Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vel, det er ingen stor bombe, med tanke på at noen gamere nå til dags er lei av den likedannende stilen som florerer i de nye spillene. Vis du har legget merke til Ubisoft sine open-world spill, som for eksempel AC Origins, Ghost Recon Wildlands, Watch Dogs 2 eller si Far Cry 4, disse spillene går ut på samme oppgavene gang på gang. Da tenker jeg på samling av ting som er nødvendig for å oppgradere, man må grinde opp i level eller generelt av ting og for eksempel spamme med waypoint til destinasjoner. Under sjangeren RPG, (som jeg da ikke er helt fan av) Har veldig mye med dette å gjøre, utforske, samle, gjøre quests osv. Det har blitt en trend i de siste RPG spillene som har kommet at spillene i seg selv er altfor store, tomme områder og svært lange, gjennomsnittlig 60-100 timer med spilling, som ikke er aktuelt for andre vanlige gamere. Det er også mange tendenser til andre sjangere som har blitt likedannende, som FPS sjangeren, samme basic story som også er involvert i andre klassikere som spillutviklere har puttet i spillene. Jeg mener dette er en katastrofe for gamere idag. Det har hendt at gamere har returnert til gamle spill (Inkludert meg) som overhode ikke er det samme som idag, i det meste. Vi får håpe dette blir merket av enda mer spillere der ute og få orden i det selvom det er en drøm dessverre.

Hva har du merket dette i det siste?
Gaming is in my DNA
  • 0
At ganske mange open-world spill har begynt å følge samme oppskrift, er nok ikke til å stikke under en stol. Når noen først har laget noe som funker, er det vel ikke alltid verdt risikoen å endre på for mye. Det er vel også begrenset hvor stor grad det er mulig å gjøre det. Breath of the Wild klarte det vel delvis, selv om det også i all hovedsak er bygd opp etter en kjent open-world "formel".

Siterer Mats2468:
Det har blitt en trend i de siste RPG spillene som har kommet at spillene i seg selv er altfor store, tomme områder og svært lange, gjennomsnittlig 60-100 timer med spilling, som ikke er aktuelt for andre vanlige gamere.


Hva er en "vanlig gamer"? Jeg spiller ofte slike spill, men sitter ikke grodd fast foran skjermen 24/7. Jeg tror nok ikke det er lengden på spillet på som er problemet, det er tålmodigheten til spilleren.

At disse verdenene du kan trave rundt i er tomme, vil jeg nok også påstå varierer fra spill til spill. Jeg har lagt ned 70 timer i AC: Origins, men har enda til gode å føle at verden er tom og med lite å gjøre.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Jeg tror nok ikke det er lengden på spillet på som er problemet, det er tålmodigheten til spilleren.

Det er jeg enkelig enig i , det er nok det , det står på.

Uansett 60-100 timer på fc 4 og watchdogs høres mye ute hvis vi skal gå utifra hltb comletions average

At noen spill kanskje bruker samme story som i andre spill eller likheter er nok rett, jeg har mer problem med at en del story spill de siste årene er litt for forutsigbart

Spiller mye eldre spill selv og over 30 av spilla jeg fullført i fjor var jo ikke spill fra 2017...

Men, det er mye god nye spill også , spesielt på indie siden og fra mindre utviklere.

Openworld er litt som du og Glorfindel sier at de føler mye av samme oppskrift, en grunn til jeg kjøper få open world spill selv om breath of the wild var fantastisk.
Uten å begynne å plukke i stykker eksemplene dine vil jeg bare påpeke at dette ikke er direkte ukjent. Open-world har lenge vært "den nye normalen," slik første- og tredjepersonsskytterne var før det, og 3D-plattformere før det igjen. Store, vakre terreng og et kart fullt av hvite indikasjonsmarkører til det ser ut som bukkake over en pizzadeig.

