Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da jeg var liten var Super Mario Bros. på NES et frodig spill. Musikken var overveldende, grafikken toppers og den ukompliserte spaken vidunderlig. Rørleggeren møtte på sopper og skillpadder mens en liten 4-åring satt med vidåpne øyne. Man kunne ikke lagre fremgangen. Gikk det til helvete, måtte man pent begynne på nytt.
Husker en gang jeg nådde de åttende (siste) banene. Desverre måtte jeg være med mine foreldre ut på biltur. Vi skulle på noe, husker ikke hva. Det jeg husker var at jeg gjemte meg gråtende bak sofaen fordi jeg ville være hjemme og fortsette på Super Mario da jeg aldri før hadde nådd den levelen. Det gikk ikke min vei og jeg nådde aldri level 8 som barn igjen.

Nintendo 64 var som Skyrim er for mange i dag. En fantastisk åpen tredimensjonal verden man ikke kunne tro ville eksistere på skjermen, og som man kunne bevege seg fritt i. Mario 64 og Zelda - Ocarina Of Time var som levende drømmer. Det var realistisk og ekte i Hyrule på den tiden også.

Deretter gikk årene og spillene ble mer og mer realistiske grafikkmessig. Elder Scrolls - Oblivion var nesten som å være i en ekte verden. Det var så realistisk. Når jeg nå ser tilbake på det, vises det at det hører en svunnen tid til. Grafikken er ikke like realistisk som den var da jeg kjøpte Xbox 360 for konfirmasjonspengene kun for å game Oblivion. Halo 3 er ikke like fotorealistisk som det en gang i tiden var.
Nå har vi Skyrim i nyoppusset utgave, fotorealistisk Call Of Duty og et Hyrule som bare blir vakrere og vakrere. Ja, jeg har påstått at grafikk ikke har stor betydning i seg selv for at et spill skal være godkjent. Jeg synes Morrowind er bedre enn Skyrim selv om grafikken er utdatert, kantete og grumsete. Det er ikke på grunn av grafikken. Nei, for jeg elsker også det vakre og virkelige Skyrim. Grafikken der er rå, ubeskrivelig realistisk og meget frodig. Men...følelsen av Morrowind og alt rundt den tittelen slår både Oblivion og Skyrim sammenlagt. Og ja, jeg foretrekker Ocarina Of Time fremfor Twilight Princess.

Det jeg vil frem til er at grafikk ikke bestandig er en betydelig faktor så lenge gameplayet sitter som et skudd. Men du har spill som GTA V og også Skyrim hvor vi forventer fotorealistisk grafikk. Ikke fordi vi lever i 2018, men fordi vi er så himla bortskjemte. Jeg vet av folk som kaster et spill om grafikken ikke er på det absolutt maksimale. Man skal ikke kunne skille mellom et foto og en spillskjerm. Spillet dumpes til tross for at det kan være jævlig bra likevel (unnskyld uttrykket).

Jeg blir også imponert over Skyrim Special Edition, men hadde det hatt Morrowinds utdaterte grafikk hadde det ikke hatt noen stor betydningn. Storyen, gameplayet og følelsen hadde vært der likevel. Men vi vil ikke få se det igjen.
Ta Yooka-Laylee for eksempel. Her ville utviklerne gå til bunns i hva som definerte Banjo-Kazooie på 90-tallet. Det ble en flopp. Joda, de første to banene var greie de, men resten var direkte kjedelig. Grafikken var ikke fotorealistisk, men den var pushet et godt steg frem fra Nintendo 64. La meg da stille et spørsmål; hadde vi gamere og fansen blitt skuffet om grafikken var prikk lik Banjo-Kazooie? Nei, jeg tror ikke det. Rett og slett fordi såkallt "dårlig" grafikk kan ha sin sjarm. Hadde utviklerne sett på banene og grafikken de preget Banjo med på 90-tallet, tror jeg det ville blitt en suksess.

