Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Noen ganger blir jeg oppgitt. Egentlig også både fly forbanna, trist og målløs. Hvorfor? Jo, gjerne av de små negative ting.

Som her forleden da jeg satt og knotet litt på min 3DS XL. Jeg sier 3DS XL fordi dere ikke skal lure på hvilken 3DS-modell det var. Ikke den orginale 3DS, ei heller 2DS, eller 2DS XL. Neida, 3DS XL, sort. Dette er jo viktig å pressisere med så mange versjoner av den samme håndholdte konsollen.
Jeg bladde gjennom en grei samling spill jeg hadde nedlastet. Faktisk alt som var tilgjengelig av "The Legend Of Zelda" bortsett fra "A Link To The Past". Den klassikeren hadde vært kult å spille på 3DS, så jeg bladde meg frem i Nintendos e-shop for så å finne den. Men ingen rubrikk kunne sende meg videre for å betale. Lette høyt og lavt men ingen steder ville lede til en betalingsskjerm. Hvorfor ikke? Joda, det var jo "bare" fordi dette spillet kun kunne spilles på NEW Nintendo 3DS! WTF???
Ikke kom her å påstå at et Snes-spill ikke kan spilles på 3DS XL eller den orginale 3DS når en remastret utgave av både "Ocarina Of Time" og "Majora's Mask" fra Zelda-seriens N64-tidsalder kan det. Dette er ren og skjær bullshit!

Grunnen er rimelig enkel; Nintendo er blitt glupske på å håve inn gryn. Desverre. Jeg, som alltid har stått nærmest Nintendo fremfor både Xbox og Playstation, må innrømme at dette er et utrolig gnient påfunn. To steg frem og ett tilbake.
Jeg hadde ikke hatt noe i mot dette om det var en ny håndholdt konsoll uten navnet 3DS i seg. Slik som 3DS-spill ikke funker på den gamle DS. Men den nyeste ugaven heter NEW Nintendo 3DS, og da må jeg beklage at jeg trodde at min 3DS XL også kunne laste ned et spill som "A Link To The Past". Jeg kjenner bismaken når jeg forstår at jeg faktisk må kjøpe en nyere utgave av 3DS for å kunne spille dette, samt andre spill de har funnet ut at er OK å BARE gjøre tilgjengelige for NEW 3DS. Jeg sparer gjerne de pengene.

Er det bare jeg som synes dette er rottent? Om du eier 3DS, 2DS eller 3DS XL så kan du spille de vanligste 3DS-spillene på disse. Joda, 3DS XL er større og 2DS er kun i 2D, men du kan spille de samme spillene uansett hvilken utgave du foretrekker. Skal du derimot spille "A Link To The Past" må du kjøpe en NEW 3DS først. Er det muuuuuuliiiiiiig????
De bruker skitne knep for å få solgt en forbedret versjon av 3DS. En versjon du egentlig ikke har bruk for. Hvorfor? Jo, fordi du har jo 3DS fra før og burde ikke forvente at NEW 3DS har spill du kun kan spille på den. Dette er latterlig og kun for å selge. Hva var galt med den gamle 3DS?

Enda en formidabel fornermelse er det at "A Link To The Past" regnes som forgjengeren til 3DS-spillet "A Link Between Worlds". Dette kan spilles på den gamle 3DS, om noen skulle lure. Er du sjokkert? Joda, du trenger ikke kaste pengene ut vinduet for å kjøpe en finpusset utgave av den samme konsollen for å spille dette. Like irriterende som da Xbox One fødte sitt familiemedlem Xbox One X. Skulle jeg kjøpe Xbox One eller den nye da jeg kjøpte Xbox? Ville jeg velge feil, slik jeg valgte feil 3DS? Hmmm.

Hva er dessuten forskjellen? NEW 3DS har bedre kapasitet til å kjøre raskere, har malplassert stylusen og valgt å spikre inn SD-kortet bak en plate for å gjøre det mer tungvint for brukeren. Dessuten kom den uten lader (vet ikke om dette er forandret i nyere utgaver). Altså; eide du ingen 3DS fra før, måtte du søren meg også kjøpe en lader som om Nintendo fastslo at vi ville gå over fra 3DS til NEW 3DS og ta med den gamle laderen. Skulle du i tillegg flytte over filer måtte dette gjøres via den nye laderen da den gamle måtte holde liv i din gamle 3DS så den ikke sluknet mens filene ble lastet over til NEW 3DS. Selvsagt et problem om man hadde mange spill å laste over. Dette måtte også gjøres via en PC, kun for å forenkle det hele. Dette var virkemiddelbruk av sarkasme, om noen skulle lure.