Tror det kommer av at de som er ansvarlig for budsjettene i utgiverselskapene har funnet ut at open-world er det mest lukrative, da du kan polstre hver tomme med imaginært vrøvl du kan selge tilbake til spilleren. Klart det kan hende at et spill startet med de tårevåte øynene til en ambisiøs utvikler, men til sist kommer produktet til å ha så mye reklame og microtransactions banket oppi ræva at man kunne flydd en flåte av folkevogner gjennom og alt de hadde kjent var en frisk bris. Se hvert bidige Assassins' Creed-spill siden Unity eller det nye Shadow of whatever for det spesifikke kræsjkurset.
Siterer Glorfindel:
Hva er en "vanlig gamer"? Jeg spiller ofte slike spill, men sitter ikke grodd fast foran skjermen 24/7. Jeg tror nok ikke det er lengden på spillet på som er problemet, det er tålmodigheten til spilleren.
Med vanlig gamer så mener jeg de som ikke spiller ofte, og har generelt lite tid med spilling, for disse type gamere så lønner det seg med å ikke å kjøre på med Fallout spillene som for eksempel. Jeg kan se poenget ditt med at tiden kan ikke være et problem for gamere for oss for vi er tålmodige.

Siterer Xtord:
Uansett 60-100 timer på fc 4 og watchdogs høres mye ute hvis vi skal gå utifra hltb comletions average
Ja kanskje litt i overkant fra meg haha, de spillene tar det som regel mye mindre tid.

Siterer onkelcleo:
Tror det kommer av at de som er ansvarlig for budsjettene i utgiverselskapene har funnet ut at open-world er det mest lukrative, da du kan polstre hver tomme med imaginært vrøvl du kan selge tilbake til spilleren.
Det har jeg faktisk ikke tenkt på onkelcleo, bra at du tok med det, da forstår jeg mer hvorfor spesielt RPG spillene er ganske like.
Gaming is in my DNA
  • 0
Siterer Mats2468:
Med vanlig gamer så mener jeg de som ikke spiller ofte, og har generelt lite tid med spilling, for disse type gamere så lønner det seg med å ikke å kjøre på med Fallout spillene som for eksempel.


Nei og de tror jeg heller ikke velger seg slike spill. Det finnes fortsatt en god del spill som leverer kortere opplevelser, eller spill man kan hoppe inn og ut av, uten å legge ned en mannsalder hver gang. Man MÅ ikke gå etter de største og mest omfattende.

Rollespill er tidkrevende. Det har de alltid vært.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Mats2468:
Ja kanskje litt i overkant fra meg haha, de spillene tar det som regel mye mindre tid.


Haha ja.
Siterer Mats2468:
Det har jeg faktisk ikke tenkt på onkelcleo, bra at du tok med det, da forstår jeg mer hvorfor spesielt RPG spillene er ganske like.

Nå skal jeg ikke si eller prøve å være frekk for all del kan hende jeg missforstår men, du er klar over at alle open world spill ikke nødvendigvis er rpgr selv om det kanskje er noen mekanikker fra rpgr som blir mer og mer vanlig i open world. Assasins creed ( eksl origins kanskje), watchdogs, far cry og for eks ghost recon widlands ikke går under rpg sjangeren direkte (sjekket utifra hltb og wiki)? Selv om det sikkert noen som anser de som rpgr.

Altså rpg sjangeren/jrp er nok min favoritt med stealth og kanskje også platformerer og turn based strategi spill eller virkelig god rts, liker det mest, men ja. At de er lange som og tidskrevende som Glorfindel sier , finnes untakk der å , kommer an på hva du mener med langt, over 40 timer i gjennomsnitt? 20 timer? At noen rpg kan være like som i andre sjangere ja ,sikkert fins det gode unntak. Hvis du vil ha korte gode rpg altså maks 30t kan man jo prøve for eksempel Undertale, mother 3, deus ex. Men, i bunngrunn ja de er mer tidskrevende enn andre sjanger , de er nesten alltid tidskrevende, men det finnes nok noen få unntak.

Uansett mye av mine favoritt spill er fra rpg, ja det er mye dårlige også, men det er også mye gode , og de fleste jeg liker har også fått en relativ god user/ kritikk score, altså blant mine favoritter har man jo blant annet de som er nevnt over, men også fallout 2, morrowind, ff iv,v-x (ikke runnet vii , men blir likt av veldig mange enda) , fire embelm 6-10+ 13 og 14 samt ff tactics og valkyria chronicles ( anser de som mer strategi spill , men de har så mye rpg elmenter at de er vel rundt 50/50), dark souls, bloodbore, shadowrun, persona 3-5, kotor 1-2, planescape torment, mass effect, vampire bloodlines, witcher 3 ,kh 2 og chrono trigger ( som jeg ikke har fått spilt nok av) . Er disse like , nei, deler noen likheter ja.

