Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter å ha lagt under dyna og knasket paraceter de siste dagene, så har to ting gått opp for meg: 1. Jeg burde ikke drukket så mye på 18-års dagen min og 2. Jeg har alltid satt spørsmålstegn til anmeldelser og analyser av ting.

Jeg håper ikke jeg virker respektløs når jeg sier at jeg generelt setter spørsmålstegn ved spesielt profesjonelle spillanmelderes anmeldelser på en nettside hvor profesjonelle spillanmeldere anmelder spill. Jeg sikter på ingen måte til noen direkte her. Jeg bare ser ikke hvordan det kan være mulig å ha en bra anmeldelse uten å ha en fullstendig forståelse av noe, og jeg tror at i dette markedet hvor førstemann med en anmeldelse ute får alle klikkene, så oppfordrer det til å forte seg gjennom et spill, så kort forklare hva du tenkte om spillet selvom du kanskje skippet side-quests eller generelt bare har en overflatenivå kunnskap om spillet.

For eksempel, jeg har nå lest gjennom 7 anmeldelser fra populære nettsteder om Halo 2. Ikke en eneste en av dem går i dybden på hvordan den høyeste vanskelighetsgraden er totalt ubalansert og at bare 2-3 våpen er verdt å bruke på den vanskelighetsgraden siden mesteparten av våpen ikke kan få headshots. Noe som er et must på Legendary siden du kan dø på under et sekund fra de svakeste fiendene på hele spillet, og alle headshot-våpen dreper alle fiender uten et skjold med et skudd til hodet. Halo 2 har seriøse problemer med gameplayet sitt på Legendary, men det står ikke noe om det i noen av disse anmeldelsene. Jeg tror det er fordi de som skrev anmeldelsene bare spilte gjennom spillet 1-2 ganger på den normale vanskelighetsgraden. Men det er bare et eksempel på en av mange ting jeg la merke til var galt med disse anmeldelsene.

Siden jeg personlig har hundrevis av timer på Halo 2 på alle vanskelighetsgrader så kan jeg se sprekkene i disse anmeldelsene.

Nytt eksempel: Borderlands 2. Et spill med ekstremt dype mekanikker, masse endgame, hundrevis av timer med content, 6 helt unike spillbare karakterer, utallige builds. Ingen av de mer intrikate delene av spillet er nevnt i det hele tatt. Dette kan delvis forstås ettersom at alt endgamet er i form av DLCer (Side-note hvis du liker borderlands 2 for gameplayet og RPG-elementene så anbefaler jeg å plukke opp alle dlcene ettersom spillet føles ganske tomt uten dem), så det er definitivt delvis forståelig, men selv komplette anmeldelser av Borderlands 2 med alle DLCene ser ut til å ignorere det faktum at sjokk er et ubrukelig element osv.

Så mitt spørsmål er da. Hva må til for at noe er en valid anmeldelse, hvor mye kunnskap må anmelderen ha og må anmelderen gjøre absolutt alt som er i et spill for å kunne komme med en nøyaktig mening om det?

Gjerne kom med deres meninger om dette og ikke ta det personlig.
  • 0
Min opplevelse er at jeg ikke vil at teksten skal bli for bak- eller fremtung med detaljer som jeg opplever å være trivielle for leseren. Det er ikke bare å skrive også er det gjort. Alle har kanskje sin egen filosofi bak en god tekst, men personlig syns jeg at tempo og flyt er svært viktig, at det ikke føles som å trø over knust glass og brennende kull å komme fra ett avsnitt til et annet. Av den grunn går jeg aldri i unødig detalj, som for eksempel om hvorvidt et headshot på Legendary vanskelighetsgrad er praktisk annerledes enn på Medium.
Siterer Kristian:
Min opplevelse er at jeg ikke vil at teksten skal bli for bak- eller fremtung med detaljer som jeg opplever å være trivielle for leseren. Det er ikke bare å skrive også er det gjort. Alle har kanskje sin egen filosofi bak en god tekst, men personlig syns jeg at tempo og flyt er svært viktig, at det ikke føles som å trø over knust glass og brennende kull å komme fra ett avsnitt til et annet. Av den grunn går jeg aldri i unødig detalj, som for eksempel om hvorvidt et headshot på Legendary vanskelighetsgrad er praktisk annerledes enn på Medium.


Aha jeg skjønner, så takk for innsikten.
  • 0
Dette tok jeg personlig!
  • 0
Kan tenke meg at siden mange såkalte profesjonelle anmeldere har en deadline de skal nå. Så å spille gjennom et spill 1-2 ganger burde være nok for å få et grep om hva spillet går ut på og hvordan det er. Og man burde ikke gjøre absolutt alt for å komme med valid mening på et spill, hvis dette skulle gjøres hadde det vært vanskelig å nå evt. deadlines!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!