Jeg vil ikke spytte i såret til Nintendo. Selskapet har gitt meg utallige gode spilløyeblikk, men det er tydelig at man ofte må bite i det sure eplet nå for tiden. Det virker som om de har blitt litt grådige på sine gamle dager.
Jeg kan ikke komme foruten Switch heller. Har planer om å kjøpe en slik, men føler at spillkartoteket for min del enda er litt labert da de fleste indie og tredjepartsspill er å få kjøpt på Xbox. Vil uansett takke for gode tips i respons på min tidligere blogg angående dette. Joda, noen spill frister, men jeg greier å holde meg unna for nå.
Dessuten hjelper det ikke å se at de gjenutgir spill i Deluxe-utgaver for så og ta seg full pris i betaling. Full blodpris! "Mario Kart 8 Deluxe" og "New Super Mario Bros. Deluxe" går for godt omlag 500-600 spenn. Altså spill som kom ut til Wii U for mange år siden! Lag heller Mario Kart 9! Bruk kreativiteten til noe annet enn å sette høye summer på restaurerte spill. Og når var det sist noe skikkelig salg på Nintendos e-shop? Et sjeldent øyeblikk en gang hvert skuddår? Jammen ikke langt i fra for jeg har fulgt litt med og må si at XBOX er rausere på dette omerådet.

Jeg må også være ærlig å si at jeg synes kontrollere er dyre. Dette gjelder de fleste spillplatformer men Nintendo greier formidabelt å seire. Skal du ha en Switch med ekstra kontrollere og muligens en PRO-controller eller to, samt et spill, må du sannelig punge ut. Det begynner å bli latterlig når tillegget man kjøper til for å gjøre sitt startsett komplett, snuser mot prisen for selve konsollen. Jeg har hørt om PAY TO WIN, men ikke PAY TO PLAY.
Vel, sparegrisen min får iallfall vokse seg større ved å la være fristelsen av å kjøpe Switch. Enn så lenge.

Jeg følte meg dessuten snytt for Wii U også når den viste seg å bare være et mellomlegg mellom Wii og Switch. Som jeg nevnte i forrige blogginnlegg så er det ikke mange spill jeg har til den. Et helt rævva kartotek. Mye av det jeg faktisk bruker den til er å spille Virtual Console-spill, altså spill fra eldre systemer. Er ikke det litt tragiskt ironiskt? Jeg har altså en konsoll fra 2010 tallet som jeg så og si kun spiller spill fra 80 og 90-tallet på. Foruten "Zelda BOTW" som jeg er sjeleglad både kom på Switch og Wii U.
Men jeg koser meg med Wii U og det retro spillutvalget VC inneholder. Her er det mange perler fra Nintendos gullaldre. Her kan jeg til og med laste ned "A Link To The Past". For tiden strever jeg meg gjennom "Majoras Mask" som er et rent helvete kontrollmessig. C-knappene fra N64-spakene er byttet ut mot en knott på Wii U-Paden som jeg alltid greier å styre 1mm. i feil rettning slik at når jeg skal ta frem Ocarinaen  slipper jeg heller ut feen i glasset eller tar på meg en maske. Foruten dette er det herlig å dra noen år tilbake i tid. Jeg er som sagt glad i retro også, så det passer ypperlig.

Men hvem er jeg til å dømme Nintendo for sine synder? Jeg er jo bare en lojal gamer som følger etter på kommando, men jeg kjøper fanden meg ikke en ny 3DS til nærmere 2000 spenn for å spille noen ekstra spill jeg ikke kan spille på min 3DS XL. Jeg husker faktisk da jeg gikk fra den orginale 3DS og kjøpte 3DS XL fordi skjermen selvsagt var større. Det var på samme tidspunkt da NEW 3DS kom på markedet og jeg tenkte også den gang at en dyrere versjon av samme konsoll var unødvendig kun for noen ekstra spill. Selv den gang kjente jeg frustrasjonen over å forstå hvor teit dette opplegget var. Jeg hadde bare fortrengt det da jeg trodde "A Link To The Past" ikke var påbeordret kun NEW 3DS. Men jeg var for godtroende.

Jeg vil heller ikke høres ut som en gjerrig Skrue McDuck igjen, men jeg må få være ærlig å si at jeg ikke svømmer i penger. Sparer man, har man til slutt råd til å kjøpe noe som koster litt mer enn to-tre laken. Jeg vil bare understreke prinsippet. Er det virkelig nødvendig å gi ut et spill kun forbeholdt den nyeste utgaven av den samme konsollen? Hadde det vært på grunn av kapasiteten, hadde jeg forstått det, men det er ikke grunnen i dette tilfellet. Hverken maskinvare eller kapasitet står i veien. Den løgnen må du lengre ut på landet med. Og man kommer nok ikke lengre ut på landet enn der jeg bor uansett.

Beklager min frustrasjon. Beklager min trang til å klage. Beklager til alle som måtte være uenige, men jeg måtte bare få det ut.
Det er lite negativt jeg har å si om Nintendo bortsett fra disse punktene jeg har nevnt i denne bloggen. Selskapet har gjort en formidabel jobb i mange år, gått sine egne veier og skapt spilløyeblikk og flaggskip som virker usenkelige. Men om du trodde jeg var såpass fan-boy av japseselskapet at jeg ikke hadde noe irriterende som måtte lettes på, tok du feil. Men det har jo ingen betydning, for ingen er vel feilfrie.

Ha en fin kveld videre. På tide å laste ned "A Link To The Past"....på Wii U.


(Bildet til bloggen beskriver frustrasjon på innsiden...håper ikke jeg ser slik ut på utsiden selv om jeg er frustrert he, he)
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!