner fra forskjellige land. Dessverre er media for flinke til å gi oss inntrykket av at forbrytere bør deles opp i de med bakgrunn fra et annet land og etniske nordmenn, jeg har aldri likt det.

Beklager overlang post, jeg måtte visst bryte det løftet jeg ga i går natt, beklager det!
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer Andzel:
Citerer djani:
Jeg bor i Drammen. Og jeg er opprinnelig Bosnisk.

Da jeg var i byen idag fikk jeg jævlig truende blikk av ungdommer da jeg snakka i telefonen på bosnisk. Det er kjempekoslig. Rasisme og fordommer. Yeaah.
Nei, men fy faen, det der er bare ekkelt. Æsj og fy.


Du kødder nå eller?



Nope, kødder ikke. Visstnok noen som hadde hørt om det, antar jeg..
Did you know? John Dies at the End.
  • 0
Fy faen for en stygg sak. Dette er noe som burde staffes hardt. Jeg er uenig i at man skal si at utlenningende gjorde det. Det var jo ikke alle utlenningene som gjorde det. Det vil være som å si at nordmennene utførte Nokas-ranet.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!