Også vært å nevn at mange anser Zelda spilla som rpg-er, spesielt botw i følge nintendo Eshop.

At det finnes som sagt mange dårlige rpg, helt klart men, det gjelds alle sjangere

Grunnen til mange er glad i rpg og spesielt jeg er gjerne at man får et greit// godt plot, med mye forskjellige karakterer/ og raser, som igjen får relativ god karakter utvikling, ta for eksempel persona, som en del mener er blant de beste serien på blanding av plot og karakter utvikling over flere enn 3-4 karakterer. Noen av de har også god gjenspillingsverdi , noen av de har frihet, som deus ex som du kan spill som et stealth rpg, eller som et fps rpg eller blanding, skal du være snill eller slem eller noe midt i mellom, valg ( som ofte i mange tilfeller gir deg illusjon av konsekvenser, men noen ganger gjør de også det) og greit gameplay.

Uansett det handler om meninger, handler vel litt om forventninger ,hva man ser etter i spill, hva man vil ha, og hva som er viktigst for deg som spiller.
Siterer Xtord:
Nå skal jeg ikke si eller prøve å være frekk for all del kan hende jeg missforstår men, du er klar over at alle open world spill ikke nødvendigvis er rpgr selv om det kanskje er noen mekanikker fra rpgr som blir mer og mer vanlig i open world. Assasins creed ( eksl origins kanskje), watchdogs, far cry og for eks ghost recon widlands ikke går under rpg sjangeren direkte (sjekket utifra hltb og wiki)? Selv om det sikkert noen som anser de som rpgr.


Uavhengig om de faktisk er RPG'er eller ikke - kjennes det ikke ut som om det betyr mindre og mindre?
Føles det ikke ut som om du gjør det samme over hele fjøla? Dra dit, plukk opp et oppdrag, dra dit, drep noen fyrer/dyr/monstre, dra tilbake, profitt. Kanskje litt urettferdig når det, kokt ned slikt, er hva du gjør i et spill uansett, men er vi virkelig ikke dritt lei dette snart? Spill som kjennes ut som jobb og ork? Er det ikke slik de lærer bort på økonomistudier at jo mer du overflyter et marked med en spesifikk ting kommer verdien til å synke?

Jeg tror faktisk ikke jeg kjøpte et eneste nytt spill i 2017, bare på grunn av dette. Jeg er bare dritt lei spill som kjennes ut som om de eksisterer, ikke fordi noen tenkte at dette var en fin ting for alle å ha, men for å være en plattform for metoder til å dra mer penger ut av meg.
  • 0
Siterer onkelcleo:
men er vi virkelig ikke dritt lei dette snart?


Nei, utrolig nok. Tror alle årene med Wow har gjort meg miljøskadet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei, utrolig nok. Tror alle årene med Wow har gjort meg miljøskadet.


Har samme greia selv. Det er nostalgi som lokker meg tilbake, uansett hvor mange ganger jeg erklærer at jeg er ferdig.
  • 0
Siterer onkelcleo:
Uavhengig om de faktisk er RPG'er eller ikke - kjennes det ikke ut som om det betyr mindre og mindre?
Føles det ikke ut som om du gjør det samme over hele fjøla? Dra dit, plukk opp et oppdrag, dra dit, drep noen fyrer/dyr/monstre, dra tilbake, profitt. Kanskje litt urettferdig når det, kokt ned slikt, er hva du gjør i et spill uansett, men er vi virkelig ikke dritt lei dette snart? Spill som kjennes ut som jobb og ork? Er det ikke slik de lærer bort på økonomistudier at jo mer du overflyter et marked med en spesifikk ting kommer verdien til å synke?

Jeg tror faktisk ikke jeg kjøpte et eneste nytt spill i 2017, bare på grunn av dette. Jeg er bare dritt lei spill som kjennes ut som om de eksisterer, ikke fordi noen tenkte at dette var en fin ting for alle å ha, men for å være en plattform for metoder til å dra mer penger ut av meg.