Poenget mitt er at jeg er lei av å høre om god og dårlig grafikk. Grafikk er ikke dårlig om den ikke er fotorealistisk. Trenger vi å dynke ned et fullt brukbart spill selv om det ikke kjører maksimalt bilder i sekundet og ligner en film? Håper på god debatt her, for rundt dette er det selvsagt mange ulike meninger og jeg prøver ikke å si at min er riktig. Men jeg håper flere kan tenke litt utenfor boksen og virkelig finne ut om fotorealistisk grafikk eller ei, egentlig betyr så mye i det store og hele.

Jeg leste ulike omtaler av Fallout 4 før jeg gikk til innkjøp av det. Et nedtrekkelig gjennomsnitt var at grafikken ikke var optimal og at den var grumsete. Da jeg pløyet meg gjennom det atomsprengte Commonwealth forsto jeg ikke hva de mente. Hva var feil med den? Ødela den for meg? Var den ikke god nok? Var grafikken noe å pirke på? Ikke faen! Hvis det ikke er realistisk nok og alt for grumsete for noen bør de heller ta seg en tur ut i marka og se en fotorealistisk verden som kanskje er ekte nok. Sorry frustrasjonen, men jeg er bare lut lei denne kampen om å hetse spill bare fordi grafikken ikke er like ekte som den de ser ut vinduet.

Og jeg gikk til innkjøp av Turok Remastered ved utgivelse sist fredag. Jeg takker utviklerne for at de bare har berørt grafikken med hvite hansker. Hadde den vært fotorealistisk, hadde jeg ikke blitt stort mer imponert. Ikke fordi nostalgien skjøt frem, men fordi spillets gameplay er godt nok i seg selv.

Jeg tror nemlig de fleste vil kunne si at gameplay går forran grafikk. Men jeg kan jo ta feil. Mulig jeg bare er en bitter mann som henger igjen i fortiden. Døm selv!

....og om bildet til denne bloggen ikke er godt nok for enkelte der ute, skal dere vite at det er knipset fra mobilkameraet og vil ikke bli like fotorealistisk som dere ønsket, men det er jo ikke Fallout 4 likevel (!) så det kan vel ikke bety så mye... Det er ikke helt optimalt, men gjør det noen stor forskjell???

He, he ;)

Ha en fin dag alle gamere!
  • 0
Avhenger av hvem du spørr. Men for min del er gameplay alltid viktigst.
Grafikk spiller selvsagt en viktig rolle når alt kommer til alt, men er ikke alene den avgjørende faktoren i mine øyne.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Det er tid og sted for realisme og virkelighetstro grafikk, og det er ikke i spill som Banjo-Kazooie eller Yooka-Layle. Det er nettopp fordi Banjo-Kazooie ser og høres som det gjør at det er så sjarmerende, og musikken legger til den lunefulle stemningen. Det er ren og ukomplisert moro, og da trenger man rett og slett ikke se svetten piple ned fra pannen, med porene i 1440p.

Jeg har aldri forstått denne kløende trangen til realisme kun for sin egen skyld. Just Cause-serien, som kun etablerer at vi befinner oss på jorden, finnes ikke virkelighetsnært når du surfer et passasjerfly inn i en skyskraper. Realisme er gøy når reglene brytes eller en god historie er involvert, som Spec Ops: The Line eller Saints Row, men utover det er det bare merkelig å gi spilleren maskingevær, bazooka og håndgranater og forvente at vedkommende ikke ønsker å jevne hele kvartalet med jorda.
  • 0
Nei ass. Grafikk er det siste jeg ser etter i et spill. Gameplay, musikk og eventuelt historie, kommer alltid først. Noen av de spillene jeg verdsetter aller høyest, ser egentlig ikke ut i måneskinn i år 2018.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Med unntak av Uncharted 4, så er de fleste favorittspilla «stygge» spill.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Hvis man snakker om REALISME så nei, realisme er ikke alt. Men er også kjipt om grafikken er så dårlig at man ikke får med seg hva man skal.
Typ, begynte å spille noen av de gamle Tomb Raider spillene. Opplevelsen er ennå god, men er ikke alltid lett å se objektiver pga grafikken
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Grafikken i Skyrim er da virkelig ikke all verden.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Litt sånn filosofisk spørsmål: hvem kan definere hva som er dårlig eller bra grafikk? I forhold til hva da?
  • 0
Fin debatt og mange gode tanker og syn her
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!