Hvis du tenker på i openworld spill som sure, men nå har det blitt en stund siden jeg har spiltl et nytt ac, eller watch dogs eller for den slags far cry 4, eller for den slags skyrim. Så lenge side oppdragene er variert og du får også litt side historie som witcher 3 eller hvor det er reisen som betyr noe breath of the wild så gjør deg meg ingenting ,og det handler ikke om nostalgi og det er ikke uansett alltid dårlig. Har til gode å få et spill til å føles ut som jobb og ork, for blir det for kjedelig stopper jeg bare opp , eller stopper med side oppdrag og tar bare main queste og blir ferdig .Det er ikke slik at alle openworld spill er rpgr som det tydeligvis kom til her ,fra openworld til rpg er like.

Har ikke spilt så mange spill fra 2017 selv har spilt 4 stk. Nier, Botw, Divinity 2 og Persona 5 hvor de tre siste er alldeles strålende spill og alle tre kan også gå under rpg hvertfall de to siste. Nier går vel også under rpg sjangeren. Har kjøpt en par at andre ps4 spill. Du har ikke kjøpt noe nytt 2017 spill, men Hellblade da ? Eller ble det kjøpt på salg. Mye dårlige spill som kommer ut, men det er mye gode å , Divinity , Persona 5 og breath of the wild er alle tre blant mine favoritt spill noensinne og om du føler at det bare er for at utviklerne skal ta ut penger ja så kan jeg kjøpe den på noenspill, dog ikke for de som jeg nevnte nå, det er meninger , ja jeg vet.

Lagt til 2018-01-08 09:00:
Siterer Glorfindel:
Nei, utrolig nok. Tror alle årene med Wow har gjort meg miljøskadet.

Haha, men for all del hvorfor slutte å spill wow hvis du enda liker det? Nostalgi som Onkelcleo nevner er ikke alltid dårlig, jeg hadde sett for meg spll wow enda selv hadde jeg vært på noen bedre server med folk som ikke bare byttet server konstant. Men, det er vel meninger det også
Siterer Xtord:
Haha, men for all del hvorfor slutte å spill wow hvis du enda liker det? Nostalgi som Onkelcleo nevner er ikke alltid dårlig, jeg hadde sett for meg spll wow enda selv hadde jeg vært på noen bedre server med folk som ikke bare byttet server konstant. Men, det er vel meninger det også


Jeg tenker mer på konseptet det er bygget rundt. De tradisjonelle rollespillelementene, som å øke i nivå, lære nye evner, bytte utstyr, bevege seg fra A til B for å fullføre oppdrag osv. Det dukker jo fremdeles opp i relativt mange spill.

Selve spillet World of Warcraft klarer jeg ikke å interessere meg like mye for lenger. Jeg spiller vel en måned eller to etter hver nye utvidelse, men så stopper det som regel der. Føler ikke for å investere så mye tid i ett enkelt spill lenger heller.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg tenker mer på konseptet det er bygget rundt. De tradisjonelle rollespillelementene, som å øke i nivå, lære nye evner, bytte utstyr, bevege seg fra A til B for å fullføre oppdrag osv. Det dukker jo fremdeles opp i relativt mange spill.

Det er jo greit nok , tar den. At man beveger seg A til B. Når man snakker om store områder eller utforske tenker man mer på Open world en tradisjonelle rpg spill. At man beveger seg fra A til B gjør man jo i det absolutt fleste spilla for å fullføre oppdrag... så det er jo noe som gjelds så og si alle sjangere... Bytte utstyr er jo greit nok det er relativt vanlig i rpg/ jrpg sjangeren samt lære nye evner. Så det er ikke helt uvanlig i dagen spill det er greit nok. Men, for all del er meninger. Er vel heller det at her hopper vi fra open world til rpg ,men ok greit nok.
Siterer Xtord:
At man beveger seg fra A til B gjør man jo i det absolutt fleste spilla for å fullføre oppdrag...


Joda, det gjør man for så vidt. Jeg tenkte at det er litt i mer omfattende grad i de mer åpne spillene. Disse typiske "fetch-questene" kan også dukke opp i mer lineære spill, men de blir mye mer synlige i open-world spill.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Joda, det gjør man for så vidt. Jeg tenkte at det er litt i mer omfattende grad i de mer åpne spillene. Disse typiske "fetch-questene" kan også dukke opp i mer lineære spill, men de blir mye mer synlige i open-world spill.

Ja, og det er jeg helt enig i. Ja, absolutt , og da er vi enig da, ja de er mer synlige open-world og det er litt det jeg mener at det virker ut som han blander mer typiske rpg/ jrpg med open world med rpg elementer. Men, ja da er vi enig da

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!